نویسنده: آریا بهپور
// دوشنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۱

جری استیلر، بازیگر ساینفلد و پدر بن استیلر درگذشت

جری استیلر نامزد جایزه‌ی امی در سن ۹۲ سالگی از دنیا رفت.

بن استیلر، کمدین مطرح سینما ساعاتی پیش در توئیتی خبر از درگذشت پدر خود، جری استیلر داد؛ بازیگر و کمدین آمریکایی که در طول چند دهه فعالیت هنری خود در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های متعددی بازی کرده بود.

در توئیت بن استیلر درباره‌ی درگذشت پدرش می‌خوانیم:

متأسفم که باید اعلام کنم پدرم، جری استیلر در اثر مرگ طبیعی از دنیا رفت. او پدر و پدربزرگی فوق‌العاده بود و همین‌طور وفادارترین همسر ممکن برای ان میرا به‌مدت ۶۲ سال.

دل همه‌ی ما برای او تنگ خواهد شد. دوستت دارم پدر...

جری استیلر

جری استیلر در تاریخ ۸‌ ژوئن ۱۹۲۷ (۱۷ خرداد ۱۳۰۶) در بروکلین به‌دنیا آمد و دوران دبیرستان خود را در مدرسه‌ی سیوارد پارک پشت‌سر گذاشت، جایی که بازیگرانی مثل تونی کرتیس و زیرو موستل هم از دانش‌آموختگان آن بودند. او حدوداً ‌۳۰ ساله بود که بازی در سریال‌های تلویزیونی را آغاز و حضور در سینما را هم سال‌ها پس از آن تجربه کرد. از معروف‌ترین کارهای او در تلویزیون می‌توان حضور در سریال ساینفلد (Seinfeld) را نام برد و استیلر از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ یکی از نقش‌های جالب این سریال به‌نام فرانک را برعهده داشت و در سال ۱۹۹۷ هم نامزد دریافت جایزه‌ی امی به‌خاطر این نقش شد.

از دیگر کارهای تلویزیونی استیلر می‌توان به پادشاه ملکه‌ها (The King of Queens) اشاره کرد که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ در آن به ایفای نقش آرتور اسپونر مشغول بود. در عالم سینما هم در مورد اولین کارهای جری استیلر می‌توان از فیلم گرفتن پلهام یک دو سه (The Taking of Pelham One Two Three) و فرودگاه 1975 (The Airport 1975) یاد کرد و آثار دیگری مثل اسپری مو (Hairspray) که در هر دو نسخه‌ی ۱۹۸۸ و ۲۰۰۷ آن بازی کرده بود.

او همچنین در فیلم‌هایی مثل The Heartbreak Kid و دو نسخه‌ی زولندر (Zoolander) همراه پسر خود بن بازی کرده بود و زولندر 2 محصول ۲۰۱۶ هم آخرین اثر سینمایی او محسوب می‌شود. جالب است بدانید که علاقه‌ی بن استیلر به بازیگری هم از جایی شروع شد که جری به او در سن ۱۰ سالگی یک دوربین سوپر هشت میلیمتری داد؛‌ اتفاقی که خود او چند سال پیش در مورد آن گفته بود:

فقط می‌خواستم دست از سرم بردارد! بعد از اینکه دوربین را به او دادم از خانه بیرون رفت و شروع کرد به ساختن فیلم در خیابان همراه دوستانش.

بن استیلر تنها فرد خانواده‌ی جری نبود که او را به‌عنوان بازیگر می‌شناسیم. گذشته از دختر جری یعنی امی استیلر که او هم بازیگر محسوب می‌شود، همسر جری یعنی ان میرا هم اهل بازی در فیلم و سریال بود. این دو در سال ۱۹۵۳ با یکدیگر آشنا شدند و یک‌سال بعد از آن هم ازدواج کردند و زندگی مشترک آن‌ها تا سال ۲۰۱۵ دوام داشت، زمانی‌که ان میرا از دنیا رفت. جری و ان در دهه‌ی ۱۹۵۰‌ زوج کمدی موفقی را تشکیل داده بودند و در برنامه‌های مختلفی از جمله شوی اد سالیوان به ایفای نقش می‌پرداختند؛ برنامه‌هایی که در آن‌ها معمولاً نقش زوجی را ایفا می‌کردند که مثل واقعیت، یکی از خانواده‌ای یهودی بود و دیگری اصلیتی ایرلندی داشت و جر و بحث‌های زیادی بین آن‌ها به‌وجود می‌آمد که منجر به شکل‌گیری لحظات کمدی جذابی می‌شد.

برنامه‌های آن‌ها تا سال‌ها بعد هم به شکل‌های مختلف ادامه داشت و در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفتند به‌صورت آنلاین از درون منزل خود واقع در نیویورک به اجرای برنامه بپردازند. میزان علاقه‌ی جری به ان در حدی بود که او در سال ۲۰۰۱ کتابی را تحت‌عنوان Married to Laughter: A Love Story Featuring Anne Meara منتشر کرد و بابت نسخه‌ی صوتی آن هم نامزد جایزه‌ی گرمی شد.


منبع The Guardian
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده