نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۱

رزولوشن بازی Doom Eternal روی گوگل استیدیا 4K واقعی نیست

Doom Eternal روی استیدیا 4K واقعی نیست، بلکه از رزولوشنی پایین‌تر به 4K آپ‌اسکیل می‌شود.

درحالی‌که پیش از این قرار بود بازی Doom Eternal با رزولوشن 4K به‌دست کاربران گوگل استیدیا (Google Stadia) برسد، به‌تازگی مشخص شده است که این نسخه از بازی واقعاً 4K نیست و از رزولوشنی پایین‌تر به آن ارتقا پیدا می‌کند یا به‌اصطلاح آپ‌اسکیل می‌شود.

چنین موضوعی از این نظر اهمیت دارد که گوگل در تبلیغات خود پیرامون استیدیا، بیش‌ازپیش روی قدرت بالای آن تمرکز می‌کرد و از طرف دیگر هم استودیو اید سافتور (id Software) از Doom Eternal به‌عنوان اثری نام می‌برد که قرار است روی استیدیا «4K واقعی» باشد. در جریان کنفرانس گوگل در GDC 2019 بود که مارتی استراتون، از تهیه‌کنندگان ارشد اید سافتور و یکی از کارگردان‌های Doom Eternal (درکنار هوگو مارتین) به‌روی سن آمد و از 4K بودن بازی روی این پلتفرم مبتنی بر پردازش ابری صحبت کرد:

اگر بخواهید به مخاطبان خود در سراسر دنیا ثابت کنید که قابلیت استریم کردن بازی‌ها را ازطریق پردازش ابری دارید، چه بازی‌ای بهتر از Doom را می‌توانید برای این کار انتخاب کنید؟ همچنین اگر بخواهید به یک بازی‌ساز نشان دهید که قدرت پلتفرم شما واقعاً بالا است، به‌سراغ چه استودیویی بهتر از اید سافتور می‌روید که تا امروز مرزهای تکنیکی تمام پلتفرم‌ها را با آثار خود جابه‌جا کرده است؟

ما از آوردن Doom Eternal به استیدیا به‌شدت خوشحال هستیم و واقعاً هیجان زیادی داریم که اعلام کنیم بازی به‌شکل 4K واقعی روی استیدیا اجرا می‌شود، با قابلیت HDR و ۶۰ فریم بر ثانیه کاملاً روان.

حال بعد از گذشت حدود یک سال از این صحبت‌های استراتون، مشخص شده است که Doom Eternal روی صفحه‌نمایش‌های 4K نه با رزولوشن کامل، بلکه با رزولوشن 1800p اجرا می‌شود که این رزولوشن به 2160p (یا همان 4K) آپ‌اسکیل خواهد شد. این قضیه هم باعث می‌شود نسخه‌ی استیدیا درکنار ایکس‌ باکس وان ایکس به‌طور مشترک جایگاه دوم را پس از نسخه‌ی کامپیوتر از آنِ خود کند.

این موضوع باعث شده است استیدیا باز هم با حواشی جدیدی مواجه شود و انتقادات زیادی نسبت به آن صورت بگیرد. از جمله یکی از کاربران ردیت که می‌گوید:

از یک طرف حداقل آپ‌اسکیل شدن رزولوشن از 1800p به 4K بهتر از آپ‌اسکیل شدن آن از رزولوشن‌هایی مثل 1440p یا 1080p است. خیلی‌ها شاید حتی متوجه این آپ‌اسکیل شدن هم نشوند و از کیفیت بالای بازی و 60fps بودن آن لذت ببرند.

ولی از طرف دیگر اید سافتور استودیویی بوده که گوگل در این مدت به کمک آن‌ها به تبلیغ و بزرگ‌نمایی قدرت پلتفرم خود پرداخته است و وقتی حتی آن‌ها هم نمی‌توانند بازی خود را به‌صورت 4K واقعی روی استیدیا اجرا کنند، احتمالاً از این به بعد مردم هم دیگر کمبودهای گرافیکی بازی‌های استیدیا را به خود این پلتفرم نسبت می‌دهند، نه توانایی استودیوهای بازی‌سازی.

بد نیست یک‌بار دیگر به همان GDC 2019 برگردیم؛ جایی که در آن مسئولان گوگل به تبلیغ قدرت بالای استیدیا پرداخته بودند و حتی آن‌ را از مجموع قدرت پلی‌ استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس هم بالاتر می‌دانستند:

گوگل استیدیا

همچنین فیل هریسون، از معاونان ارشد گوگل و مدیر تولید استیدیا هم در ماه اکتبر توییتی ارسال کرده و از قابلیت استیدیا برای پردازش بازی‌ها در حالت 4K گفته بود:

همه‌ی بازی‌های استیدیا در زمان عرضه به‌طور 4K/60fps اجرا می‌شوند و ما استیدیا را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که در صورت دسترسی به تلویزیون مناسب و پهنای باند بالا می‌تواند بازی‌ها را به این شکل نمایش دهد. ما دوست داریم تمام بازی‌ها به این شکل ارائه شوند، ولی گاهی‌اوقات ممکن است بازی‌ای به دلایل هنری به‌طور 4K/30fps طراحی شده باشد که توسط استیدیا به‌شکل 60fps استریم می‌شود.

ولی با وجود این صحبت‌های هریسون، بازی‌ای مثل Destiny 2 با رزولوشن 1080p برای استیدیا عرضه شد؛ اثری که حتی بعد از آپ‌اسکیل هم به 4K نمی‌رسید. یا بازی معروف دیگری مثل Red Dead Redemption 2 که به‌صورت 1440p روی استیدیا اجرا و سپس به 4K آپ‌اسکیل می‌شود.

باید صبر کرد و دید حواشی استیدیا بالاخره در جایی متوقف می‌شوند یا گوگل به‌این زودی‌ها از این مشکلات خلاص نخواهد شد.


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده