با تور مجازی از موزه ایران باستان بازدید کنید

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری دوشنبه، ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از موزه ایران باستان بازدید کنید

بازدید مجازی از موزه‌ها می‌تواند تجربه دلنشینی از سفر به تاریخ را به‌همراه داشته باشد و اطلاعات ارزشمندی در اختیار ما قرار دهد. در تور مجازی با موزه ایران باستان آشنا شوید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ توسط پوریا محمدی پیوند به‌روزرسانی شده است.

در روزهایی که شاید سفر و بازدید از موزه‌ها یا دیگر جاذبه‌های گردشگری به‌سهولت امکان‌پذیر نباشد، کجارو شما را به بازدید مجازی از موزه‌های ایران و جهان دعوت می‌کند. با ما همراه باشید تا سفری مجازی به موزه‌ ایران باستان داشته باشیم و سفری چند هزارساله را به دوران آغازین شکوه تمدن بشر و ایران باستان در پیش بگیریم.

مرد نمکی- موزه ایران باستان

منبع عکس: irannationalmuseum

موزه‌ ملی ایران مهم‌ترین و قدیمی‌ترین موزه‌ رسمی کشور است که به‌عنوان موزه‌ مادر و باستان‌شناسی نیز شناخته می‌شود و در دهه‌ ۳۰ خورشیدی در اولین بنای موزه‌ای کشور گشایش یافت. این موزه، گنجینه‌ باارزشی از میراث فرهنگی ایران را در خود جای داده است. در موزه‌ ملی آثاری از دوران پارینه‌سنگی تا اسلامی در در دو بخش و دو ساختمان مجزا شامل موزه‌ «ایران باستان« و موزه‌ی «باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران» در معرض نمایش قرار دارد. عمده‌ آثار و اشیای موجود در این موزه حاصل کاوش‌های علمی و باستان‌شناسی است که از تمام نقاط کشور به دست آمده‌اند.

طراح این موزه «آندره گدار»، معمار معروف فرانسوی بود که طرح آن را با الهام از طاق کسرای ساسانیان طراحی کرد و دو معمار ایرانی به نام‌های عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی اجرای آن را به عهده داشتند. در این موزه اشیا در دو طبقه و در دو بخش پیش از تاریخ و دوران تاریخی به نمایش گذاشته شده‌اند. در بخش پیش از تاریخ آثاری از از قدیمی‌ترین دوران زندگی بشر یعنی از عصر پارینه‌سنگی قدیم تا اواخر هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد، یعنی از کهن‌ترین دوران تا پیش از ابداع خط و نگارش ارائه می‌شود. در قسمت دوران تاریخی نیز آثاری از اواخر هزاره‌ چهارم پیش از میلاد یعنی آغاز به‌کارگیری نگارش تا پایان دوران ساسانی را خواهید دید.

منبع عکس: irannationalmuseum

موزه ملی ایران درخیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن قرار دارد. برای دسترسی به این موزه می‌توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه امام خمینی (خط شماره‌ی یک)، پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی به‌سمت سر در باغ ملی، به این موزه برسید. در نزدیکی موزه نیز پایانه اتوبوس‌رانی قرار دارد و می‌توانید با اتوبوس خود را به این مکان برسانید. موزه‌ ملی ایران امکان بازدید مجازی موزه‌ ایران باستان را نیز فراهم کرده است. پس کافی است سری به وب‌سایت این مجموعه زده بزنید و سفری مجازی به ایران باستان داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه