نویسنده: مریم اصلانی
// شنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

نگاهی به لوکیشن های فیلم Joker در دنیای واقعی

فیلم جوکر یکی از آثار تحسین شده سینمایی است که سال گذشته میلادی به روی پرده رفت. در این مجال با زومجی در مرور لوکیشن‌های استفاده شده در این فیلم همراه باشید.

در چهارم اکتبر سال گذشته میلادی شرکت برادران وارنر با پخش فیلم تحسین شده جوکر (Joker)، بار دیگر شهر گاتهام سیتی را به زندگی بازگرداند. در این فیلم شاهد بازی خیره کننده «واکین فینیکس» در نقش شخصیت جوکر بودیم که یک سروگردن بالاتر از دیگر شخصیت‌های معمولی کامیک‌بوک‌های دی سی قرار دارد. به طوری که شرکت وارنر شخصیت جوکر را موجودی جسور و وجوه تمثیلی معرفی کرد که هسته اصلی داستان را به خود اختصاص داده است.

لوکیشن فیلم جوکر

در این نسخه ما با شخصیت «آرتور فلک» آشنا می‌شویم که دو نقاب برچهره دارد: او از سویی برای امرار معاش به‌عنوان دلقک فعالیت می‌کند و از طرف دیگر شخصیتی شکننده دارد. مردی منزوی و دورافتاده از اجتماع که در طول زندگی بارها با قلدری دیگران مواجه شده و ضربه خورده است. فلک به مرور تجربیاتی را به دست می‌آورد که رفته رفته او را به نقطه شکست روحی نزدیک و نزدیک‌تر می‌کنند، امری که درنهایت به تولد شخصیت جوکر می‌انجامد.

این فیلم توسط «تاد فیلیپس» نوشته و کارگردانی شده است که پیش از این آثاری همچون تریلوژی «خماری» یا هنگ اوور و «سگ‌های جنگی» را از او شاهد بودیم. بخش قابل توجهی از فیلم جوکر در نیویورک و شهرهای دیگری همچون جرزی سیتی و نیوآرک فیلم‌برداری شده است.

در ادامه در قالب مروری کوتاه سری به اغلب لوکشین‌های فیلم‌برداری این فیلم خواهیم زد، با ما همراه باشید.

بیمارستان آرکهام (Arkham State Hospital)

لوکیشن فیلم جوکر

درحالی که در سریال تلویزیونی گاتهام از بیمارستان متروکه بیلی سیتون در جزیره استیتن برای نمایش تیمارستان آرکهام استفاده شده و با بهره بردن از تکنیک‌های CGI آن را به‌صورت تیمارستان آرکهام درآوردند، در فیلم جوکر از ساختمان ترمینال ارتش در بروکلین استفاده شد.

لوکیشن تیمارستان فیلم جوکر در سریال آمستردام جدید نیز استفاده شده است

اگر این فیلم را تماشا کردید حتما راه رفتن جوکر بر فراز طاق‌ها ربا به خاطر دارید. این طاق‌ها روی مسیرهایی قرار گرفته‌ که هنوز هم برای انتقال بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته برای جذابیت کار اینجا هم شاهد استفاده از تکنیک‌های CGI هستیم تا محیط حال و هوایی واقعی‌تر به خود بگیرد.

اما سکانس‌های مربوط‌به فضای داخلی بیمارستان در بیمارستان متروپولیتن در هارلم شرقی فیلم‌برداری شدند که برای تیزر فیلم نیز مورد استفاده قرار گرفت. بد نیست بدانید راهروهای داخلی این بیمارستان همچنین به‌عنوان لوکیشن برای سریال تلویزیونی «آمستردام جدید» نیز استفاده شده است.

پلکان برانکس (Bronx Staircase)

لوکیشن فیلم جوکر

پوسترهای فیلم جوکر این شخصیت را درحالی نمایش می‌داد که روی پلکانی ایستاده بود، پلکانی که درواقع در برانکس واقع شده است. در شمال گرند کونکورس شمار زیادی از این نوع پله‌های سراشیب قرار دارد که از خیابان اصلی جروم تا خیابان اندرسون امتداد داشته و به‌صورت محاوره‌ای از آن‌ها با عنوان پلکان خیابانی یاد می‌شود.

دست کم ۶۳ پلکان خیابانی در منطقه برانکس وجود دارد، اما این صحنه به‌خصوص در محل تقاطع دو خیابان فوق واقع شده است. حتی اگر سری به گوگل مپ بزنید، محل این پلکان با عنوان پله جوکر مشخص شده است.

پل ترایبرو (Triborough Bridge)

لوکیشن فیلم جوکر

در افتتاحیه دومین تریلر پخش شده از این فیلم، جوکر درحالی که سوار اتوبوس است سعی دارد با درآوردن شکلک‌های سرگرم کننده کودکی را سرگرم کند. اما بدنیست بدانید در این صحنه اتوبوس درحال عبور از روی پل ترایبورو یا پل رابرت اف. کندی است که برفراز رودخانه هارلم کشیده شده است. هرچند این بار هم جوکر با ترشرویی مادر کودک مواجه شده و آزرده می‌شود.

اتوبوسی که در این سکانس مورد استفاده قرار گرفت یکی از انواع وسایل نقلیه مرسوم سال ۱۹۶۸ در شهر نیویورک است. تعدادی از این مدل اتوبوس باقی مانده که جزو مجموعه موزه حمل‌و‌نقل MTA است و عموما در جشنواره و دیگر مراسم‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوکیشن فیلم جوکر

در این فیلم لوگوی اتوبوس را تغییر داده و متناسب با نام شهر گاتهام طراحی کردند.

سالن تئاتر نیوآرک پارامونت (Newark Paramount Theater)

لوکیشن فیلم جوکر

بسیاری ازصحنه‌های فیلم که قرار است گاتهام را تداعی کنند، در نیوآرک فیلم‌برداری شدند، چرا که این روزها بخش قابل توجهی از جلوه‌های قدیمی شهر نیویورک ناپدید شده و دردسترس نیستند. نمای خارجی مغازه‌ها را تغییر دادند تا شبیه به مغازه‌های نیویورک سیتی و نسخه‌ای از پاپایا کینگ به نظر برسند. پاپایا کینگ برندی معروف است که هات داگ و نوشیدنی پاپایا عرضه می‌کند. در فیلم پنجره‌های فروشگاه را با انواع گرافیتی‌ها پر کردند تا شبیه به نسخه دهه‌ی ۱۹۸۰ شود.

در صحنه‌ای معروف، جوکر به‌عنوان دلقک درحال کار روبروی تئاتر نیوآرک پارامونت است. اما چند لحظه بعد مورد دستبرد واقع شده و درنهایت در کوچه‌ای مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. بدنیست بدانید نیوآرک پارامونت در اصل به‌عنوان سالن اجرای نمایش‌های متنوع همراه‌با حرکات موزون و موسیقی تأسیس شد، اما بعدها به سالن نمایش فیلم تبدیل شد. طراحی معروف به نام توماس لمب عهده‌دار این مسئولیت بود. در بخش داخلی ساختمان تغییرات بسیاری انجام شد تا این محل به مجموعه‌ای سرگرم کننده تبدیل شود، اما سردر و سایبان‌های بیرونی را به همان شکل حفظ کردند.

سالن تئاتر لوئیس جرزی (Loews Jersey Theater)

لوکیشن فیلم جوکر

در فیلم صحنه‌ای را شاهد هستید که دو دلقک به سمت مأمور پلیسی می‌دوند که زیر سایه‌بان تئاتری ایستاده است. اینجا تئاتر لوئیس جرزی است که در جرزی سیتیم واقع شده است. یکی از پنج مجموعه سالن تئاتری که در نیویورک تحت همین عنوان ساخته شده‌اند.

ساختمان این تئاتر با الهام از سالن‌های اپرای اروپایی و کاخ‌های نجبا و اشراف ساخته شد و هم‌اکنون توسط گروهی اداره می‌شود که مسئول حفاظت تئاترهای قدیمی از تخریب هستند.

ایستگاه متروکه خیابان نهم

لوکیشن فیلم جوکر

سیستم متروی شهر نیویورک بی‌تردید نقشی مهم در فیلم جوکر بازی می‌کند، به طوری که گاهی وجهی شخصیت مانند به خود می‌گیرد. البته بیشتر ایستگاه‌های متروی فعلی فاقد حال و هوای مدنظر تیم سازنده بودند، به همین خاطر دست‌اندرکاران تهیه فیلم نیاز به جایی داشتند که حال و هوای ایام قدیم را تداعی کند. بنابراین آن‌ها به سراغ ایستگاه‌های متروکه رفتند که این روزها در آثار معروف دیگری همچون «مستر ربات» و حتی برای نمایش‌های دنیای مد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما جایی که برای فیلم‌برداری فیلم جوکر انتخاب شد به ندرت مورد توجه کسی واقع شده بود.

مقاله‌های مرتبط:

این ایستگاه واقع در سانست پارک بروکلین، پیش از این در فیلم «۳۹ پله» نیز به‌عنوان لوکشین مورد استفاده قرار گرفته بود. هرچند این ایستگاه از سال ۱۹۷۵ تاکنون متروکه شده است. البته به جز اینجا ایستگاه‌های دیگری همچون ایستگاه چرچ اونیو و ایستگاه بولوار بدفورد پارک از دیگر لوکیشن‌های فیلم‌برداری استفاده شده در جوکر است. تیم سازنده فیلم همچنین نقشه‌هایی از متروی زیرزمینی شهر گاتهام و همینطوری بنرهای تبلیغاتی را داخل واگن‌ها و در فضای ایستگاه‌ها نصب کردند تا فیلم جنبه‌ی واقعی‌تری به خود بگیرد.

لوکیشن فیلم جوکر

مارک فیریدبرگ که طراحی تولید فیلم را برعهده داشت در مصاحبه‌ای عنوان کرد فیلم‌برداری در ایستگاه نهم کارچندان سختی نبوده، چرا که این ایستگاه مدت‌ها بلااستفاده و متروکه بود. اما در مقابل فیلم‌برداری در بعضی دیگر از ایستگاه‌های عمومی به‌دلیل شلوغی و رفت‌و‌آمد با احتیاط بیشتری همراه بوده است. همچنین او اذعان کرد مسئولان حمل‌و‌نقل شهر نیویورک همکاری خوبی با سازندگان فیلم جوکر داشتند.

زیرگذر پل منهتن

لوکیشن فیلم جوکر

در صحنه‌ای از فیلم جوکر درحالی که لباس دلقک به تن دارد، به سمت این تونل زیرزمینی می‌دود. این زیرگذر در خیابان ۱۹۹ چری واقع شده است.

تالار وین (Wayne Hall)

لوکیشن فیلم جوکر

بخش بیرونی تالار وین در فیلم جوکر در کاخ دادگستری هادسون کانتی در جرزی فیلم‌برداری شده است که تاریخ احداثش به اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ برمی‌گردد. سبک معماری این بنا بیوکس آرت است. در فیلم شاهد نمایش فیلم عصر مدرن چارلی چاپلین در تالار وین هستیم و همچنین گروهی از مردم با ماسک‌های دلقک که درحال زدوخورد با پلیس هستند.

لوکیشن فیلم جوکر

کاخ دادگستری پیش از این در آثار دیگری همچون مجموعه تلویزیونی نظم و قانون هم مورد استفاده قرار گرفته است. این ساختمان زیبا در نیمه قرن بیستم از تخریب جان سالم به در برد و در سال ۱۹۷۰ به‌عنوان بنایی تاریخی ثبت ملی شد.

شهر چینی‌ها

لوکیشن فیلم جوکر

در فیلم شاهد علاقه جوکر و همسایه‌اش به قدم زدن در شهر چینی‌ها هستیم. البته سازندگان فیلم نیاز به هیچ تغییر خاصی در این محل نداشتند، اما در این صحنه‌ها رفت‌و‌آمد ماشین‌های قدیمی هم به چشم می‌خورد که برای جذابیت بیشتر به محیط اضافه شدند.

به پایان این گشت‌و‌گذار کوتاه رسیدیم. آیا شما هم جزو طرفداران این شخصیت منفی اما ماندگار دنیای دی سی هستید؟ از تماشای فیلم جوکر لذت بردید؟ نظرات خود را ما نیز در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده