بازی The House of Da Vinci 2 خوراک آن دسته از بازیکنان موبایل است که دوست دارند یک اثر معمایی فوق‌العاده را روی گوشی خود نصب کنند و ساعت‌ها مشغول حل کردن مسائل پیچیده‌اش شوند. همراه بررسی زومجی باشید.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، تیم اسلاو و مستقل Blue Brain Games اثری معمایی با نام The House of Da Vinci را در دسترس دارندگان گوشی‌های هوشمند قرار داد. این بازی معمایی در دسته‌ی بازی‌های پازل با محوریت خروج از اتاق قرار می‌گیرد و با معماهای خاص و خوش‌ترکیب خودش توانست تحسین گیمرها و منتقدین را برانگیزد. داستان بازی پیرامون اسرار فعالیت‌های لئوناردو داوینچی می‌گشت و گیمر در نقش یکی از شاگردهای این نابغه‌ی عصر رنسانس، باید از راز و رمز کارهای لئوناردوی بزرگ سر درمی‌آورد. معماهای بازی بر پایه‌ی کنکاش در اختراعات داوینچی و دستگاه‌های اعجاب‌آور طراحی شده بودند و گیمر باید با پیدا کردن اسرار مخفی در این ساخته‌‌ها، وارد اتاق‌ها و مراحل بعدی شود. چندی پیش دومین قسمت از این بازی با نام The House of Da Vinci 2 برای گوشی‌های هوشمند منتشر شد و در این مطلب، می‌خواهیم به بررسی بازی بپردازیم و ببینیم که آیا این اثر معمایی ارزش وقت گذاشتن و تجربه کردن را دارد یا نه؟ همراه زومجی باشید.

The House of Da Vinci 2

معماهای بازی نه خیلی سخت هستند و نه خیلی ساده که پشت سر گذاشتن آن‌ها، لذت حل مسئله و حس باهوش بودن را به‌بهترین شکل ممکن در گیمر ایجاد می‌کند

داستان بازی در سال ۱۵۰۳، در کشور ایتالیا جریان دارد. اروپا تحت تاثیر جریان رنسانس،‌ تغییرات فراوانی را به خود دیده و از شکل‌گیری یک عصر روبه‌جلو و پیشرفته لذت می‌برد. ما در بازی کنترل فردی با نام «گیاکامو» را در دست می‌گیریم. گیاکامو در ابتدای ماجراهای بازی، در یک زندان گرفتار شده و به‌لطف راهنمایی‌های شخصی مرموز، از زندان فرار می‌کند. پس از فرار، متوجه می‌شویم که این شخصیت مرموز، چزاره بورجا بوده است. اگر پیش‌تر بازی‌های Assassin's Creed مخصوصا سه‌گانه‌ی اتزیو را تجربه کرده باشید احتمالا این نام برای شما آشنا است. خاندان بورجا از خانواده‌های تأثیرگذار و مهم تاریخ ایتالیا بوده است و استفاده از نام این افراد در آثار تاریخ‌محور صنعت سرگرمی، به‌جذابیت داستان اثر کمک می‌کند. در ادامه، متوجه می‌شویم که لئوناردو داوینچی برای استخدام یک دستیار، افراد علاقه‌مند را وارد آزمون‌های مختلفی می‌کند و شخصی که بتواند تمامی این آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد، به‌عنوان دستیار این نابغه‌ی ایتالیایی برگزیده خواهد شد. شخصیت اصلی داستان هم که یک فرد باهوش است، از طرف چزاره بورجا مامور می‌شود تا تمامی این آزمون‌ها را پشت سر بگذارد و پس از اینکه توانست دستیار لئوناردو بشود، تمامی فعالیت‌های او را به‌صورت مخفیانه به چزاره مخابره کند؛ به هر حال انگار در همه‌ی بازی‌های ویدیویی باید شاهد شرارت‌های اعضای خاندان بورجا باشیم! داستان بازی برای یک ساخته‌ی موبایلی که روایت داستان در آن اهمیت چندانی ندارد، بسیار مناسب و جذاب است و کاری می‌کند که با آغوش باز وارد جریان حوادث آن شوید.

The House of Da Vinci 2

واررسی کردن، درگیر شدن و رمزگشایی ماشین‌هایی که برای حل معما با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم، پیکره‌ی گیم‌پلی بازی را شکل می‌دهد و به‌بهترین شکل ممکن در آن پیاده‌سازی شده است

گیم‌پلی بازی اما مهم‌ترین قسمت و عامل اصلی سرگرم‌کنندگی اثر است. همان‌طور که پیش‌تر هم ذکر شد، در این بازی باید از پس معماها و چالش‌های لئوناردو داوینچی بربیاییم. در The House of Da Vinci 2، مثل قسمت اول، باید با درک نحوه‌ی کارکرد دستگاه‌های مختلف ساخته‌شده توسط داوینچی و رمزگشایی آن‌ها، هر یک از پازل‌هایی که پیش روی ما قرار داده می‌شود را حل کنیم و سراغ پازل بعدی برویم. نحوه‌ی کنترل بازی و وارسی دستگاه‌های مختلف هم به‌شکل جالبی طراحی شده است و به‌لطف بهره‌گیری خوب تیم سازنده‌ی بازی از قابلیت‌های لمسی صفحه‌های موبایل، دقیقا حال‌وهوای در دست داشتن یک دستگاه قدیمی و رمزگشایی کردن آن را در وجود گیمر نهادینه می‌کنند. البته که کنترل بازی بدون مشکل هم نیست و گاهی اوقات، پیچیدگی برخی از دستگاه‌ها باعث می‌شود تا وارسی و تحلیل کردن آن‌ها امر کنترل را سخت بکند اما در کل، سیستم‌های تعبیه‌شده در نظام کنترل کردن بازی، حس و حال رمز گشایی دستگاه‌های یادشده را به‌شکلی جذاب و عالی منتقل می‌کنند.

در همان مرحله‌ی ابتدایی بازی، بازیکن یک گوی را به‌دست می‌آورد که به وسیله‌ی آن، می‌توان به گذشته سفر کرد و به وضعیت مکان مورد نظر در زمانی متفاوت و دور از حال حاضر، نگاهی انداخت. همین موضوع، باعث می‌شود تا یک لایه‌ی دیگر به معماهای عمیق بازی اضافه و تجربه‌ای چالش‌برانگیز و سرگرم‌کننده در دسترس گیمر قرار بگیرد. معماهای بازی تنوع بسیار خوبی دارند و تا پایان بازی، با نمونه‌های چالشی‌تر و جذاب‌تر روبه‌رو می‌شویم. بازی زمانی‌که گیمر در حل کردن یک معما به در بسته بخورد، راهنمایی‌های مختلفی را پیش روی او قرار می‌دهد. این راهنمایی‌ها ۳ سطح مختلف دارند و سطح سوم، با زبان بی‌زبانی کلید حل مسئله را در اختیار گیمر قرار می‌دهد! البته که باید گفت گیمرها می‌توانند تمامی مراحل بازی را بدون استفاده از راهنما (Hint) به پایان برسانند و این مکانیک از بازی، صرفا یک حاشیه‌ی امنیت ذهنی را برای گیمر ایجاد کرده و از اینکه بازیکن The House of Da Vinci 2 را نیمه‌کاره رها کند، جلوگیری می‌کند.

بازی در زمینه‌ی ارائه‌ی جلوه‌های بصری و صوتی هم تجربه‌ی بسیار خوب و باکیفیتی را ارائه می‌کند. طراحان بازی به‌خوبی توانسته‌اند با استفاده از جلوه‌های دیداری باکیفیت بازی، از معماری‌های چشم‌نواز تا رنگ‌بندی‌ها و قاب‌بندی‌های زیبا، فضای خاص ایتالیای دوره‌ی رنسانس را برای بازیکن تصویر کنند.

 
 
تغییر در بعد زمان هم از نظر بصری و هم از منظر غنای گیم‌پلی، تنوع و عمقی خاص و لذت‌بخش را به بازی می‌آورد

 بهینه‌سازی بازی برای اجرا روی گوشی‌های هوشمند به‌خوبی صورت گرفته و شاهد مواردی همچون داغ کردن گوشی نیستیم. بازی گرافیک بسیار خوبی را به روی یک گوشی هوشمند ارائه می‌کند و از این بابت خیالتان جمع باشد. از منظر صداگذاری و موسیقی هم با اثری بسیار باکیفیت و خوش‌ساخت طرف هستیم. موزیک بازی بسیار خوب با حال‌وهوای معمایی اثر هماهنگ است و به‌خوبی درکنار گیمری که مشغول حل کردن و درگیر شدن با معماهای بازی است، می‌نوازد و ذهن او را نرمش می‌دهد. از دیگر نکات بخش صداگذاری بازی، روایت داستان همراه‌با یک راوی و دوبله‌ی خوب کاراکترهای بازی است که برای یک بازی موبایل، از نکات مهم و حائز اهمیت است.

The House of Da Vinci 2

برای نتیجه‌گیری می‌توان با اطمینان گفت که بازی اندروید و آیفون The House of Da Vinci 2 یک اثر معمایی و به‌شدت سرگرم‌کننده است که علاقه‌مندان به این ژانر را کاملا راضی خواهد کرد. طی این روزها که به علت شیوع ویروس کرونا در خانه هستیم و وقت آزادمان هم بیشتر از قبل شده است، می‌توانیم با نصب کردن این بازی روی گوشی‌های هوشمند خود از سروکله زدن با معماهای پیچیده، جذاب و کسب حس معرکه‌ی پس از حل مسئله/معما، لذتی وافر را تجربه کنیم. اگر به بازی‌های پازل‌محور علاقه‌مند هستید، The House of Da Vinci 2 را هرگز از دست ندهید.

این بازی روی پلتفرم اندروید بررسی شده و از برترین بازی‌های اندروید و آیفون ماه است


منبع زومجی

The House of Da Vinci 2

اگر دوست دارید در طول روز و اوقات آزادی که دارید، با چالش‌ها و پازل‌های یک بازی معمایی خاص و جذاب دست‌وپنجه نرم کنید و سرگرم‌ شوید، بدانید که The House of Da Vinci 2 خوراک خودتان است. با وجود اینکه شاید گاهی اوقات کنترل بازی شما را اذیت بکند اما، ساخته‌ی استودیو مستقل Blue Brain Games به‌اندازه‌ای معماهای جذاب و سرگرم‌کننده را در مقابل شما قرار می‌دهد که ساعت‌ها درگیرش خواهید شد و گذر زمان را حس نخواهید کرد. اگر از گیمرهای پازل‌باز هستید، در تجربه‌ی The House of Da Vinci 2 درنگ نکنید.
علی گودرزی

9

نقاط قوت

  • + اتمسفرسازی خوب
  • + گرافیک زیبا و چشم‌نواز
  • + طراحی بسیار خوب معماها
  • + صداگذاری و موسیقی باکیفیت
  • + گیم‌پلی جذاب، پرکشش و چالش‌برانگیز

نقاط ضعف

  • - برخی از باگ‌های سیستم کنترل بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده