// جمعه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۵

نگاهی به عملکرد نوا 5T در بازی‌های موبایل

گوشی هواوی نوا 5T در قلب خود از تراشه کرین ۹۸۰ با معماری DynamiQ بهره می‌برد که امکان استفاده از هسته قدرتمندتر را در پردازش‌های سنگین فراهم می‌کند. در این مقاله می خواهیم تا با جزئیات عملکرد نوا 5T را در بازی‌های مختلف ارزیابی کنیم.

این روزها به گوشی‌های همراه فارغ از اهمیتی که از بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارند به‌عنوان یک پلتفرم بازی نیز نگاه می‌شود. به‌ویژه در چندسال اخیر استودیوهای بازی‌سازی بزرگ حضور چشم‌گیری در صنعت بازی‌های موبایل داشته‌اند؛‌ حضوری که با انتشار دو بازی بتل رویال پابجی و فورتنایت از سوی شرکت‌های تأثیرگذار افزایش یافت و درنهایت به عرضه بازی اندروید و آیفون کال اف دیوتی موبایل منتهی شد. البته پیش زمینه ظهور این قبیل بازی‌ها بی شک وجود سخت‌افزار قدرتمند در تلفن‌های هوشمند است. یکی از شرکت‌های بزرگ تولید کننده تلفن‌های هوشمند هواوی است که با همکاری شرکت‌های‌سیلیکون در سال‌های اخیر تراشه‌های کرین (Kirin) را در گوشی‌های پرچم‌دار، میان‌رده و اقتصادی خود مورد استفاده قرار داده است.

در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به عملکرد گیمینگ هواوی Nova 5T، گوشی قدرتمند جدید چینی‌ها بیندازیم. محصولی که در قلب خود از تراشه کرین 980 با معماری DynamiQ بهره می‌برد. همان‌طور که در بررسی نوا 5T گفتیم این پردازنده مجهز به تراشه گرافیکی Mali-G76MP10 با ماژول ۱۰ هسته‌ای است که به‌ویژه برای اجرای بازی‌ها توانایی بالایی دارد. از طرفی معماری جدید DynamIQ درکنار چهار هسته کم‌مصرف کورتکس A55، از چهار هسته قدرتمند‌تر کورتکس A76 نیز بهره‌ می‌برد. برخلاف معماری big.LITTLE در معماری DymanIQ امکان جای دادن هشت هسته‌ی مختلف از سری کورتکس-A با فرکانس‌های متفاوت در قالب یک کلاستر فراهم شده است.

به‌ویژه‌ که هر یک از هسته‌ها می‌توانند حافظه‌ی کش L2 مجزا درکنار کش L3 مشترک داشته باشند. این ویژگی اجازه می‌دهد تا در پردازش‌های سنگین‌تر دو هسته قدرتمند Cortex-A76 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز به کمک دو هسته‌ی دیگر Cortex-A76 با فرکانس ۱.۹۲ و همچنین چهار هسته‌ کم‌مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز بیایند. در این شرایط اگر نرم‌افزاری تنها به کارکرد یک هسته قدرتمند احتیاج داشته باشد، نیازی به ورود هر چهار هسته قدرتمند با فرکانس بالا نخواهد بود.

Huawei Nova 5T / هواوی نوا 5T

تراشه گرافیکی بالارده Mail-G76MP10 توان لازم برای اجرای تمام بازی‌های حال حاضر پلی استور را روی بالاترین تنظیمات ممکن دارد

دلیل از این مقدمه اشاره به توانایی پردازش بالای هواوی نوا 5T است. هرچند این گوشی را در مجموع یک میان‌رده می‌دانیم، اما از لحاظ پردازش و توانایی اجرای بازی‌ها به‌لطف تراشه گرافیکی Mali-G76MP10 این محصول در حد یک گوشی پرچم‌دار قادر به اجرای بازی‌ها روی بالاترین تنظیمات گرافیکی ممکن است. هواوی در نوا 5T از ویژگی GPU Turbo در کرین ۹۸۰ بهره می‌برد. نسخه سوم این ویژگی درنهایت باعث می‌شود تا بازی‌های پشتیبانی شده اجرایی روان‌تر داشته باشند و از سوی دیگر نرخ فریم بهتری را ارائه دهند. GPU Turbo در حال حاضر تعداد مشخصی از بازی‌های بزرگ مانند پابجی موبایل و آسفالت ۹ را پشتیبانی می‌کند. بازی‌هایی که تعداد آن‌ها به ۳۵ عدد می‌رسد.

در این ارزیابی قصد داریم تا تک به تک بازی‌هایی در سبک‌ها و کیفیت‌بافت‌های متفاوت را اجرا کنیم. تا درنهایت با ورود به بخش تنظیمات بتوانیم ارزیابی تجربی را در رابطه با عملکرد گیمینگ گوشی ارائه دهیم. در این بین از اجرای برخی از این بازی‌ها روی گوشی‌های با سخت‌افزار پایین‌تر نیز اشاره خواهیم کرد و در بخش تصاویر نیز تفاوت تنظیمات High یا Ultra High را با تنظیمات Low نشان می‌دهیم تا متوجه تفاوت کیفیت رزولوشن بازی‌‌ها در تو تنظیمات متفاوت شوید.

فورتنایت (Fortnite)

شرکت آمریکایی اپیک گیمز را می‌توانیم یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌ها در ایجاد موج جدید در بازی‌های موبایل باکیفیت یا به اصطلاح AAA برای موبایل بدانیم. تصمیم اپیک گیمز برای عرضه بازی بتل رویال فورتنایت روی پلتفرم‌های بیشتر از جمله سوییچ، iOS و درنهایت اندروید باعث شد تا سرمایه‌گذاران صنعت بازی‌ نگاهی جدی‌تر به بازار موبایل داشته باشند. این تصمیم البته با بهبود سخت‌افزار گوشی‌های همراه در پردازش بافت‌های گرافیکی پرجزئیات نیز همراه بود.

نوا 5T به‌لطف حضور پردازنده کرین ۹۸۰ مانند گوشی پی‌۳۰ پرو قادر است تا بازی فورتنایت را روی بالاترین تنظیمات موجود در نسخه موبایل، اجرا کند. بازی فورتنایت به‌طور کلی سه تنظیمات Graphics Quality با زیرمجموعه‌های پایین، متوسط، بالا و اپیک و همچنین دو تنظیمات رزولوشن سه‌بعدی و نرخ فریم را با زیرمجموعه‌های ۲۰ فریم برثانیه و ۳۰ فریم برثانیه در دسترس قرار می‌دهد. متاسفانه برخلاف گذشته دیگر امکان دسترسی به نرخ ۶۰ فریم برثانیه با انتخاب تنظیمات بالا‌ (High) وجود ندارد.

Call of Duty High

کال اف دیوتی (Call of Duty: Mobile)

بازی کالاف دیوتی موبایل را می‌توانیم پرچم‌دار بازی‌های موبایل در سال ۲۰۱۹ معرفی کنیم. شرکت تنسنت با همکاری اکتیویژن توانست محصولی کامل و قابل تحسین را به شکلی برای گوشی‌های موبایل منتشر کند که نه‌تنها محتوای پرجزئیاتی را در دسترس بازیکنان قرار داد بلکه در زمینه گرافیک نیز توانسته بسیاری از گوشی‌ها را به چالش بکشید. کالاف دیوتی موبایل به‌طور خاص دو تنظیمات گرافیک و نرخ فریم را باتوجه‌به سخت‌افزار گوشی دردسترس قرار می‌دهد. در بخش گرافیک امکان انتخاب یکی از چهار گزینه Low تا Very High وجود دارد.

درحالی‌که روی تنظیمات Very High بافت‌ها و پوشش گیاهی محیط جزئیات پرشماری را به‌نمایش می‌گذارد، در حالت Low کیفیت بافت‌ها به‌شدت افت می‌کند و شاهد محو شدن پوشش گیاهی محیط هستیم. تنظیمات بالاتر طبعا فشار بیشتر روی تراشه گرافیکی و داغ شدن گوشی را به همراه دارد. از طرفی توسعه‌دهنده ترجیح داده تا در بازی کال اف دیوتی به‌جای قرار دادن گزینه‌هایی مانند بازی فورتنایت براساس اعداد، چهار گزینه از Low تا Very High را در دسترس قرار دهد. در بررسی ما روی گوشی Nova 5T، این محصول به‌صورت خودکار تنظیمات را روی Very High انتخاب می‌کرد. در جریان بازی و به‌ویژه در هنگام وقوع انفجار، شاهد افت فریم در بازی نبودیم. بالاترین تنظیمات گرافیکی البته کمی باعث گرم شدن بخش بالایی بدنه گوشی شد که باتوجه‌به فشار بالا روی تراشه گرافیکی این موضوع عادی ارزیابی می‌شود.

به‌لطف کرین ۹۸۰، تمام تنظیمات گرافیکی از جمله Realtime- Shadow در دسترس قرار دارند، به‌طور خاص این تنظیمات در گوشی‌هایی مانند آنر ۹ ایکس یا وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ که گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی محسوب می‌شوند در دسترس قرار ندارد.

بلک دیزرت موبایل (Black Desert Mobile)

پیش از این برای به‌چالش کشیدن گوشی‌های هوشمند به سراغ دو بازی Crusaders of Light و Lineage 2 می‌رفتیم. دو بازی با گرافیک بالا که فشار زیادی را روی تراشه گرافیکی وارد می‌کردند. اما با گذر زمان و پیشرفت تلفن‌های هوشمند، دیگر دو بازی فوق کارایی خود را برای به چالش کشیدن گوشی‌ها تا حد زیادی از دست داده‌اند. این روزها بازی بلک دیزرت موبایل بزرگ‌تر و قدرتمندتر از هر زمان دیگر به جنگ تراشه‌های گرافیکی موبایل می‌روند.

حتی قدرتمندترین تراشه‌های گرافیکی موبایل نیز این روزها زمانی‌که در محیط‌های شلوغ بلک دیزرت قرار می‌گیرند، با چالش مواجه می‌شوند. این موضوع در رابطه با نوا 5T نیز صدق می‌کند. همان‌طور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، بازی Black Desert Mobile چهار تنظیمات افکت‌، رزولوشن، نرخ فریم و تکسچر را ارائه می‌دهد:

Black Desert Setting

  • افکت: در سه تنظیمات روی کیفیت افکت‌های حمله قهرمان داستان و همچنین باس‌ها تاثیر می‌گذارد.
  • رزولوشن: در چهار تنظیمات بیشترین تاثیر را روی اجرای بازی و کیفیت نهایی نمایش‌داده شده به کاربر دارد.
  • تکسچر: در سه تنظیمات روی کیفیت بافت‌ها تأثیرگذار است.
  • نرخ فریم:‌ سه تنظیمات ۲۰، ۳۰ و حداکثر دردسترس است. متاسفانه بازی نرخ لحظه‌ای فریم را نمایش نمی‌دهد در نتیجه تنها به‌صورت شهودی می‌توانیم در رابطه با افت نرخ فریم در بازی نظر دهیم.

به‌طور خاص رزولوشن را می‌توانیم در تنظیمات بلک دیزرت تأثیرگذار بدانیم. در زمان تجربه بازی روی محصولاتی با پردازنده ضعیف، ظاهر دشمنان وضوح بالایی ندارد و افکت‌ها آنچنان که باید تأثیرگذار نیستند. به‌طور خاص پوشش گیاهی محیط کاملا از بین می‌رود و ظاهر دشمنان شکلی پیکسلی به‌خود می‌گیرد. در نوا 5T امکان تنظیم بازی روی حالت High فراهم شده است.

رزولوشن و نرخ فریم بازی نیز روی Max Setting یا بالاترین تنظیمات ممکن قرار می‌گیرد. البته باید گفت گاهی در محیط‌های خیلی شلوغ که چندبار در طول تجربه بازی با آن روبه‌رو می‌شوید، شاهد کمی افت فریم خواهید بود. این موضوع به موارد مختلفی مانند گرم شدن گوشی یا بازی کردن طولانی مدت با گوشی مرتبط است.

پابجی موبایل (PUBG Mobile)

بازی پابجی موبایل در طول یک سال گذشته تغییراتی را در تنظیمات گرافیک تجربه کرده است. بااین‌حال هنوز شاهد فعال شدن تنظیمات Ultra در این بازی موبایل نیستیم. با نگاهی به تنظیمات ارائه شده در بازی پابجی موبایل به‌طور خاص می‌توانیم بگوییم که گزینه HDR در گوشی نوا 5T کاربردی نخواهد بود. زیرا نوا 5T دارای نمایشگر با پشتیبانی از فناوری HDR یا HDR10 نیست، این درحالی است که هم‌اکنون پرچم‌داران هواوی از نمایشگرهایی با پشتیبانی HDR بهره می‌برند.

پابجی موبایل در مجموع سه تنظیمات گرافیکی را روی موبایل دردسترس قرار داده است؛ کیفیت، نرخ فریم و استایل. ما برای سنجش تفاوت کیفیت حالت HD با نرخ فریم Ultra نسبت به حالت Smooth با نرخ فریم Low از بازی در هر دو حالت اسکرین‌شات گرفتیم. به‌ویژه در تنظیمات پایین شاهد کاهش جزئیات رنگ‌ها و همچنین کاهش پوشش گیاهی و جزئیات درختان هستیم. این موضوع در تنظیمات HD و نرخ فریم اولترا به حداکثر کیفیت ممکن می‌رسد. در حال حاضر نوا ۵ تی قادر به اجرای بازی روی تنظیمات HD است. هنوز مشخص نیست که در حالت اولترا که در آینده در دسترس قرار می‌گیرد، تفاوت بافت‌ها چه تغییری خواهد کرد.

دد افکت 2 (Dead Effect 2)

دیگر بازی اول شخص مورد ارزیابی زومجی بازی دد افکت ۲ است. در این بازی توجه خاصی به تنوع گزینه‌های گرافیکی برای داشتن بهترین تجربه روی گوشی شده است. به‌طور خاص سه گزینه تنظیمات بصری، Shader و افکت روی حالت اکستریم و چهار گزینه مدل‌ها، بافت‌ها، سایه و Bloom، برای واقعی‌تر شدن نورپردازی روی حالت High در دسترس قرار دارد. خوشبختانه در زمان تجربه بازی روی نوا 5T با مشکل خاصی در بازی Dead Effect 2 روبه‌رو نشدیم.

با کاهش تنظیمات فوق و آوردن بازی روی حالتی که روی گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده اجرا می‌شود، شاهد از بین رفتن بازتاب نور در محیط و همینطور کاهش کیفیت جزئیات در محیط بازی بودیم، این کاهش به‌طور خاص فشار روی تراشه گرافیکی را کاهش می‌دهد.

MARVEL Future Fight

شرکت نت‌ماربل دیگر جایگاه خود را به‌عنوان شرکت توسعه‌دهنده بازی‌های موبایل محکم کرده است. این شرکت به‌ویژه به‌دلیل انتشار بازی‌های به اصطلاح گرافیکی برای اندروید شناخته می‌شود و ما نیز پیش از این از بازی‌های این شرکت برای تحت فشار قرار دادن تراشه گرافیکی گوشی‌ها استفاده کرده بودیم. یکی از بازی‌های محبوب این‌روزهای نت‌ماربل، Marvel Future Fight با حضور ابرقهرمان‌های دنیای مارول است.

به‌طور خاص بازی مارول فیچر فایت دو تنظیم گرافیکی را در دسترس قرار می‌دهد. تفاوت به‌خصوص حالت High نسبت به Low و Very Low در بازی Marvel Future Fight به جزئیات رزولوشن بازی و وضوح انیمیشن‌ شخصیت‌ها مرتبط است. در زمان تجربه بازی مارول فیچر فایت روی نوا 5T به‌طور خاص با وجود حضور پرشمار دشمنان با افت فریم مواجه نمی‌شوید. این موضوع در باس‌فایت‌ها نیز حفظ شد و اجرای روان بازی را به‌همراه داشت.

Evil Land

اما آخرین بازی فهرست مربوط‌به Evil Land بازی نقش‌آفرینی استودیو Rage Quit Games می‌شود. هرچند در زمینه گیم‌پلی شاهد ایراداتی در بازی اویل‌لند هستیم اما گرافیک بازی را می‌توانیم زیبا و چشم‌نواز در میان بازی‌های موبایل معرفی کنیم. به‌ویژه با انتخاب بالاترین تنظیمات ممکن شاهد افزایش پوشش گیاهی محیط، بهبود رزولوشن بازی، بهبود کیفیت بافت‌ها و همچنین بهبود چهره شخصیت‌ها هستیم. بازی Evil Land به‌طور خاص دو تنظیمات Quality و رزولوشن را در دسترس قرار می‌دهد. به‌ویژه تنظیمات رزولوشن در بازی Evil Land تاثیر زیادی روی تجربه نهایی کاربر در زمان تجربه بازی می‌گذارد و در گوشی‌های میان‌رده برای داشتن نرخ فریم قابل قبول مجبور به کاهش رزولوشن از تنظیمات اولترا High خواهید بود.

در مجموع گوشی نوا ۵تی به‌لطف پردازنده کرین ۹۸۰ قادر است تا تمام بازی‌ها را روی بالاترین تنظیمات ممکن اجرا کند. هواوی در حال حاضر پردازنده کرین ۹۸۰ را در پرچم‌داران خود استفاده می‌کند و همین موضوع باعث شده تا نوا ۵تی به‌عنوان یک گوشی میان‌رده و قیمتی در حد و اندازه گوشی‌های میان‌رده عملکردی در ابعاد یک گوشی پرچم‌دار را در اجرای بازی‌های موبایل داشته باشد. شما می‌توانید بررسی نوا 5T را در سایت زومجی مطالعه کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده