نویسنده: تیم کجارو
// چهار شنبه, ۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۵

هواپیماها در هنگام شیوع کرونا چگونه ضدعفونی می‌شوند؟

شیوع کرونا باعث شده است که شرکت‌های هواپیمایی برای سم‌زدایی و نظافت هواپیماهای خود، دست به اقدامات خیلی  جدی‌تر بزنند.

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومجی بازنشر شده است.

هر روز موارد تازه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا در اخبار اعلام می‌شود؛ صنعت سفر نیز از این اتفاق همه‌گیر بی‌تاثیر نمانده است. مسافران و تاجران و سایر افرادی که زندگی و کسب‌وکارشان به‌نوعی به این صنعت گره خورده است، اکنون مشغول گمانه‌زنی درباره‌ی لغو یا موکول کردن سفرهای خود به زمانی دیگر هستند و برخی از کشورها، محدودیت‌هایی را برای سفر اتباع خود به کشورهای دیگر یا بالعکس و همین طور سفر اتباع سایر کشورها به داخل کشور خود اعمال کرده‌اند. درهرصورت شرکت‌های هواپیمایی همچنان مشغول پرواز (هرچند به‌صورت محدود) هستند و مسافران هنوز سفر می‌کنند؛ هرچند اکنون در سفرهای خود چند بسته دستمال مرطوب و مایع ضدعفونی بیشتر در ساک خود می‌گذارند.

زمانی‌که مسافران پا به درون هواپیما می‌گذارند و روی صندلی‌های خود می‌نشینند، اولین موضوعی که به آن فکر می‌کنند، بهداشت کابین است و این سؤال در ذهن‌شان شکل می‌گیرد که آیا پیش از سوار شدن آن‌ها، هواپیما را ضدعفونی کرده‌اند و چگونه این کار مهم را انجام داده‌اند.

آنچه در ادامه‌ی این مقاله از کجارو می‌خوانید، اقدام‌هایی است که شرکت‌های هواپیمایی برای تضمین رعایت بهداشت در یک سفر هوایی، چه در شرایط عادی و چه در شرایط اضطراری کنونی، انجام می‌دهند. 

ویروس کرونا

در صورت انجام سفر هوایی در شرایط فعلی، یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط‌های هواپیما از آژانس‌های هوایی معتبر و جستجوی بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگ‌ترین موتور جستجوی پرواز در کجارو استفاده و با اطمینان کامل از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

نظافت در شرایط عادی

کریستین رونی، مدیر شرکت بریتانیایی JetWash Aero که در زمینه‌ی نظافت انواع هواپیماها تخصص دارد، مسئولیت نظافت هواپیماها بین پروازها و برگرداندن آن‌ها به حالت اولیه را در چندین فرودگاه بر عهده دارد. او می‌گوید فرایند نظافت، بستگی به برنامه‌ی پرواز هواپیمای موردنظر دارد. وقتی زمان توقف هواپیما در فرودگاه کوتاه است، خدمه‌ی کابین تنها چند کار اولیه و ساده مانند جمع‌آوری روزنامه‌ها و زباله‌های مسافران را انجام می‌دهند. رونی اضافه می‌کند:

نظافت اولیه و در عین حال دقیق کابین معمولا شب‌ها انجام می‌شود یا زمانی‌که هواپیما، توقف طولانی‌تری در فرودگاه داشته باشد. این کار شامل شست‌وشوی توالت‌ها، دستمال کشیدن و ضدعفونی میزها، تمیز کردن محفظه‌ی بار بالای سر مسافران، صندلی‌ها و غیره است و شاید یک ساعت یا حتی بیشتر به طول بینجامد. یک شرکت هواپیمایی به‌طور معمول هر یک ماه یا هر ۶ هفته یک بار اقدام به نظافت دقیق داخل کابین می‌کند. این نظافت خیلی دقیق چندین ساعت طول می‌کشد.

نظافت هواپیما

رونی می‌گوید محصولات پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده‌ها به تایید تولیدکنندگان هواپیما می‌رسند و در ادامه می‌افزاید:

برخی از ضدعفونی‌کننده‌هایی که ما استفاده می‌کنیم، دربرابر طیف وسیعی از پاتوژن‌ها کارایی دارند و گفته می‌شود که ویروس‌های پیچیده‌ای با ویژگی‌های مشابه سارس، اشریشیا کلی، آنفولانزای مرغی، مرس و غیره را از بین می‌برند.

رونی تاکید می‌کند که مواد مورداستفاده‌ی آن‌ها برای گندزدایی، تا ۱۰ روز از محیط دربرابر میکروب‌ها محافظت می‌کنند.

بهداشت فردی مسافر

رونی با اشاره به شرایط کنونی حاکم بر جهان و لزوم مقابله با ویروس کرونا می‌گوید برخی از شرکت‌های هواپیمایی خواهان انجام اقداماتی بیشتر در زمان نظافت کابین‌ها هستند. او می‌گوید:

شاهد تشدید گندزدایی و اسپری پاشی کابین هستیم؛ چراکه شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهند نگرانی‌های مربوط‌به کروناویروس را برطرف کنند.

نظافت هواپیما

محل‌های عمومی و تمامی تجهیزات مرتبط با مسافران و کارکنان در فرودگاه مهرآباد، هر دو ساعت یک بار ضدعفونی می‌شوند

اما دکتر ویلیام شافنر، از بخش بیماری‌های ضدعفونی دانشگاه واندربیلت، فکر نمی‌کند که در شرایط فعلی بتوان کار دیگری برای جلوگیری از گسترش کروناویروس انجام داد؛ زیرا در اکثر موارد، سرایت به‌صورت فرد به فرد اتفاق می‌افتد و محیط غیرزنده‌ی هواپیما چندان مسئله‌ساز نیست. او می‌گوید شستن و ضدعفونی سطوح در هر حالتی کاری عاقلانه‌ای است؛ اما درنهایت این شستن دست‌ها است که مهم‌ترین گام در فرایند پیشگیری به‌ شمار می‌آید. وی ادامه می‌دهد:

حتی اگر ویروسی در محیط بی‌جان هواپیما وجود داشته باشد، قرار نیست از روی صندلی بپرد و مچ پای شما را گاز بگیرد. شما باید با آن تماس داشته باشید و سپس، بینی یا دهان خود را لمس کنید. بنابراین، دست‌های ما هستند که در این فرایند، نقش مهم میانجی را دارند و این همان نکته‌ای است که من روی آن تاکید می‌کنم. از دستمال‌های مرطوب برای دست‌های خود استفاده کنید.

ضدعفونی هواپیما

دکتر پائولو آلوز (Dr. Paulo Alves)، یکی از حاضران در کارگاه آموزشی بهداشت و قدرت تحمل در صنعت حمل‌ونقل هوایی یاتا در سنگاپور نیز با شافنر اتفاق‌نظر دارد. او اعتقاد دارد:

موثرترین اقدامی که گردشگران باید انجام دهند، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون است. اگر آب و صابون در دسترس نباشد، باید از ضدعفونی‌کننده‌های دست استفاده کرد. دستمال کشیدن میز صندلی‌ها که محتمل‌ترین جا برای نشستن ذرات پس از سرفه یا عطسه‌ی افراد هستند، کاری منطقی به‌نظر می‌رسد. مسافران باید در حین، پیش و پس از پرواز، بهداشت فردی خود را به‌خوبی رعایت کنند و از دست‌زدن به‌صورت‌شان بپرهیزند.

ریچارد داوود (Richard Dawood) نیز با گفته‌های فوق موافق است. او به‌عنوان یک پزشک متخصص می‌گوید این توصیه‌ها شامل زمان حضور در فرودگاه نیز می‌شود و باید دقت کنید که دست‌هایتان را کجا می‌گذارید. او هم از نگرانی‌های خود درباره‌ی مسافران و همچنین خدمه‌ی کابین سخن می‌گوید و اشاره می‌کند که احتمال بیماری کادر پرواز بسیار محتمل است و در حالت ناخوشی، برای ادامه‌ی پرواز همچنان تحت فشار قرار دارند.

ضدعفونی هواپیما

راهکارهای فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای مقابله با کرونا

زمانی‌که نگرانی‌ها درباره‌ی ضدعفونی هواپیماها در پروازهای داخلی و خارجی مطرح شد، رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، اعلام کرده بود که اقدام‌های پیشگیرانه برای مقابله با گسترش بیشتر کرونا طبق دستورالعمل سلامت وزارت بهداشت انجام می‌شود و در مسیرهایی که احتمال انتقال ویروس بیشتر است، این کار سختگیرانه‌تر صورت می‌گیرد. دستورالعمل این سازمان برای پیشگیری از انتقال بیماری ویروس کرونا در صنعت هوانوردی با حضور تیم پزشکی هوایی، تدوین و وظایف کلی شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های کشور و مسئولیت‌های تمامی کارکنان آن‌ها در آن تشریح شده است.

هواپیمایی‌های مختلف، عکس‌ها و فیلم‌هایی از ضدعفونی ناوگان خود در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هواپیماها و تجهیزات زمینی هواپیماهای خود را توسط متخصصان بهداشت خود ضدعفونی می‌کند. مرضیه اصغرزاده، یکی از مسئولان این شرکت می‌گوید، ضدعفونی هواپیماها در این شرکت با نظارت کارشناسان مرکز پزشکی هوایی هما انجام می‌شود. روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت هواپیمایی کیش هم اعلام کرده که روزانه و به‌صورت مداوم مشغول پاک‌سازی و ضدعفونی هواپیماهای خود است و این کار را باتوجه‌به دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهداشت جهانی انجام می‌دهد. 

ضدعفونی هواپیما

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور درباره‌ی فرودگاه‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ی اتخاذ شده در آن‌ها گفت، فرودگاه‌ها هم طبق همین دستورالعمل، ضدعفونی‌ها را انجام می‌دهند. مسئولان فرودگاه بین‌المللی مهرآباد اعلام کردند که ترمینال‌ها و سالن‌های عمومی و تمامی تجهیزات مرتبط با مسافران و کارکنان را هر دو ساعت یک بار و براساس دستورالعمل وزارت بهداشت ضدعفونی می‌کنند. در فرودگاه کرمان، شهید هاشمی نژاد مشهد و شهید بهشتی اصفهان نیز علاوه‌بر ضدعفونی همه‌ی بخش‌‌های فرودگاه شامل سرویس‌های بهداشتی و پیشخوان‌های پذیرش مسافران، تمامی تجهیزات فرودگاهی و هواپیماهای این فرودگاه پس از هر پرواز به‌طور کامل و به‌دقت ضدعفونی و گندزدایی می‌شوند.

پرهیز از سفر و رعایت بهداشت در همه حال

اگر یک سفر هوایی اجتناب‌ناپذیر پیش رو دارید و بلیط هواپیما را از قبل تهیه کرده‌اید، بهترین اقدام می‌تواند تهیه‌ی یک مایع ضدعفونی‌کننده برای دست‌ها باشد که باید همیشه همراه خود داشته باشید. چه کار دیگری می‌توان انجام داد؟ شافنر خاطرنشان می‌کند که از دیدگاه مسافران، بهترین راه برای پیشگیری از آلودگی در هواپیما، ماندن در خانه و سفر نکردن است. او ادامه می‌دهد:

شاید زمانی از راه برسد که مجبور باشیم خود را از اجتماع دور نگه داریم. شاید هم‌اکنون نیز چنین اتفاقی افتاده باشد. مردم باید درباره‌ی اینکه آیا می‌خواهند همین حالا سفر بروند، تجدیدنظر کنند.

ریچارد داوود بر اهمیت پیروی شرکت‌های هواپیمایی از دستورالعمل‌های بهداشتی پافشاری می‌کند و در عین حال، تاکید دارد که مسافران باید درباره‌ی سفر در شرایط فعلی جدی‌تر فکر کنند. او می‌گوید:

شاید مهم‌ترین نکته‌ آن است که تاکنون، حتی یک مورد از ابتلا به کووید ۱۹ به زمان حضور در هواپیما نسبت داده نشده است.

برای مشاهده فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان از کجارو کمک بگیرید. ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو، جستجوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یکجای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و همچنین انتخاب ارزان‌ترین گزینه فراهم شده است.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده