نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Kukuschka

Kukuschka، چهارمین انیمیشن کوتاه دینا ولیکوسکایا، سعی می‌کند بعدی متفاوت از زندگی والدین را به نمایش بگذارد. با معرفی این انیمیشن زومجی را همراهی کنید.

دینا ولیکوسکایا، انیماتور و کارگردان روس، ایده‌ی اولیه‌ی Kukuschka (به فارسی؛ فاخته) را از یکی از رویاهای خود در خواب الهام گرفته است. او مدعی است سکانس اول این اثر، سبک طراحی و زیبایی شناسی دنیای آن را در خواب دیده و درست از همان زمان تصمیم گرفته که این خواب را به انیمیشنی کوتاه تبدیل کند.

داستان Kukuschka در سرزمینی خشک و بی ثمر جریان دارد که به آثار سورئال آخر الزمانی می‌زند. در این سرزمین، موجوداتی به شکل پرنده، که باتوجه‌به نام اثر گونه‌ای از فاخته‌ها هستند، سکنی گزیده‌اند که روزگار خود را به پرورش جوجه‌هایشان می‌گذارند. دراین‌میان پرنده‌ای زندگی می‌کند که با سایر پرندگان متفاوت است؛ او به معنای واقعی کلمه عاشق خورشید است و هر روز خود را به نگریستن به آن و قدم برداشتن به سویش شب می‌کند. شبی این پرنده متوجه می‌شود که تخم گذاشته و جوجه‌ی او در راه است. او که زمانی برای تلف کردن رو یک جوجه ندارد و می‌خواهد مسیر خورشید را دنبال کند، به هر کاری دست می‌زند تا شر این مزاحم کوچک را از سر خود  خلاص کند، اما درنهایت موفق نمی‌شود و بالاجبار مسئولیت سنگین مادر بودن را عهده دار می‌شود.

kukuschka

این اثر قصد دارد بُعدی از دنیای مادران را به نمایش بگذارد که با جلوه‌ی شیرینی که اغلب اوقات در اشکال مختلف رسانه می‌بینیم متفاوت است

ولیکوسکایا با Kukushcka قصد دارد چهره‌ای واقعی و متفاوت از مادر بودن را به بیننده نمایش دهد؛ چهره‌ای که در ظاهر با جلوه‌ی شیرین و دل‌گرم کننده‌ای که بیشتر اوقات در اشکال مختلف رسانه و هنر می‌بینیم متفاوت است. این انیماتور جوان اما باسابقه که پیش از این نیز آثاری با محوریت مادرها، زندگی و دغدغه‌های ایشان، ساخته است، التزام می‌دید اثری در شرح یکی دیگر از وفاداری‌های بزرگ مادران بسازد که اغلب اوقات از دیدگاه فرزندان غایب است. او در این رابطه می‌گوید:

خیلی از زنان در زندگی شخصی خود آرزوهایی بلند دارند و بچه دار شدن می‌تواند مانعی بزرگ بر سر راهشان باشد.

برخی مادران تصمیم می‌گیرند از تحصیل یا کار کردن خود دست بکشند و زندگی خود را وقف بزرگ کردن کودکان خود کنند. در دست دیگر برخی راه سخت‌تر را انتخاب کرده و تصمیم می‌گیرند ضمن کار در خارج از منزل و دنبال کردن اهداف شخصی خود، کودکانشان را نیز بزرگ کنند. موقعیت خاص و راه‌حل هر کس هرچه که باشد، پذیرش این مسئولیت سنگین و عهده دار شدن نقش مادر با فداکاری‌های زیادی همراه است که هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند چشمان خود را روی آن‌ها ببندد.

با وجود حال و هوای عجیب و خاص Kukushcka، در باطن این انیمیشن حاوی پیام و لحظاتی آشناست؛ شما در هر طرف رابطه‌ی والد و فرزند که باشید، می‌توانید با سناریو ارتباط برقرار کنید. با وجود ماجرای آشنا و قابل لمسی که روایت می‌شود، حال و هوای خاص انیمیشن، ضمن بخشیدن زیبایی اسرار آمیز خاصی به دنیای اثر، حس تعلیق را تقویت می‌کند و بیننده را به‌دنبال خود می‌کشد.

kukuschka

نکات ریز و جزئیات به کار رفته در طراحی محیط بزرگ‌ترین نقطه قوت این اثر است

نقطه‌ی قوت اصلی Kukuschka جلوه‌ی بصری آن و تکنیک‌هایی است که برای شکل دهی آن به کار رفته. طراحی شخصیت خاص این اثر هم جذاب و خاص است، هم توانسته احساسات گسترده‌ای را به این اثر صامت اضافه کند. در دست دیگر، نوع خاص طراحی در Kukuschka توانسته با افزودن امکان استفاده از شوخی‌های بدنی، تعادل را در فضاسازی اثر اضافه کند و در نتیجه، شاهد شوخی‌هایی دل‌گرم کننده در میان بحث جدی و روایت داستانی اسرار آمیزی باشیم که در انیمیشن در جریان است. 

از نظر طراحی، Kukuschka متفاوت‌ترین اثر ولیکوسکایاست؛ او پیش از این بیشتر آثار خود را به‌صورت دو بعدی به تصویر کشیده بود. این اثر ضمن اینکه آزمایشی برای به چالش کشیدن مهارت این انیماتور در قلمرو گسترده‌ی استاپ موشن به‌شمار می‌رود، از اولین تجربیات او در ساخت و به تصویر کشیدن دنیایی فانتزی است. آسمان و طراحی محیط در Kukuschka به‌صورت خیره کننده‌ای جذاب هستند، اما قله‌ی عملکرد ولیکوسکایا در جلوه‌ی بصری این اثر را باید در نکات ریزی که در طراحی محیط و اشیا به کار رفته جست‌ و جو کرد. بارزترین نمونه‌ی این مسئله را می‌توان در باد و تاثیر آن روی محیط و شخصیت‌ها مشاهده کرد؛ استفاده از عنصر باد در این اثر آنقدر خوب و جذاب است که کم و بیش می‌توان آن را به یکی از شخصیت‌های اصلی داستان تشبیه کرد.

دانلود انیمیشن از آپارات

دینا ولیکوسکایا، کارگردان این اثر، در سال ۱۹۸۴ در مسکو متولد شد. او در سال ۲۰۰۵ در رشته‌ی طراحی صحنه از هنرستان فارغ التحصیل شد و در سال ۲۰۱۱ تحصیلات خود در دانشکده‌ی سینماتوگرافی روسیه را به پایان رساند، اما این اتمام دوره‌ی تحصیل ولیکوسکایا نبود؛ او تحصیلات آکادمیک خود را در آموزشکده‌-استودیوی عالی انیمیشن مسکو تا سال ۲۰۱۵ ادامه داد و در حین تحصیل چند اثر کوتاه ساخت که توانستند عناوین نامزدی متعدد و جوایزی بین‌المللی را به نام او ثبت کنند. بعد از پایان این دوره‌ی تحصیلی، او به استودیوی روسی Pchela ملحق شد و کار روی انیمیشن کوتاه Kukuschka را آغاز کرد. اتمام پروسه‌ی تولید این اثر به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد، اما به‌تازگی، بعد از چهار سال، به‌صورت رایگان در اینترنت برای تماشا قرار گرفته است. این انیمیشن کوتاه توانست جوایزی همچون بهترین انیمیشن کمدی از فستیوال EACG سانفرانسیسکو، بهترین کارگردانی از فستیوال New Horizon Film و چندین جایزه‌ی بین‌المللی دیگر را برای ولیکوسکایا به ارمغان بیاورد. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده