نویسنده: مهرداد داودی
// پنجشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

بیوگرافی سم مندس

در این مطلب از زندگینامه سینمایی سم مندس، کارگردان فیلم‌هایی نظیر American Beauty و اخیرا ۱۹۱۷ صحبت کرده‌ایم. با زومجی همراه باشید.

سِر ساموئل الکساندر مندس یا سم مندس در اول اوت ۱۹۶۵ در کشور انگلیس به دنیا آمد. او کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده سینما است. او سابقه کارگردانی در حوزه تئاتر را نیز دارد. مندس سابقه بازآفرینی نمایش‌های موزیکالی نظیر Cabaet در سال ۱۹۹۴، نمایش Oiver! در سال ۱۹۹۴، نمایش Company در سال ۱۹۹۵ و نمایش Gypsy در سال ۲۰۰۳ را دارد. سم مندس اولین نمایش اورجینال خود را در سال ۲۰۱۳ با نام Charlie and the Chocolate Factory روی صحنه برد. نمایشی که بیش از سه سال روی صحنه باقی ماند. بسیاری از ما سم مندس را به واسطه‌ی فیلم‌های او می‌شناسیم. او اخیرا با جدیدترین ساخته‌ی خود در بسیاری از جشنواره‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

سم مندس اولین فیلم سینمایی خود یعنی American Beauty را در سال ۱۹۹۹ ساخت. سم مندس در اولین فیلم خود تجربه‌ای موفق داشت. او با این اولین ساخته‌ی سینمایی خود جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. فیلم American Beauty در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد برای کوین اسپیسی، بهترین فیلم‌برداری و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نیز برنده‌ی جایزه شد. احتمالا تا الان متوجه شده‌اید که سم مندس در اولین فیلم خود با بازیگر نام‌آشنا، یعنی کوین اسپیسی همکاری کرده است. نکته قابل‌توجه این است که کوین اسپیسی انتخاب اول سم مندس برای بازی در فیلم American Beauty‌ بود. سم مندس برای ساخت این فیلم جوایز دیگری نظیر جایزه بهترین کارگردان از گلدن گلوب را نیز به خانه برد و به این ترتیب توانست به‌عنوان یک کارگردان فیلم اولی موفقیتی را برای خود رقم بزند.

سم مندس

مندس با ساخت اولین فیلم خود، اولین جایزه اسکار خود را به خانه برد

سم مندس پس از ساخت American Bauty، در سال ۲۰۰۲ دست به ساخت دومین فیلم خود یعنی Road to Perdition زد. سم مندس در این فیلم علاوه‌بر کارگردان، تهیه‌کننده نیز بود. فیلمنامه فیلم جدید سم مندس اقتباسی بود از رمانی گرافیکی با همین نام و نوشته‌ی مکس آلن کولینز. مندس در این فیلم با پل نیومن و تام هنکس به‌عنوان بازیگر همکاری کرد. فیلم Road to Perdition پس از تجربه‌ی افتتاحیه‌ای ۲۲ میلیون دلاری، به مجموع فروش جهانی ۱۸۱ میلیون دلار دست پیدا کرد. سهم ایالات متحده در این رقم، ۱۰۴.۵ میلیون دلار بود. دومین ساخته‌ی مندس در فصل جوایز به موفقیت‌های فیلم اول او دست پیدا نکرد. با این وجود اما فیلم سینمایی Road to Perdition در مراسم‌های اسکار و بفتا جایزه بهترین فیلم‌برداری را از آن خود کرد. سومین فیلم سم مندس با نام Jarhead‌ در سال ۲۰۰۵ جلوی دوربین رفت. او این فیلم سینمایی را تنها در مقام کارگردان تولید کرد. بازیگران سومین ساخته‌ی مندس جیک جینهال و جیمی فاکس بودند. این فیلم سینمایی با بودجه‌ای ۷۲ میلیون دلاری جلوی دوربین رفت اما در گیشه شکست خورد و با فروشی ۹۶ میلیون دلاری مواجه شد.

سم مندس سه سال پس از فیلم ناموفق Jarhead به سراغ ساخت فیلم سینمایی Revolutionary Road رفت. او در این فیلم برای دومین‌بار علاوه‌بر کارگردانی، وظیفه تهیه فیلم را نیز برعهده داشت. ساخته‌ی جدید مندس اقتباسی از رمانی با همین نام بود. او در این فیلم برای تیم بازیگری با لئوناردو دیکاپریو، کیت وینسلت و کتی بیتس همکاری کرد. این سه بازیگر پیش از آن در فیلم تایتانیک هم‌بازی بوده‌اند. Revolutionary Road در فصل جوایز به‌‌اندازه‌ی Jarhead ناموفق نبود. این فیلم سینمایی در سه مراسم اسکار، گلدن گلوب و بفتا نامزد دریافت جایزه شد اما فیلم برنده‌ای نبود. کیت وینسلت برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن گلدن گلوب را دریافت کرد. فیلم سینمایی Revolutionary Road از نگاه نشریاتی مانند رولینگ استون، نیویورکر و نیویورک پست در فهرست ده فیلم برتر سال ۲۰۰۸ جای گرفت. این فیلم در مجموع به فروش جهانی ۷۵.۲ میلیون دلار دست پیدا کرد. جالب آنکه فیلم در امریکا نمایش محدودی داشت و سهم ایالات متحده در فروش فیلم تنها ۲۲.۹ میلیون دلار بود. سم مندس برای پروژه بعدی خود خیلی صبر نکرد. او یک سال پس از نمایش Revolutionary Road، در سال ۲۰۰۹ فیلم سینمایی Away We Go را کارگردانی کرد. فیلمی با بازی جان کراسینسکی و مایا رادولف. فیلم Away We Go از ساخته‌های ناموفق مندس در فصل جوایز بود.

سم مندس

سم مندس پس از فیلم Away We Go پا به دنیای جیمز باند گذاشت

سم مندس پس از تجربه‌ی Away We Go‌ پا به دنیای سینمایی متفاوتی گذاشت. او در سال ۲۰۱۲ فیلم سینمایی Skyfall، بیست و سومین فیلم مجموعه جیمزباند یا ۰۰۷ را کارگردانی کرد. این فیلم با بازی دنیل کریگ و خاویر باردم ساخته شد. ساخت این فیلم سینمایی حدودا از سال ۲۰۰۹ آغاز شده بود که در سال ۲۰۱۰ به‌دلیل مشکلات مالی متوقف شد. Skyfall اولین فیلم از مجموعه جیمز باند بود که در سینماهای IMAX به نمایش درآمد. فیلم Skyfall با فروش جهانی ۱.۱۰۹ میلیارد دلار به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ مجموعه جیمز باند تبدیل شد. این فیلم سینمایی رکوردهای متعددی در گیشه به ثبت رساند، رکوردهایی که Skyfall را به فیلمی موفق از منظر تجاری تبدیل کردند. موردتوجه‌ترین بخش فیلم Skyfall در فصل جوایز، موسیقی آن بود. قطعه Skyfall‌ با صدای ادل در گرمی، گلدن گلوب و اسکار برنده جایزه شد. مندس در سال ۲۰۱۵ دومین فیلم خود در دنیای جیمز باند را با نام Spectre ساخت. او در این فیلم با دنیل کریگ، کریستوف والتز و مونیکا بلوچی همکاری کرد. این فیلم با بودجه‌ای ۲۴۵ میلیون دلاری و به زعم برخی منابع ۳۰۰ میلیون دلاری، به پرخرج‌ترین فیلم مجموعه جیمز باند تبدیل شد. فیلم Spectre به فروشی ۸۸۰ میلیون دلاری در سرتاسر جهان دست پیدا کرد. این فیلم نیز مانند فیلم قبلی مجموعه جیمز باند در زمینه موسیقی در فصل جوایز مورد توجه قرار گرفت. قطعه Writing’s On The Wall، اثر مشترک سم اسمیت و جیمی نپس جایزه بهترین موسیقی اورجینال اسکار و گلدن گلوب را دریافت کرد.

سم مندس

سم مندس در سال ۲۰۰۷ فیلم سینمایی Things We Lost in the Fire را تهیه کرده است. او همچنین سابقه همکاری به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی را در فیلم‌های Starter for 10 و The Kite Runner و Blood‌ دارد. سم مندس علاوه‌بر کارگردانی و تهیه‌کنندگی در سینما، سابقه فعالیت به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی در تلویزیون را نیز دارد. او برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۷ پروژه‌ای به غیر از فیلم‌های خود را تهیه‌ کرد. این پروژه فیلم تلویزیونی Stuart: A Life Backwards بود. مندس پس از آن تا سال ۲۰۱۲ از این کار دور ماند اما سال ۲۰۱۲ به یکی از پرکارترین سال‌های دوران حرفه‌ای سم مندس تبدیل شد. او در این سال وظیفه تهیه‌ اجرایی پنج پروژه را برعهده گرفت. سم مندس از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نیز در سریال تلویزیونی Penny Dreadful به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی کرد. این کارگردان و تهیه‌کننده در سال ۲۰۱۶ سه فیلم تلویزیونی The Hollow Crown را تهیه کرد. او در سال ۲۰۱۷ به تهیه سریال Britannia بسنده کرد. آخرین تجربه او در تهیه‌کنندگی به سریال Informer در سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد.

سم مندس در سال ۲۰۱۹ جدیدترین فیلم خود با نام ۱۹۱۷ را جلوی دوربین برد. او این‌بار به کارگردانی و تهیه بسنده نکرد و وظیفه نگارش فیلم را نیز برعهده گرفت. فیلمی با بازی جورج مک‌کی در باب جنگ. فیلم ۱۹۱۷ تاکنون به مجموع فروش جهانی ۲۵۰.۶ میلیون دلار دست پیدا کرده است. بودجه این فیلم سینمایی ۹۰-۱۰۰ میلیون دلار محسابه شده است. باتوجه‌به موفقیت ۱۹۱۷ در دیگر جشنواره‌ها، این فیلم سینمایی یکی از شانس‌های اصلی جایزه بهترین فیلم در اسکار 2020 است. ساخته‌ی جدید مندس در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین فیلم‌برداری و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه شده است. ۱۹۱۷ تاکنون جایزه‌های بهترین فیلم درام گلدن گلوب و بهترین فیلم بفتا را برده است. سم مندس نیز برای ساخت این فیلم جایزه بهترین کارگردانی را از گلدن گلوب دریافت کرد. در ادامه به مرور فعالیت‌های او در قالب جدول پرداخته‌ایم.

فیلم‌های سینمایی

سالنام فیلمسمت
۱۹۹۹American Beautyکارگردان
۲۰۰۲Road to Perditionکارگردان و تهیه‌کننده
۲۰۰۵Jarheadکارگردان 
۲۰۰۸Revolutionary Roadکارگردان و تهیه‌کننده 
۲۰۰۹Away We Goکارگردان  
۲۰۱۲Skyfallکارگردان
۲۰۱۵Spectreکارگردان
۲۰۱۹۱۹۱۷کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده

فعالیت به‌عنوان تهیه‌کننده در تلویزیون

سالعنوانتوضیحات
۲۰۰۷Stuart: A Life Backwardsتهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۲Call the Midwifeتهیه‌‌کننده
۲۰۱۲Richard IIتهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۲Henry IV, Part Iتهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۲Henry IV, Part IIتهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۲Henry Vتهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۴-۱۶Penny Dreadfulتهیه‌کننده اجرایی ۲۷ قسمت
۲۰۱۶The Hollow Crown: Richard IIIتهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۶The Hollow Crown: Henry VI, Part Iتهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۶The Hollow Crown: Henry VI, Part IIتهیه‌کننده اجرایی
۲۰۱۷Britanniaتهیه‌کننده اجرایی ۱۹ قسمت
۲۰۱۸Informerتهیه‌کننده اجرایی ۶ قسمت


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده