// یکشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۳۲

شیگرو میاموتو: راز روح خلاقِ نینتندو، ایمان به سرگرم‌کننده بودن بازی است

کارگردان نینتندو، در مصاحبه‌ای با مجله‌ی فامیتسو، از راز موفقیت این شرکت در خلاقیت در بازی‌ها می‌گوید.

شیگرو میاموتو، بازی‌ساز افسانه‌ای و کارگردان شرکت نینتندو، در مصاحبه‌ای راجع به نحوه‌ی شکوفا کردن خلاقیت در این کمپانی صحبت کرد. وی هم‌چنین در مورد مدیریت تصویر «دوست‌دار خانواده‌»‌ی نینتندو و این‌که چگونه بدون این‌که در نزد بازیکنان بیش از حد بچه‌گانه به‌نظر برسد باید این کار را انجام دهد، سخن گفت.

در شماره‌ی این هفته‌ی مجله‌ی فامیتسو، آقای میاموتو بارها به «آرامش ذهن» به‌عنوان کلید موفقیت Nintendo در ایجاد تصویر دوست‌دار کودک خود تاکید داشت:

اگر بخواهم خصوصیات نینتندو را با واژه‌ها بیان کنم، احتمالاً به آرامش ذهن اشاره می‌کنم. زمانی که شما از نگاه والدین به بازی‌ها نگاه می‌کنید، می‌توانید آرامش داشته باشید و این آرامش به داخل خانه‌ی شما منتقل می‌شود. تمام سعی ما بر این بوده که چیزی بسازیم که بتواند در مرکز سرگرمی خانواده قرار بگیرد.

زمانی بود که نینتندو را بچه‌گانه می‌خواندند، اما پس از آن‌ که ما شروع به کار روی اولویت‌هایمان کردیم، در دوره‌ی کنسول Wii توانستیم به تصویر آرامش‌بخش ذهنی که مدنظر ما بود، برسیم. به طور مثال، استاندارد ماریو این است که درست است که کسی را نمی‌کشد، اما آنقدر هم آدم خوبی نیست که حشره‌ها را له نکند! این در ذهن همه حک شده است. 

میاموتو همچنین راجع به خلاقیت‌های نینتندو صحبت کرد و گفت که بخشی از هدف آن‌ها، ساختن چیزهایی است که هنوز دیده نشده است و به این هدف از دید بازیکنان نگاه می‌شود و نه روندهای فعلی در بازی‌سازی.

اگر  شما بخواهید محصولی را فقط با قصد فروش بالا بسازید، احتمال شکست آن بسیار بالا می‌رود. 

چیزی که یک ساخته را به ساخته‌ای «نینتندویی» برای ما تبدیل می‌کند، این است که واقعاً به مخاطبان فکر می‌کنیم. در این‌جا ما راجع به بازار یا روندهای فعلی صحبت نمی‌کنیم؛ اگر شما سعی کنید چیزی بسازید که فروش خوبی داشته باشد، درنهایت تبدیل به بازی‌ای می‌شود که نمونه‌ی مشابه آن در بازار موجود است. اگر‌ هم بخواهید چیزی شبیه به بازی‌ای که در بازار موجود هست بسازید، فروش خوبی نخواهید داشت. به همین دلیل، نینتندو سعی در ساخت چیزهایی دارد که هنوز ساخته نشده‌ است. اگر شما بخواهید چیزی را فقط برای فروش بسازید، احتمال شکست بسیار بالا می‌رود. مهم‌ترین چیز این است که شما چیزی بسازید که باور دارید سرگرم‌کننده‌ است، و نه این‌که حتما به فروش می‌رسد.


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده