قرنطینه خانگی کرونا؛ چطور از گردشگری در منزل لذت ببریم؟

علی گودرزی
علی گودرزی پنجشنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
قرنطینه خانگی کرونا؛ چطور از گردشگری در منزل لذت ببریم؟

حالا که کرونا، سبک زندگی‌ ما را تحت‌تاثیر قرار داده و خانه‌نشین‌مان کرده است، در این مقاله به راهکارهایی می‌پردازیم که این خانه‌نشینی طولانی را تسهیل می‌کند.

اکنون که در حال خواندن این مطلب هستید، مردم دنیا مشغول دست‌وپنجه نرم کردن با یکی از عجیب‌ترین و خطرناک‌ترین بحران‌هایی هستند که تابه‌‌حال با آن مواجه شده‌اند. شیوع ویروس کرونا که تا چند ماه پیش شاید یک خطر نه چندان بااهمیت به چشم می‌آمد و ظاهرا قرار بود برای مدتی مردم چین را به چالش بکشد، حالا به یک مسئله‌ی جهانی تبدیل شده است که اگر لحظه‌ای غفلت کنیم، سراغ تک‌تک ما نیز می‌آید. برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، راه‌حل‌های مختلف و منطقی مثل شستن مکرر دست‌ و صورت و موارد این‌چنینی طی روزها و ماه‌های اخیر توصیه شده‌ است؛ اما شاید اصلی‌ترین آن‌ها، ماندن در خانه و قرنطینه‌ی خانگی باشد.

قرنطینه‌ی خانگی با وجود اینکه ما را از جامعه، شغل، دوستان، تحصیلات و مواردی از این دست دور می‌کند و قطعا شرایط سختی برایمان به وجود می‌آورد؛ اما از این طریق می‌توان از محیط‌های شهری دور شد و احتمال ابتلا به کرونا را کاهش داد. اینجا است که مسئله‌ای به نام «گردشگری در منزل» مطرح می‌شود که با انجام یک سری فعالیت‌ها در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها می‌توانیم خود را در خانه سرگرم کنیم.

حالا هم که کرونا حسابی ما را خانه‌نشین کرده، یکی از راه‌های دور شدن از کسالت ناشی از این اتفاق، گردشگری در خانه است. در این مقاله از کجارو، به‌صورت مفصل از راهکارهایی گفته‌ایم که به شما کمک می‌کند تا این روزهای سخت قرنطینه‌ی خانگی و تعطیلات اجباری را با گردشگری در منزل، راحت‌تر و مفیدتر بگذرانید. 

از رسانه‌های جمعی فاصله بگیرید

دور شدن از فضای مجازی

ویروس کرونا طی این مدت توانسته به‌شکلی مرموز و اسرارآمیز پیشروی کند، به‌طوری که حالا به یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل فضای مجازی تبدیل شده و تمامی نگاه‌ها را به خود معطوف کرده است. به همین دلیل، می‌توانیم بگوییم که رسانه‌های جمعی همان اندازه که می‌توانند در آگاهی مردم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس تاثیر داشته باشند، به همان نسبت هم می‌توانند به یکی از عوامل اصلی اضطراب میان مردم تبدیل شوند.

برای اینکه بتوانید تعطیلات خوبی را در منزل سپری کنید، بهتر است که از همان اول خودتان را از مواردی مثل اینترنت، ایمیل و اخبار روزانه دور کنید. البته که دور بودن از این رسانه‌ها به‌معنی کنارگذاشتن همیشگی آن‌ها نیست؛ اما به یاد داشته باشیم که برای تجربه‌ی یک تعطیلات آسوده و دل‌پذیر، ضمن دوری از عادت‌های گذشته باید خودمان را از عوامل استرس‌زا مثل اخبار روزانه یا اینترنت دور کنیم و گوشی‌های تلفن همراه را حتی برای مدتی کوتاه خاموش‌ نگه داریم.

حال‌وهوای خود را تغییر دهید

mood

بعد از اینکه خودتان را از عوامل استرس‌زا دور کردید، حالا زمان آن رسیده که به تغییر حال‌وهوایتان بپردازید. روی آوردن به سرگرمی‌های موردعلاقه، تغییر دکوراسیون خانه، گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب، دیدن فیلم و... از جمله کارهایی هستند که می‌توانند حس‌وحال خوبی به شما بدهند. برای خواندن کتاب، یک قسمت پرنور خانه را انتخاب کنید و در حالی که روی تخت یا مبل راحتی مشغول استراحت هستید، به‌ خواندن کتاب مشغول شوید.

در کل، هر فردی بهتر از سلیقه‌ی خود خبر دارد و با انجام کارها و پرداختن به سرگرمی‌هایی که پیش‌تر زمان یا حس‌وحالش را نداشتید، می‌توانید از کسالت و خمودگی بیرون بیایید.

دوش بگیرید

حمام

دوش گرفتن و آب‌تنی، همیشه یکی از بهترین روش‌های تغییر حال‌وهوا و بهبود آن بوده و هست. اگر بتوانید دکوراسیون و چیدمان حمام را تغییر دهید و از عطرهای مختلف برای ایجاد فضایی خاص در حمام استفاده کنید، بعد از دوش گرفتن احساس بهتر و انرژی بیشتری به‌ دست خواهید آورد.

استفاده از روش‌های مختلف ماساژ در خانه و مواردی از این دست هم می‌تواند به‌ شما کمک کند تا یک استحمام پرانرژی را تجربه کنید. اگر بتوانید از عصاره‌هایی مثل لیمو، پرتقال یا خیار برای استحمام استفاده کنید، واقعا عالی می‌شود!

ورزش کنید

ورزش کردن

از دیگر راه‌هایی که می‌تواند شما را حسابی سر حال بیاورد، ورزش و نرمش است. همان طور که می‌دانید، ورزش و نرمش، هورمون‌های مختلفی در بدن ترشح می‌کند و احساس شادابی و نشاط به شما می‌دهد.

این روزها که در خانه هستید، با انجام نرمش‌های ساده که اجرای آن‌ها در خانه امکان‌پذیر است، به‌ خوب شدن یا خوب ماندن وضعیت روحی خود کمک کنید و این تعطیلات اجباری را بهتر از همیشه پشت سر بگذرانید. فعالیت‌هایی مثل ماساژ یا یوگا هم از دیگر کارهای ورزشی هستند که می‌توانید در خانه انجام دهید.

خوب بخوابید

خواب

طی روزهای کاری و تحصیلی، به‌دلایل مختلف ممکن است ساعت خوابمان به هم بریزد و برنامه‌ی خواب منظمی نداشته باشیم؛ موضوعی که باعث می‌شود در طول روز، بدحال باشیم و بازدهی‌ ما به‌شدت کاهش یابد.

روزهای تعطیل، بهترین فرصت‌ برای اصلاح ساعت خواب و ساعت بیولوژیکی بدن‌مان هستند و حالا هم که در یک تعطیلات طولانی به سر می‌بریم، بهتر است حسابی بخوابیم و ضمن جبران کمبود خواب، ساعت خواب‌مان را هم اصلاح کنیم. تغییر دکوراسیون اتاق خواب و ایجاد فضایی آسوده برای استراحت، از دیگر مواردی است که هم شما را سرگرم می‌کند و هم یک خواب راحت برایتان به وجود می‌آورد.

غذا درست کنید

غذا درست کردن

آشپزی همیشه یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین راه‌های رسیدن به آرامش و سرگرم شدن است. با ترکیب مواد مختلف و درست کردن یک غذای خوشمزه، ضمن استفاده از خلاقیت و تحریک ذهن می‌توانیم لذت خوردن یک غذای خوشمزه را تجربه کنیم و کنار خانواده، اوقاتی جذاب و به‌یادماندنی را به ثبت برسانیم.

خروج از خانه و رفتن به مکان‌هایی مثل پشت‌بام نیز می‌تواند گزینه‌هایی مناسب برای تهیه و طبخ غذا باشد. البته از آنجایی که خارج از خانه احتمال تماس با مواد آلوده به‌ ویروس کرونا وجود دارد، رفتن به پشت‌ بام را پیشنهاد می‌کنیم. در کنار این موارد می‌توانید در پشت بام آتش درست کرده و با جمع شدن دور آن، خود و خانواده‌تان را سرگرم کنید.

تغییر دکوراسیون حمام و دستشویی

حمام و دستشویی

حمام و دستشویی، از جمله مکان‌هایی هستند که قسمتی از ۲۴ ساعت روزمان را در آن‌ها می‌گذرانیم. پیش‌تر درباره‌ی دوش گرفتن و تغییر دکوراسیون حمام صحبت کردیم و در این بخش، به دکوراسیون و چیدمان دستشویی می‌پردازیم که ایجاد یک سری تغییر در آن قطعا موجب ایجاد حس تازگی و خروج از روزمرگی می‌شود و البته که در جریان برنامه‌ریزی و انجام این تغییر چیدمان، حسابی ذهنتان درگیر می‌شود و سرگرم خواهید شد.

خانه‌تکانی، گل‌آرایی و تغییر دکوراسیون اتاق‌ها

گل‌آرایی

بعد از تغییر دکوراسیون سرویس بهداشتی، نوبت به اتاق‌ها می‌رسد؛ جایی که روزهای خود را در آن‌ها می‌گذرانیم. برای اینکه از کسالت ناشی از حضور در خانه خلاص شوید، یکی از راه‌ها تغییر دکوراسیون اتاق‌ها و پذیرایی است. این روزها هم که در آستانه‌ی عید نوروز قرار داریم، بیشتر از روزهای قبل موضوع خانه‌تکانی مطرح می‌شود و می‌توانیم با تمیز کردن وسایل اتاق‌ها، گل‌آرایی و گل‌کاری در نقاط مختلف خانه و ایجاد یک سری تغییرهای جذاب در چیدمان وسایل خانه، فضای جدیدی را به محیط خانه تزریق کنیم، سرگرم شویم و از آن حال‌وهوای نامطلوب ناشی از قرنطینه‌ی خانگی بیرون بزنیم!

تنظیم شرایط تهویه خانگی

تهویه خانگی

با گذشت هر فصل و تغییراتی که در شرایط اقلیمی کشور ایجاد می‌شود، باید نگاهی هم به شرایط تهویه‌ی خانه داشته باشیم و آن را تنظیم کنیم. از آنجایی که کشورمان از اقلیم‌های مختلفی تشکیل شده و شرایط آب‌وهوایی مختلفی بر جای‌جای آن حاکم است، با رسیدن فصل بهار در مناطق مختلف، شرایط آب‌وهوای متنوعی حاکم می‌شود و به همین دلیل باید بررسی شرایط تهویه‌ی خانه را در دستور کار قرار دهید. بهتر است با پایان زمستان و پیش از شروع بهار، شرایط تهویه‌ی خانگی را با فصل جدید هماهنگ کنیم.

تعمیر وسایل مختلف خانه و درست کردن کتابخانه

کتابخانه

برای شخصی که بی‌حوصله و خسته است، همیشه یک کار وجود دارد که بتواند او را از این حس‌وحال خارج کند. تعمیر وسایل خانه قطعا یکی از همین کارها است؛ به‌خصوص که امکان ندارد وسیله‌‌ای در خانه نیاز به‌ تعمیر نداشته باشد! در کنار این موضوع، درست کردن یک کتابخانه‌ی بزرگ در زمان تعطیلات خانگی می‌تواند یک حرکت بسیار مفید و مفرح باشد. وجود یک کتابخانه‌ی بزرگ همیشه نعمت بزرگی برای هر خانه‌ای محسوب می‌شود؛ چراکه اعضای خانه را از شر کتاب‌هایی نجات می‌دهد که ممکن است روی زمین ریخته باشد و زیر دست‌ و پا برود و ضمن اینکه فضای خانه را منظم‌تر و پرانرژی‌تر می‌کند.

کجارو امیدوار است که این راه‌حل‌ها در سپری کردن این روزهای سخت کرونایی به شما کمک کنند؛ البته که راه‌های سرگرم‌کننده دیگری نیز وجود دارد که معرفی آن‌ها را برعهده شما می‌گذاریم. با اشتراک دیدگاه‌تان درباره این موضوع، دیگران را نیز در جریان راهکارهای گردشگری در خانه و سپری کردن روزهای قرنطینه قرار دهید.

مطالب مرتبط:

منبع thisoldhouse

دیدگاه