بهترین فیلم های رمانتیک ۲۰۱۹

بهترین فیلم های رمانتیک ۲۰۱۹

جمعه, ۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۱

فیلم‌های عاشقانه‌ی برتر سال ۲۰۱۹ اکثرا آثاری هستند که حتی اگر صدای تحسین‌مان را بلند نکنند، می‌توانند حداقل چند ساعت حال خوب را تحویل تماشاگرهای خود بدهند و اگر از زومجی می‌پرسید، برای برخی از سینماروها چه چیزی از این بهتر؟

هرچه قدر که برخی از سینماروها برای هیجان‌زده شدن سراغ سینمای اکشن را می‌گیرند، برای جیغ کشیدن به سراغ یک فیلم ترسناک درست‌وحسابی می‌روند و همیشه پذیرای یک فیلم کمدی خنده‌آور خوب هستند، بعضی از بینندگان هم بیشتر از هر چیز نسبت به تماشای عاشقانه‌های سینمایی عشق می‌ورزند. مخصوصا به این خاطر که سینمای رمانتیک یکی از انعطاف‌پذیرترین بخش‌های هنر هفتم است و همواره در طول سال‌ها باتوجه‌به خواسته‌های مخاطب تغییر می‌کند. مثلا سال‌ها قبل فیلم عاشقانه هم‌معنی با فیلم عاشقانه‌ی دردناک و به‌شدت ناراحت‌کننده بود و امروز به سختی می‌توان فیلم سینمایی عاشقانه‌ای یافت که در حقیقت عاشقانه-کمدی نباشد! در هر حالت ما در زومجی بهترین فیلم‌های رمانتیک سال ۲۰۱۹ را نیز گرد هم آورده‌ایم تا اگر قصد دنبال کردن این بخش از سینمای امروز را دارید، با شناخت نسبتا خوبی به انجام این کار بپردازید. البته دقت کنید که این فهرست فقط فیلم‌های اکران‌شده در سال میلادی جاری را درون خود جای داده است و به همین خاطر شامل آثاری همچون فیلم Gloria Bell نمی‌شود. همچنین آثاری همچون A Christmas Prince: The Royal Baby، فیلم All the Bright Places با بازی ال فانینگ و Last Christmas با نقش‌آفرینی امیلیا کلارک (مادر اژدهایان سریال Game of Thrones) که در زمان نگارش این مقاله هنوز اکران خود را آغاز نکرده‌اند اما شانس خوبی برای حضور در آن دارند هم طبیعتا فعلا وارد فهرست نشده‌اند. اگر «عاشقانه» یکی از سبک‌های یک فیلم اکشن، کمدی یا ترسناک معرفی‌شده توسط زومجی درون یکی از این مدل مقالات در سال ۲۰۱۹ به شمار برود و آن آثار باتوجه‌به سبک داستانی غالب خود پیش‌تر در یک مقاله‌ی مشابه معرفی شده باشند، دیگر برای جلوگیری از تکرار مکررات در این مقاله اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم پس از تماشای لیست فیلم‌های زیر، سری هم به مقاله بهترین فیلم‌های عاشقانه 2020 زومجی بزنید.

آیا این عاشقانه نیست

آیا این رمانتیک نیست؟

Isn't It Romantic

کارگردان: تاد اشتراوس اشکالسن

بازیگران: ربل ویلسون، آدام دیواین و لیام همسورث

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۷۰ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۹ از ۱۰

Isn't It Romantic با اینکه یقینا برای مخاطبان مخالف با کمدی‌های رمانتیک سینمایی تجربه‌ی جذابی را به ارمغان نمی‌آورد، در نگاه برخی بینندگان هم تبدیل به هجو جالبی از این جنس از فیلم‌ها می‌شود. در حقیقت داستان آن به زنی به اسم ناتالی می‌پردازد که در عین داشتن موفقیت شغلی، هرگز شانس تجربه‌ی زندگی عاشقانه‌ی جذابی را نداشته است. اما او که شخصا فیلم‌های عاشقانه‌ی کمدی را بی‌ارزش و پرشده از دروغ‌هایی درباره‌ی جهان واقعی می‌داند، یک روز پس از آسیب دیدن و بی‌هوش شدن، خود را بیدارشده در دل یکی از همین قصه‌ها پیدا می‌کند؛ دنیایی که در آن خیابان‌های شهر خوش رنگ‌ولعاب‌تر شده‌اند، زندگی به سبک این جنس از فیلم‌ها با تدوین و کات‌های خاصی جلو می‌رود و او درون جهانش حکم ستاره‌ی اصلی فیلم‌نامه‌ای عاشقانه-کمدی را دارد. البته که همه‌ی این‌ها هم برای آن هستند که ناتالی در پایان مجددا فرصتی برای شناختن مواردی مهم، فراموش‌شده و حاضر در زندگی حقیقی خود را داشته باشد.

پنج قدم فاصله

پنج فوت (پا) فاصله

Five Feet Apart

کارگردان: جاستین بالدونی

بازیگران: کول میچل اسپراوس و هالی لو ریچاردسون

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۵۴ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۲ از ۱۰

بینندگانی که پیش‌تر یکی از دو فیلم The Fault in Our Stars و It's Kind of a Funny Story را دیده‌اند، خواسته یا ناخواسته کم‌وبیش با طرح‌های داستانی Five Feet Apart آشنایی دارند. فیلمی درباره‌ی شکل‌گیری عشقی امیدوارکننده بین دو انسان که تازه در حال قدم برداشتن از نوجوانی به سمت جوانی هستند و به علت گیر افتادن در یک فضای مشخص و رنج بردن از بیماری خاص، به شکل شادی‌بخش و همزمان غم‌انگیزی به یکدیگر پناه می‌برند. شخصیت‌هایی که هر دوی آن‌ها مبتلا به فیبروز سیستیک (تارفزونی کیسه‌ای یا سفتی مخاط) هستند و به همین خاطر عاشقانه‌ای متفاوت را تجربه می‌کنند. چرا که در جهان آدم‌های دچارشده به این بیماری، فردی مبتلا نمی‌تواند فاصله‌ای کمتر از شش فوت (پا) با یک بیمار دیگر داشته باشد و اگر چنین مرزی را پشت سر بگذارد، خطرهای زیادی وی را تهدید خواهند کرد. پس اگر می‌خواهید فیلمی با نقش‌آفرینی‌های خوب، اقتباس‌شده از روی رمانی عاشقانه و احساسی و حتی غم‌انگیز در حجم انکارناپذیری از سکانس‌ها را ببینید و ابدا مشکلی با آثار سینمایی شکل‌گرفته بر پایه‌ی نمایش زندگی چند کاراکتر نوجوان ندارید، احتمالا از یک بار شانس دادن به Five Feet Apart پشیمان نمی‌شوید.

خورشید هم یک ستاره است

خورشید هم یک ستاره است

The Sun Is Also a Star

کارگردان: رای روسو یانگ

بازیگران: یارا شهیدی و چارلز ملتون

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۵۱ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۷ از ۱۰

«خورشید هم یک ستاره است» به عشق عمیق و شکل‌گرفته در کوتاه‌مدتِ ناتاشا و دنیل می‌پردازد. افرادی که هر دو در عین زندگی کردن درون یک کشور، در حقیقت متعلق به ملیت‌هایی متفاوت با ساکنان اصلی آن هستند و با اینکه شوخ‌طبعانه به سراغ تجربه‌ی عشق می‌روند، ناگهان متوجه جدی شدن رابطه‌ی به وجود آمده برای خود می‌شوند. اما مسئله این‌جا است که باتوجه‌به داستان از واقعیت الهام‌گرفته‌ی فیلم، ناتاشا فرصت زیادی برای ماندن در این کشور ندارد و باید به‌زودی همراه‌با خانواده‌اش کشور محل زندگی خود را به مقصد جامائیکا ترک کند. همه‌ی موارد مورد اشاره نیز همان‌گونه که احتمالا خودتان هم حدس می‌زنید، درکنار یکدیگر شانس تبدیل شدن The Sun Is Also a Star به اثری ایراددار اما تلخ‌وشیرین برای دسته‌ی مشخصی از تماشاگرها را به این فیلم می‌بخشند.

فیلم Falling Inn Love

Falling Inn Love

کارگردان: راجر کامبل

بازیگران: کریستینا میلیان، ادام دِموس و جفری بوئیر-چپمن

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۶۱ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۶ از ۱۰

فیلم Falling Inn Love قصه‌ی آشنای فرار موقت یک نفر از جامعه‌ی مدرن و محل زندگی همیشگی خود به هدف یافتن آرامش دوباره را روایت می‌کند و در این راه سراغ داستان‌گویی‌های کلیشه‌ای عاشقانه‌ی زیادی می‌رود. به‌گونه‌ای که فقط اگر اهل لذت بردن از عاشقانه‌های نه‌چندان درجه‌یک باشید و از دیدن قصه‌هایی با محوریت سفر طولانی یک نفر که درنهایت باعث به آرامش رسیدن دوباره‌ی وی می‌شود، لذت ببرید، طی تماشای ۹۸ دقیقه‌ای Falling Inn Love هم کم‌وبیش شانس سرگرم شدن را پیدا می‌کنید. البته Falling Inn Love مثل بعضی از فیلم‌های دیگر حاضر درون این فهرست، تقریبا در تمامی دقایق قابل پیش‌بینی است و مخاطبانی که با این مسئله مشکل دارند، اصلا نباید به سراغ آن بروند.

ملاقات بی نقص

The Perfect Date

کارگردان: کریس نلسون

بازیگران: نوحا سنتینو، لورا مورانو و اودیسیوس جورجیادیس

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۶۹ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۸ از ۱۰

بروکز با اجرای نوحا سنتینو که نتفلیکس عملا از او یک بازیگر شناخته‌شده در فیلم‌هایی همچون To All the Boys I've Loved Before و The Perfect Date ساخته است، پسری با مشکلات مالی و‌ آرزوهای بزرگ است که از جایی به بعد حضور در قرارهای تقلبی را به‌عنوان روشی برای خوش گذراندن، سوار ماشین‌های معرکه شدن و درآمدزایی می‌شناسد. او حتی بعد از اینکه می‌بیند با این حضورهای دروغین در زندگی دیگران شانس خوبی برای رسیدن به برخی از آرزوهای خود دارد، نرم‌افزاری می‌سازد که همه با کمک آن بتوانند سفارش‌دهنده‌ی خدمات او باشند. بروکز هر بار دقیقا همان‌طور که شخص دوم بخواهد، مقابل در خانه‌ی او ظاهر می‌شود و مطابق علایقش رفتار می‌کند و این‌گونه پول درمی‌آورد.

با خواندن خلاصه‌ی داستان ارائه‌شده می‌توان درک کرد این فیلم که انجام‌دهنده‌ی هیچ کار جدیدی نیست، صرفا کلیشه‌ها را در فرم خود به خوبی اجرا کرده است و بارها مخاطب را به یاد Easy A و Can't Buy Me Love می‌اندازد، برای بینندگان علاقه‌مند به این طرح داستانی و عاشقانه‌های نوجوانانه دقایق نسبتا خوبی را می‌آفریند و در عین حال قطعا جزو معدود آثار سینمایی حاضر در مقاله نیست که بتوان به آن لقب فیلمی باارزش را اهدا کرد. راستی اگر یکی از بینندگان علاقه‌مند به سریال Riverdale هستید، باید از حضور کامیلا مندس در گروه بازیگران The Perfect Date هم مطلع باشید.

کجا رفتی برنادت

کجا رفتی، برنادت؟

Where'd You Go, Bernadette

کارگردان: ریچارد لینک‌لیتر

بازیگران: کیت بلانشت، بیلی کروداپ و اما نلسون

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۴۷ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۶ از ۱۰

بدون شک Where'd You Go, Bernadette جایی در فهرست برترین فیلم‌های ریچارد لینک‌لیتر دوست‌داشتنی یعنی خالق آثاری همچون Boyhood ندارد و موقع رده‌بندی آثار سینمایی ساخته‌شده توسط او رتبه‌ی بالایی را کسب نمی‌کند. بااین‌حال فیلم مورد بحث به خاطر نقش‌آفرینی کیت بلانشت و صد البته بهره‌برداری همواره قابل‌توجه کارگردان از قاب‌بندی‌های معنادار، هرچه که نباشد یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های حاضر در این فهرست به شمار می‌رود. ساخته‌ای که شاید در سالی پرشده از فیلم‌های رمانتیک سطح بالاتر جایی درون مقاله‌ی «بهترین فیلم های عاشقانه» پیدا نمی‌کرد ولی امسال، فعلا نمی‌توان احترام او را در حد خود نگه نداشت! Where'd You Go, Bernadette به زنی می‌پردازد که در زندگی کاری خود موفق است، عاشقانه‌ای شیرین را با همسر خود تجربه می‌کند و هر روز از دنبال کردن موفقیت‌های دختر نوجوان و بااستعداد خویش لذت می‌برد. همه‌چیز اما در اصل از جایی آغاز می‌شود که ناگهان در دل سفری تفریحی، همه‌ی اعضای خانواده می‌بینند که او گم شده است و کسی از محل حضور وی خبر ندارد. جست‌وجوی خانواده برای یافتن این مادر/همسر هم آرام‌آرام داستانی را شکل می‌دهد که می‌توان همزمان آن را درام، کمدی، عاشقانه و رازآلود خطاب کرد.

فیلم Plus One

به‌علاوه یک

Plus One

کارگردان‌ها: جف چَن و اندرو رایمر

بازیگران: مایا ارسکین، جک کوئید و اد بِگلی جونیور

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۶ از ۱۰

Plus One بیشتر از آن که قصه‌ای درباره‌ی عاشق شدن ناگهانی دو نفر باشد، انسان‌هایی را به تصویر می‌کشد که برای دوام آوردن و جان سالم به در بردن از فشارهای روی خود به یکدیگر تکیه می‌کنند و آرام‌آرام علاقه‌ای را بین هم شکل می‌دهند. آن‌ها برای اذیت نشدن در مراسم‌های گوناگون، ادای همراه بودن با هم را درمی‌آورند و صد البته به یکدیگر قول می‌دهند که هر کس برای دیگری شخص مناسبی را پیدا کند. در دل همین تلاش‌ها و جست‌وجوها هم دوستی عمیق و عجیب آن‌ها شکل دیگری به خود می‌گیرد و در حالتی معنادار، مفرح و کم‌وبیش تحسین‌شده توسط منتقدها تبدیل به علاقه‌ای قلبی می‌شود. طوری که هنگام تماشای فیلم مخاطب مخصوصا به خاطر نقش‌آفرینی‌های مایا ارسکین و جک کوئید، ابدا Plus One را به‌عنوان یک فیلم کاملا کلیشه‌ای و کپی‌شده‌ی دیگر نبیند.

فیلم Photograph

عکس

Photograph

کارگردان: ریتِش باترا

بازیگران: نوازالدین صدیقی، سانیا مالهوترا و ساچین خِدیکار

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۹ از ۱۰

یک فیلم هندی-آمریکایی عاشقانه که در آن دو فرد که هرکدام با سنت‌ها و قوانین خاص خودشان بزرگ شده‌اند، عشق را به شکل غیرمنتظره‌ای بین یکدیگر می‌یابند. یک طرف این عشق عکاسی است که امکان ندارد بدون دریافت تاییدیه‌ی مادربزرگ خود به ازدواج با یک دختر بپردازد و آن طرف قصه دختری که به قول خودش در تصویر ثبت‌شده توسط عکاس از او، نسخه‌ای شادتر از خویش را می‌بیند. Photograph ابایی از نمایش موانع جدی قرارگرفته در مسیر رسیدن دو نفر به پایان خوش داستان عاشقانه‌شان ندارد و با پررنگ کردن مسائلی مثل دغدغه‌های خانوادگی، استفاده از لوکیشن‌های متفاوت و کارگردانی خوب، تبدیل به یک عاشقانه‌ی درامدی (کمدی‌درام) مناسب می‌شود که اگر فقط و فقط نمی‌خواهید این جنس از داستان‌ها را از زبان هالیوود بشنوید، یکی از بهترین گزینه‌های روی میز است.

فیلم Someone Great

شخصی فوق‌العاده

Someone Great

کارگردان: جنیفر کیتین رابینسون

بازیگران: جینا رودریگز، لکیث استنفیلد و بریتنی اسنو

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۲ از ۱۰

Someone Great به‌عنوان یک کمدی دخترانه که قصه‌ی تلاش چند دوست برای تجربه‌ی دوباره‌ی برخی خاطرات و لمس برخی لذت‌ها برای آخرین بار را نشان‌مان می‌دهد، به‌جای تمرکز روی یک داستان عاشقانه‌ی مشخص، مواجهه‌ی چند شخصیت با ماجراهای رمانتیک قرارگرفته دربرابر خود را روایت کرده است. به‌گونه‌ای که شاید بتوان گفت تمرکز اصلی آن روی دوستی کاراکترهای اصلی است و همیشه قصه‌های عاشقانه‌های حاضر در فیلم،‌ حکم داستان‌های فرعی حاضر درون فیلم‌نامه‌ی آن را دارند. Someone Great به درد مخاطبی می‌خورد که از این مدل فیلم‌ها لذت می‌برد و صرفا می‌خواهد با آزاد کردن موقت فکرش کمی بخندد و حال خود را بهتر کند. چون این فیلم نتفلیکس در ذات داستانی دارای هیچ ویژگی خاصی نیست و صرفا روایت دوست‌داشتنی و در نوع خود سرگرم‌کننده‌ی قصه و رفتارهای اغراق‌آمیز شخصیت‌های اصلی آن هستند که از دنبال کردن دقایقش تجربه‌ای مناسب برای مخاطب هدف را بیرون می‌کشند.

فیلم The Last Summer

آخرین تابستان

The Last Summer

کارگردان: ویلیام بیندلی

بازیگران: کی. جی. آپا، مایا میچل و نورمن جانسون جونیور

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۱۷ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۵ از ۱۰

ساخته‌ی سینمایی جدید ویلیام بیندلی یکی دیگر از همان فیلم‌های متوسط رو به پایین هالیوود با محوریت نوجوان‌هایی است که مشغول گذراندن آخرین ماه‌ها و روزهای دوران پیش از رفتن به دانشگاه هستند. فیلمی بر پایه‌ی خوشی‌ها و دعواهای ساده و نوجوانانه که به تلاش شخصیت‌هایی آشنا برای مخاطب برای پیدا کردن خود می‌پردازد و درگیری آن‌ها با مفاهیمی همچون عشق و دوستی، اصلی‌ترین عنصر سازنده‌ی فیلم‌نامه‌ی آن است. پس اگر از The Last Summer هیچ انتظار خاصی ندارید و صرفا می‌خواهید با دیدن آن فرصت تماشای یک فیلم فراموش‌شدنی در همین فضاها را داشته باشید، می‌توانید هرچه زودتر سراغ روایت حدودا ۱۱۰ دقیقه‌ای اثر بیندلی را بگیرید.

فیلم What Men Want

What Men Want

کارگردان: آدام شنکمن

بازیگران: تراجی پی. هنسون، کریستن لدلو و جاش برنر

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۴۴ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۱ از ۱۰

یک فیلم رمانتیک-کمدی، فمنیستی و احتمالا به اندازه‌ی لازم متفاوت که در آن می‌توانید بخشی از زندگی کاری زنی با توانایی‌های به‌خصوص را به تماشا بنشینید. ماجرای What Men Want به فردی می‌پردازد که در شرکتی بزرگ و پرشده از مردها کار می‌کند و به اندازه‌ای که می‌خواهد، توانایی پیشرفت کردن و رسیدن به مقام بالاتر را ندارد. تا جایی که یک روز بعد از نوشیدن معجونی عجیب، توانایی شنیدن صدای تفکرات هر مرد حاضر در جهان را پیدا می‌کند و این‌گونه اطلاعات بیشتری از پشت پرده‌ها به دست می‌آورد و پای خود را به جلسات مهم‌تری باز می‌کند. این وسط بازی نسبتا خوب تراجی پی. هنسون در نقش اصلی هم کمک زیادی به خنده‌دار ظاهر شدن این شخصیت کرده است و از دل نمایش زحمات او برای قرارداد بستن موفقیت‌آمیز با یک بسکتبالیست معروف و رساندن شرکت به موفقیتی عظیم، روایتی کمدی، کار راه‌انداز و در عین حال فراموش‌شدنی را درمی‌آورد.

فیلم After

پس از...

After

کارگردان: جنی گیج

بازیگران: جوسفین لنگفورد، هیرو فاینز تیفن و کاداجا رد تاندر

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۱۷ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۴ از ۱۰

در فضایی نسبتا متفاوت با برخی از عاشقانه‌های نوجوانانه‌ی دیگر این فهرست، After با ماجرای کلیشه‌ای تبدیل شدن تنفر به نخستین عشق شروع می‌شود و سپس با تصویرسازی بعضا به‌شدت جدی از پیامدهای آن ادامه پیدا می‌کند. تسا یانگ با بازی جوسفین لنگفورد در این فیلم در ابتدا دختری متفاوت، قدرتمند و کم‌وبیش خوش‌بخت است و بعد به خاطر علاقه‌مند شدن به پسری کاملا متفاوت، آرام‌آرام به مرز زیر سؤال بردن تک‌تک باورها و پشت سر گذاشتن تعداد قابل توجهی از مرزهای اخلاقی خود می‌رسد.

از طرفی انتظار داشتن داستان‌سرایی سطح بالا از فیلمی که با اقتباس از یک فن‌فیکشن عاشقانه (!) با چنین طرح‌های داستانی کپی‌شده‌ای نوشته شده است، قطعا نادرست خواهد بود. پس اگر صرفا می‌خواهید مسیری بارها و بارها تکرارشده در بی‌مووی‌های نوجوانانه-عاشقانه، گذرا و فراموش‌شدنی هالیوود را این‌بار کمی متفاوت با قبل طی کنید و باور دارید که می‌توانید از شیمی بین بازیگرهای اثر (مثلا باتوجه‌به تریلرهای آن) لذت ببرید، After انتخاب بدی بین فیلم‌های عاشقانه‌ی برتر سال ۲۰۱۹ نیست. ولی همان‌گونه که واضح به نظر می‌رسد، نباید فراموش کرد که بهتر بودن برخی فیلم‌ها نسبت به مابقی آثار طبقه‌بندی‌شده درون یک زیرژانر در طول یک دوره‌ی زمانی مشخص، لزوما آن محصولات را تبدیل به فیلم‌های عالی یا حتی خوبی نمی‌کند و After و چندین و چند مورد از فیلم‌های دیگر قرارگرفته درون مقاله‌ی پیش‌رو هم از این قانون مستثنا نیستند!

آدام سندلر

راز قتل

Murder Mystery

کارگردان: کایل نیواچک

بازیگران: آدام سندلر، جنیفر انیستون و لوک ایوانز

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۴۵ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۶ از ۱۰

آدام سندلر، بازیگر نقش دوست‌داشتنی ریچل در سریال Friends یعنی جنیفر انیستون و قصه‌ای رازآلود، کمدی و عاشقانه. این ترکیب همان‌قدر که می‌تواند سازنده‌ی فیلمی کاملا بی‌اهمیت در محافل هنری باشد، از پس تولید تجربه‌ای سرگرم‌کننده برای بسیاری از بینندگان هم برمی‌آید. به همین خاطر هم Murder Mystery چند هفته‌ی قبل تبدیل به پربیننده‌ترین فیلم تلویزیونی نتفلیکس تا به امروز شد و توانست صدای خنده‌ی بعضی تماشاگرها را به خوبی بلند کند. قصه‌ی این فیلم به زن و مردی می‌پردازد که مدت‌ها از ازدواج نه‌چندان درخشان‌شان می‌گذرد و ناگهان موقع وقت گذراندن در تعطیلات، خود را گرفتارشده در دل یک پرونده‌ی آدم‌کشی می‌بینند. آن‌ها مشابه برخی از سناریوهای دیده‌شده در کتاب‌های آگاتا کریستی، در یک کشتی با چندین و چند فرد ثروتمند گیر افتاده‌اند و عملا یکی از مظنونین جنایت اتفاق‌افتاده هستند. این وسط تلاش مرد برای اثبات خود به‌عنوان یک کارآگاه و پلیس خوب، فاصله‌ی ایجادشده بین آن‌ها پس از سال‌ها و تلاش همگان برای حل کردن راز این پرونده هم بهانه‌های متفاوتی برای سازندگان هستند و باعث می‌شوند آن‌ها بارها از پس طراحی یک شوخی لحظه‌ای و سکانس‌های عاشقانه‌ی خنده‌آور بربیایند.

کیرا نایتلی

برلین، من عاشق تو هستم

Berlin, I Love You

کارگردان‌ها: دایانا آگرون و پیتر چلسوم

بازیگران: کیرا نایتلی، هلن میرن و لوک ویلسون

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۱۱ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۴.۵ از ۱۰

امانوئل بنیهی، فیلم‌ساز فرانسوی در طول سال‌های اخیر در همراهی با انواع و اقسام کارگردان‌های شناخته‌شده سری فیلم‌های «شهرهای عشق» (The Cities of Love) را جلوتر و جلوتر برد و همواره با امثال Paris, I Love You و New York, I Love You کم‌وبیش در خلق تجربه‌ای متفاوت برای آشنا شدن معنی‌دارتر مخاطب با یکی از شهرهای شناخته‌شده‌ی دنیا موفق بود. تازه‌ترین فیلم این سری کاملا غیرعامه‌پسند که البته از لحاظ سینمایی هم ایرادهای کمی ندارد، Berlin, I Love You است. فیلمی شکل‌گرفته بر پایه‌ی نمایش ۱۰ داستان عاشقانه‌ی جدا از هم که درون شهر برلین رخ می‌دهند و هرکدام شخصیت‌هایی امیدوار، ناامید، متعلق به همان منطقه یا غریبه را دارند. Berlin, I Love You از جهاتی بسیار همچون شخصیت‌پردازی دارای ایرادهایی نابخشودنی است و حتی هرگز صفت «فیلم نسبتا خوب» را هم دریافت نمی‌کند. اما باتوجه‌به تجربه‌ی نسبتا خاصی که ارائه کرده است، برای دنبال‌کنندگان جدی سینمای تجربی ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

کیرا نایتلی

عواقب

The Aftermath

کارگردان: جیمز کنت

بازیگران: کیرا نایتلی، ند ویلز و پاندورا کالین

امتیازِ راتن‌تومیتوز: ۲۷ از ۱۰۰

امتیازِ آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۳ از ۱۰

برای اشخاصی که فیلم درام و احساسی Atonement با نقش‌آفرینی کیرا نایتلی در جایگاه یکی از بازیگرهای اصلی را دوست داشتند و به تنظیمات داستانی جنگ‌های جهانی معروف برای رخ دادن قصه‌های عاشقانه علاقه دارند، The Aftermath فیلمی قابل قبول برای تماشای یک‌باره است که خوش‌بختانه در مواردی همچون طراحی مو، لباس و گریم‌ها از جزئیات قابل توجهی بهره می‌برد و به همین خاطر احساس دیدن تصاویری از بخش‌هایی از جهان در چندین و چند سال قبل را به مخاطب می‌بخشد. فیلم‌نامه‌ی این اثر که در سال ۱۹۴۶ میلادی جریان دارد، درباره‌ی سفر به امید یافتن عشق و شادی، از دست دادن عشق، پیدا کردن عشق در نقطه‌ای متفاوت با انتظارات اولیه و یافتن آرامش در اوج آشوب و شاید دوباره از دست دادن آن است. این وسط اجراهای نسبتا قدرتمند قرارگرفته درون فیلم هم ضعف‌های بسیار زیاد فیلم‌نامه‌ی آن در حفظ لحن داستان‌گویی خود، جذب مخاطب و نشاندن موانع فکرشده در مقابل پروتاگونیست‌ها را برای اشخاص علاقه‌مند به بازیگرهایش کم‌رنگ می‌کنند. پس اگر فکر می‌کنید که کیرا نایتلی و الکساندر اسکارشگرد توانایی جلب نظر شما به‌عنوان بازیگران اصلی یک فیلم درام عاشقانه و نسبتا تلخ را دارند، The Aftermath که از لحاظ بصری جزو غنی‌ترین فیلم‌های حاضر درون این فهرست است، احتمالا آن‌چنان ناامیدتان نخواهد کرد.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده