نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۱

پیشبرد ساخت مجموعه System Shock از این پس برعهده شرکت تنسنت خواهد بود

با تأیید سازندگان بازی System Shock 3، شرکت چینی تنسنت از این پس، مسئولیت پیش‌برد مجموعه System Shock را برعهده خواهد داشت.

در تأیید گزارشاتی که اواسط این هفته مبنی بر واگذاری دامنه وبسایت System Shock 3 به شرکت چینی تنسنت (Tencent) دست به دست می‌شد، توسعه‌دهندگان استودیوی آدرساید (OtherSide Entertainment) اعلام کردند که شرکت تنسنت کنترل فرایند توسعه بازی System Shock 3 را در دست گرفته و «از این پس مسئولیت پیش‌برد مجموعه System Shock را برعهده خواهد داشت».

بازی System Shock 3 اولین‌بار در ماه دسامبر ۲۰۱۵ (آذرماه ۹۴) معرفی شد. پروژه ساخت این بازی، برای مدتی با نظارت وارن اسپکتور (Warren Spector) به‌عنوان مشاور خلاق پروژه روند خوبی را پشت سر می‌گذاشت. اما از سال ۲۰۱۸ و بعد از مشکلات مالی ایجاد شده برای شرکت استاربریز (Starbreeze)، ناشر پروژه System Shock 3 ادامه‌ی فرایند ساخت این بازی نیز با مشکلات و ابهامات زیادی مواجه شد.

System Shock 3

نهایتاً استودیوی آدرساید اوایل سال جاری میلادی خبر جدایی خود از شرکت استاربریز را اعلام کرد؛ اما ظاهراً با وجود این تصمیم، فرایند توسعه این بازی تا اواسط برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده همچنان ادامه داشته است. بعد از آن، یک سری تصاویر اولیه از نسخه آلفای بازی در رسانه‌ها منتشر شد که مجدداً نگرانی‌هایی را از سوی هواداران این مجموعه به‌دنبال داشت. ظاهراً تصاویر منتشر شده نشان می‌دادند که نه‌تنها فرایند توسعه‌ی System Shock 3 تاحد زیادی از برنامه عقب افتاده، بلکه افراد تیم توسعه‌ی این بازی نیز دیگر در استخدام استودیوی آدرساید قرار ندارند.

بعد از گذشت دو ماه از مطرح شدن این شایعات، استودیوی سازنده نهایتاً پاسخ رسمی خود را در رابطه  با آن‌ها منتشر کرد که براساس آن، والتر سامول (Walter Somol) معاون توسعه و تجارت این شرکت به هواداران اطمینان داد که تیم توسعه‌دهندگان آدرساید همچنان پابرجا است. البته خود والتر سامول نیز بعد از مدتی از این شرکت جدا شده و به اپیک گیمز پیوست.

Tencent

اما تمامی وقایع ذکر شده، ما را به اواسط همین هفته و جایی که نشریه VGC گزارشی مبنی بر تصاحب مالکیت دامنه وبسایت System Shock 3 توسط شرکت بزرگ تنسنت را منتشر کرد، می‌رساند. وارن اسپکتر نیز اظهار کرده بود که چند شرکت ناشر فعال در صنعت بازی‌های ویدیویی، نسبت به جذب امتیاز این پروژه ابزار علاقه کرده‌اند. این موضوع، گمانه زنی‌های بسیاری را در خصوص احتمال خریداری امتیاز مجموعه System Shock توسط این شرکت چینی به وجود آورده بود که حالا توسط سازندگان قسمت سوم این مجموعه تأیید می‌شود.

باوجود اینکه امروز یک بیانیه‌ی رسمی با مضمون «پیشبرد مجموعه System Shock» توسط تنسنت از سوی توسعه‌دهندگان این بازی منتظر شده، هنوز مشخص نیست که آیا استودیوی آدرساید همچنان در فرایند توسعه این پروژه دخیل خواهد بود یا خیر. در توییت کوتاهی که در ادامه‌ی این بیانیه منتشر شده، توسعه‌دهندگان System Shock 3 خیلی کوتاه اشاره داشتند که:

پیشبرد فرایند توسعه‌ی این پروژه برای ما، به‌عنوان یک استودیوی کوچک و مستقل، بسیار دشوار و چالش برانگیز بوده است. ما معتقدیم که توانایی‌ها و تخصص بالای تنسنت به‌عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت بازی این مجموعه را به روزهای اوج خود باز می‌گرداند.

System Shock 3

باوجود اینکه کنترل پروژه ساخت System Shock 3 به‌طور کلی به تنسنت واگذار شده، استودیوی نایت دایو (NightDive Studios) در بیانیه‌ی جدیدی که ازطریق وبسایت PC Gamer منتشر کرده، شفاف سازی می‌کند که آی‌پی مجموعه System Shock همچنان تحت مالکیت آن‌ها بوده و تنها بندهای خاصی که به امتیاز ساخت دنبال برای این مجموعه مربوط می‌شوند به تنسنت واگذار شده است. نایت‌دایو، هم‌اکنون مشغول ساخت یک نسخه بازسازی شده (ریمیک) برای بازی System Shock است.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده