نویسنده: سارا مرتضوی
// جمعه, ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰

ریلود شانزدهم: شورش در شهر

در شانزدهمین قسمت از برنامه ریلود، سراغ مجموعه‌ بازی‌های Streets of Rage رفتیم و دو نسخه قدیمی و جدید از این مجموعه قدیمی و پرطرفدار را با هم مرور کردیم.

سبک بیت‌ام‌اپ برای اولین‌بار در اوایل دهه هشتاد میلادی و با ساخت بازی Bruce Lee، محصول استودیوی دیتا سافت (Datasoft) معرفی می‌شود و طولی نمی‌کشد که برای خودش طرفداران پر و پاقرصی پیدا می‌کند. در این بازی ساده‌ی پلتفرمر- بیت‌ام‌اپ، بازیکن در نقش بروس لی قرار می‌گرفت و باید با حرکات بسیار محدودی که بازی در اختیارش قرار می‌داد، مراحل مختلف را پشت‌سر می‌گذاشت. یک سال پس از عرضه این بازی موفق، نوبت به انتشار بازی معروف Kung-Fu Master می‌رسد. بازی Kung-Fu Master محصول شرکت Irem که لقب اولین بازی سایداسکرول- بیت‌ام‌اپ تاریخ را با خود یدک می‌کشد، با استفاده از المان‌های متنوع مبارزه‌ای، بالاخره این سبک نوظهور را به سبکی تثبیت‌شده در تاریخ تبدیل می‌کند. 
بازی کونگ‌فور مستر توسط تاکاشی نیشی‌یاما (Takashi Nishiyama) که یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌ها در این سبک از بازی‌سازی است، ساخته شده است. (نیشی‌یاما بعدها و پیش از آن‌که بخش توسعه بازی در شرکت SNK را راه‌اندازی کند، در سال ۱۹۸۷ میلادی اولین نسخه از بازی‌های استریت‌فایتر (Street Fighter) را برای شرکت کپکام (Capcom) طراحی می‌کند.) از دیگر بازی‌های معروف این سبک هم می‌توان به بازی Nekketsu Kōha Kunio-kun اشاره کرد که در غرب با نام Renegade شناخته می‌شود. این مجموعه از بازی‌ها که آن‌ها نیز تاثیر بسیار مهمی در ارتقای سبک بیت‌ام‌اپ داشتند، بعدها الهام بخش ساخت بازی‌های معروف و موفق دابل دراگون می‌شوند.
با تمام این اوصاف اما بازی‌های Streets of Rage که آن‌ها را بیشتر با نام «شورش در شهر» می‌شناسیم بودند که سبک بیت‌ام‌اپ را به اوج خود می‌رسانند. در فواصل سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ میلادی، سه نسخه‌ی اصلی از این مجموعه برای کنسول‌های سگا روانه بازار می‌شود و به این ترتیب نه‌تنها لقب یکی از بهترین و موفق‌ترین بازی‌های سگا، بلکه لقب یکی از بهترین بازی‌های بیت‌ام‌اپ تاریخ را نیز از آن خود می‌کنند. در بازی‌های شورش در شهر، مکانیزم‌های مبارزاتی با دقت و حساسیت بالا طراحی شده بود و همین امر درکنار استفاده از موسیقی جذاب و بی‌نظیر یوزو کوشیرو، این مجموعه از بازی‌ها را به یکی از ماندگارترین مجموعه‌ بازی‌های تاریخ تبدیل می‌کند. متاسفانه نسخه سوم از این مجموعه نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید موفقیت‌های نسخه دوم را تکرار کند و این‌گونه می‌شود که ساخت دنباله‌ی این بازی‌ها برای چیزی حدود دو دهه متوقف می‌شود. حال با گذشت مدت زمانی طولانی، بالاخره استودیویی با نام Lizardcube چهارمین نسخه از این مجموعه پرطرفدار را روانه بازار کرده و بی‌اغراق می‌توان گفت در این‌کار هم سنگ‌تمام گذاشته است. نسخه‌ی چهارم از مجموعه‌ی Streets of Rage باری دیگر طعم یک بیت‌ام‌اپ اصیل و واقعی را به مخاطبان چشانده و  تجربه‌ای بی‌نظیر را تقدیم‌شان کرده است. 
حال به همین مناسبت، تصمیم گرفتیم در جدیدترین نسخه از برنامه‌ی ریلود زومجی، درکنار تجربه‌ی دو نسخه‌ی دوم و چهارم از مجموعه بازی‌های استریتس آو ریج، مروری کوتاه بر سبک بیت‌ام‌اپ و این مجموعه به‌یادماندنی داشته باشیم.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده