نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۱

نسخه اولیه و بسیار کمیاب کنسول نینتندو پلی استیشن به قیمت ۳۶۰ هزار دلار در حراج به فروش رسید

نمونه اولیه از کنسول بسیار نادر Nintendo PlayStation که در سال ۲۰۱۵ و در یک اتاق زیر شیروانی کشف شده بود، در یک حراجی به قیمت ۳۶۰.۰۰۰ دلار به فروش رسید.

نسخه اولیه از کنسولی که با نام رسمی نینتندو پلی استیشن (Nintendo Play Station) شناخته می‌شد، اولین‌بار بعد از عقد قرارداد همکاری بین سونی و نینتندو طراحی و ساخته شد. قراردادی که عمر آن چندان طولانی نبود. قرار بود این کنسول قابلیت پشتیبانی از پخش کننده‌ی سی‌دی (CD-ROM) را به کنسول ۱۶ بیتی SNES اضافه کرده و اولین حضور رسمی سونی در بازار سخت افزار گیمینگ محسوب شود.

بعد از اتفاقات پرسروصدایی که در پی همکاری نینتندو با شرکت فیلیپس، رقیب شرکت سونی در آن‌ سال‌ها خبرساز شد، همکاری سونی و نینتندو بعد از مدت زمان کوتاهی به هم خورد اما این اتفاق موجب شد تا زمینه‌های معرفی کنسول کلاسیک پلی‌ استیشن در سال ۱۹۹۴ و آغاز حکمرانی این شرکت بر بازار کنسول‌های بازی فراهم شود.

تقریباً ۲۰۰ نسخه از مدل پروتوتایپ کنسول نینتندو پلی استیشن تولید شده بود که ظاهراً هیچ یک از آنها به جز همین مورد باقی نمانده است.

Nintendo PlayStation

این مدل به خصوص توسط یک پدر و پسر به‌نام‌های تری و دن دیبولد در جعبه‌ای که متعلق به شرکت ورشکسته‌ی Advanta بود پیدا شده است. اولاف اولافسون (Olaf Olafsson) رئیس سابق Sony Computer Entertainment America که قبلاً در این شرکت مشغول به کار بوده و ظاهراً این کنسول از طریق او به اینجا راه پیدا کرده است.

این کنسول که اتفاقاً کاملاً سالم بوده و کار هم می‌کند، بعد از کشف شدن، تقریباً به همه جای دنیا منتقل شد، اما نهایتاً ماه گذشته به یک حراجی بزرگ موسوم به Heritage Auctions رسید. فرایند قیمت گذاری روی این دستگاه امروز به پایان رسید که نهایتاً رقم ۳۰۰ هزار دلار آمریکا برای کنسول کمیاب نینتندو پلی استیشن در نظر گرفته شد. هرچند یکی از خریداران با پیشنهاد رقم ۳۶۰ هزار دلار، این کنسول را از آن خود کرد.

هویت شخصی که یکی از کمیاب‌ترین آیتم‌های صنعت گیمینگ را از آن خود کرده اعلام نشده است. براساس صحبت‌های سخنگوی Heritage Auctions این شخص تمایلی برای اعلام نام و هویت خود نداشته است.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده