نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم The Invisible Man - مرد نامرئی

فیلم مرد نامرئی (The Invisible Man) با بازی الیزابت ماس و آلدیس هاج اخیرا به روی پرده سینماها رفت و توانست امتیازهای خیلی خوبی را از منتقدان مطرح راتن تومیتوز و متاکریتیک دریافت کند.

فیلم The Invisible Man یا در زبان فارسی «مرد نامرئی» یکی از جدیدترین آثار اکشن، علمی-تخیلی، درام، اسرارآمیز، دلهره‌آور و ترسناک شرکت یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) و استودیوی فیلمسازی بلوم هاوس (Blumhouse) است که به‌دست کارگردان خوبی به نام لی ونل، کارگردان و نویسنده فیلم Upgrade (ارتقاء)، فیلم Insidious: The Last Key (توطئه‌آمیز: آخرین کلید)، فیلم Insidious: Chapter 3 (توطئه‌آمیز: قسمت ۳)، فیلم The Mule (قاطر)، فیلم Cooties (شپش‌ها)، فیلم Dead Silence (سکوت قاتل) و فیلم Insidious: Chapter 2 (توطئه‌آمیز: قسمت ۲) و غیره ساخته شده است. در فیلم مرد نامرئی، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون الیزابت ماس در نقش سیسیلیا کاس، اولیور جکسون-کوهن در نقش ادرین گریفیم (یک دانشمند و نامزد سوءاستفاده‌گر سیسیلیا)، آلدیس هاج در نقش جیمز لانیر، استورم رید در نقش سیدنی لانیر، هریت دایر در نقش امیلی کاس، مایکل دورمن در نقش تام گریفین، بندیکت هاردی در نقش مارک، امالی گلدن در نقش ارنی، سم اسمیت در نقش کاراگاه رکلی و زارا مایکلز در نقش پرستار و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم مرد نامرئی در تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۲۰ (۸ اسفند ۱۳۹۸) در سینماهای مخصوص کشور استرالیا، برای اولین‌بار به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۷۱ را از بین ۵۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۲۸ فوریه (۹ اسفند) تنظیم شده بود. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود لی ونل بوده است. داستان این فیلم براساس رمان علمی تخیلی‌ای با نام The Invisible Man که با قلم اچ. جی. ولز نوشته شده بود، نوشته شد. جیسون بلوم و کایلی دو فرنس تهیه کنندگی این فیلم اکشن را برعهده داشتند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها رو به بالا بودند. اکثریت این منتقدان عملکرد الیزابت ماس را دوست داشتند و آن را تحسین کردند. آنها معتقد هستند که صحنه‌های ترسناک به طرز هوشمندانه‌ای با داستان تلفیق شده است؛ داستانی که ماجرای زنانی را به تصویر می‌کشد که در رابطه‌های مضر خود، مورد آسیب و سوءاستفاده قرار می‌گیرند. از طرف دیگر هم ۹۱ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم The Invisible Man به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Invisible Man از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

سیسیلیا کاس (با بازی الیزابت ماس) که در یک رابطه بسیار خشن و کنترلی با یک دانشمند باهوش و ثروتمند گیر افتاده بود، تصمیم می‌گیرد که به کمک خواهر خودش (با بازی هریت دایر)، دوست کودکی‌شان (با بازی آلدیس هاج) و همچنین دختر نوجوانش (استورم رید) در اوج تاریکی شب فرار کند و ناپدید شود. اما زمانی که نامزد سابق و سوءاستفاده‌گر سیسلیا خودش را می‌کشد و بخش بزرگی از ثروت عظیم خود را به او واگذار می‌کند، سیسیلیا شک می‌کند که مرگ او یک فریب و تله باشد. در همین حین هم یک سری اتفاقات عجیب و خطرناک رخ می‌دهد و شرایط را مرگبار می‌کند؛ اتفاقاتی که جان کسانی را که سیسیلیا دوست دارد، به خطر می‌اندازد. همین ماجرا باعث می‌شود که عقل و هوش سیسیلیا در معرض خطر قرار بگیرد. او به شدت در تلاش است تا ثابت کند فردی که هیچکس قادر به دیدن او نیست، در حال آزار دادن او است.

فیلم The Invisible Man

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Invisible Man بیندازیم:

توماریس لافلی | راجر ایبرت

۱۰۰ از ۱۰۰

ماس همچنان به نمایش و ارائه چیزی که ما واقعا از شخصیت‌های زن انتظار داریم، ادامه می‌دهد: یک نوع آشفتگی و در عین حال با پیچیدگی و قدرت زیاد؛ چیزی که حداقل فیلم‌های ابرقهرمانی زنانه این روزها به‌شدت کم دارند.

مانولا دارگیس | نیویورک تایمز

۸۰ از ۱۰۰

اجرای ماس تا حدودی خسته کننده است اما چهره فوق‌العاده انعطاف‌پذیر او، این ضعف را کامل می‌پوشاند. همین اتفاق هم باعث می‌شود تا فیلم چالش‌های احساسی خودش را داشته باشد.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۸۰ از ۱۰۰

فیلم The Invisible Man یک اثر جذاب محسوب می‌شود که با داستان خود مغز مخاطب را به هم می‌پیچد. این فیلم با داستان خود ضربه محکمی را به عمیق‌ترین ترس‌های ما وارد می‌کند؛ آن هم دیدن کسی که هیچکس نمی‌تواند او را ببیند.

فیلم The Invisible Man / الیزابت ماس

جیمز براردینلی | ریل ویویز

۶۳ از ۱۰۰

ونل نتوانسته به خوبی نشان دهد که قدرت نامرئی بودن به چه اندازه است؛ زیرا در دنیای امروزی، دیگر هرکسی می‌تواند در عرض چند ساعت یک عینک مادون قرمز ارزان قیمت هم که شده بخرد و کارش را انجام دهد.

سارا تای- بلک | گلوب اند میل

۵۰ از ۱۰۰

همینطور که فیلم بیشتر به مسیر خود ادامه می‌دهد، تلاش می‌کند تا ادرین را بیشتر از قبل شبیه به چیزی که باید بشود، بکند؛ اما اتفاقی که رخ می‌دهد، این است که بیشتر کارتونی می‌شود. در پایان ادرین بیشتر به چیزی تبدیل می‌شود که انگار شرور دنیای کامیک بوک‌ها است؛ همین اتفاق هم بخش زیادی از وزن داستان را کم می‌کند.

جود درای | ایندی وایر

۳۳ از ۱۰۰

نویسنده فیلم Saw (اره) یا همان لی ونل، استعاره‌های مختلف را در این بازسازی خسته و ضعیف، ترکیب می‌کند؛ آن هم با دستکاری عقل و هوش افراد و همچنین ترس‌های پنهانی، در این اثر ترسناک و علمی تخیلی دوست نداشتنی.

لازم به ذکر است که این فیلم ترسناک و دلهره‌آور توانست رتبه ۳۶ را در فهرست بهترین آثار سینمایی و رتبه ۱۴ را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Invisible Man نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خیلی خوب و بسیار جذاب و سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده