// پنجشنبه, ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹

کریستوفر نولان تنها در صورت تعطیل ماندن کامل سینماها تا جولای تاریخ اکران فیلم Tenet را تغییر می‌دهد

برخلاف تمام فیلم‌های سینمایی دیگر استودیوهای هالیوود، شرکت برادران وارنر باتوجه‌به درخواست کریستوفر نولان تا آخرین لحظه‌ی ممکن اقدام به تغییر تاریخ اکران فیلم Tenet نخواهد کرد.

کمتر سینمارویی را می‌توان یافت که از تعهدِ ظاهرا بی‌پایان کریستوفر نولان به نمایش فیلم‌های خود در سالن‌های سینما و حفظ احترام مردم نسبت به این مکان‌ها مطلع نباشد و نداند که او تا چه اندازه با اقدام‌های مختلف سعی به زنده نگه داشتن سالن‌های پخش فیلم دارد. چندین و چند هفته‌ی قبل نیز نویسنده و کارگردان فیلم Inception (اینسپشن) نامه‌ای سرگشاده را در روزنامه‌ی واشنگتن پست خطاب به همگان نوشت و از تک‌تک افراد دخیل در دنیای پخش فیلم‌های سینمایی از جمله بینندگان، کارکنان سالن‌های سینما و استودیوها خواست که گره‌خوردگی جدی فرهندگی انسان امروز به هنر هفتم را فراموش نکنند و برای زنده کردن و زنده نگه داشتن لذت قدم گذاشتن به سینماها بجنگند.

پس عجیب نیست که نولان درحالی‌که اکران در چنین شرایطی می‌تواند وضعیت مالی فیلم ۲۲۵ میلیون دلاری تازه‌ی وی (با اختلاف، پرخرج‌ترین فیلم اورجینال جهان سینما در ۱۰ سال اخیر) را به‌خطر بیاندازد، این‌چنین برای نگه داشتن تاریخ اکرانِ اعلام‌شده می‌جنگد. جایگاه او نیز سبب می‌شود که برخلاف اکثر کارگردان‌ها که نمی‌توانند دربرابر تصمیم تهیه‌کنندگان برای انتخاب زمان اکران اثر حرفی بزنند، برادران وارنر درخواست‌ها و تاکیدهای وی روی آن‌ها را جدی بگیرد.

فیلم Tenet

ایندی‌وایر در این رابطه گزارش می‌دهد که حتی اگر سینماها صرفا با نصف ظرفیت یا حتی یک‌سوم ظرفیت همیشگی خود به فعالیت بپردازند، نولان فیلم سینمایی TENƎꓕ را هفدهم ژوئیه ۲۰۲۰ (جمعه، ۲۷ تیر ۱۳۹۹) روی پرده‌های نقره‌ای می‌فرستد. در حقیقت تاریخ اکران فیلم Tenet فقط در صورتی تغییر می‌کند که تقریبا هیچ سینمایی در سرتاسر جهان و مخصوصا درون کشور آمریکا فعال نباشد و عملا راهی برای اکران عمومی اثر به وجود نیاید.

ماجرا از جایی عجیب‌تر می‌شود که بدانید مطابق صحبت‌های نویسنده‌ی ایندی‌وایر احتمال دارد «تنت» تا چند هفته پس از آغاز اکران حکم تنها فیلم جدید روی پرده را داشته باشد و این‌گونه به سالن‌های سینمایی همچون انواع‌واقسام شعبه‌های AMC Theatres که به‌شدت از نظر مالی در فشار قرار دارند، کمک جدی کند. حتی پیش‌بینی می‌شود که در صورت تغییر نکردن تاریخ اکران این فیلم، سینماها برای حمایت از این حرکت در تمام سانس‌ها «تنت» را روی پرده ببرند و البته از نمایش تبلیغات پیش از پخش فیلم هم پرهیز کنند؛ تا کسی بی‌دلیل و برای مدت اضافه در سالن سینما نماند.

کریستوفر نولان

برادران وارنر به نویسنده‌ی ایندی‌وایر گفته است که کریستوفر نولان تمام کارهای اصلی تدوین فیلم Tenet را همراه با جنیفر لیم تا پیش از بیستم مارس تمام کرد، تمامی افراد را به خانه فرستاد و اعلام کرد که مراحل پایانی تدوین و اعمال جزئیات نهایی را به‌تنهایی سرانجام می‌رساند. طوری که استودیو در شرایطی که شاید انتظارش را نداشت، ناگهان به خود آمد و دید باتوجه‌به کار کارگردان از خانه «تنت» هیچ مشکلی برای اکران در هفدهم ژوئیه ندارد.

تام برگمان، تحلیل‌گر جهان سینما در این‌باره می‌گوید:

فیلم‌های کریستوفر نولان بزرگ‌ترین بلاک‌باسترهای تابستانی دنیا نیستند. اما او در سال ۲۰۱۷ میلادی «دانکرک»، بهترین فیلم سال از لحاظ میانگین نمره‌ی منتقدها در متاکریتیک را به سالن‌های سینما فرستاد و بیش از ۵۰۰ میلیون دلار فروش جهانی را تجربه کرد. سالن‌های سینما به چنین افرادی نیاز دارند. به سازندگان فیلم‌هایی پرکشش برای مخاطب که ارزش‌های سینما را هم به یاد آن‌ها می‌آورند. برادران وارنر با اکران این فیلم در چنین تاریخ عجیبی پس از چند ماه تعطیلی دنیای هنر هفتم به خیلی‌ها می‌گوید: «بفرمایید! این تجربه‌ای است که نمی‌توان در خانه و با یک فیلم دیجیتالی جدید داشت. این یکی از فیلم‌هایی است که باید در سالن‌های بزرگ دید و با آن به یاد آورد که چرا سینما اهمیت دارد».

آن‌هایی که می‌پرسند چرا برادران وارنر به درخواست او مبنی بر اکران فیلم در این تاریخ توجه می‌کند، باید بدانند که این استودیو نمی‌خواهد کارگردان فیلم Interstellar را از دست بدهد. Tenet نهمین همکاری مستقیم نولان با شرکت برادران وارنر است. همه هم خوب می‌دانند که چه‌قدر این همکاری برای استودیو سودآور بوده است و چه‌قدر نولان بیشتر از هر فیلم‌ساز دیگری امروز به زنده نگه داشتن سالن‌های سینما می‌اندیشد. کریس نولان همیشه گفته است که فیلم‌های من را لطفا در مقابل پرده‌های سینمایی بزرگ ببینید و تمام اطلاعات منتشرشده و تریلر پخش‌شده از «تنت» هم به‌صورت غیرمستقیم فریاد می‌زنند که ما باید همین کار را انجام دهیم.

شاید این حرکت درنهایت از نظر مالی موفق باشد. شاید هم این‌طور نشود. ولی سینمادارها این حرکت را فراموش نخواهند کرد. حتی اگر درنهایت «تنت» شانس اکران شدن در هفدهم ژوئیه را از دست بدهد، آن‌ها از یاد نمی‌برند که کدام بلاک‌باستر می‌خواست تا آخرین لحظه برای اکران شدن درون سالن‌های سینما وقتی که آن‌ها بیشتر از همیشه به چنین فیلمی نیاز دارند، بجنگد.


منبع IndieWire
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده