// شنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۹

دولت چین خرید و فروش بازی Animal Crossing: New Horizons را ممنوع کرد

بازی Animal Crossing: New Horizons به‌عنوان جدیدترین انحصاری به‌شدت پرفروش نینتندو سوییچ به‌تازگی به‌صورت کامل توسط دولت کشور چین وارد فهرست سیاه شد.

مگر می‌شود کسی با سری بازی Animal Crossing، یکی از آرام‌ترین و آرامش‌بخش‌ترین مجموعه‌های ویدیوگیمی تاریخ که گستره‌ی سنی مخاطب‌های آن به‌معنی واقعی کلمه از ابتدا تا انتها محدودیت خاصی ندارد، به مشکل بخورد؟ این احتمالا همان پرسشی باشد که پس از مشاهده‌ی تیتر نوشته‌ی پیش‌رو به ذهن عده‌ی زیادی از مخاطب‌های محترم خطور کرده است.

مطابق تازه‌ترین اخبار بازی به‌نظر می‌رسد دولت چین در جدیدترین اقدام کنترل محتوایی خود از «انیمال کراسینگ» نینتندو هم عصبانی شد. همان‌گونه که احتمالا می‌دانید، پروسه‌ی عرضه‌ی رسمی یک بازی ویدیویی غیرچینی در چین به مراتب زمان‌برتر از انتشار آن در غالب نقاط دیگر دنیا است و همین باعث می‌شود که مردم کشور گفته‌شده بیشتر به خرید دیجیتالی بازی با اکانت‌های متعلق به کشورهای دیگر رو بیاورند یا به سراغ فروشگاه‌های فرعی خارجی بروند.

در عین حال تعداد زیادی از مردم کشور چین منتظر بودند تا بالاخره سیستم کنترل محتوایی سخت‌گیر دولت برای کنترل بازی‌ها زمان انتشار رسمی و عمومی Animal Crossing: New Horizons را اعلام کند. ولی شوربختانه حساسیت جنون‌آمیز دولت چین روی هرگونه حمایت از هنگ کنگ و تبت گریبان‌گیر انحصاری تازه‌ی نینتندو سوییچ هم شد و عملا عرضه‌ی بدون مشکل آن را غیرممکن ساخت.

Animal Crossing New Horizons

دنیل احمد، آنالیزور ارشد شرکت Niko Partners که روی بررسی صنعت بازی‌های ویدیویی از انواع‌واقسام جهات در قاره‌ی آسیا تسلط دارد، می‌گوید دولت چین به دو دلیل Animal Crossing: New Horizons را وارد به درون فهرست سیاه برد:

۱- ساخته شدن محتواهای قابل شخصی‌سازی توسط برخی کاربرهای بازی که درون آن‌ها به حمایت از استقلال و آزادی هنگ کنگ اشاره می‌شود

۲- محبوبیت به‌شدت زیاد بازی در سرتاسر جهان، آشنایی کامل مردم با آن و حضور جدی اثر مورد بحث در شبکه‌های اجتماعی گوناگون

باتوجه‌به خانه‌نشینی منطقی و صحیح اکثر انسان‌های دنیا به‌خاطر شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا (کووید 19) و در نظر داشتن میزان فروش قابل‌توجه Animal Crossing: New Horizons در کشورهایی همچون ژاپن عجیب نیست که مدافعین حقوق مردم هنگ کنگ از آن برای ارسال پیام‌های خود به دیگر آدم‌ها بهره می‌برند. واکنش جدی و ناراحت‌کننده‌ی دولت چین نسبت به این حرکت هم متاسفانه اصلا باتوجه‌به سابقه‌ی مسئولان کشور مورد بحث عجیب به‌نظر نمی‌رسد. بالاخره همین چندوقت قبل اعمال نفوذ گسترده‌ی سرمایه‌گذارهای چینی باعث شد شرکت آمریکایی (!) بلیزارد یک بازیکن حامی هنگ کنگ را از مسابقات رسمی یکی از بازی‌های ویدیویی محبوب خود بیرون بیاندازد.

خوش‌بختانه حتی تمامی محدودیت‌های اعمال‌شده هم هنوز کاری نکردند که گزارش‌ها حاکی از تجربه‌ی آفلاین و آنلاین Animal Crossing: New Horizons توسط مردم چین نباشند. مردم چین از روش‌های مختلفی برای دور زدن محدودیت‌ها بهره می‌برند تا به بازی مورد علاقه‌ی خود دسترسی پیدا کنند. پس باید امیدوار بود حداقل دولت چین وضعیت را از فاجعه‌ی به بار آمده بدتر نکند و به جلوگیری از انتشار عمومی و کاملا رسمی New Horizons درون بازارهای خود راضی شود!

Animal Crossing: New Horizons

قوانین دولت این کشور می‌گویند که هر بازی که «اتحاد، حق حاکمیت یا تمامیت ارضی چین» را به هر شکلی تهدید کند یا به «اعتبار ملی و امنیت چین» آسیبی وارد سازد، اجازه‌ی عرضه در بازارش را نخواهد داشت. آثاری که شامل فرقه‌ها یا کوچک‌ترین جلوه‌ای از خرافات باشند، در چین منتشر نمی‌شوند. بازی‌های شامل مصرف مواد مخدر، خشونت و قمار (البته مسئولان این کشور به طرز عجیبی با بازی‌های شامل لوت‌باکس‌ها که جلوه‌ی بارز قمار در دنیای بازی‌های ویدیویی است، مشکلی ندارند!) هم در چین شانس انتشار ندارند. راستی اصول اخلاقی هم نباید توسط شخصیت مثبت یا منفی یک بازی برای کوچک‌ترین دقایق زیر سؤال برده شوند.

انتقاد یا شوخی با فرهنگ و سنت‌های چین هم که مشخصا ممنوع است. راستی یک بند دیگر هم در این قانون وجود دارد که خیال همه را راحت می‌کند و می‌گوید اگر یک بازی شامل هیچ‌کدام از موارد نام‌برده هم نبود اما باتوجه‌به درک مسئولان کشور خطرناک به نظر رسید، در چین عرضه نمی‌شود. پس برای درک جدی‌تر ماجرا به این فکر نکنید که چین راه قانونی عرضه‌ی یک بازی ویدیویی معروف را بر مردم خود بست. بلکه به این فکر کنید که Animal Crossing: New Horizons یکی از معدود بازی‌های معروفی بود که شانس عرضه‌ی بدون مشکل در چین را داشتند و اکنون آن هم به این بازار شلوغ نمی‌رسد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده