پروتکل هایی که باید برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در سفر رعایت کنیم

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
پروتکل هایی که باید برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در سفر رعایت کنیم

در دوران پاندمی ویروس کرونا اجتناب از سفر اعم از تفریحی یا کاری ناممکن به نظر می‌رسد. ازاین‌رو، باید پروتکل های بهداشتی سفر در دوران کرونا را رعایت کنیم.

بدون تردید شما هم در ماه‌های اخیر متوجه شدید که سفر، جایگاه مهمی در زندگی انسان‌ها دارد. پس از گسترش جهانی ویروس کرونا، مردم مجبور شدند سفرهای از پیش برنامه‌ریزی شده‌ی خود را لغو کنند و به توصیه‌ی دست‌اندرکاران بهداشت و سلامت جامعه تماس‌های فیزیکی خود را با دیگران به حداقل رساندند. حتی در ایران با وجود فرارسیدن تعطیلات سالانه نوروز، بسیاری از پروازها، تورها و برنامه‌های مسافرتی به‌منظور حفظ سلامت جامعه لغو و ترددهای بین استانی نیز ممنوع شد.

با نزدیک شدن عید فطر و فصل تابستان، گردشگران درصدد جبران تعطیلات از دست رفته نوروز ۹۹ هستند

اما به نظر می‌رسد اکنون دیگر زمان آن رسیده که زندگی را به روال گذشته از سر گرفت. کشورهای زیادی به رفع محدودیت‌های سفر در آینده‌ای نزدیک فکر می‌کنند و همان طور که در اخبار گردشگری جهان در سایت کجارو مشاهده می‌کنید، کشورهای مختلف یکی پس از دیگری برنامه‌های خود را برای از سر گیری گردشگری و پذیرش مسافران خارجی اعلام می‌کنند.

در این راستا، با توجه به احتمال شروع سفرهای تابستانی بعد از ماه مبارک رمضان در ایران، نباید از این واقعیت غافل شد که خطر کرونا هنوز به‌طور کامل برطرف نشده است و برخی از مسئولان بهداشت و سلامت جامعه از لزوم عادت به کرونا و یادگیری همزیستی با آن صحبت می‌کنند.

با این وجود، اگر عزم شما برای سفر جدی است، ضرورت دارد که اقدامات بهداشتی مقتضی را برای محافظت از خودتان و دیگران در برابر این ویروس اتخاذ کنید. به همین منظور، فکر می‌کنید در سفرهای دوران پاندمی چگونه می‌توان خود را از ویروس کرونا دور نگه داشت. در ادامه همراه کجارو باشید تا بهداشت سفر در شرایط کرونا و نحوه انجام رعایت موازین بهداشتی در سبک‌های مختلف سفر را بررسی کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

توصیه‌های کلی برای سفر در دوران کرونا

سفر در زمان شیوع کرونا

متاسفانه وضعیت به‌گونه‌ای نیست که کسی بتواند بدون در نظر گرفتن سن، وضعیت سلامتی یا مقصد سفر، با قطعیت ادعا کند سفر کاملا بی‌خطر است. با اینکه به نظر می‌رسد میزان تلفات کووید ۱۹ تا حدی پایین آمده است و می‌توان امیدوار بود که در سلامت کامل به خانه بازگردید، توصیه‌هایی هستند که برای سالم ماندن در سفر در پاندمی کرونا باید رعایت کرد. به نکات زیر توجه کنید:

مقصد سفر را با دقت انتخاب کنید

بیش از چهار میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار این افراد به‌طور مستمر در حال بیشتر شدن است. در ایران هم بر اساس آمار رسمی، تا زمان نگارش این مقاله بیشتر از ۱۱۶ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و گفته می‌شود حدود هفت هزار نفر از این بیماری جان باخته‌اند. شمار مبتلایان، بهبودیافتگان و جان‌باختگان این ویروس در ایران را در این مقاله از زومیت مشاهده کنید و با توجه به وضعیت استان‌های کشور در انتخاب مقصد سفر دقت کنید؛ ضمن آنکه به این نکته‌ی مهم نیز دقت کنید که با قطعیت نمی‌توان گفت سفر به شهرهای دارای آمار ابتلای کمتر، سفری کاملا ایمن است.

چه‌کسانی آسیب‌پذیرتر هستند؟

مرگ‌ومیر کرونا در کهنسالان بیشتر از سایرین است

افراد کهنسال و به‌ویژه افراد بالای ۸۰ سال، بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض عوارض ویروس کرونا قرار دارند. این در حالی است که آمار تلفات این ویروس در افراد ۱۰ الی ۳۹ سال فقط در حدود ۰٫۲ درصد است. این حرف به آن معنی نیست که هرچه سن افراد کمتر باشید، احتمال ابتلای آن‌ها به ویروس کمتر خواهد بود. بلکه فقط تائیدی بر این واقعیت است که هر فرد در سنین پایین‌تر به این ویروس مبتلا بشود، شدت کشنده بودن آن کمتر خواهد بود؛ اما همچنان وی آلوده به ویروس است و آن را به دیگران منتقل می‌کند.

با قطعیت نمی‌توان گفت که سفر به شهرهای دارای آمار ابتلای کمتر، سفری کاملا ایمن است.

افرادی دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز بیشترین آسیب را از کرونا متحمل خواهند شد و در این میان، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماران ریوی و افراد دارای نقص سیستم ایمنی، افرادی که کورتون مصرف می‌کنند، بیماران مبتلا به سرطان، دیابت و ناراحتی‌های مزمن کلیوی بیش از سایرین در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند. بهتر است این افراد درباره‌ی سفر تجدیدنظر کند.

لوازم بهداشتی را فراموش نکنید 

پس از انتخاب مقصد و سبک سفر و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم، اکنون وقت آن است که اقلام موردنیاز را برای سفرتان تهیه کنید. این اقلام در کنار وسایل شخصی و خوراک و پوشاک و سایر موارد مرسوم، موادی برای ضدعفونی دست‌ها و سطوح نیز است. از آن جمله می‌توان به ژل ضدعفونی‌کننده‌ی دست‌ها، دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده، دستکش یک‌بارمصرف، کیسه‌ی زباله و دستمال پارچه‌ای است. همه‌ی شوینده‌ها، ضدکرونا نیستند.

اگر هدف اصلی از خرید این محصولات، نابودی ویروس‌های کرونا است، حتما برچسب آن‌ها را بخوانید و اگر شوینده‌ای قوی حاوی سفیدکننده انتخاب می‌کنید حتما برای مصونیت در برابر آسیب‌های احتمالی، از دستکش و ماسک استفاده کنید.

دست‌ها اعضای مهمی در بدن هستند! از آن‌ها غافل نشوید

ویروس کرونا

ویروس کرونا ساعت‌ها و روزها روی سطوح، زنده باقی می‌ماند و اگر شما پس از لمس یک سطح آلوده، دستتان را به دهان، بینی و چشمانتان بزنید، به احتمال زیاد مبتلا می‌شوید. این به آن معنا است که برای جلوگیری از سرایت آن به افراد، باید فاصله‌ی ایمنی را با دیگران حفظ کرد و تا حد ممکن، تلاش کرد از لمس سطوحی که شاید ویروسی روی آن لانه کرده است، پرهیز کرد. معنای دیگری که از آن برمی‌آید، شستن دقیق دست‌ها است تا از انتقال ویروس به دهان، بینی یا چشمان که راه ورود ویروس‌ها به داخل بدن هستند، جلوگیری کرد. 

در صورت مشاهده‌ علائم کرونا شامل تب، سرفه، تنگی نفس، خستگی، از دست دادن حس چشائی یا اسهال گوارشی با ۱۹۰ تماس بگیرید

شستن دست‌ها به‌طور مکرر، بدون شک مهم‌ترین کاری است که برای به حداقل رساندن ریسک ابتلا باید انجام داد؛ به‌ویژه پس از حضور در اماکن عمومی یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل همگانی، لمس میله‌های اتوبوس، نرده‌های محافظ پله‌ها، دستگیره‌ی درها و اجناس مختلف در قفسه‌های مراکز خرید.

البته منظور شستن کامل دست‌ها است و نه فقط زیر شیر آب گرفتن و خیس کردن آن‌ها. هر بار باید دست‌ها را حداقل به‌مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شست. به‌جای شستن با صابون، می‌توانید از ژل یا محلول ضدعفونی‌کننده با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید؛ هرچند این مواد به‌اندازه‌ی شستن کامل دست‌ها با صابون تاثیرگذار نیستند. فقط در این صورت است که می‌توانید دستانتان را به‌صورتتان بزنید.

از حضور در اماکن شلوغ خودداری و فاصله‌ی اجتماعی را رعایت کنید

حفظ فاصله اجتماعی در سفر

بهترین کار آن است که در حضور در هر محلی که جمعیتی زیادی از افراد آنجا حضور دارند، خودداری کنید. اگر درباره‌ی منطقه یا محل خاصی هشدار داده و وضعیت آن قرمز اعلام شده است، بهتر است به آنجا نروید. اگر با فردی مواجه شدید که سرفه یا عطسه می‌کرد یا هر نشانه‌ی دیگری مشابه نشانه‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا داشت، حتما حداقل یک متر از او فاصله بگیرید. ذرات حاصل از تنفس، سرفه یا عطسه‌ی این افراد که در هوا پراکنده می‌شوند، فرد سالم را مبتلا به کرونا می‌کنند.

با کارت خرید کنید، نه با پول نقد

فرقی نمی‌کند چگونه و به کجا سفر می‌کنید. در سفر در دوران پاندمی کرونا، چه در رستوران، چه در سوپرمارکت، چه در پمپ بنزین و چه در هتل‌ها و مراکز تفریحی به‌جای پول نقد، از کارت بانکی استفاده کنید. این کار هرگونه تعامل چهره‌به‌چهره‌ی موردنیاز را در معاملات نقدی حذف می‌کند و مهم‌تر از آن، اینکه کارت‌ها را می‌توان با استفاده از یک دستمال ضدعفونی کرد؛ اما اسکناس چنین قابلیتی ندارد.

اگر متوجه علائم کرونا شدید، با ۱۹۰ تماس بگیرید

اگر نشانه‌های ابتلا به ویروس کووید ۱۹ مانند تب، سرفه‌های شدید و خشک، عطسه، خستگی، از دست دادن حس بویایی و چشایی یا تنگی نفس را در خود یا یکی از همسفرانتان مشاهده کردید، فورا از ماسک استفاده کنید تا ویروس را به دیگران نیز منتقل نکنید و سپس، با سامانه‌ی تلفنی ۱۹۰ تماس بگیرید.

توصیه‌های بهداشتی در سفر هوایی در دوران پاندمی کرونا

ضدعفونی هواپیما

سفر هوایی یکی از متداول‌ترین روش‌های سفر است و با برطرف شدن محدودیت‌های سفر، شرکت‌های هواپیمایی هم ضمن چند برابر کردن برنامه‌های خود برای پاکسازی و گندزدایی هواپیماها، هم روی زمین و هم در آسمان، به‌تدریج پروازهای خود را از سر می‌گیرند.

آن‌ها کار غبارروبی و اسپری‌پاشی هواپیماهایی که برای سفرهای بین‌اقیانوسی استفاده می‌شوند را با بهره‌گیری از توصیه‌های بهداشتی کارشناسان بهداشت آغاز کردند و سطوحی را که مسافران به‌طور مداوم با آن‌ها تماس دارند، با استفاده از مواد ضدعفونی و ویروس‌کش قدرتمندی ضدعفونی کردند. این سطوح علاوه بر صندلی‌ها شامل میزهای جلوی هر صندلی، نمایشگرها، کنسول‌ها و هدفون‌ها، دستگیره‌ها، دریچه‌های تهویه‌ی هوا و هر سطح دیگری در هر کجای هواپیما مانند سرویس‌های بهداشتی می‌شود.

اما اگر بهداشت مدنظر مسئولان هواپیمایی با استانداردهای شما هم‌خوانی ندارد، خودتان دست به کار بشوید و محیطی را که قرار چند ساعت در آن به سر ببرید، با دست‌های خودتان پاک و ضدعفونی کنید. انجام این کار مراحلی دارد و هیچ نقطه‌ای در هواپیما از قفل کمربند ایمنی گرفته تا دسته‌های سمت راهروی هر صندلی، نباید از نگاه شما دور بماند. به عبارت دیگر، هر نقطه‌ای را که مسافران در حین ورود و خروج از هواپیما، هنگام راه رفتن در راهرو و در زمان نشستن و برخاستن از صندلی لمس می‌کنند، به دقت با دستمال تمیز کنید.

در صورت بیماری یا احساس بیمار بودن از هرگونه سفری جدا خودداری کنید.

بخش اول سفر هوایی: فرودگاه‌ها

بخش بازرسی امنیتی، بخشی نه‌چندان ایمن در فرودگاه

نقاط آلوده در فرودگاه

آلوده ترین نقاط به ویروس کرونا

تصور می‌شود ریسک سرایت ویروس در بخش بازرسی امنیتی بیشتر از هر نقطه‌ی دیگری در فرودگاه باشد. کارشناسان می گویند نیمی از سبدهای پلاستیکی در گیت‌های امنیتی، مامن حداقل یکی از بیماری‌های تنفسی رایج مانند آنفولانزا یا حتی سرماخوردگی هستند. این سبدها که هزاران بار دست به دست می‌گردد اما به‌ندرت شسته می‌شوند، حاوی محتویات ریز و خرابکاری است که مدت‌های طولانی داخل جیب‌های مسافران جا خوش کرده بودند. تراکم میکروب در این سبدها با دستشویی‌های فرودگاه برابر است.

 نقاط دیگری هم در فرودگاه وجود دارند که مسافران باید نسبت به آن‌ها هوشیار باشند. به عکس‌های بالا نگاه کنید. دسته‌های صندلی‌های سالن انتظار، چرخ‌دستی‌های حمل بار و مغفول‌مانده‌تر از همه، بلیط هواپیما و پاسپورتی که دائما در حال رد و بدل شدن بین کارمندان فرودگاه و مسافران هستند نیز از نقاط آلوده‌ی فرودگاه هستند.

اگر دستانتان را مرتب بشویید، تا ۶۹ درصد کمتر بیمار می‌شوید

در پاندمی آنفولانزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸، بیماری از طریق کشتی‌ها و بندرها به کشورهای دیگر منتقل شد. در روزگار کنونی، هواپیماها و فرودگاه‌ها همان نقش کشتی‌ها و بندرها را به عهده دارند و یک اپیدمی محلی را تبدیل به پاندمی جهانی کرده‌اند.

در پژوهشی که تنها چند روز پیش از شناسایی رسمی کروناویروس کشنده‌ی چینی منتشر شد، گفته شده بود که اجرای برنامه‌ای مبنی بر شستن دست‌ها که در ۱۰ فرودگاه شلوغ جهان اجرا شد، به کاهش ۳۷ درصدی سرایت پاندمی تنفسی انجامید و این‌طور نتیجه‌گیری شده بود که در صورت اعمال این برنامه در تمامی فرودگاه‌ها، می‌توان خوش‌بین بود که این آمار تا ۶۹ درصد افزایش بیابد.

بخش دوم سفر هوایی: هواپیماها

برای ضدعفونی صندلی هواپیما چه باید کرد؟

ضدعفونی هواپیما

اولین کار آن است که به خجالت خود غلبه کنید و نگاه‌های خیره‌ی و متعجب همسفران‌تان را نادیده بگیرید. با خونسردی تمام، وسایلتان را کنار بگذارید، دستمال و اسپری ضدعفونی‌کننده را از جیب‌تان بیرون بیاورید و شروع به پاکسازی محیط خود بکنید. هیچ اهمیتی به زمزمه‌ها و نگاه‌های از بالا به پایین اطرافیان ندهید. اصلا می‌توانید نگاه‌های خیره و لبخندهای تمسخرآمیز آن‌ها را به حسادت‌شان نسبت به درایت شما برای ایمن‌سازی سفر تعبیر کنید.

از دستمال‌ها به نحو صحیح استفاده کنید

در کنار روش‌های نادرست بسیاری که برای استفاده از دستمال‌های مرطوب ضدعفونی‌کننده وجود دارند، فقط یک راه درست هست که به نتیجه‌ی مطلوب می‌انجامد: تمامی سطوح سخت و نفوذناپذیر را با دقت بسیار و از بالا به پایین دستمال بکشید. این کار بر اساس دستورالعمل مندرج روی بسته‌ها انجام بدهید و به زمان موردنیاز برای مرطوب نگه داشتن سطوح توجه کنید. این زمان از ۳۰ ثانیه تا چهار دقیقه متفاوت و توجه به آن برای نابودی اجرام روی سطوح الزامی است. بنابراین، عجله نکنید و با حوصله کار خودتان را انجام بدهید.

صندلی‌های پارچه‌ای را با دستمال مرطوب ضدعفونی نکنید

ضدعفونی صندلی هواپیما

دستمال‌های ضدعفونی را روی سطوح پارچه‌ای استفاده نکنید. نه‌تنها این کار فایده‌ای نخواهد داشت، بلکه مرطوب شدن پارچه‌ها به مشکلات سفر خواهد افزود. اگر نگران قرار گرفتن در معرض میکروب‌هایی هستید که در صندلی‌های پارچه‌ای نفوذ کرده‌اند، بهتر است یک روکش قابل شستشو برای صندلی و میز آن با خود داشته باشید. کاورهای کوچکی هم وجود دارند که می‌توان آن‌ها را روی دسته یا تکیه‌گاه سر روی صندلی‌ها کشید و با خیال راحت نشست و به استراحت پرداخت. اصلا می‌توانید یک ملحفه از خانه با خودتان بیاورید.

جیب‌های پشتی صندلی را از قلم نیندازید

هیچ جیبی در دنیا وجود ندارد که به‌اندازه‌ی جیب‌های پشتی صندلی‌های هواپیما نیازمند نظافت و ضدعفونی باشد. این جیب‌ها یکی از نقاطی در هواپیما است که بیشترین تجمع میکروب‌ها و اجرام را دارد، اما معمولا توجه زیادی به آن‌ها نمی‌شود. اگر شما هم یکی از آن دسته مسافرانی هستید که بطری آب و خوراکی‌های خود را در این محل نگه می‌دارید، لطفا از این به بعد این کار را نکنید.

توصیه‌های بهداشتی در سفر جاده‌ ای در دوران پاندمی کرونا

دور ماندن از کرونا در سفر جاده‌ای

مسئولان بهداشتی تاکید می‌کنند که مردم باز هم از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند. اما با نزدیک شدن عید فطر و پس از آن فصل تابستان، به‌ویژه آنکه فرصت طلایی نوروز برای سفر رفتن از دست رفت، میل زیادی برای سفر در میان مردم وجود دارد. علاوه بر آن، مقاصد گردشگری در نقاط مختلف کشور نیز خود را به‌تدریج مهیای پذیرایی از مسافران تابستانی می‌کنند. اگر برای تعطیلات پیش رو، زمین را به آسمان و دست‌اندازهای جاده‌های آسفالت را به چاله‌های هوایی ترجیح می‌دهید، برای حفظ سلامتی خود و همسفران در برابر ویروس کرونا در سفر به نکات زیر توجه کنید.

بخش اول سفر جاده‌ ای: خودروی شخصی

مسیر را پیش از آغاز سفر انتخاب کنید

آماده‌سازی و برنامه‌ریزی صحیح در دوران کنونی بیشتر از هر زمان دیگری مهم جلوه می‌کند. حتی اگر مسیری را پیش از این بارها و بارها پیموده‌اید، باز هم بهتر است پیش از آنکه دوباره در آن مسیر گام بگذارید، کمی درباره‌ی وضعیت آن پرس‌وجو کنید؛ شاید قسمتی از آن مسدود یا شاید قوانین خاصی برای عبور از آن وضع شده باشد. جاده‌ها و شهرهایی که باید از آن‌ها بگذرید را روی نقشه پیدا و وضعیت آن‌ها را از نظر سطح شیوع کرونا در گوگل جستجو کنید و مطمئن شوید که سفر یا تردد در آن‌ها مجاز است.

خودرو را خانه‌ی دوم خود بدانید

ضدعفونی خودرو در برابر کرونا

مفهوم نظافت خوب در سفر جاده ای تقریبا مشابه همان مفهومی است که در خانه مدنظر دارید؛ یعنی شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون پیش و پس از غذا خوردن یا استفاده از سرویس‌های بهداشتی و مواردی از این قبیل. پس از آنکه از بستن بار سفر فارغ شدید، حالا وقت آن است که خودرو را هم آماده و آن را از ویروس‌های احتمالی پاکسازی بکنید. خوشبختانه کار سختی نیست. ابتدا از فضای داخلی خودرو و از سطوحی آغاز کنید که بسیار در معرض تماس هستند و سپس به سراغ سطح خارجی بروید.

دستگیره‌های داخلی و خارجی، فرمان، ترمز دستی، راهنما و برف پاک کن، کمربند ایمنی و به‌ویژه محل قفل شدن آن‌ها، آینه‌ها، اهرم تنظیم کننده‌ی صندلی، دریچه‌های تهویه‌ی هوا و هر سطح دیگری که به چشم‌تان می‌خورد را با دقت تمیز و ضدعفونی کنید. دقت کنید وسایل الکترونیکی و نمایشگرهای لمسی را از کار نیندازید. در تصویر بالا نقاط پرخطر در یک خودروی شخصی نشان داده شده است. همان طور که شستن دست‌ها را برای موثر بودن باید ۲۰ ثانیه ادامه داد، ضدعفونی وسایل و سطوح را هم باید همین مقدار زمان ادامه پیدا کند تا ویروس‌های موجود نابود بشوند. در حین فرایند ضدعفونی خودرو، دستکش یک‌بار مصرف بپوشید تا از خود در برابر هر آلودگی احتمالی محافظت کنید.

ضدعفونی خودرو را طبق اصول انجام بدهید

ضدعفونی خودرو در برابر کرونا

برخی از روکش‌های چرمی صندلی‌های خودرو، در اثر استفاده از محصولات حاوی الکل دچار آسیب خواهند شد. برخی از محلول‌های سفیدکننده و شوینده‌های خانگی نیز می‌توانند لوازم داخل خودرو و پلاستیک‌ها را خراب کنند. بنابراین، در انتخاب ماده‌ی ضدعفونی‌کننده دقت کنید. صابون، امن‌ترین ضدعفونی‌کننده برای روکش‌های چرم و پارچه‌ای صندلی خودرو است. با دستمال به‌آرامی روی وسایل را تمیز کنید اما مواظب باشید که آن‌ها را خش نیندازید. دستمال را به‌اندازه‌ای نمدار کنید که رطوبت مازاد به زیر سطوح نفوذ نکند. برای جلوگیری از ترک خوردن روکش‌های چرمی نیز آن‌ها را پس از ضدعفونی شدن در معرض هوا قرار بدهید. 

اجازه بدهید هوای تازه به داخل خودرو راه داشته باشد

دهه‌های متمادی، صنعت خودروسازی تلاش کرد تا این وسایل نقلیه را هرچه محکم‌تر و غیرقابل‌نفوذتر بسازد. نتیجه‌ی تلاش‌ها برای مسدود کردن شکاف‌ها، علاوه بر آکوستیک‌تر شدن خودروها، پایین آمدن میزان تهویه‌ی هوا و جلوگیری از ورود هوای تازه به خودروها است. وقتی پنجره به‌طور کامل بسته باشد، ذرات ریز کووید ۱۹ در هوای داخل خودرو تجمع می‌کنند و با هر سرفه یا عطسه، متراکم‌تر خواهند شد. باز گذاشتن پنجره‌ها حتی به‌اندازه‌ی یک بند انگشت می‌تواند از خطر این قضیه بکاهد. سوار هر خودرویی که می‌شوید، خواه خودروی شخصی خواه تاکسی که با ظرفیت کامل حرکت می‌کند، حتی اگر همه‌ی سرنشینان خودرو سلامت به‌نظر می‌رسند، باز هم لای پنجره را باز بگذارید.

توقف در پمپ بنزین اجتناب‌ناپذیر است

بنزین زدن در سفر در دوران کرونا

توقف در پمپ بنزین را می‌توان به حداقل رساند، اما نمی‌توان این کار را به‌طور کلی از یک سفر جاده ای حذف کرد. بنابراین، ضروری است که در زمان بنزین زدن به توصیه‌های بهداشتی توجه کنید. هر بار که برای گاز یا بنزین زدن توقف می‌کنید، باک خودرو را پر کنید تا تعداد دفعاتی که مجبور به توقف در این مکان‌ها هستید به حداقل برسد. همچنین، حتی‌الامکان سعی کنید در ساعاتی از شبانه‌روز به پمپ بنزین بروید که خلوت باشد.

اجازه بدهید اپراتورها این کار را انجام بدهند و فقط در صورتی خودتان دست به کار بشوید که آن‌ها در دسترس نباشند. در این صورت، از تماس مستقیم با هر چیزی خودداری کنید. دسته‌ی نازل را با استفاده از یک دستکش یا دستمال بردارید. برای پرداخت مبلغ سوخت به‌جای آنکه کارت خود را به اپراتور بدهید، خودتان کارت را در دستگاه بکشید و از وی بخواهید مبلغ و رمز را وارد کند. پس از اتمام کار نیز دستمال یا دستکش خود را به داخلی سطل زباله‌ای دردار بیندازید و دست‌ها و کارت خود را ضدعفونی کنید.

بخش دوم سفر جاده ای: اتوبوس بین شهری

در هر حال، فاصله‌ی اجتماعی را رعایت کنید

سفر با اتوبوس در زمان شیوع کرونا

فرقی نمی‌کند که اتوبوس در ایستگاه توقف کرده باشد یا در حین حرکت در جاده باشد؛ تعداد مسافران داخل یک اتوبوس رابطه‌ی تنگاتنگی با میزان ریسک سرایت ویروس کرونا در آن‌ها دارد. این موضوع در بخش‌های مختلف کشور و در جاده‌های گوناگون به یک اندازه صدق می‌کند. زمان سوار شدن، اگر باید در صف بایستید فاصله‌ی یک الی دو متری را با نفر قبل و بعد از خود حفظ کنید و اگر صفی وجود ندارد، از جمعیت فاصله بگیرید، صبر کنید تا همه سوار بشوند و وقتی از ازدحام جلوی اتوبوس کاسته شد، سوار بشوید. برای پیاده شدن هم همین موضوع صدق می‌کند. 

کارشناسان بهداشت موکدا معتقد هستند که رعایت فاصله‌ی اجتماعی، روشی بسیار موثر برای کاستن از سرعت و شدت سرایت کووید ۱۹ به شمار می‌آید. فلسفه‌ی این کار  بر پایه‌ی درک فعلی انسان‌ها از ویروس بنا شده است. دانشمندان می‌گویند این ویروس عموما از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود و به همین منظور توصیه می‌کنند که فاصله‌ی خود را از افراد مختلف، خواه کسانی که با شدت سرفه می‌کنند و خواه کسانی که هیچ نشانه‌ای از بیماری را دارا نیستند، حفظ کنید. 

استفاده از ماسک را فراموش نکنید

ویروس کرونا

علاوه بر موارد فوق، کارشناسان بهداشت می‌کنند که هر زمان از خانه خارج می‌شوید، با استفاده از ماسک روی دهان و بینی خود را به‌طور کامل بپوشانید. استفاده از ماسک، لزوم رعایت فاصله‌ی اجتماعی را انکار نمی‌کند. چراکه هنوز آشکار نیست که این ابزار تا چه اندازه در متوقف کردن روند انتقال کووید ۱۹ موثر است. بلکه با استفاده از ماسک تنها یک لایه‌ی محافظتی دیگر به لایه‌های پیشین اضافه می‌کنیم. مهم‌ترین فایده‌ی این کار آن است که فرد استفاده‌کننده از ماسک، علاوه بر حفاظت خود در برابر ویروس‌های احتمالی در هوا، از سرایت ناخواسته‌ی بیماری خود به دیگران نیز جلوگیری می‌کند. 

اتوبوس، قطار یا هواپیما، فرقی نمی‌کند؛ صندلی‌ها را ضدعفونی کنید

در زمان سفر با اتوبوس و ضدعفونی صندلی آن از همان اصولی پیروی کنید که کمی بالاتر در بخش سفرهای هوایی و درباره‌ی ضدعفونی صندلی‌های هواپیما گفته شد. با توجه به اینکه در اغلب موارد، صندلی اتوبوس دارای روکشی پارچه‌ای است، بهتر است به‌جای تمیز کردن آن‌ها با دستمال مرطوب، روکش یا ملحفه‌ای تمیز را از خانه با خود بیاورید و روی صندلی‌ها بکشید. ضمن اینکه تا حد امکان از لمس بدون دستکش میله‌ها یا آبخوری‌ها در اتوبوس بپرهیزید.

کنار پنجره بنشینید

سفر با اتوبوس در زمان شیوع کرونا

تهویه‌ی هوا نیز به‌اندازه‌ی تراکم جمعیت در اتوبوس‌های بین شهری حائز اهمیت است. هرآنچه درباره‌ی تهویه در خودروی شخصی گفته شد، درباره‌ی اتوبوس هم صادق است. هوای تازه این قابلیت را دارد که قطرات حاوی ویروس را با سرعت بیشتری از محیط دور کند. بنابراین، نشستن روی صندلی کنار پنجره در اتوبوس، در صورت باز شدن آن‌ها، یک امتیاز بسیار مهم به شمار می‌آید. این کار مزیت دیگری هم دارد؛ در این صورت برخورد کمتری با افرادی خواهید داشت که در راهروی وسط اتوبوس رفت‌وآمد می‌کنند و برای برقراری تعادل، دست‌شان را روی تکیه‌گاه یا شانه‌های مسافران دیگر می‌گذارند.

استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن صندلی‌ را تحت هیچ شرایطی فراموش نکنید

در ساعت‌ها و مسیرهای خلوت سفر کنید

تا حد ممکن سعی کنید زمان سفر خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که برخورد کمتری با ازدحام مسافران در ترمینال‌ها و توقف‌گاه‌های بین راه داشته باشید. انتخاب مسیر خلوت هم می‌تواند به این موضوع کمک کند. همچنین، حتی‌المکان مسیر سفر را طوری انتخاب کنید که برای رسیدن به مقصد مجبور نباشید چندین بار خط عوض کنید. هرچه با افراد کمتری برخورد داشته باشید، احتمال ابتلا به ویروس کمتر است. شاید این کار به طولانی‌تر شدن راه و خسته‌تر شدن شما بینجامد. اما حفظ سلامتی، ارزش آن را دارد. 

بخش سوم سفر جاده ای: توقف‌های بین‌راهی

در سرویس‌های بهداشتی عمومی احتیاط را فراموش نکنید

استفاده از دستشویی عمومی در زمان شیوع کرونا

حتی بدون فکر کردن به مسئله‌ی سرویس‌های بهداشتی عمومی، فکر از سر گرفتن زندگی به روال گذشته این قدرت را دارد که خیلی‌ها را به‌اندازه‌ی کافی عصبی بکند. یک اصل کلی درباره‌ی این اماکن وجود دارد و آن، این است که هر دستشویی که داخل حریم خانه‌ی خودمان نیست، هر قدر هم که محلی تمیز و صمیمی و عاری از هرگونه میکروبی به نظر برسد، یک دستشویی عمومی است؛ مگر اینکه در جریان کامل روند نظافت و ضدعفونی آن باشیم. 

در صورت استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی در رستوران‌ها، نمازخانه‌ها و پمپ بنزین‌های بین‌راهی، برای استفاده از شیرهای آب و مواد شوینده بسیار احتیاط کنید. دست‌های زیادی با این وسایل تماس دارند. دقت کنید که پس از شست‌وشوی دست‌ها حداقل به‌مدت ۲۰ ثانیه، برای خشک کردن دست‌ها از دستگاه‌های «دست خشک کن» استفاده نکنید. چراکه این دستگاه‌ها می‌توانند میکروب‌های دستی که خوب شسته نشده‌اند را در هوا پراکنده سازد. 

برای باز کردن در، به دستگیره‌ها دست نزنید. چراکه در این صورت، تاثیر تمامی تلاش‌های خود برای شکست کرونا را از بین می‌برید. در این مواقع از یک دستمال استفاده کنید و پس از خروج، آن را به اولین سطل زباله‌ی در‌داری که در مسیر به آن برمی‌خورید، بیندازید. 

صرف غذایی بدون طعم کرونا در رستوران‌های بین راهی

رستوران در دوران شیوع کرونا

رستوران‌ها پس از ماه رمضان بازگشایی خواهند شد. اما بهترین غذا در هر شرایطی، چه در شرایط عادی و چه در شرایطی که کرونا رستوران‌ها را به تعطیلی کشانده، غذای خانگی است که در محیطی کنترل‌شده از لحاظ بهداشتی و با در نظر گرفتن سلایق همه‌ی مسافران آماده می‌شود. مواقعی هم هستند که به‌خاطر تنوع یا به‌خاطر محدودیت‌های سفر امکان حمل غذا از خانه یا پختن غذا در مسیر نیست و فرد به‌ناچار به رستوران‌ها روی می‌آورد. وارد رستوران‌های شلوغ و پرمشتری نشوید.

داخل رستوران‌ها، فاصله‌ی اجتماعی را رعایت کنید و میزی را برای نشستن انتخاب کنید که حداقل یک متر با مشتریان دیگر فاصله داشته باشد. حتما غذاهایی را سفارش بدهید که لزوما به‌صورت پخته و گرم سرو می‌شوند و از خریدن ماست، سالاد و سایر مواد خوراکی خام بدون بسته‌بندی صنعتی خودداری کنید. از قاشق، چنگال و لیوان یک‌بارمصرف استفاده کنید یا اینکه این وسایل را از خانه با خود بیاورید. پس از اینکه بسته‌بندی غذاها را باز کردید، باز هم دستان خود را بشویید.

توصیه‌های بهداشتی برای سفر ریلی قطار در دوران پاندمی کرونا

رعایت بهداشت در قطار در زمان کرونا

در مورد سفرهای ریلی در زمان شیوع کرونا ناگفته‌ی زیادی باقی نمانده است. تقریبا همه‌ی اصولی که باید در این‌گونه سفرها رعایت کرد در بالا و در بخش‌های دیگر گفته شده است. رعایت بهداشت در قطارهای اتوبوسی که هم مسافران زیادی را در مقایسه با اتوبوس‌ها در خود جای می‌دهند و هم اینکه مسافران آن دائما در حال تردد هستند، سخت‌تر از اتوبوس‌ها است؛ اما از همان اصول اتوبوس‌های بین شهری پیروی می‌کند. حفظ فاصله‌ی اجتماعی در صندلی‌های به‌هم چسبیده‌ی این‌گونه قطارها کاری ناشدنی است، بنابراین سعی کنید در فاصله‌ی میان سوار شدن و پیاده شدن از قطار، ماسک‌های‌تان را اصلا از روی صورت‌تان کنار نزنید و آن را طوری روی صورت قرار بدهید که دهان و بینی را به‌طور کامل بپوشاند.

سعی کنید در ساعات و مسیرهای خلوت‌تر سفر کنید و در تا حد امکان، از قطارهای کوپه‌ای بلیط تهیه کنید تا میزان برخورد خود با افراد مختلف را به حداقل برسانید. پس از مستقر شدن در جای خود، صندلی را به‌طور کامل و مانند آنچه در بخش صندلی هواپیما گفته شد، ضدعفونی کنید. برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی و رستوران داخل قطار نیز تصور کنید در کنار یک رستوران بین راهی در یکی از راه‌های زمینی توقف کرده‌اید. دستشویی‌های قطار به نظر، تاسیساتی تمیز و کاملا ضدعفونی شده هستند. اما افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند و همین موضوع بر ریسک استفاده از آن‌ها می افزاید. 

برای رعایت بهداشت در ایستگاه‌های قطار نیز به توصیه‌های گفته شده درباره‌ی فرودگاه‌ها در همین مقاله مراجعه کنید.

توصیه‌های بهداشتی برای اقامت در هتل در دوران پاندمی کرونا

اقامت در هتل در دوران کرونا

اگر سفری چند روزه می‌روید و نیاز به محلی برای اقامت در شب دارید، اتاق هتل اهمیتی یکسان با خانه پیدا می‌کند. در واقع این خانه‌ی دوم فقط یک فرق کوچک با خانه‌ی اصلی شما دارد؛ آن هم اینکه صدها یا حتی هزاران فرد غریبه از هر گوشه‌ی این کره‌ی خاکی در این خانه با شما شریک هستند و شب یا شب‌هایی را در آن به صبح رسانده‌اند! این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که کارکنان هتل از همان استانداردهای بهداشتی شما در نظافت خانه پیروی نکنند و حتما می‌دانید که کرونا ساعت‌ها روی سطوح مختلف باقی می‌ماند. 

حتی در شرایط عادی هم در اختیار داشتن یک اتاق تمیز در هتل بسیار اهمیت دارد. اما در زمان کنونی و با توجه به اینکه پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که ویروس کووید ۱۹ از چند ساعت تا چند روز روی سطوح مختلف زنده می‌ماند، به نظر می‌رسد ضدعفونی کردن اتاق محل اقامت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و در عین حال، پیش‌پاافتاده‌ترین راهکارها برای محافظت از مسافران در برابر ابتلا به ویروس کووید ۱۹، از اهمیتی دو چندان برخوردار است.

به بقیه‌ی مسافران اعتماد کنید

انتخاب هتل

هیچ استاندارد بین‌المللی در مورد نظافت هتل‌ها وجود ندارد. قیمت، موقعیت شهری و جغرافیایی و شهرت برند، هیچ‌کدام تضمین نمی‌کنند که اصول بهداشتی به‌طور کامل در یک هتل رعایت بشود. بنابراین، تا زمانی که یک «کمیسیون نظافت» بین‌المللی راه‌اندازی نشده است که بازرسان ریزبین خود را برای اندازه‌گیری جرم‌های نشسته روی سطوح مختلف به هتل‌های مختلف اعزام کند و به آن‌ها ستاره بدهد، بهترین کار آن است که از همسفران خود یا کسانی که در گذشته در هتل موردنظر اقامت داشته‌اند نظرخواهی بکنید.

بیشتر سایت‌هایی که بستری برای درج نظر درباره‌ی هتل‌ها و مقاصد سفر فراهم کرده‌اند، تمیزی و رعایت بهداشت را به‌عنوان یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی خود در نظر گرفته‌اند. برای سفرهای خارجی می‌توانید از سایت TripAdvisor.com استفاده کنید. کاربران این سایت که یکی از بزرگ‌ترین و پربازدیدترین بسترهای تعاملی برای سفر به شمار می‌آید، نظر خود را درباره‌ی هزاران هتل، رستوران، تور و ... را در تمامی جنبه‌ها در این سایت ثبت می‌کنند. برای خواندن نظر مسافران درباره‌ی هتل‌ها می‌توانید به موتورهای رزرو مشهور جهانی مانند Booking.com و Hotels.com یا Expedia.com نیز استفاده کنید. در میان نسخه‌های ایرانی موتور رزرو می‌توان به بخش هتل‌ کجارو اشاره کرد که فهرستی کامل از هتل‌ها و مسافرخانه‌ی مختلف را در شهرهای مختلف ایران و کشورهای مختلف جهان جمع‌آوری و پلتفرمی را برای درج نظر مهمانان و مقایسه‌ی قیمت‌ها و امکانات هتل‌ها فراهم آورده است.

خودتان دست به کار بشوید

نظافت هتل‌ها در برابر کرونا

اگر در اتاق ارزانی که در یک مسافرخانه کرایه کرده‌اید احساس خوشایندی ندارید یا اینکه در هتل گران‌قیمتی ساکن هستید و صرفا می‌خواهید کمی جوانب احتیاط را رعایت کنید، بهترین کار آن است که وسایلی که از آن‌ها استفاده می‌کنید را با یک دستمال ضدباکتری تمیز کنید. با این کار بسیار ساده، دنیای بسیار تمیزتری برای خود خواهید ساخت. دستگاه تلفن، کنترل از راه دور، در یخچال، شیرهای آب حمام و آشپزخانه و دستگیره‌های در ورودی چند نمونه‌ی مهم از این سطوح هستند.

در مرحله‌ی بعد، سطوح سخت مانند میزها، جاکفشی‌ها و قفسه‌ها را با دستمال ضدعفونی کنید. نیازی به تمیزکردن همه‌ی آن‌ها نیست. سطوحی که وسایلی که تماس بیشتری با صورت و دهان‌تان دارند را روی آن‌ها می‌گذارید، شناسایی و با دقت و حوصله ضدعفونی کنید. مثلا فکر کنید که عینک، گوشی یا هندزفری خود را معمولا روی کدام میز قرار می‌دهید؛ همان جا را ضدعفونی کنید.

سرویس بهداشتی را اصلا از قلم نیندازید

استفاده از دستشویی عمومی در زمان شیوع کرونا

سطوح مختلف در حمام و سرویس بهداشتی و به‌ویژه، توالت‌ها مرکز تجمع انواع میکروب‌ها و جرم‌های مختلف هستند. بنابراین، با استفاده از اسپری یا دستمال تمام سطوح سخت در آن‌ها را ضدعفونی کنید. پیش از استفاده از دستشویی فرنگی، محل نشستن و درب کاسه توالت را حتما تمیز کنید و حتی با وجود این هم بهتر است درب آن را با استفاده از دستمال باز کنید. پس از شستن دست‌ها و پیش از بستن آب، شیر آب را هم بشویید و سپس به آن دست بزنید. در را با استفاده از یک دستمال یا آستین خود باز و بسته کنید. 

استفاده از سرویس بهداشتی در طول سفر کاری اجتناب‌ناپذیر است و هیچ جایگزین دیگری ندارد. این مکان‌ها محل تردد افراد بسیاری هستند و به همین خاطر، یکی از کانون‌های خطر برای سرایت انواع بیماری‌ها و نه‌تنها کووید ۱۹ به شمار می‌آیند. با اینکه هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و سایر اماکن عمومی به‌طور معمول برنامه‌ی منظمی برای نظافت این‌گونه محل‌ها دارند، اما باز هم باید جوانب احتیاط را در استفاده از آن‌ها رعایت کرد. شستن دست‌ها در فضایی که اصول بهداشتی در آن به‌درستی رعایت و ضدعفونی نشده است، می‌تواند کار بیهوده‌ای باشد. 

دستگیره‌ها، کلیدها و پریزهای برق را ضدعفونی کنید

دور ماندن از کرونا در هتل

تقریبا هر فردی که پیش از شما پا به درون اتاق گذاشته، حداقل یک بار دستگیره‌های در و پنجره و کلیدها و پریزهای برق را لمس کرده است. روز اولی که وارد اتاق می‌شوید، همه‌ی آن‌ها را به دقت با دستمال تمیز کنید. اگر خدمه بدون هماهنگی با شما اجازه‌ی ورود به اتاق را ندارند، همان یک بار در تمام مدت اقامت در هتل کفایت می‌کند. در صورت در اختیار نداشتن مواد ضدعفونی‌کننده، درها را با دستمال یا با استفاده از ساعد و آرنج خود باز کنید.

از ظروف چینی و شیشه‌ای استفاده نکنید

در سفرها، اتاق هتل اهمیتی یکسان با خانه دارد

هیچ ضمانتی وجود ندارد که لیوان‌ها و سایر ظروف داخل اتاق با آب شسته شده باشند. شاید هم درست پیش از آنکه اتاق را به شما تحویل بدهند، یکی از خدمه آن را با استفاده از همان دستمالی که میزها و سایر سطوح را ضدعفونی می‌کرد، لکه‌گیری کرده باشد. بهترین کار برای ضدعفونی این‌گونه موارد، شستن آن‌ها با آب گرم و مواد شوینده است. این کار بیشتر باکتری‌های موجود روی فنجان‌ها و لیوان‌ها را نابود می‌کند. اما اگر همچنان نسبت به استفاده از آن‌ها تردید دارید، بهتر است از خانه برای خودتان لیوان بیاورید.

روبالشی‌ها و روتختی‌ها را تعویض کنید

دور ماندن از کرونا در هتل

به احتمال زیاد این حرف را پیش از این نیز بارها شنیده‌اید: بیشتر هتل‌ها روتختی‌های خود را پس از هر بار مصرف نمی‌شویند. تعداد دفعات شستشوی این موارد در هتل‌های مختلف متفاوت است. به ملحفه‌ای که اکنون روی تختخواب سلطنتی شما گسترانده شده است، نگاه کنید. اگر این فکر که قبلا فرد دیگری روی آن خوابیده بود شما را می‌آزارد از کارمندان هتل سوال کنید که آخرین بار آن را چند روز پیش شسته‌اند. احتمالا پاسخ درست دریافت نخواهید کرد. راه کم‌دردسرتر آن است که کل روتختی‌های هتل را از روی تخت جمع کنید و یک گوشه بگذارید؛ یک ملحفه‌ و پتوی سفری از داخل چمدان خود در بیاورید، روی تخت پهن کنید و حالا روی آن دراز بکشید.

به ریموت دست نزنید

همه می‌دانند که کنترل‌ها یکی از پرمیکروب‌ترین اقلام در اتاق هتل هستند. علاوه بر اینکه افرادی زیادی این وسیله را لمس می‌کنند، شکاف‌های زیادی روی آن وجود دارد که دسترسی به همه‌ی آن‌ها و ضدعفونی کردن‌شان ممکن نیست. ریموت را با استفاده از یک دستمال یا دستکش بردارید، آن را داخل یک کیسه‌ی پلاستیکی بگذارید و در آن را ببندید. ریموت حتی در این صورت هم کارکرد خود را از دست نخواهد داد. تنها فرقی که حالا دارد آن است که دیگر مجبور به لمس آن نیستید.

دستان خود را به‌طور مرتب بشویید

شستن دست ها در زمان شیوع کرونا

پس از آنکه از ضدعفونی کردن همه‌ی وسایل و سطوح اتاق هتل فارغ شدید، فراموش نکنید که دست‌های خودتان را هم ضدعفونی بکنید. به‌طور علمی ثابت شده است که شستن مکرر دست‌ها مانع از انتقال اجرام از سطوحی که لمس می‌کنید به داخل دهان، چشمان یا بینی فرد می‌شود. در نتیجه، حتی اگر از سطح بهداشت اتاق هتل راضی نیستید، صحیح شستن دست‌ها تاثیر زیادی در دور نگه داشتن میکروب‌ها و باکتری‌ها از شما و در نتیجه، حفظ سلامت شما دارند و خوب، البته در انجام این کار هم نباید زیاده‌روی کرد.

شست‌وشوی زیاد دست‌ها و استفاده از مواد شیمایی می‌تواند به پوست دست آسیب برساند و آن را در برابر انواع ویروس‌ها و بیماری‌های احتمالی دیگر، آسیب‌پذیر کند. ضمن اینکه فراموش نکنید پس از شستن دست‌ها، آن‌ها را با استفاده از حوله‌ی پارچه‌ای یا دستمال کاغذی خشک کنید. خشک کردن دست‌ها به‌اندازه‌ی شستن دست‌ها به روش اصولی اهمیت دارد. رطوبتی که روی پوست باقی می‌ماند، محیطی ایده‌آل برای کشت میکروب‌ها فراهم می‌کند.

واقعیت‌هایی درباره‌ی کروناویروس کووید ۱۹

کرونا

از زمانی که همه‌ی این ماجراها شروع شد، دو اصطلاح را به تکرار شنیده‌اید: کروناویروس و کووید ۱۹. آیا می‌دانید فرق این دو چیست؟ انواع بسیار زیادی از کروناویروس در جهان وجود دارد. این ویروس‌ها، مواردی هستند که در میان انسان و برخی از گونه‌های حیوانات بیماری مشترک محسوب می‌شوند. اما به‌ندرت از حیوان به انسان انتقال می‌یابند. اما در مورد ویروسی که اکنون جهان را به خود درگیر کرده است، وضعیت فرق می‌کند. کووید ۱۹ یا COVID-19 که اختصاریافته‌ی CoronaVirus Disease 2019 به معنی بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ است، نوعی بیماری عفونی است که در اثر کروناویروسی به وجود می‌آید که در گذشته در انسان‌ها مشاهده نشده بود. بیماری تنفسی مسری و همه‌گیر دیگری نیز در از خانواده‌ی کروناویروس‌ها در سال ۲۰۰۲ دنیا را به خود مشغول کرد که به نام سارس (سندرم تنفسی حاد) شناخته می‌شود.

نشانه‌های کروناویروس چیست؟

درباره‌ی نشانه‌های کروناویروس زیاده شنیده و خوانده‌اید. دو الی ۱۴ روز پس از ابتلا به ویروس، نشانه‌هایی در فرد مبتلا بروز می‌کند که شباهت بسیاری به آنفولانزای فصلی دارد: تب بالا، سرفه‌های خشک و شدید، احساس خستگی، از دست دادن قوه‌ی بویایی، مشکلات تنفسی و غیره.

راه انتقال کروناویروس چیست؟

ضدعفونی دست‌ها در زمان شیوع کرونا

کروناویروس به دو روش منتقل می‌شود: از فرد آلوده به فرد سالم و از سطوح آلوده به انسان. در روش اول، اگر فرد بیمار در نزدیک شما سرفه کند و شما در فاصله‌ی کمتر از دو متری وی باشید، از طریق تنفس ذرات منتشر شده در هوا مبتلا خواهید شد. تا به امروز، این روش مهم‌ترین راه انتشار این ویروس بوده است. در روش دوم نیز اگر فرد مبتلا به کووید ۱۹ سطحی را لمس کند، ویروسی که از طریق وی به سطح موردنظر منتقل می‌شود تا ساعت‌ها در همان محل زنده باقی می‌ماند. اگر در همین بازه‌ی زمانی، شما نیز همان سطح را لمس کنید و سپس، دستان‌تان را به چشمان، دهان یا بینی خود بزنید، به احتمال زیاد شما نیز مبتلا به کرونا می‌شوید. به همین دلیل است که بارها و بارها در این مقاله تاکید شد که «دستان خود را بشویید». 

کروناویروس چقدر خطرناک است؟

بیشتر افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، بدون آنکه نشانه‌ی جدی در آن‌ها بروز یابد بهبود می‌یابند. تعداد زیادی از آن‌ها شاید حتی در بیمارستان هم بستری نشوند. بلکه فقط با قرنطینه‌ی کامل و اصولی در خانه‌ها از خود محافظت می‌کنند. با این حال، کهنسالان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در برابر کروناویروس بسیار آسیب‌پذیر هستند. به نظر می‌رسد نرخ کلی مرگ‌ومیر کووید ۱۹ حدود ۳٫۴ درصد باشد. اما این آمار از توزیع یکسانی در میان گروه‌های سنی برخوردار نیست.

افراد بین ۹ تا ۳۹ سال کمترین میزان تلفات را تاکنون داشته‌اند (حدود ۰٫۲ درصد)؛ در حالی که این آمار در کهنسالان بالای ۸۰ سال، بیشتر از ۱۴ درصد است. در نتیجه، در صورتی که خدای ناکرده مبتلا به این ویروس شدید، اگر فردی جوان و پرانرژی هستید فکرتان را به این مشغول نکنید که آیا از بیماری جان سالم به در خواهید برد یا خیر. بلکه مهم‌ترین نگرانی شما باید این باشد که ویروس را به فرد دیگری که شاید به‌اندازه‌ی شما خوش‌شانس نباشد، انتقال ندهید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه