سونی با پلی استیشن 5 به ساخت بازی های خلاقانه و تجربی ادامه میدهد
رییس استودیوهای جهانی سونی اعلام کرد که این شرکت پس از عرضه کنسول پلی استیشن 5 همچنان به ساخت بازیهای تجربی و نوآورانه ادامه خواهد داد.
از اواخر دهه ۹۰ میلادی تا به حال، کمپانی سونی همواره نقش مهمی در ابداعات و نوآوریهای صنعت بازی داشته است و به نظر میرسد که این شرکت قصد دارد همین رویه را برای کنسول جدید خود نیز دنبال کند. از همین حالا خیلی از بازیکنها به دنبال خرید پلی استیشن 5 در اواخر سال جاری میلادی هستند. به خاطر داشتن همین مخاطبان که تعداد بالای آنها از حالا قابل پیشبینی است، برنامههایی که سونی برای پلی استیشن 5 دارد بسیار مهم و هیجانانگیز خواهند بود.
مطالب مرتبط:
در حال حاضر اطلاعات رسمی زیادی در رابطه با پلی استیشن 5 وجود ندارد. سونی هنوز از این کنسول رونمایی نکرده و تنها چند ماه از تایید نام PS5 برای آن میگذارد. در گذشته در نمایشگاههایی مانند E3 یا GDC منتظر رونمایی از کنسولهای نسل جدید بودیم، اما شواهد مختلف نشان میدهند که سونی میخواهد یک مراسم اختصاصی برای پردهبرداری از پلی استیشن 5 ترتیب دهد. به همین خاطر، این شرکت حتی قبل از لغو شدن نمایشگاه E3 2020 تصمیم گرفته بود تا در این رویداد حضور نداشته باشد. حتی رویدادهایی که سونی اعلام کرده بود در آنها شرکت میکند به خاطر ویروس کرونا یکی یکی لغو شدند.
اما چرا همه چشمها به سونی دوخته شده است؟ این شرکت در نسل هشتم یعنی در چند سال اخیر، از نظر ارائه بازیهای اختصاصی برای پلی استیشن 4 سنگ تمام گذاشته است. استودیوهای اختصاصی این شرکت در سراسر جهان، شاهکارهایی نظیر God of War و Uncharted 4: A Thief's End و Horizon: Zero Dawn و همچنین Bloodborne و Marvel's Spider-Man و Until Dawn را تحویل گیمرها دادهاند. از سوی دیگر هنوز دو بازی اختصاصی یعنی The Last of Us Part 2 و Ghost of Tsushima برای این کنسول در دست ساخت هستند که هر دو جزو مورد انتظارترین بازیها به شمار میروند و گفته میشود که بهترین تجربهها روی کنسول PS4 را رقم خواهند زد.
اگر بازیهای اختصاصی پلی استیشن 4 را تجربه کرده باشید حتماً میدانید که ویژگی مشترک همه آنها، تکنفره و داستانمحور بودنشان است. این استراتژی در نسل هشتم برای کمپانی سونی بسیار موفقیتآمیز بوده و به همین خاطر هم هست که قصد دارد این روند را روی کنسول پلی استیشن 5 نیز ادامه بدهد. رئیس استودیوهای جهانی سونی، اخیراً با بلاگ پلی استیشن مصاحبهای انجام داده و درباره همین موضوع صحبت کرده است. هرمن هالست در این مصاحبه گفت:
ما مثل گذشته به سختافزار اختصاصی کنسولمان کاملاً متعهد هستیم. ما میخواهیم همین روش را ادامه بدهیم و به ساخت بازیهای اختصاصی باکیفیت بپردازیم؛ بازیهایی که با قدرت روی بخش داستانی و روند تکنفره تمرکز دارند. در عین حال، ما به شدت از موارد خلاقانه و تجربی استقبال میکنیم. چیزهای مختلف را تجربه خواهیم کرد تا ببینیم کدام یک جواب میدهند. من فکر میکنم این بخشی جداییناپذیر از DNA استودیوهای جهانی سونی است.
سونی قبل هم نشان داده که برای تجربه کردن چیزهای جدید هیچ ترسی ندارد. این کمپانی طی سالهای اخیر چند IP کاملاً جدید را معرفی کرده که اکثر آنها مورد استقبال طرفداران پلی استیشن نیز قرار گرفتهاند. علاوه بر این، پلی استیشن 4 اولین کنسولی بود که هدست واقعیت مجازی اختصاصی داشت و بازیهای زیادی هم برای آن ساخته شدند. سونی حتی این اواخر تغییراتی را در سیاستهای خودش نیز به وجود آورده و برای مثال تصمیم گرفته بازی Horizon: Zero Dawn را برای کامپیوترها هم عرضه کند.
هالست همچنین در مصاحبهاش، در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد در آینده شاید انتشار بازیهای اختصاصی بیشتری از پلی استیشن برای پیسی باشیم گفت:
من فکر میکنم این موضوع خیلی مهم است که ما از ایدههای جدید حمایت کنیم تا پلتفرم پلی استیشن را به افراد بیشتری بشناسانیم و به آنها نشان بدهیم که ممکن است چه چیزی را از دست بدهند. اما اگر میخواهید خیالتان را راحت کنم، انتشار یک بازی AAA برای کامپیوترها به این معنی نیست که تمام بازیهای اختصاصی ما روی PC عرضه میشوند. از نظر من Horizon Zero Dawn یک بازی مناسب برای این پلتفرم بود. ما تصمیم نداریم که سایر بازیهای خود را روی پیسی منتشر کنیم و به طور صددرصد به سختافزار اختصاصی خودمان پایبند و متعهد خواهیم بود.
در بخش دیگری از این مصاحبه، درباره مسئولیت قبلی هالست به عنوان رئیس استودیوی گوریلا گیمز از وی پرسیده شود و او در پاسخ گفت:
قبل از هر چیز اجازه بدهید بگویم که باعث افتخار من است که هدایت چنین تیم حرفهای و کاربلدی را به عهده داشتم. اما از زمانی که به عنوان رئیس استودیوهای جهانی سونی شروع به فعالیت کردم، زمان بیشتری را با سایر استودیوها گذراندهام و با آنها همصحبت شدهام. البته به خاطر کار در گوریلا گیمز تعداد زیادی از این افراد را از قبل میشناختم، اما طی همین مدت نیز با بازیسازهای زیادی آشنا شدم. درباره اینکه چگونه میتوانیم با یکدیگر همکاری نزدیکتری داشته باشیم، صحبتهایی کردهایم. طی این مدت من در روند توسعه بازیهای مختلفی درگیر بودهام که قبلاً این تجربه را نداشتم. وقتی میبینم که طرفداران و رسانهها از بازی Dreams چنین استقبالی کردهاند واقعاً خوشحال میشوم.
در ماه نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) بود که شوهی یوشیدا، رئیس سابق استودیوهای جهانی سونی اعلام کرد که دیگر این مسئولیت را به عهده ندارد و از آن تاریخ به بعد، سرپرستی تمام استودیوهای بازیسازی سونی در سراسر جهان که بازیهای اختصاصی پلی استیشن را میسازند، به عهده هرمن هالست گذاشته شد.