نویسنده: مسیح کریمی
// جمعه, ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۵

نگاهی به تاثیر ویروس کرونا روی تولید و انتشار فیلم‌ها و سریال‌ها

در این مقاله قرار است نگاهی مختصر به تاثیر ویروس کرونا روی صنعت سینما و تلویزیون بپردازیم. در ادامه با زومجی همراه باشید.

مدتی می‌شود که شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی گسترده در سراسر جهان شده و این موضوع کم کم روی صنعت سرگرمی تاثیر منفی خود را گذاشته و در ابتدا شاهد عقب افتادن اکران فیلم‌های بسیاری بودیم و در ادامه پخش قسمت‌ها یا یک فصل کامل سریال‌های جدید نیز با تأخیر مواجه شده‌اند. این تاثیر روی تولیدات فیلم‌ها و سریال‌ها نیز گسترش یافته است. بسیاری از فیلم‌هایی که اکران آن‌ها تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته، راهی پلتفرم‌های دیجیتالی شده و برخی دیگر نیز تاریخ اکران جدیدی را دریافت کرده‌اند و حتی برخی با تاخیری در حدود یک سال مواجه شده‌اند. بااین‌حال، وضعیت از سرگیری تولیدات سینمایی و تلویزیونی نیز نامشخص است و همه چیز به این موضوع بستگی دارد که چه زمانی ویروس کرونا کنترل و مهار می‌شود. اما این تمام تاثیر کرونا نیست و این ویروس روی شرکت‌های فیلمسازی تا شرکت‌های صاحب سینما نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت که در صورت ادامه تعطیلی سینماها، پیش‌بینی می‌شود که شاهد کاهش و حذف نیرو باشیم. درکنار این موارد پخش سریال‌های جدید نیز ممکن است شبکه‌ها را با مشکل جدی مواجه کند و روی پخش برنامه‌های جدید تاثیر منفی گسترده‌ای بگذارد. حال در این مقاله قرار است نگاهی مختصر به تاثیر کروناویروس جدید روی صنعت سینما و تلویزیون بندازیم. 

فیلم No Time To Die

عقب افتادن اکران فیلم‌ها و انتشار سریال‌ها و تاثیر منفی رو تولیدات آن‌ها

اکران فیلم‌های متعددی از جمله فیلم Black Widow، فیلم No Time to Die و فیلم سریع و خشن 9 عقب افتاده است

اولین تاثیرات ویروس کرونا درواقع روی اکران فیلم‌ها بود. در ابتدا اکران فیلم No Time to Die تا پاییز سال ۲۰۲۰ عقب افتاد تا قسمت جدید جیمز باند همزمان در سراسر جهان اکران شود، اما انیمیشن Onward اولین اثری بود که طعم ویروس کرونا را در آمریکا چشید و کم کم باعث شد تا بسیاری از استودیوها به فکر عقب انداختن اکران فیلم‌های خود بیافتند و اکران فیلم‌های متعددی چون فیلم A Quiet Place: Part 2، فیلم Mulan، فیلم The New Mutants و غیره تا مدت زمان نامشخصی عقب افتادن و در ادامه فیلم‌های بیشتری چون فیلم Black Widow، فیلم Wonder Woman 1984، فیلم Top Gun: Maverick و فیلم Candyman با تأخیر مواجه شدند که تمامی این فیلم‌ها به جز The New Mutants، طبق تاریخ اکران جدید اعلام شده قرار است در سال ۲۰۲۰ منتشر شوند. همچنین اکران فیلم‌های بسیاری از جمله فیلم سریع و خشن 9، فیلم Morbius، فیلم Ghostbusters: Afterlife، فیلم Jungle Cruise، انیمیشن Minions: The Rise of Gru و غیره تا سال ۲۰۲۱ عقب افتاده است و اخیرا دیزنی از تغییرات گسترده در اکران فیلم‌های آینده خود خبر داده و در مقابل اعلام کرد فیلم Artemis Fowl از سرویس استریم دیزنی پلاس منتشر خواهد شد و ظاهرا دیزنی قرار است فیلم‌های بیشتری را ازطریق دیزنی پلاس نیز منتشر کند که احتمالا شامل فیلم‌هایی خواهد شد که امیدی به عملکرد آن‌ها در گیشه وجود ندارد.

نکته قابل‌توجه این است که هیچکس دقیقا نمی‌داند شرایط عادی چه زمانی به سینما باز خواهد گشت و در سال ۲۰۲۰ قرار نیست شاهد یک تابستان پر رونق با فیلم‌های پر فروش باشیم و باید دید که درنهایت ماه ژوئیه می‌تواند ماه بازگشت سینما باشد یا اینکه قرار است شاهد تاخیرهای جدید و بیشتری باشیم. در هر حال عرضه زودهنگام فیلم‌های روی پلتفرم‌های دیجیتالی به‌عناون یک گزینه جذاب مطرح شده که تاکنون آثاری چون انیمیشن Onward، فیلم The Invisible Man، فیلم Bloodshot، فیلم The Way Back و غیره بسیار زودتر از زمان در نظر گرفته شده روی پلتفرم خانگی منتشر شده‌اند که البته نباید انتظار داشت فیلم‌هایی با بودجه بزرگ از این موضوع پیروی کنند و درواقع بسیاری ممکن است عملکرد انیمیشن Trolls World Tour که برخلاف بسیاری از آثار تأخیر نخورده و طبق برنامه قرار است همزمان با اکران در سینماها، در پلتفرم‌های دیجیتالی نیز منتشر شود، را زیر نظر داشته باشند که صد البته بسیاری هم انتظار نداشتند این انیمیشن در گیشه حتی موفقیت قسمت اول را تکرار کند و شاید حتی بتواند موفقیت بیشتری را در پلتفرم دیجیتالی تجربه کند. تأخیر فیلم‌ها تنها خلاصه به فیلم‌های تازه اکران و نیمه اول سال ۲۰۲۰ نمی‌شود و فیلم‌های نیمه دوم سال ۲۰۲۰ نیز در خطر تأخیر هستند.

فیلم Black Widow

اگرچه اکران بسیاری از فیلم‌ها تا اواخر سال ۲۰۲۰ عقب افتاده، اما درواقع کسی مطمئن نیست چه زمانی کرونا کنترل و زندگی عادی مردم از سر گرفته می‌شود؛ بنابراین نه‌تنها باید به تاریخ‌های تابستان که بسیاری امیدوار هستند تا آن زمان شرایط عادی برقرار شده باشد، به چشم تردید نگاه کرد،‌ بلکه پاییز سال ۲۰۲۰ نیز هنوز منطقه کاملا امن و بی خطری برای فیلم‌های سال ۲۰۲۰ نیست. این تاخیرها صرفا خلاصه به فیلم‌های بلاک‌باستری نمی‌شود و ممکن است حتی روی فیلم‌هایی که به‌دنبال حضور در فصل جوایز هستند نیز تاثیر منفی بگذارد. درواقع فیلم‌برداری برخی از این فیلم‌ها هنوز در حال انجام است که فیلم The Last Duel یکی از این آثار است که فیلم‌برداری این فیلم در فرانسه تعطیل شده یا فیلم Nightmare Alley دیگر فیلمی است که تولید آن متوقف شده است. این موضوع روی اکران فیلم‌های سال ۲۰۲۱ نیز احتمالا تاثیر خود را خواهد گذاشت که می‌توان گفت اولین موارد آن نیز اکنون قابل مشاهده است. مارول سرانجام تصمیم گرفت تا فیلم بلک ویدو به‌جای فیلم The Eternals در ماه نوامبر اکران شود و در مقابل اترنالز نیز به‌جای فیلم Shang-Chi and The Legend of the Ten Rings در ماه فوریه ۲۰۲۱ اکران خواهد شد. به همین ترتیب تمامی فیلم‌های مارول اکران خود را به فیلم قبلی داده‌اند که بخشی از این موضوع تعطیلی فیلم‌برداری فیلم Shang-Chi و همچنین مشخص نبودن زمان شروع فیلم‌برداری فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness و فیلم Thor: Love and Thunder در زمان تعیین شده بوده است.

از هم‌اکنون نیز شایعات عقب افتادن اکران فیلم The Batman و قسمت چهارم فیلم The Matrix شنیده می‌شود

از هم‌اکنون نیز شایعات احتمال عقب افتادن اکران فیلم The Batman و قسمت چهارم فیلم The Matrix شنیده می‌شود و خبر بدتر نیز این است که بازیگران این فیلم‌ها نمی‌توانند باتوجه‌به قرارداد خود تا پیش از تکمیل فیلم‌برداری این آثار در فیلم دیگری حضور پیدا کنند و همین موضوع به‌راحتی باعث عقب افتادن تولید و زمان انتشار این فیلم‌ها می‌شود یا اینکه تیم تولید این فیلم‌ها باید به‌دنبال استخدام بازیگران دیگری باشند که خود شرایط پیچیده دیگری دارد. پس در حال حاضر نمی‌توانیم تاثیر کلی ویروس کرونا روی اکران فیلم‌ها را مشاهده کرد، اما قابل پیش‌بینی است که این تاثیر حداقل روی فیلم‌های سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ وجود داشته باشد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ کم‌کم وارد شرایط عادی و پیش از کرونا شویم. در حال حاضر تولید فیلم‌های بسیاری متوقف شده و مشخص هم نیست چه زمانی تولید این فیلم‌ها از سر گرفته می‌شود و درکنار بتمن، ماتریکس و شانگ چی و فیلم‌های فصل جوایز، فیلم‌برداری بسیاری از فیلم‌ها شروع نشده، متوقف شده است که شاید شاخص ترین آن‌ها فیلم Uncharted و فیلم Fantastic Beasts 3 باشد. این موضوع صرفا خلاصه به سینما نمی‌شود و شاهد شروع تاثیرات آن روی صنعت تلویزیون نیز هستیم. به‌تازگی پخش قسمت پایانی فصل دهم سریال The Walking Dead تا مدت زمان نامشخصی عقب افتاده تا یکی از اولین پیامدهای کرونا در صنعت تلویزیون را شاهد باشیم. پیش از عقب افتادن پخش قسمت پایانی فصل دهم سریال مردگان متحرک، شبکه AMC از عقب افتادن زمان شروع پخش سریال The Walking Dead: World Beyond خبر داده بود و درکنار آن پخش قسمت‌های جدید سریال‌های شبکه CW مثل سریال The Flash نیز تا از سرگیری دوباره تولید عقب افتاده است. 

Stranger Things

فصل چهارم سریال Fargo یکی دیگر از سریال‌هایی بود که پخش آن برای شروع از پایان ماه فروردین برنامه‌ریزی شده بود که ویروس کرونا باعث تعطیلی تولید این سریال و دیگر سریال‌های در دست ساخت شبکه FX شده و این موضوع نه‌تنها زمان شروع پخش فصل جدید سریال فارگو را تا مدت زمان نامشخصی عقب انداخته، بلکه بازگشت دیگر سریال‌های شبکه FX مثل آتلانتا را نیز در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. شبکه HBO نیز از تعطیلی مراحل تولید فصل جدید سریال Barry و سریال Succession پیش از شروع آن خبر داد که پیش از این تولید فصل دوم سریال Euphoria را متوقف کرده بود. خیلی خلاصه در مورد مهم‌ترین سریال‌هایی که تولید آن‌ها متوقف شده می‌توان به فصل دوم سریال The Witcher، فصل چهارم سریال Stranger Things و سریال The Lord of the Rings اشاره کرد که در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که روی زمان انتشار این سریال‌ها تاثیر بگذارد. صد البته مشکل تولید سریال‌ها و حتی فیلم‌ها به مراحل فیلم‌برداری خلاصه نمی‌شود و بسیاری از سریال‌ها با مشکلات مراحل پس از تولید مواجه شده‌اند که درواقع تعطیلی پروژه و عدم امکان انجام آن در خانه باعث عقب افتادن زمان شروع پخش بسیاری از سریال‌ها و سریال‌های انیمیشنی مثل Archer شده است. 

تاثیر تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی تا تاثیر تجاری عدم اکران فیلم‌ها در سینماها

فصل دوم سریال The Witcher، فصل چهارم سریال Stranger Things و سریال The Lord of the Rings مهم‌ترین سریال‌هایی هستند که تولید آن‌ها متوقف شده است

تنها بخشی از مشکلات ویروس کرونا شامل عقب افتادن زمان شروع پخش یک سریال یا تاریخ اکران یک فیلم است و این تنها اثرات اولیه کرونا است، اما با نگاهی عمیق‌تر شاهد شروع مشکلات بزرگ‌تر کرونا می‌شویم. در بخش سینما شرکت‌ها و استودیوهای تولید و ناشر فیلم شاید در دید بسیاری با ضرر بزرگی مواجه شده‌اند که دید و نظر درستی نیز است. عقب افتادن اکران یک فیلم به‌خصوص فیلمی که آماده اکران است و یک استودیو امید زیادی به موفقیت آن در گیشه دارد، چندان خبر خوبی برای استودیو نیست. به‌طور مثال دیزنی امید زیادی به موفقیت Onward و مولان بسته بود که درنهایت Onward با فروشی بسیار پایین‌تر از انتظارات راهی دیزنی پلاس شد و مولان نیز قرار است با تأخیر اکران شود. هرچند عقب افتادن اکران فیلمی با بودجه بزرگ مثل Black Widow یا Mulan برای یک استودیو بهتر از عرضه مستقیم در پلتفرم دیجیتالی است، اما دیزنی برای تبلیغ هر یک از فیلم‌های خود مجبور است تا هزینه جدیدی را پرداخت کند و بدین ترتیب انتظار فروش یک فیلم در گیشه نیز ممکن است با افزایش هزینه تبلیغات تغییر کند. از طرفی عقب افتادن یک اثر می‌تواند باعث فراموشی یا دید منفی برای آن در اذهان عمومی شود که این خبر خوبی برای یک فیلم نیست و به همین منظور است که بسیاری اعتقاد دارند The New Mutants بهتر است درنهایت ازطریق دیزنی پلاس یا هولو منتشر شود تا اینکه همچنان گزینه اکران آن روی میز دیزنی باشد.

Mulan

همان‌طور که گفتیم بخشی از عقب افتادن اکران یک فیلم شامل افزایش بودجه تبلیغات و کاهش احتمال فروش براساس آمار و پیش‌بینی اولیه می‌شود که این به معنای تهیه دوباره پوستر و بنرهای تبلیغاتی تا تبلیغ در سایت‌ها و همچنین تولید تریلر جدید یا ویرایش تریلرهای فعلی است،‌ اما خبر بد برای کارکنان این شرکت‌ها نیز ممکن است باشد. طبق شایعات منتشر شده، شرکت‌هایی مثل دیزنی یا برادران وارنر در نظر دارند تا در صورت ادامه روند فعلی بخشی از نیروی کار خود را به‌صورت موقت اخراج کنند تا ضرر مالی کمتری متوجه شرکت شود و درنهایت سال مالی آن‌ها از وضعیت فعلی بدتر نشود. هنوز مشخص نیست که دقیقا چه گروهی بیشتر در خطر از دست دادن کار خود هستند، اما گفته می‌شود که تیم تبلیغات خطر بیشتری برای اخراج را احساس خواهند کرد که صد البته کاهش نیروی هر شرکت خبر خوبی برای آمار بیکاری یک کشور نیست. این کاهش نیرو ممکن است به استودیوهای فیلمسازی نیز سرایت کند، اما این روند ممکن است حتی باعث خطر ورشکستگی شرکت‌ها و استودیوهای فیلمسازی نیز شود. اما گروهی که خطر زیادی آن‌ها را تهدید می‌کند و درواقع وضعیت بسیار بدتری نیز دارند، شرکت‌های صاحب سالن‌های سینما هستند. در حال حاضر فعالیت اکثر یا تمام سالن‌های سینماهای یک شرکت در آمریکا تعطیل شده و حتی سالن‌هایی که باز هستند هم مراجعه کنندگان بسیار کمی دارند و درواقع خبری از سود کلانی که آن‌ها در این بازه زمانی‌که بسیاری انتظار یک دوره پر رونق را داشتند، نیست.

در دوران قرنطینه مردم بیشتر به سمت استفاده از پلتفرم‌های دیجیتالی رفته‌اند

خبر بدتر برای آن‌ها بازار تابستان امسال است که باتوجه‌به وضعیت فعلی، آن‌ها نمی‌توانند خیلی امیدی به پر رونق‌ترین بازه سینمای جهان در سال جاری میلادی داشته باشند. همین اتفاق باعث شده تا این احتمال به‌وجود بیایید که حتی اگر شرایط به حالت عادی و پیش از کرونا بازگردد، اما شاید برخی از سالن‌های سینما هرگز دیگر باز نشوند و کاملا اعلام ورشکستگی کنند. این تهدید زمانی جدی‌تر می‌شود که در دوران قرنطینه استفاده مردم از پلتفرم‌های دیجیتالی به‌خصوص سرویس‌های استریم بسیار افزایش پیدا کرده و بسیاری نگران هستند تا گروهی از مردم ترجیح دهند تا به‌جای مراجعه به سینما، فیلم مورد علاقه و مورد انتظار خود را ازطریق این پلتفرم‌های خانگی تماشا کنند. اگرچه این موضوع خیلی برای شرکت‌های فیلمسازی شاید بد نباشد و حتی فرصت‌های جدید و بیشتری را برای آن‌ها ایجاد کند تا گزینه‌های بیشتری برای ارائه آثار خود داشته باشند، اما کسب‌و‌کار سنتی سینما در خطر جدی قرار خواهد گرفت و ممکن است باعث تعطیلی سالن‌های سینما بیشتری شود. در هر حال چه استودیوهای فیلمسازی و چه سینماداران به‌دنبال دریافت کمک‌های دولتی برای گذراندن وضعیت فعلی هستند که بدون شک بخشی از این گروه‌ها در خطر جدی بیکاری خواهند بود که نه خبر خوبی برای سینما است و نه خبر خوبی برای اقتصاد یک کشور و صنعت سرگرمی است و نه آمار بیکاری یک کشور.

سینما

صد البته فصل جوایز هم ممکن است تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد و بسیاری از فیلم‌هایی که برای حضور در رقابت جوایز امسال در حال آماده شدن هستند، ممکن است انتشار آن‌ها درنهایت تا سال آینده با تأخیر مواجه شود و شاهد حضور فیلم‌های کمتری در فصل جوایز باشیم و حتی ممکن است روی کیفیت جوایز نیز تاثیر منفی بگذارد. اگرچه کرونا باعث خانه نشینی و قرنطینه مردم شده و همچنین در مقابل مردم بیشتر به سمت تلویزیون و پلتفرم‌های دیجیتالی روی آورده‌اند، اما این بدان معنی نیست که این صنعت از گزند ویروس کرونا در امان است. تعطیلی تولید فیلم‌های تلویزیونی و سریال‌ها و همچنین تعطیلی مراحل پس از تولید آن باعث شده تا بسیاری از این آثار با تأخیر در زمان پخش مواجه شوند. هم‌اکنون شبکه‌هایی مثل FX و HBO در حال مشاهده تاثیر کرونا روی تأخیر پخش سریال‌های خود هستند و دیزنی پلاس نیز احتمالا طبق برنامه نمی‌تواند دو سریال در نظر گرفته شده از دنیای سینمایی مارول برای سال ۲۰۲۰ را منتشر کند و در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت و در صورت از سرگیری تولید، تنها یک سریال ممکن است از دنیای مارول از این سرویس استریم نوپا منتشر شود. صد البته که دیزنی پلاس می‌تواند با نمایش فیلم‌های بیشتری از دیزنی که قبلا برای اکران در نظر گرفته بود، از وضعیت موجود سود نیز کند و تا حد زیادی کتابخانه برنامه‌های خود که با انتقاداتی همراه بوده، را گسترش دهد. 

در صورت ادامه روند تعطیلی تولید پروژه‌ها، شبکه‌ها و سرویس‌های استریم ممکن است در آینده نزدیک با کمبود محتوا مواجه شوند

چنین فرصتی برای دیگر سرویس‌های استریم نیز ایجاد شده یا خواهد شد، اما چه شبکه‌های سنتی و چه شبکه‌های اینترنتی احتمالا در آینده نزدیک با مشکل محتوا مواجه خواهند شد. به‌طور مثال سریال Stranger Things 4 ظاهرا قرار بود اوایل سال ۲۰۲۱ منتشر شود و حال مشخص نیست که چه زمانی منتشر خواهد شد و این موضوع روی فصل دوم ویچر نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. در هر حال شبکه نتفلیکس ظاهرا حداقل در وضعیت کنونی ممکن است با وعده انتشار حداقل ۴ سریال در ماه دچار مشکل شود و صحبت‌هایی مبنی بر تغییر موقتی این وعده نیز شنیده می‌شود. این موضوع فقط روی فعالیت‌های نتفلیکس تاثیر نخواهد گذاشت و شبکه HBO و ‌آمازون و حتی FX نیز قربانی این موضوع هستند. درواقع سریالی قرار نیست کنسل شود، اما اگر بازه زمانی در نظر گرفته شده برای هر سریال را در نظر بگیریم،‌ این سریال‌ها دیگر قرار نیست طبق برنامه روی آنتن بروند و مشکل محتوایی که بسیاری از بینندگان برای آن اشتراک هر یک از این شبکه‌ها را خریداری می‌کنند، ممکن است در آینده نزدیک برای هر یک از آن‌ها مشکل ساز شود. 

barry

هرچند سریال‌هایی هم هستند که نیازی به جلوه‌های ویژه گسترده یا مراحل پس از تولید طولانی ندارند، اما برای سریالی مثل ویچر، وانداویژن و ارباب حلقه‌ها یا Stranger Things این موضوع کاملا فرق می‌کند و بسیار بعید است که زمان پس از تولید هر یک از این سریال‌ها کاسته شود تا به کیفیت فنی این آثار نیز ضربه وارد شود. در هر حال کسی واقعا نمی‌داند که ویروس کرونا در چه زمانی کاملا کنترل و مهار و تولید و انتشار فیلم‌ها و سریال‌ها از سر گرفته می‌شود، اما بدون شک تاثیر آن روی صنعت سینما و تلویزیون ممکن است حتی طی سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند و بعید است که شرایط قبل از کرونا حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ دوباره برقرار شود؛ اگرچه گروه‌هایی هم اعتقاد دارند که تاثیر کلی کرونا مثل گسترش استفاده از پلتفرم‌های دیجیتالی برای تماشای فیلم و سریال توسط مردم ممکن است هرگز از بین نرود و استقبال از آن ادامه پیدا کند و حتی بیشتر نیز شود. بااین‌حال، ویروس کرونا تهدیدی برای شغل بسیاری از افراد فعال در استودیوهای فیلمسازی و حتی سینماداران است و تنها زمان تاثیر واقعی و قطعی کرونا روی این صنعت بزرگ را نشان خواهد داد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده