نویسنده: نادر امرایی
// شنبه, ۲ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۴۷

اولین نگاه به نسخه ویندوز 10 پروژه ایکس‌ کلاود مایکروسافت

مایکروسافت شروع به آزمایش نسخه رایانه‌های شخصی ایکس‌کلاود، سرویس استریمینگ بازی‌های خود، کرده است.

یکی از جذاب‌ترین و موردانتظارترین سرویس‌های مایکروسافت،‌ بدون شک سرویس استریم بازی ایکس‌کلاود است. این سرویس که به صورت محدود در اختیار کاربران موبایل قرار گرفته بود، نسخه‌ای برای رایانه‌های شخصی نیز در دست توسعه دارد.

از هفته گذشته، مایکروسافت شروع به آزمایش داخلی نسخه ویندوز 10 این سرویس کرده است و از زمان آغاز آزمایش، تمامی کارمندان مایکروسافت به این نسخه دسترسی دارند. وب‌سایت ورج این فرصت را به‌دست آورده که اسکرین‌شات‌هایی از نحوه ساز و کار نسخه رایانه‌های شخصی این سرویس به دست بیاورد.

مایکروسافت اپلیکیشن استریم گیم ایکس‌باکس را برای سیستم عامل ویندوز ۱۰ توسعه داده است و این نرم‌افزار در نهایت در فروشگاه ویندوز برای استفاده همگان قرار خواهد گرفت. دقیقا مانند نسخه‌های اندروید و iOS، این نسخه از برنامه نیز نیازمند یک کنترلر ایکس‌باکس وان است که توسط بلوتوث به رایانه شخصی متصل شده است. علاوه بر این، یک حساب کاربری مایکروسافت و اینترنت پر سرعت و با کیفیت خوب نیز از دیگر لازمه‌های این سرویس هستند. نسخه پی‌سی این اپلیکیشن این توانایی را دارد که هم به صورت محلی (در حالیکه پی‌سی و ایکس‌باکس به یک شبکه متصل هستند) و هم به صورت از راه دور بازی‌ها را استریم کند. 

بازی‌های مختلفی برای کارمندان مایکروسافت برای آزمایش این نسخه از اپلیکیشن در دسترس قرار گرفته‌اند، اما در حال حاضر این اپلیکیشن فقط قادر است که بازی‌ها را با رزولوشن 720p استریم کند. در یادداشت‌های مخصوص این نسخه آمده است:

این پیش‌نمایش تنها توانایی استریم با رزولوشن 720p را دارد اما به‌زودی قابلیت استریم با رزولوشن 1080p نیز به آن افزوده می‌شود.

تجربه کاربری با این نسخه از نرم‌افزار بسیار شبیه به تجربه‌‌ای است که روی اندروید و iOS وجود دارد. حتی رابط کاربری و نحوه دسترسی به بازی‌ها و استریم آنها نیز شاهت بسیار زیادی به نسخه موبایل اپلیکیشن دارد. با توجه به وضعیت قابل قبول این نرم‌افزار، این انتظار می‌رود که به زودی نسخه رایانه‌های شخصی در دسترس آزمایش‌کنندگان ایکس‌باکس نیز قرار بگیرد.

همچنین مایکروسافت اخیرا تیغ‌های سرور xCloud (تیغ‌های سرور یا Server Blade بردهای باریک و ماژولاری هستند که شامل یک یا چند میکروپروسسور یا ریزپردازنده و حافظه هستند) را بروزرسانی کرده است و در هر سرور، هشت کنسول ایکس‌ باکس وان اس قرار داده است. پیش از این مایکروسافت آزمایش‌های خود را با چهار کنسول در هر Server Blade انجام می‌داد. 

xCloud Server Blade

مایکروسافت در حال کار است که در نهایت سرورهای ایکس‌کلاود خود را به پردازنده‌های ایکس‌ باکس سری ایکس ارتقا بخشد. پردازنده نسل بعدی سری ایکس، بسیار قدرتمندتر از پردازنده‌های فعلی است و این توانایی را دارد که روی هر چیپ، چهار استریم ایکس‌باکس وان اس را به صورت هم‌زمان انجام دهند. این پردازنده همچنین دارای یک انکودر ویدیوی داخلی نیز هست که ۶ برابر از انکودر خارجی که مایکروسافت در حال حاضر در حال استفاده از آن است، سریع‌تر است. 

مایکروسافت کماکان به عرضه نسخه نهایی xCloud در سال جاری متعهد است و در مدت اخیر شاهد بروزرسانی‌های مختلفی از جمله پشتیبانی از کنترلر پلی‌ استیشن 4 نیز بودیم. آنها هم‌چنین برنامه دارند تا پروژه ایکس‌کلاود را در داخل سرویس فوق‌العاده محبوب ایکس‌باکس گیم‌پس قرار دهند تا بازیکنان بتوانند به صورت مستقیم و با تهیه اشتراک گیم‌پس، بازی‌ها را از طریق ایکس‌کلاود اجرا کنند.


منبع The Verge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده