نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۹

عرفان خان، بازیگر مطرح سینمای هند درگذشت

بازیگر فیلم‌های میلیونر زاغه‌نشین و زندگی پای به‌علت ابتلا به سرطان از دنیا رفت.

عرفان خان، بازیگر مطرح بالیوود و کسی که در فیلم‌های بزرگی از هالیوود هم ایفای نقش کرده بود، در سن ۵۳ سالگی درگذشت.

این بازیگر محبوب در سال ۲۰۱۸ خبر از ابتلای خود به تومور نورواندوکرین داده بود و برای درمان به انگلیس سفر کرد. او بعدها درحالی در فوریه امسال دوباره به هند بازگشت که هنوز درگیر بیماری بود و از هفته‌ی قبل هم در بیمارستانی واقع در بمبئی بستری شده بود، ولی سرانجام تسلیم سرطان نورواندوکرین شد و این بیماری نادر او را از پای درآورد.

عرفان خان که اولین فعالیت‌های هنری خود را با بازی در سریال‌های تلویزیونی آغاز کرده بود، خیلی زود وارد بالیوود شد و در طول بیش از ۳۰ سال حضور در سینمای هند و البته آمریکا، نقش‌های متعددی را برعهده داشت. اولین فیلم سینمایی این بازیگر اهل ایالت راجستان که در دوران نوجوانی خود تحت تأثیر قدرت بازیگری افرادی چون دیلیپ کومار و مارلون براندو قرار گرفته بود، سلام بمبئی (Salaam Bombay) به کارگردانی میرا نایر بود؛ اثر معروفی که نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی هم شده بود.

او بعدها در آثار بزرگی ایفای نقش کرد و در فیلم‌هایی مثل حاصل (Haasil) و مقبول (Maqbool) نمایش‌های درخشانی از خود به‌جای گذاشت. از دیگر فیلم‌های معروفی که عرفان خان در آن حضور داشت، می‌توان به ۷ قتل بخشش (7Khoon Maaf) اشاره کرد که به کارگردانی ویشال بهاردواج حضور پررنگی در جشنواره فیلم برلین سال ۲۰۱۱ داشت.

عرفان خان حضور در آثار متنوعی را تجربه کرده بود، از جمله کمدی‌هایی مثل پیکو (Piku) و مدرسه هندی (Hindi Medium) و البته در خارج از بالیوود هم برای اهالی سینما چهره‌ای شناخته‌شده بود. از اولین فیلم‌های مطرح غیرهندی او می‌توان به The Darjeeling Limited و The Namesake اشاره کرد و همین‌طور فیلم میلیونر زاغه نشین (Slumdog Millionaire) که جزو مطرح‌ترین آثاری بود که عرفان خان در آن‌ها حضور داشت.

بعدها این بازیگر هندی را در فیلم‌های دیگری مثل مرد عنکبوتی شگفت انگیز (The Amazing Spider-Man) و دنیای ژوراسیک (Jurassic World) هم ملاقات کردیم و یکی از نقش‌آفرینی‌های به‌یادماندنی او هم در فیلم زندگی پای (Life of Pi) بود که در نقش بزرگسالی شخصیت اصلی این اثر با او مواجه شدیم.

آخرین بازی عرفان خان در فیلم مدرسه انگلیسی (Angrezi Medium) دنباله‌ی مدرسه هندی بوده، یعنی آخرین فیلمی که پیش از همه‌گیری ویروس کرونا در سینماهای هند به نمایش درآمد.

محبوبیت این بازیگر بین مخاطبان سینمای هند در حدی بود که نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور هم در پیامی به صحبت پیرامون او پرداخته و چنین نوشته است:

درگذشت عرفان خان خبر ناراحت‌کننده‌ای برای سینمای جهان بود. یاد و خاطره‌ی او همواره به‌خاطر نقش‌آفرینی‌های متنوع و درخشان خود در مدیوم‌های مختلف زنده خواهد ماند و به خانواده‌ی عرفان خان، دوستان او و تمام علاقمندان این بازیگر تسلیت می‌گویم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده