// چهار شنبه, ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۳

دسته DualSense؛ کنترلر کنسول پلی استیشن 5 سونی معرفی شد

سونی در اقدامی غیرمنتظره با انتشار اطلاعات مختلف و چند تصویر از کنترلر وایرلس کنسول بازی پلی‌استیشن 5 رونمایی کرد؛ وسیله‌ای که به‌جای DualShock 5، دوال‌سنس (DualSense) نام دارد.

هیدیاکی نیشینو یکی از مسئولان اصلی برنامه‌ریزی برای پلتفرم پلی‌استیشن پس از آن که رسیدن به مرحله‌ی رونمایی رسمی از DualSense را برداشتن قدمی کلیدی در مسیر ساخت PS5 خطاب کرد، گفت آن‌ها اکنون مشغول فرستادن این کنترلر به انواع‌واقسام شرکت‌های بازی‌سازی هستند تا آن‌ها بازی‌های خود را با قابلیت‌های دوال‌سنس تطبیق دهند. او می‌گوید این کنترلر ارتباط قوی‌تری با گیمر دارد و احساس حضور مجازی او در جهان بازی‌های ویدیویی را تقویت می‌کند. در حقیقت وی اعتقاد دارد صدای سه‌بعدی پرجزئیات تولیدشده توسط Tempest 3D AudioTech پلی استیشن 5 در ترکیب با ویژگی‌های دوال‌سنس باعث می‌شوند PS5 بهتر از همیشه مخاطب را درون بازی‌ها غرق کند. نیشینو دوال‌سنس را محصولی می‌داند که با حفظ ویژگی‌های مناسب دوال‌شاک 4 (کنترلر کنسول پلی استیشن 4 سونی)، بهتر کردنش و افزودن قابلیت‌های بیشتر به آن خلق شد.

سونی باور دارد که وقتی DualSense را در دست می‌گیرید، این کنترلر کوچک‌تر از ظاهر خود به نظر می‌رسد

دوال‌سنس از Haptic Feedback بهره می‌برد و به همین خاطر لرزش‌هایی به مراتب دقیق‌تر و قابل فهم‌تر از DualShock 4 دارد. مثلا در یک بازی ریسینگ جدید، Haptic Feedback کاری می‌کند که لرزش واردشده به دست مخاطب دقیقا حرکت اتومبیل روی جاده‌ی خاکی، شنی یا آسفالت را یادآور شود. همچنین کنترلر مورد بحث از قابلیت Adaptive Triggers برای دکمه‌های L2 و R2 بهره می‌برد. موردی که سبب می‌شود بازیکن موقع انجام کارهایی همچون هدف‌گیری و شلیک با یک کمان یا سلاح گرم، تفاوت آن‌ها و کاهش و افزایش تنش را لمس کند. مثلا وقتی کمانی را در دست بگیرید که کشیدن آن برای شخصیت اصلی آسان نیست، Adaptive Triggers برای نشانه‌گیری آن کمان از انگشتان شما فشار بیشتری را می‌طلبد؛ بدون اینکه بیش از حد یا به شکلی آزاردهنده چنین کاری را انجام دهد. جالب‌تر آن که هر دوی این ویژگی‌ها کاملا قابل شخصی‌سازی توسط سازنده‌های بازی‌ها هستند و این‌گونه می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آتی به اشکالی خلاقانه‌تر از فرم عادی خویش هم مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.

پلی استیشن 5 سونی

دوال‌سنس با یک میکروفون داخلی به گیمر فرصت گفت‌وگو با دوستان خود بدون استفاده از هدست را می‌دهد

سونی تغییرات اعمال‌شده در قسمت‌های پایینی کنترلر نسبت به دوال‌شاک 4 را حداقلی می‌داند و می‌گوید اندکی هم زاویه‌ی برخی بخش‌های دوال‌سنس را نسبت به کنترلر پلی‌استیشن 4 تغییر داده است. گویا در عین افزوده شدن ویژگی‌های جدید به دوال‌سنس، وزن آن نیز تا جای ممکن پایین نگه داشته شد و این بار سونی دقت بیشتری در طراحی باتری کنترلر داشت؛ یک باتری شارژی که باتوجه‌به درگاه USB-C کنترلر با سرعت بالاتری نسبت به قبل شارژ می‌شود. درحالی‌که پس از دوال‌شاک 4 کنترلرهای ویدیوگیمی زیادی همچون کنترلر رسمی کنسول ایکس باکس سری ایکس با الهام از آن دسته دکمه‌ی Share را به خود افزودند، دوال‌سنس این دکمه را با دکمه‌ی دیگری به اسم Create جایگزین می‌کند. دکمه‌ای که درکنار قابلیت‌های نرم‌افزاری پلی‌استیشن 5، به عقیده‌ی سونی به گیمر فرصت تولید محتواهای تصویری و ویدیویی جذاب و تازه‌ای از بازی‌ها را خواهد داد. هیدیاکی نیشینو می‌گوید با نزدیک‌تر شدن به زمان عرضه‌ی PS5 اطلاعات بیشتری را درباره‌ی قابلیت‌های ویژه‌ی این بخش با کاربرها به اشتراک خواهد گذاشت.

نخستین کنترلر رسمی با بدنه‌ی دورنگ کنسول‌های پلی‌استیشن سونی مکان قرارگیری Light Bar را نیز تغییر داد تا این بار در بالا و کناره‌های تاچ‌پد قرار بگیرد و بیشتر و بهتر دیده شود. راستی سونی می‌گوید این کنترلر را پس از امتحان کردن صدها طرح مختلف ساخت و به گیمرهایی متعدد با سایز دست‌های مختلف اجازه‌ی امتحان کردن آن را داد. همین هم باعث می‌شود که شرکت ژاپنی به کارآمدی، قابل استفاده بودن همگانی و راحتی آن مطمئن باشد.

- ۲ پلی استیشن 5 سونی

سران پلی‌استیشن دوال‌سنس را دارای بهترین ارگونومی بین کنترلرهای این پلتفرم تا به امروز می‌دانند و امیدوار هستند که بازیکنان به سرعت موقع تجربه‌ی بازی‌ها آن را به‌عنوان بخشی جداناشدنی از دست خود ببینند.

دوال‌سنس اصلاحاتی اساسی روی موارد ارائه‌شده توسط کنترلرهای قبلی ما انجام می‌دهد و نشان‌دهنده‌ی تمایل پلی‌استیشن به حرکت واقعی به سمت نسل بعد با PS5 است. این کنترلر درکنار دیگر ویژگی‌های خلاقانه‌ی پلی‌استیشن 5 تجربه‌ی گیمرها از بازی‌های ویدیویی را با گذر زمان دگرگون خواهد کرد؛ پلی‌استیشن همیشه پس زدن مرزهای «بازی کردن» را دوست دارد. خطاب به جامعه‌ی طرفدارها باید بگویم که از آن‌ها به خاطر به اشتراک گذاشتن هیجان‌شان برای عرضه‌ی PS5 در تعطیلات/اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی سپاسگزارم؛ به خاطر اینکه درکنار ما مشغول طی کردن این مسیر هستند. منتظر هستیم تا در ماه‌های آتی مواردی دیگر درباره‌ی PS5 همچون ظاهر آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

- جیم رایان، رئیس و مدیر اجرایی مرکز سرگرمی‌های تعاملی شرکت سونی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده