نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۱

مارک سرنی: سیستم خنک کننده پلی استیشن 5 طرفداران را کاملاً راضی خواهد کرد

مارک سرنی، طراح ارشد پلی‌استیشن نسبت به شایعاتی که در خصوص مشکلات سیستم خنک‌کننده پلی‌استیشن 5 مطرح شده بود واکنش نشان داده و به تشریح نحوه عملکرد این سیستم پرداخته است.

اخیراً گزارشی منتشر شده بود که به یک سری شایعات در خصوص مشکلات سیستم خنک‌کننده کنسول پلی‌ استیشن 5 و احتمال تعویق زمان عرضه‌ی این دستگاه می‌پرداخت. این گزارش با استناد به این موضوع، علت عدم رونمایی از کنسول جدید سونی را عدم تکمیل مراحل پایانی طراحی بدنه‌ی دستگاه معرفی می‌کرد. اما همان‌طور که بسیاری از صاحب نظران نیز عقیده داشتند، احتمال صحت این ادعا بسیار پایین به نظر می‌رسید. قبلاً هم به این موضوع اشاره شده بود که پلی‌استیشن 5 به‌طور کلی از صفر طراحی شده و یکی از مهم‌ترین جوانبی که در ذهن طراحان آن بوده، مدیریت تهویه‌ی مناسب سیستم و عملکرد بهینه‌ی آن بوده است.

سیستم خنک‌کننده کنسول پلی‌استیشن 5 علاوه‌بر اینکه باید در بحث انتقال حرارت تولیدی سیستم کاملاً بهینه و بی‌نقص عمل کند، یک چالش دیگر را نیز دربرابر خود می‌بیند که آن هم صدای تولیدی فن‌های خنک‌کننده آن است. واقعیت امر این است که سخت‌افزار کنسول PS5 به منظور بهینه‌سازی عملکرد دستگاه، به سیستم خنک‌کننده‌ی قدرتمندی نیاز خواهد داشت. CPU هشت هسته‌ای Zen 2 و پردازنده گرافیکی ۱۰.۳ ترافلاپس Navi 2X بدون شک عملکرد فوق‌العاده‌ای را به نمایش خواهند گذاشت، اما طبیعتاً توان بالای این کنسول، مصرف انرژی بیشتری را به‌دنبال خواهد داشت. از طرفی، مصرف انرژی الکتریکی بیشتر، به معنای حرارت تولیدی بالاتر در سخت‌افزار سیستم خواهد بود. مسلماً سونی نیز از این مسئله آگاه بوده و با طراحی مجدد کنسول جدید خود، تلاش کرده تا عملکرد CPU و GPU را با مدیریت گرمای تولیدی سیستم به حداکثر برساند.

مارک سرنی، طراح ارشد کنسول پلی‌استیشن 5 در مصاحبه‌ی جدید خود درباره چگونگی کارکرد این ساختار توضیحاتی را ارائه کرده است. کنسول پلی‌استیشن 5 از نظر سخت‌افزاری از فن‌های به مراتب بزرگتری نسبت به نسل قبلی خود استفاده خواهد کرد. این موضوع باتوجه به پردازنده ۷ نانومتری به کار رفته در ساختار این کنسول و توان الکتریکی بیشتری که برای دستیابی به حداکثر توان این پردازنده مورد نیاز است کاملاً منطقی به نظر می‌رسد. کنسول ایکس‌ باکس سری ایکس مایکروسافت با توان مصرفی ۳۰۰ وات، برای این منظور از یک فن ۱۳۰ میلی متری و سیستم خنک‌کننده‌ محفظه‌ی بخار استفاده می‌کند.

یکی از جنبه‌های کلیدی کنسول جدید سونی در بحث مدیریت حرارت تولیدی، فرکانس متغیر پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی PS5 است

مارک سرنی

اما یکی از جنبه‌های کلیدی کنسول جدید سونی در بحث مدیریت گرمای تولیدی، فرکانس متغیر پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی PS5 است. ضمن اینکه با فعال بودن حالت حداکثریِ عملکرد سخت‌افزار کنسول، سیستم خنک‌کننده‌ی high-end دستگاه فعال خواهد شد. اما به‌طور کلی همه چیز به فرکانس متغیر این کنسول و نحوه‌ی مدیریت توان سیستم بستگی خواهد داشت.

سرنی در ادامه توضیح می‌دهد که سیستم‌های خنک‌کننده‌ نسل‌های گذشته، تاحد زیادی براساس پیش‌بینی و احتمالات طراحی می‌شدند. سونی باید مقادیر تئوری عملکرد سیستم را در یک سری بازی‌های خاص پیشبینی کرده و PSU و فن‌های دستگاه را براساس این مقادیر طراحی می‌کرد. نتیجه‌ی این کار، صدای بسیار زیاد فن خنک‌کننده‌ی پلی‌استیشن 4 بود که بسیاری از کاربران از آن انتقاد می‌کردند. این راه‌حل عملاً جواب می‌داد اما چندان هوشمندانه نبود. فرکانس SoC در پلی‌استیشن 4 نیز مقادیر ثابت و غیرقابل تغییری داشت و این موضوع باعث می‌شد تا بهینه‌ سازی مصرف انرژی مختل شده و گاهی اوقات توان الکتریکی بیش از حدی مورد استفاده قرار گیرد. همه‌ی این موارد دست به دست هم می‌داد تا سیستم انتقال حرارت کنسول عملکرد کاملاً کارآمدی نداشته باشد. درواقع هرچه بازی توان پردازشی بیشتری را طلب می‌کرد، انرژی بیشتری مورد استفاده قرار گرفته و فن‌ها برای خنک‌سازی سیستم صدای بیشتری را تولید می‌کردند. سرنی در خصوص مشکلات مربوط‌به این حوزه در نسل‌های قبلی پلی‌استیشن می‌گوید:

با فرض اینکه شما قادر به مدیریت مشکلات مربوط‌به توان مصرفی و حرارت تولیدی سیستم باشید، حرف‌های زیادی در بحث سرعت بیشتر قابل ارائه خواهد بود. درواقع این همان موضوعی است که ما همواره بهترین عملکرد ممکن را در آن به جا نگذاشتیم.

از دلایلی که در پاسخ به این ایرادات مطرح می‌شوند، به بحث فرکانس پردازنده‌های کنسول ما مربوط می‌شود. درواقع در گذشته فرکانس CPU و GPU دستگاه براساس توان الکتریکی مورد نیاز برای پردازش بازی‌ها و در نتیجه حرارت تولیدی در داخل کنسول تعیین می‌شد.

مصرف انرژی در بازی‌های مختلف، می‌تواند اختلاف زیادی با هم داشته باشد. وقتی ما God of War را روی پلی‌استیشن 4 اجرا می‌کنیم، می‌توان از صدای فن دستگاه متوجه مصرف بالای انرژی در حین اجرای آن شد. اما انرژی مصرفی، به‌صورت ساده به کیفیت موتور گرافیکی بستگی ندارد. درواقع این موضوع بیش از همه چیز به محتوایی که در هر لحظه نمایش داده می‌شود مربوط خواهد بود. توضیح فنی این قضیه کمی دشوار خواهد بود اما به‌طور کلی پردازش هندسه متراکم تصاویر انرژی کمتری را در مقایسه با هندسه ساده‌ی تصاویر مصرف می‌کند. این همان موضوعی است باعث می‌شود تصور کنیم که چرا نقشه بازی Horizon: Zero Dawn با وجود تعداد مثلث‌های کمتر باعث می‌شود تا حرارت تولیدی PS4 به‌شدت افزایش پیدا کند.

پلی استیشن 5

روند کاری ما در طراحی کنسول‌های نسل‌های قبل به این صورت بود که باید حدس می‌زدیم حداکثر توان مصرفی در طول عمر کامل این کنسول تا چه مقدار بالا خواهد رفت. درواقع ما خودمان را برای بدترین حالت ممکن آماده کرده و سیستم خنک کنندگی کنسول را برای این شرایط آماده می‌کردیم. در این حالت، صدای تولید شده از فن‌های دستگاه در شرایطی که توان مصرفی بازی در مقادیر متوسط پیش‌بینی شده‌ی ما قرار داشت، در کمترین حالت ممکن قرار داشت. اما در مواقعی که با بازی‌های پرمصرف مواجه بودیم، نویز زیادی از فن‌های دستگاه شنیده می‌شد. در این روش، اگر درباره حداکثر توان مصرفی اشتباه می‌کردیم، ممکن بود کنسول بیش از اندازه گرم یا اصطلاحاً اورهیت کرده و به‌صورت خودکار خاموش شود.

سرنی پردازنده Zen 2 کنسول پلی‌استیشن 5 را چالش مهمی در بحث خنک‌سازی دستگاه معرفی می‌کند. پردازنده‌ی این کنسول به اندازه کافی قدرتمند بوده و این موضوع در هنگام مقایسه آن با نسل قبلی پردازنده‌هایی که در کنسول‌های پلی‌استیشن مورد استفاده قرار می‌گرفتند بیشتر کرد پیدا می‌کند. اما قدرت بیشتر، توان مصرفی بالاتری را نیز به‌دنبال خواهد داشت. سرنی اظهار داشته که سونی به منظور فراهم کردن حداکثر توان پردازشی ممکن برای توسعه‌دهندگان و همچنین حل مسئله‌ی تهویه سیستم، مجبور شده تا عملکرد فن‌های خنک‌کننده‌ی سیستم را «به میزان قابل توجهی» افزایش دهد. این تصمیم در حین توسعه‌ی سخت‌افزار کنسول اتخاذ شده و کاملاً هم صحیح بوده است.

پلی استیشن 5

نتیجه‌ی این کار می‌تواند منجر به عملکرد روان و پایدار سیستم تهویه کنسول حتی تحت فشار بالاترین توان پردازشی دستگاه شود.

انتخاب CPU و GPU در این کنسول، درکنار میزان حافظه رم و حتی حافظه ذخیره‌سازی SSD با درنظرگرفتن مسئله حرارت تولیدی صورت گرفته است. مقیاس تمامی این قطعات برای مدیریت و به حداقل رساندن حرارت تولیدی و بهینه‌سازی هرچه بیشتر دستگاه تعیین شده است.

سرنی در ادامه توضیح می‌دهد که طراحی سخت‌افزار پلی‌استیشن 5، در میان تاریخچه‌ی توسعه‌ی کنسول‌های پلی‌استیشن یک تحول بزرگ محسوب می‌شود.  تأمین انرژی سیستم در نرخ تقریباً ثابتی صورت گرفته و این موضوع موجب شده تا سیستم خنک‌کننده‌ی این کنسول به خوبی از پس حرارت تولیدی آن برآمده و فرکانس پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی کنسول نیز براساس حجم بارگذاری نوسان داشته باشند.

نتیجه‌ی این کار می‌تواند منجر به عملکرد روان و پایدار سیستم خنک کنندگی کنسول حتی تحت فشار بالاترین توان پردازشی مورد نیاز برای جلوه‌های تصویری 4K با نرخ فریم 60FPS یا رزولوشن 1080p با نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه با فعال بودن جلوه‌های Ray-Tracing شود.

درنهایت، سرنی ادعا می‌کند که طرفداران پلی‌استیشن از سیستم خنک کنندگی کنسول PS5 کاملاً راضی خواهند بود. ضمن اینکه رونمایی کامل از کنسول به‌زودی انجام خواهد شد. لذا منتظر ما باشید.

راه‌حل بهینه‌سازی سیستم تهویه پلی‌استیشن 5، طراحی نهایی آن را تعیین خواهد کرد. بنابراین همچنان این امکان وجود خواهد داشت که در کنسول PS5 نیز شاهد یک برج عمودی و مشابه آنچه که درباره Xbox Series X انجام شده باشیم. پلی‌استیشن 5 در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد. قیمت این کنسول براساس اطلاعات غیررسمی منتشر شده، ۴۹۹ دلار تعیین شده است.


منبع tweaktown
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده