Grounded، تلاش برای بقا به سبک آبسیدین
زمانیکه شایعات حول بازی جدید آبسیدین اینترتینمنت (Obsidian Entertainment) منتشر شد، همه منتظر یک بازی نقش آفرینی هیجانانگیز بودیم؛ زیرا آبسیدین در خلق بازیهای نقشآفرینی با کیفیت، تبهر خاصی دارد. این در حالی است که در جریان رویداد X019، جدیدترین ساخته آبسیدین کاربران را غافلگیر کرد. Grounded یک بازی سروایول و بقا است که کاربران میتوانند بهصورت مشارکتی آن را تجربه کنند. موردی که این بازی را جالب جلوه میدهد، طراحی بازی است که در نقش کاراکترهایی قرار میگیرید که با مقیاسی بسیار کوچک (اندازه یک مورچه) در جهانی قرار گرفتهاند که امکان دارد مورد حمله حشرات و حیوانهای مختلف قرار بگیرید.
متن در ظاهر شاید گراندد یک بازی سروایول باشد، اما در دل خود روایت داستانی جذابی را قرار داده است
نکته جالب در مورد بازی Grounded، این است که استودیو آبسیدین در سال ۲۰۱۸ و قبل از اینکه توسط مایکروسافت خریداری شود، به فکر ساخت بازیای بوده است که در آن قهرمان بازی در حد و اندازه مورچه، کوچک باشد. بااینحال استودیو آبسیدین بهسراغ Pillars of Eternity II: Deadfire رفت و پس از عرضه شدن، یک بار دیگر با خود گفتند که اگر بخواهیم یک بازی بقا و سروایول را طراحی کنیم، باید چه کاری را انجام دهیم؟ جواب به این سؤال، ساخت بازی در مقیاسی متفاوت بود. Grounded محصولی است که در مقیاسی کوچکتر از سایر بازیهای آبسیدین توسعه داده شده است. این در حالی است که تیم سازنده Grounded تنها ۱۴ عضو دارد، زیرا سایر اعضای آبسیدین مشغول کار کردن روی The Outer Worlds بودهاند تا در زمان مناسبی در دسترس کاربران قرار بگیرد. بازه زمانی توسعه بازی هم کوتاهتر از یک بازی عادی بوده است، زیرا تقریبا یک سال تا رویداد X019، زمان باقیمانده بود و قرار بود این بازی برای تجربه در دسترس قرار بگیرد.
Grounded یک بازی نقشآفرینی نیست و قصد هم ندارد که موقعیتها و انتخاب های مختلفی را در دسترس بازیکنان قرار دهد. این یک بازی ساخته شده توسط آبسیدین اینترتینمنت است، اما شبیهبه هیچکدام از بازیهای ساخته شده توسط این استودیو در گذشته نیست. Grounded یک بازی بقا کوآپ است که تا سقف چهار بازیکن میتوانند درکنار یکدیگر تجربه کنند و باتوجهبه دمویی که از آن در دسترس قرار گرفته بود، میتوان آن را محصولی دانست که الهامهای مختلفی از سایر بازیها گرفته است. بهعبارتی، Grounded و سیستم بقای آن را میتوان ترکیبی از سیستم Rust و Don’t Starve دانست که با المانهای فورتنایت ترکیب شده باشد. بااینحال بهنظر میرسد آبسیدین المانهای مخصوصبه خود را هم در بازی قرار داده است.
توسعه بازی در مراحل ابتدایی قرار دارد و تیم سازنده سعی دارد ازطریق ارتباط با جامعه کاربری Grounded، آن را کامل کند
شما درکنار سهتن دیگر از دوستان خود، در اندازه یک موچه در جهان بازی ظاهر میشوید. محیطی هم که در آن به گشتوگذار میپردازید، شبیهبه حیاط پشتی یک خانه است که حشرات و المانهای محیطی، میتوانند در نقش دشمنان شما ظاهر شوند. وظیفه شما و دوستانتان این است که منابع مختلفی را پیدا کنید، یک پایگاه با تجهیزات مختلف را برای خود بسازید و آنها را ارتقا دهید. در انتها باید از این پایگاه دربرابر حشرات محافظت کنید در نقش آنتاگونیستهای بازی ظاهر میشوند. Grounded تجربهی سرگرم کنندهای است، اما در وضعیت کنونی، تجربهی سادهای را ارائه میدهد. Grounded بهواسطهی المانهای بدیهی خود شما را در خود غرق میکند. سیستمهای بقای بازی آشنا و ساختار سادهای دارند. Grounded احساس یک بازی مشارکتی را به شما میدهد و نبردهای کمتری را نسبتبه بازیهای همسبک خود در اختیار کاربرا قرار میدهد. بهعبارتی بازی روی ساختوساز تمرکز ویژهای کرده و از المانهای سادهای هم برای این کار، استفاده کرده است.
رابی اتِدرو، برنامهنویس ارشد آبسیدین، دراینباره میگوید:
ما روی ساختوساز که هسته اصلی بازی کوآپ سروایول است، تمرکز کردهایم.
در ادامه در مورد موارد PvP بازی صحبتهایی انجام شد و اتدرو افزود:
اگر از دوستان خود متنفر هستید، کافیه یک نیزه را به سینهها آنها پرتاب کنید.
متن با اینکه میتوانید بهصورت تکنفره هم Grounded را تجربه کنید، اما لذت واقعی بازی به تجربه آن بهصورت چهارنفره است
همچنین وی در ادامه صحبتهای خود اعلام کرده است که پروژه Grounded، موردی است که آنها قبل از خریداری شدن توسط مایکروسافت قصد انجام آن را داشتند. آبسیدین بر این عقیده بوده است که ایده بازی Grounded، موردی جالب و دوستداشتنی است، ازاینرو آنها ساخت یک بازی با محوریت این ایده را آغاز کردهاند. اینکه آبسیدین اینترتینمنت استودیو بزرگی است، به آنها اجازه میدهد تا ایدههای مختلفی را تجربه و پروژههای خلاقانهای را آغاز کنند. پس ازاینکه آبسیدین توسط مایکروسافت خریداری شد، مایکروسافت بازی Grounded را مشاهده و آبسیدین را تشویق کرد که کار خود را ادامه دهند؛ روندی که آبسیدین اینترتینمنت هماکنون آن را پیش گرفته است. تیم سازنده قصد دارد در بهار ۲۰۲۰، بازی Grounded را بهصورت دسترسی زودهنگام در اختیار کاربران کامپیوتر (ازطریق ویندوز 10 و استیم) و ایکسباکس وان (بههمراه Xbox Game Pass) قرار دهد. در ادامه رفته رفته جامعه کاربری بازی را با ارائه محتویات مختلف، گسترش دهد. رابی اتدور دراینباره میگوید:
ما در بهار بازی را بهصورت پیشنمایش در دسترس قرار میدهیم. همچنین در ادامه بهواسطهی آپدیتهای منظم و عادی مثل اضافه کردن ویژگیهای جدید، محیط، موجودات مختلف و آیتمهای قابل ساختوساز، جهان بازی را گسترش میدهیم. همچنین میخواهیم که داستان بازی را هم گسترش دهیم. زمانیکه احساس کردیم یک فصل داستانی کامل را داریم، بازی را عرضه میکنیم. ما از تجربه خود در آبسیدین اینترتینمنت استفاده خواهیم کرد تا متوجه شویم که از چه المانهای خود میتوانیم در Grounded استفاده کنیم. ازاینرو مطمئن میشویم که بازی همچنان DNA آبسیدین را در خود جای داده است.
بااینتفاسیر باید منتظر بمانیم و ببینیم که Grounded در زمان عرضه چه عملکردی را از خود بهنمایش میگذارد. نظر شما کاربران زومجی در مورد این بازی چیست؟
این مقاله از روی مطلب ماه فوریه مجله Edge ترجمه شده است