نویسنده: حسین صدری
// پنجشنبه, ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۲۸

میکروفون‌های دوال سنس پلی استیشن 5 می‌توانند صدای کاربر و صدای محیط را تشخیص دهند

میکروفون‌هایی که در کنترلر پلی استیشن 5 یعنی دوال سنس تعبیه شده‌اند، می‌توانند منابع صوتی مختلف را شناسایی کرده و صدای محیط را از صدای کاربر جدا کنند.

مدتی است که شرکت سونی به‌صورت رسمی از دسته پلی اسیتشن 5 رونمایی کرده است؛ کنترلری که دوال سنس (DualSense) نام دارد و قابلیت‌های هیجان‌انگیزی برای آن معرفی شده‌اند.

پیش‌تر مشخص شده بود که کنترلر سونی این‌بار درون خود به میکروفون‌هایی مجهز است که می‌توانند صدا را ضبط کنند. این اولین‌بار است که می‌توانید روی پلی‌استیشن، بدون نیاز به هدست، با دیگر بازیکنان صحبت کنید و صدای آن‌ها را نیز بشنوید. اینکه این کنترلر حاوی یک میکروفون است، چیزی است که سال گذشته هم فاش شده بود، اما نکته‌ی جدید و هیجان‌انگیز این است که درون این کنترل با چند میکروفون (نه فقط یکی) سروکار داریم که می‌توانند صدا را با کیفیتی عالی ضبط کنند.

براساس امتیازنامه‌ای که چند ماه پیش به ثبت رسیده بود و درست یک روز پیش از معرفی این کنترلر منتشر شد، می‌دانیم تعداد آن‌ها حداقل ۳ عدد است که با چیدمانی خطی درون کنترلر دوال سنس قرار گرفته‌اند. آن‌ها در کنار یکدیگر کار می‌کنند و هدفشان این است که منبع صدا را تشخیص دهند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از سنسورهای متعدد، صدای محیط را از صدای کاربر جدا کرده و هرگونه نویز اضافی را از آن حذف کنند. این کار احتمالا با بهره‌گیری از زمان‌بندی دقیق ممکن شده؛ چراکه هر یک از میکروفون‌ها صدا را به‌صورت جداگانه ضبط می‌کند و با تحلیل و بررسی این صداهای ضبط شده، میکروفون‌ها می‌توانند صدای اضافی محیط را تشخیص دهند و آن را حذف کنند.

وقتی که تعداد میکروفون‌های حاضر در ردیف ۳ عدد یا بیشتر از آن باشد، این نیز ممکن است که موقعیت مکانی منبع صدا هم مشخص شود. این عملیات هم بر این اساس انجام می‌شود که میکروفون‌ها بر حسب فاصله‌شان از یکدیگر، هر یک صدایی ضبط می‌کنند که به میزان ناچیزی از دیگری متفاوت است. با تحلیل این داده‌ها کنترلر می‌تواند حتی مکان منبع صدا را هم مشخص کند.

به توجه به این داده‌ها و اطلاعاتی که از نحوه‌ی قرارگیری و زاویه‌ی خود کنترلر و ردیف میکروفون‌ها ثبت شده‌اند (که با توجه به سنسورها و روش‌های موقعیت‌یابی مشخص می‌شود)، موقعیت منبع صدای اصلی و دیگر صداهایی که از محیط می‌آیند مشخص و از هم تفکیک کند.

این قابلیت همچنین باعث می‌شود صداهای ناگهانی‌ای که از سایر بخش‌های فضا به گوش می‌رسند نیز در این فرایند حذف شوند.

DualSense

براساس امتیازنامه، کنترلر دوال‌سنس همچنین این قابلیت را هم دارد که وقتی چندین کنترلر در یک فضا باشند، از جابه‌جا شدن صداها جلوگیری کند. میکروفون‌هایی که درون این کنترلر کار گذاشته شده‌اند می‌توانند از طریق متعادل کردن سطوح مختلف صدا، به‌طور ویژه روی کاربر خود تمرکز کنند. برای مثال وقتی که قصد دارید با یکی از دوستانتان با پلی‌استیشن 5 بازی کنید و دو کنترلر در اختیار دارید، این قابلیت اجازه نمی‌دهد صدای شما از طریق کنترلر دوستتان منتقل شود و برای دیگر هم‌تیمی‌هایتان مشکلات صوتی ایجاد کند؛ بلکه هر کنترلر قادر است صدای صاحب خود را تشخیص دهد و آن را بدون صداهای مزاحم به گوش دیگران برساند.

علاوه‌بر این‌ها، زمانی که چندین کنترلر مورد استفاده قرار می‌گیرند، داده‌های مربوط به صدای ضبط شده از هر یک از کنترلرها در کنار یکدیگر تحلیل و بررسی می‌شوند و می‌توان با اضافه کردن اطلاعات محل قرارگیری و زاویه‌ی کنترلر به آن‌ها، مکان قرار گرفتن منبع صدای اصلی را با بالاترین سطوح از دقت شناسایی کرد.

اینکه چرا سونی میکروفون‌ها را درون خود کنسول کار نگذاشته دلیل مشخصی دارد که در امتیازنامه به آن اشاره شده است. طبق گفته‌ی آن‌ها، قرار دادن میکروفون‌ها در کنترلر مزایای بیشتری دارد و به‌صرفه‌تر است. نزدیک بودن به منبع تولید صدا باعث می‌شود کنترلرها بتوانند با دقت بسیار بهتری روی کاربر خود تمرکز کنند و تجربه‌ی او را ارتقا دهند. تجربه‌ای که کاربران می‌توانند زمانی که کنسول پلی‌استیشن 5 در فصل تعطیلات سال ۲۰۲۰ منتشر شد از آن بهره‌مند شوند.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی قابلیت‌های جدید کنترلر دوال‌سنس چیست؟ این ویژگی‌های جدید تا چه اندازه برایتان هیجان‌انگیز هستند؟


منبع SegmentNext
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده