نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۹

ویروس کرونا ممکن است باعث ضرر پنج میلیارد دلاری به سینمای جهان شود

گسترش ویروس کرونا نگرانی‌های زیادی را برای اهالی صنعت سینما ایجاد کرده است.

ویروس کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها نباید منتظر اخبار مثبتی در مورد مواجهه با این ویروس خطرناک باشیم. در کنار صنایع و مشاغل مختلفی که به‌خاطر گسترش کرونا یا COVID-19 در معرض خطر قرار گرفته‌اند، صنعت سینما هم طبق پیش‌بینی‌ها با مشکلات عظیمی مواجه خواهد شد و ممکن است ضرری در حد پنج میلیارد دلار بابت این قضیه ببیند.

درحالی‌که فیلم‌های سینمایی در سال ۲۰۱۹ با فروشی معادل ۴۲.۵ میلیارد دلار در سطح جهان همراه بودند که ۳۱.۱ میلیارد دلار آن مربوط به سینماهای خارج از آمریکا می‌شد و رکوردی جدیدی در این زمینه ثبت شد، به گزارش هالیوود ریپورتر خطرات ناشی از ویروس کرونا باعث شده است پیش‌بینی‌های مختلفی در مورد کاهش فروش فیلم‌ها صورت گیرد که در بعضی از تخمین‌ها تا پنج میلیارد دلار ضرر هم در نظر گرفته شده است.

کرونا تا امروز بیش از ۹۰ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده که البته حدود نیمی از آن‌ها بهبود پیدا کرده‌اند، ولی از طرف دیگر آمار مرگ و میر نیز همچنان بالاتر می‌رود و در حال حاضر به بیش از ۳۰۰۰ نفر رسیده است. این قضیه مخصوصاً در کشور چین که بیشترین تلفات را داشته، مشکلات بیشتری را ایجاد کرده و برای مثال از ماه ژانویه باعث تعطیلی مراکز تفریحی از جمله سینماها شده است. این درحالی است که چین با حدود ۷۰ هزار سالن سینمای خود، بعد از آمریکا بیشترین تعداد تماشاگر را دارد و تعطیلی اکثر سینماهای این کشور باعث بروز مشکلات زیادی برای شرکت‌های فیلم‌سازی و همین‌طور صاحبان سالن‌های سینما شده است؛ به‌طوری‌که از روز ۲۴ ژانویه تا ۲۳ فوریه امسال (۴ بهمن تا ۴ اسفند) که هم‌زمان با آغاز سال نوی چینی یعنی یکی از شلوغ‌ترین دوره‌های سینمایی بوده است، تنها شاهد ۴.۲ میلیون دلار فروش در سینماهای این کشور بوده‌ایم که نسبت به آمار ۱.۷۶ میلیارد دلاری سال گذشته در همین بازه‌ی زمانی، کاهشی نجومی را نشان می‌دهد.

فیلم No Time to Die

از طرف دیگر کشورهایی مثل ایتالیا و کره جنوبی هم که به‌شدت درگیر مشکلات ناشی از کرونا هستند، با تعطیلی مراکزی چون سینماها مواجه شده‌اند که این قضیه هم تأثیرات خاص خود را روی فروش جهانی فیلم‌ها خواهد گذاشت. به گفته‌ی سخنگوی شرکت سینماهای زنجیره‌ای CGV در کره جنوبی:

جَو وحشتناک ایجادشده توسط ویروس کرونا را می‌توان در همه‌جا مشاهده کرد. اوضاع شبیه سال ۲۰۰۹ شده است که آنفلوانزای خوکی از راه رسید و ۸۰ هزار نفر را در کره جنوبی مبتلا کرد.

در چنین شرایطی، قابل انتظار است که بعضی از شرکت‌های فیلم‌سازی مراسم افتتاحیه‌ی آثار خود در چین را لغو کنند؛ از جمله جدیدترین فیلم جیمز باند یعنی زمانی برای مردن نیست (No Time to Die) که قرار بود عوامل آن برای اکران اولیه‌ی فیلم در چین حضور پیدا کنند و اکنون این قضیه منتفی شده است. همچنین اعضای بزرگ‌ترین سایت طرفداران مأمور 007 هم از سازندگان آن درخواست کرده‌اند به علت شیوع کرونا، فیلم را با تأخیر اکران کنند.

حال باید دید مشکلات ناشی از ویروس کرونا تا کجا ادامه پیدا می‌کند و با افزایش آمار قربانیان این ویروس در آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمای دنیا، پیش‌بینی‌ها بابت ضرر صنعت سینما از این هم فراتر خواهد رفت یا اوضاع به شکل دیگری پیش می‌رود.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده