نویسنده: علی گودرزی
// یکشنبه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۲

شایعه‌ای جدید به فاش کردن اطلاعات داستانی، گیم‌پلی و تاریخ انتشار 2 Marvel's Spider-Man می‌پردازد

از جریان داشتن بازی در فصل زمستان و کنترل مایلز مورالز تا حضور کاراکترهایی مثل ونوم و تحول در سیستم مبارزات و تاب‌خوردن در نیویورک، از جمله اطلاعاتی هستند که شایعه‌ای تازه به فاش کردن آن‌ها پرداخته است.

بدون شک عرضه‌ی موفق و مملو از تحسین بازی Marvel's Spider-Man، نه‌تنها یکی از نقاط درخشان بازی‌های ابرقهرمان‌محور بلکه یکی از نقاط تعیین‌کننده در رقابت تجاری/فنی سونی و مایکروسافت محسوب می‌شود. فروش سرسام‌آور بازی علاوه بر اینکه توانست استودیوی اینسامنیاک را در شرایط فوق‌العاده‌ای قرار بدهد، به‌همان اندازه هم روی فروش کنسول‌ پلی استیشن 4 موثر بود و قهرمان بی‌نهایت دوست‌داشتنی مارول کامیکس را به یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت سونی در نسل هشتم تبدیل کرد. موفقیت فنی و تجاری بازی، راه را برای ساخت نسخه‌های بعدی‌اش باز کرد و طبق پایان‌بندی بازی هم می‌توانستیم انتظار تبدیل شدن Spider-Man به یک مجموعه‌ی چند قسمتی را داشته باشیم. حالا هم که روز به روز به نهمین نسل از ویدیوگیم نزدیک می‌شویم، این احتمال می‌رود که سونی بخواهد با مرد عنکبوتی به‌عنوان یکی از لانچ‌تایتل‌های کنسول پلی استیشن 5 پا به میدان بگذارد و فروش بالای کنسول‌های خود از همان نقطه‌ی آغاز را تضمین کند. به‌تازگی در جریان آخرین اخبار بازی، شخصی بی‌نام‌ونشان در انجمن ردیت ادعا کرده که با یکی از اعضای تیم تولید بازی در استودیو اینسامنیاک گیمز، در ارتباط بوده و ضمن دسترسی داشتن به محتوای این جلسه که پیرامون بازی Marvel's Spider-Man 2 برگزار شده، آن را به‌اشتراک گذاشته است. با اینکه تمامی این اطلاعات در حد شایعه هستند اما، جزئیات بسیار بالای موارد ذکرشده در آن کاری کرده تا این محتوا به شایعه‌ای قابل تامل و توجه تبدیل شود؛ در هر حال باز هم باید متذکر شد که تمامی این محتویات در حد شایعه هستند و طبق معمول برای منتشر شدن اطلاعات رسمی، باید منتظر سونی و اینسامنیاک بمانیم.

Marvel

جزئیات داستانی (این بخش، قسمت‌هایی از پایان قسمت اول و جزئیات داستانی احتمالی قسمت دوم را لو می‌دهد)

طبق ادعای منبعی که به انتشار جزئیات بازی پرداخته، اعضای اینسامنیاک گیمز در جلسه‌ی خود به مدت یک ساعت پیرامون موارد داستانی و کات‌سین‌های بازی صحبت کرده‌اند. بازی با یک کاتسین که فضای زمستانی و پوشیده از برف نیویورک را نشان می‌دهد، آغاز می‌شود و مری‌جین را نمایش می‌دهد. MJ پس از اتفاقات قسمت قبل همچنان فعالیت‌های ژورنالیستی خود را ادامه می‌دهد و به گرفتن مصاحبه‌های مختلف می‌پردازد. در قسمتی از این کاتسین، ارتباط تصویری (ویدیوکال) مری‌جین و پیتر را می‌بینیم. پیتر در پاسخ به چگونگی وضعیت این روزهایش به مری‌جین می‌گوید که برای روبه‌راه کردن اوضاع اقتصادیِ زندگی‌ و پرداخت هزینه‌ی اجاره خانه‌اش، دوباره به نشریه‌ی دیلی بیوگل (Daily Bugle) برگشته و حرفه‌ی عکاسی را پیش گرفته است. نکته‌ی جالب اینجاست که جی‌جوناه جیمسون هم به این نشریه بازگشته و پس از فعالیت به‌عنوان تولیدکننده‌ی پادکست Just The Facts، حالا دوباره به فعالیت در نشریه‌ی خود بازگشته است. قطعا تعامل خاص پیتر پارکر/اسپایدرمن و جی‌جوناه جیمسون می‌تواند از نقاط درخشان داستان بازی باشد.

در قسمت اول بازی، اگر کوله‌پشتی‌های پیتر که در سطح شهر پخش شده‌اند را جمع‌آوری کنید، در یکی از آن‌ها، کارت‌پستالی را پیدا می‌کنید که در آخرین روز فعالیت پیتر در دیلی‌بیوگل، برای یادگاری به او هدیه داده شده بود. این کارت‌پستال را اعضای مختلف بیوگل امضا کرده‌اند که یکی از آن‌ها، ادی براک بود که نام و امضای او را می‌توانستیم روی کارت ببینیم. حالا که ادی‌ براک (که احتمالا به ونوم تبدیل خواهد شد)، پیتر پارکر، مری جین و جی‌جوناه جیمسون همگی در دیلی‌بیوگل فعالیت می‌کنند، می‌توانیم موقعیت‌های داستانی واقعا جالبی را در قسمت دوم از بازی، متصور شویم. منبعی که این جزئیات را منتشر کرده، طراحی ادی براک و جیمسون را «فوق‌العاده» توصیف کرده و از نظر او، طراحی ادی براک یادآور کاراکتر او در انیمیشن سریالی Spectacular Spider-Man است. این کات‌سین دقیقا زمانی که پیتر می‌خواهد وارد بحث شود، به پایان می‌رسد. نکته‌ی جالب دیگر اینجاست که در این کات‌سین از دکتر کانرز هم صحبت‌هایی به میان می‌آید. کانرز احتمالا در این بازی یا قسمت بعدی، به Lizard تبدیل شود.

در یکی دیگر از کاتسین‌های بازی که در این جلسه نمایش داده شده، شاهد روبه‌رو شدن پیتر با «سیمبیوت» هستیم؛ پیتر، سیمبیوت را برای اولین‌بار در یک کوچه پیدا می‌کند. شخصی که این اطلاعات را منتشر کرده، در ادامه متذکر می‌شود که با پیشرفت کاتسین، قسمت‌هایی را می‌بینیم که پیتر مشغول فریاد زدن بر سر هری آزبورن و به زبان آوردن این جملات است:

نورمن چطور می‌تونست این بلا رو سر تو بیاره؟ هری! هری! منم پیتر؛ بلند شو رفیق. من اینجام. اوه خدای من هری تو اون آدما رو کشتی.

با توجه به پایان قسمت قبلی و مشخص شدن استفاده‌ی احتمالی نورمن آزبورن از سیمبیوت برای درمان بیماری هری، احتمال می‌رود که هری آزبورن اولین میزبان سیمبیوت باشد. در پایان این کاتسین، سیمبیوت از بدن هری خارج می‌شود و پیتر را به‌عنوان دومین میزبانش انتخاب می‌کند. این سیمبیوت در شرکت آسکورپ ساخته شده و در قسمت اول از بازی، جایی که مری‌جین وارد تشکیلات شخصی نورمن آزبورن می‌شود، در کنار پروژه‌ی ابرسرباز این شرکت، به وجود سیمبیوت دست‌ساز آن‌ها پی بردیم. سیمبیوتی که جهت درمان هری ساخته شده است. گفته می‌شود که در اولین Act از بازی، هری دست به یک کشتار بزرگ می‌زند و پس از دفع سیمبیوت در پایان بخش اول از بازی، برای به‌دست آوردن یک حالت پایدار، برای مدتی از جریان اصلی داستان بازی کنار خواهد رفت. از نظر منبع این شایعات، اینسامنیاک گیمز تمایل دارد تا نبرد اسپایدرمن با ونوم/ادی‌ براک را به تصویر بکشد چرا که غنای داستانی بیشتری دارد و می‌تواند یک ماجرای طولانی را روایت کند. در عین حال، آن‌ها تبدیل هری آزبورن به ونوم و ارائه‌ی یک تجربه‌ی کاملا اورجینال را هم درنظر دارند اما می‌خواهند او را برای یک ماجرای ویژه که در ادامه‌ی ماجرا یا قسمت بعدی پیش می‌آید، نگه‌دارند.

Marvel

در یک کات‌سین دیگر، می‌بینیم که پیتر پارکر که حالا تحت تاثیر سیمبیوت قرار گرفته، مشغول بحث کردن با مایلز مورالز است. پیتر در پایان با ظاهر کردن لباس سیاه خود و پرش از روی پشت‌بام، این بحث را پایان می‌دهد. در ادامه یک صحنه‌ی دیگر را می‌بینیم که مایلز مورالز را در لباس مرد عنکبوتی نشان می‌دهد. لباس‌های مایلز هم قابل تغییر دادن هستند.

مایلز در این لحظه از یک سرقت بانک جلوگیری می‌کند. پس از این صحنه، تاب خورد مایلز در ارتفاع پایین میان ساختمان‌های کم‌ارتفاع را می‌بینیم. احتمالا تاب‌خوردن با مایلز به سادگی تار زدن و تاب خوردن با پیتر نباشد و باید این جنبه از قدرت‌های مایلز مورالز را در طول ماجراهای بازی، پیشرفت بدهیم. در ادامه شاهد استفاده‌ی مایلز از مکانیک Web Chain هستیم. طبق گفته‌های منبع خبر، Web Chain نسخه‌ی ارتقاع یافته‌ی همان حرکت Web Zip است که امکان انتقال سریع میان دو نقطه از چند ساختمان/سازه را می‌داد. نماهای کاراکتر مایلز با یک مبارزه‌ی خیابانی با خلاف‌کارها به‌پایان می‌رسد. جایی که پیتر هم در آن حاضر می‌شود و شاهد همکاری این ۲ ابرقهرمان هستیم. تقریبا چیزی مشابه با Batman Arkham Knight که در آن به کمک افرادی مثل رابین، نایت‌وینگ یا بت‌گرل همراه با شخص بتمن، سراغ خلاف‌کارها می‌رفتیم.

Marvel

در ادامه، صحنه‌ای با حضور نورمن آزبون نمایش داده می‌شود. هری از آزمایشگاه نورمن فرار کرده و حالا او در یک آزمایشگاه تقریبا ویران‌شده مشغول وارسی وسایل و پروژه‌هایش است. او که شدیدا ناراحت و عصبی است، همه‌ی وسایل را بهم می‌ریزد و یک میز را هم از پنچره به بیرون پرتاب می‌کند. در پایان این کات‌سین، درحالی که صفحه سیاه می‌شود ما خنده‌های شیطانی نورمن را می‌شنویم. آیا قرار است شاهد رویارویی اسپایدرمن و گرین گابلین باشیم؟ باید صبر کنیم.

Marvel

جزئیات گیم‌پلی

قسمتی از بازی در زمستان جریان دارد و به‌نظر می‌رسد که تیم سازنده‌ی بازی، توجه زیادی را روی موضوع آب‌وهوا معطوف کرده است. برخلاف قسمتی قبلی، انگار در این بازی قرار است سیستم گردش شبانه‌روز و آب‌وهوای کاملا پویا را داشته باشیم و طی فعالیت در شهر، شاهد گذر زمان و تغییرات وضع آب‌وهوا مثل بارش برف یا باران آن هم به‌صورت Real Time باشیم. سازندگان تمام تلاش خود را می‌کنند تا بازی از این نظر، کاملا پویا باشد و کمتر شاهد مراحلی باشیم که به اجبار، بازی را وارد فاز شب یا روز می‌کرد. وضعیت‌های جوی مثل باران سبک، برف سبک و برف سنگین تاکنون برای بازی طراحی شده است. نشستن برف روی لباس اسپایدرمن و جلوه‌های این‌چنینی که از NPCها هم دیده می‌شود از مواردی هستند که قدرت گرافیکی بازی را به‌تصویر می‌کشد. گفتنی است که ۷ حالت مختلف برای آب‌وهوای بازی طراحی خواهد شد و از آنجایی که این قسمت از بازی قرار است یک تجربه‌ی داستان‌محور طولانی را ارائه کند، داینامیک بودن آب‌وهوا، به سیال و باورپذیر بودن حال‌وهوای بازی قطعا کمک بزرگی خواهد کرد.

ماموریت‌های ناگهانی تا وجود ۷ نوع وضعیت آب‌وهوایی مختلف، تغییرات پویای آن‌ها و گردش پویا شبانه‌روز، نوید یک تجربه‌ی سیال‌تر و باورپذیرتر نسبت به بازی قبلی را می‌دهد

در قسمت دوم، «ماموریت‌های ناگهانی» معرفی می‌شوند. این سبک از ماموریت‌ها را پیش‌تر در بازی‌هایی همچون Red Dead Redemption دیدیم. در Spider-Man 2 برخی ماموریت‌ها به‌صورت ناگهانی جلوی پای گیمر سبز می‌شوند و بازیکن می‌تواند سراغشان برود. ماموریت‌هایی مثل نجات مردمی که در خانه‌های آتش‌گرفته‌ی خود گرفتار شده‌اند یا جلوگیری از سرقت بانک و موارد این‌چنینی. طبق گفته‌ی منبع خبر، این ماموریت‌ها به‌صورت ناخودآگاه حس «مرد عنکبوتی، همسایه‌ی مهربان ما (Friendly Neighborhood Spider-man)» را در گیمر ایجاد خواهد کرد؛ در جلسه‌ی اعضای اینسامنیاک، یکی از این ماموریت‌ها نمایش داده شد که در آن، مرد عنکبوتی باید از سقوط یک هلیکوپتر جلوگیری می‌کرد. چیزی شبیه به حادثه‌ای که در قسمت قبلی و صدالبته بازی Spider-Man 2 Movie Game دیده بودیم.
در این قسمت شاهد بازگشت ماموریت‌های جانبی خواهیم بود. اینسامنیک گیمز در قسمت قبلی می‌توانست عملکرد بهتری را در طراحی ماموریت‌های جانبی از خودش ثبت کند، به‌نظر حالا می‌خواهد با نبردهایی بزرگ آن هم در قالب ماموریت‌های جانبی، دست پر سراغ مخاطبانش برود. در قسمتی از جلسه‌ی اینسامنیاک گیمز، به مبارزه‌ی اسپایدرمن و میستریو روی مجسمه‌ی آزادی منهتن آن هم به‌عنوان یک ماموریت جانبی اشاره می‌شود! گفتنی است که میستریو در قسمت‌های مختلفی از بازی به‌عنوان یکی از سوژه‌های ماموریت جانبی حضور خواهد داشت و مجسمه‌ی آزادی منهتن هم یکی از نقاط در دسترس بازی خواهد بود! تعداد ماموریت‌های جانبی که در طول داستان اصلی با آن‌ها مواجه خواهیم شد، به‌شکلی چشم‌گیر افزایش خواهد یافت. برخی از این ماموریت‌های جانبی شامل رویارویی با یکی از دشمنان بزرگ اسپایدرمن می‌شود و برخی دیگر، به‌شکل‌گیری جهان بازی و پردازش آن کمک می‌کند. در قسمتی از رویداد خاص و محرمانه‌ی اینسامنیاک پیرامون بازی Spider-Man PS5، به حضور احتمالی کاراکتر دردویل (Daredevil) در یکی از این ماموریت‌های جانبی اشاره می‌شود. نوعی دیگر از ماموریت‌های جانبی بازی که قرار است قابلیت‌های تارزنی و تاب‌خوردن بازیکن در شهر را تست کند، قرار است به مسابقه‌ی اسپایدرمن و شخصیت هیومن‌تورچ (Human Torch) اختصاص داشته باشد. موردی که اگر خبرش درست باشد، قطعا با الگو گرفتن از بازی Ultimate Spider-Man شکل گرفته است.

Marvel

یک نسخه‌ی سیاه و سیمبیوتی خاص برای تمامی لباس‌های اسپایدرمن در بازی وجود خواهد داشت

طبق صحبت‌های منبع این شایعه، سیمبیوت یکی از کلیدی‌ترین نقاط داستان و گیم‌پلی بازی خواهد بود. پیتر بعد از آلوده شدن به سیمبیوت، حالا باید لباس سیاه و قدرتمند خود را بر تن کند و وارد مبارزه شود. گفتنی است که برای تمامی لباس‌هایی که گیمر در بازی به‌آن‌ها دسترسی پیدا خواهد کرد، یک ورژن سیاهِ سیمبیوتی هم طراحی شده است. از نظر تیم اینسامنیاک، این یک قدم روبه‌جلو در ارتقاء تجربه‌ی بازیکنان از گیم‌پلی اسپایدرمن خواهد بود. این قسمت از جلسه‌ی اینسامنیاک، بخش مورد علاقه‌ی فرد شایعه‌پراکن این خبر بوده است! در این بخش، لباس کلاسیک اسپایدرمن را می‌بینیم که با فشار دادن یک کلید، به نسخه‌ی سیاه و سیمبیوتی تبدیل می‌شود. سخنگوی جلسه در این قسمت اعلام کرد که مکانیزم تغییر به فاز سیمبیوت با فشردن یک کلید و برعکس، با الگو گرفتن از بازی Spider-Man Web of Shadows طراحی شده است چرا که آن‌ها دوست داشتند یک تجربه‌ی سیال و سریع را در اختیار گیمر قرار بدهند و بازی نام‌برده، الهام‌بخش تیم سازنده‌ی بوده است. تمامی لباس‌ها، نسخه‌ی سیاه و سیمبیوتی خاص خود را دارا هستند. در این جلسه فقط لباس کلاسیک و Webbed Suit (لباس سه‌گانه‌ی سم ریمی) نمایش داده می‌شود. نسخه‌ی سیاه Webbed Suit فیلم Spider-Man 3 را یادآور می‌شود.

سیستم مبارزات

مبارزات Marvel's Spider-Man 2 مثل قسمت قبل بر پایه‌ی خلاقیت، زمان‌بندی دقیق، جاخالی دادن و ضربه زدن طراحی شده است. هنگام استفاده از لباس‌های سیمبیوتی، المان‌هایی خاص به گیم‌پلی اضافه می‌شوند و به‌عنوان مثال، سیمبیوت به‌گیمر کمک می‌کند تا به‌صورت هم‌زمان به چند دشمن مختلف ضربه بزند. مبارزات در این قسمت سریع‌تر از قبل هستند و بازیکن می‌تواند به‌لطف تار تنیدن‌های مرد عنکبوتی، سریع‌تر از یک دشمن به دشمن دیگر بپرد و فایت‌های بازی، سیال‌تر از قبل دنبال خواهد شد؛ بی‌وقفه و سریع مثل چیزی که در سری آرکام به‌عنوان سیستم شناور Free Flow تجربه کردیم. لباس سیمبیوت، درخت مهارت خاص خودش را دارد. درخت مهارت نسبت به قسمت قبلی، گسترده‌تر شده است. گفتنی است که با وجود اضافه شدن لایه‌های جدید به مبارزات بازی، اینسامنیاک گیمز مشغول طراحی یک سیستم مبارزات کاملا جدید است. سیستمی که تجربه‌ی قسمت قبل را بهتر، سریع‌تر و سیال‌تر می‌کند.

سیمبیوت لایه‌هایی جدید را به سیستم مبارزات بازی می‌آورد. لباس سیمبیوت درخت مهارت ویژه خود را دارا است. یک سیستم مبارزات جدید برای بازی درحال طراحی شدن است

در پایان، بسته‌های الحاقی بازی مورد بررسی قرار گرفتند. تا به امروز، ایده‌های سه بسته‌ی الحاقی با محوریت ۳ کاراکتر Carnage ،Morbius و Wraith مطرح شده است. گفتنی است که محتوای داستانی این بسته‌های الحاقی حول محور «رستگار شدن یک قاتل گناهکار» می‌گردد و در بسته‌ی الحاقی کارنج، احتمالا قرار است در نقش مایلز مورالز، با پیتر پارکری مبارزه کنیم که حالا به کارنج تبدیل شده است! البته که این ۳ بسته‌ی الحاقی در مرحله‌ی ایده‌پردازی قرار دارند و فعلا هیچ چیزی در مورد آن‌ها قطعی نیست. تیم سازنده‌ی بازی در نظر داشت تا در تابستان امسال یا شاید E3 2020 از بازی رونمایی کند اما شیوع جهانی کرونا، این مورد را به تعویق انداخت و رونمایی از بازی را به ماه‌های پایانی تابستان موکول کرده است. بازی برای عرضه در تعطیلات ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است. Marvel's Spider-Man 2 در انحصار پلی استیشن 5 خواهد بود.

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، تمامی این محتویات در حد شایعه هستند و نمی‌توانیم آن‌ها را در حد صحبت‌های رسمی، جدی بگیریم. از این صحبت‌ها می‌توانیم نتیجه بگیریم که اینسامنیاک برای Spider-Man 2 می‌خواهد یک تجربه‌ی به‌مراتب عظیم‌تر و سیال‌تر را در دسترس گیمر قرار بدهد. باید صبر کنیم و ببینیم که چه زمانی این بازی به‌شدت مورد انتظار، به‌صورت رسمی معرفی خواهد شد. حالا نوبت شما است. نظرتان درمورد این شایعه‌ی بسیار پرجزئیات و هیجان‌انگیز چیست؟ دیدگاه خود را با زومجی در میان بگذارید.


منبع ScreenRant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده