نویسنده: عارف حسین پور
// چهار شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۰

با کفپوش هوشمند گوگل و آدیداس FIFA Mobile را به صورت واقعی بازی کنید

گوگل و آدیداس با همکاری هم یک کفپوش کفش هوشمند ساخته‌اند که با پوشیدن آن و بازی کردن به‌صورت واقعی، می‌توان از امتیازاتی در بازی FIFA Mobile بهره‌مند شد.

Jacquard نام استارتاپی است که گوگل چند سال پیش آن را معرفی کرد. هدف این پروژه هوشمندسازی لباس‌های معمولی است تا قابلیت‌های آنها ارتقا پیدا کند. برای مثال با قرارگیری سنسورهایی در آستین لباس، افراد می‌توانند گوشی خود را کنترل کنند و مثلا با لمس کردن بخشی از لباس، به تماس‌ها پاسخ دهند، موزیک را عوض کنند یا با یک شماره خاص تماس بگیرند. به طور کلی این استارتاپ قصد دارد لباس‌ها را با زندگی مدرن هماهنگ کند و گام بزرگی در جهت ساده‌تر کردن کارها بردارد.

اما سنسور Jacquard به مرور ارتقا پیدا کرده و حالا Tag نامیده می‌شود. این سنسور علاوه‌بر لباس‌ها، می‌تواند داخل کفپوش کفش قرار بگیرد و حرکات فیزیکی مختلف را تشخیص بدهد. برای مثال می‌تواند حرکات یک فوتبالیست مانند دویدن، شوت زدن، پاس دادن، استپ کردن و شتاب گرفتن را متوجه بشود. Tag حاصل کار تیم تکنولوژی و پروژه‌های پیشرفته گوگل است که Advanced Technology and Projects یا به‌طور مختصر ATAP نامیده می‌شود. این تیم قصد دارد تا قابلیت پردازشی کامپیوترها را به محیط اطراف ما منتقل کند تا بتوانیم در تمام بخش‌های زندگی روزمره از وجود آنها بهره ببریم.

لباس هوشمند گوگل Jacquard

گوگل اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ از پروژه Jacquard رونمایی کرد. دو سال بعد، از این سنسور در ژاکت‌های برند Levi's  استفاده شد و طرز کار آنها به این شکل بود که می‌توانستند حداکثر سه حرکت مختلف دست را تشخیص بدهند. این لباس‌ها بیشتر برای افراد موتورسوار یا کسانی که از دوچرخه و اسکوتر استفاده می‌کنند مناسب هستند، چون در هنگام سواری می‌توانند به راحتی به گوشی خود پاسخ بدهند یا آهنگ را عوض کنند.

گوگل در سال ۲۰۱۹ از نسخه جدیدتر این تکنولوژی با نام Jacquard 2.0 رونمایی کرد. حالا سنسور Tag کوچکتر شده و در انواع ژاکت‌های جین Levi's یا حتی کوله‌پشتی‌ها قرار می‌گیرد. از همین Tag می‌توان داخل یک کفپوش ساخته کمپانی آدیداس که GMR (مخفف کلمه GAMER) نام دارد نیز استفاده کرد. این کفپوش به راحتی داخل کفش‌های ورزشی آدیداس و همچنین سایر برندها قرار می‌گیرد و سپس با اتصال به بازی FIFA Mobile روی پلتفرم‌های اندروید و iOS، قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

برای اینکه در بازی FIFA Mobile بتوانید رتبه Ultimate Team خود را ارتقا دهید یا باید به انجام بازی بپردازید یا برای خرید آیتم‌های مختلف در بازی پول خرج کنید. اما حالا به کمک این کفپوش هوشمند می‌توانید با فوتبال بازی کردن در دنیای واقعی، رتبه تیم خودتان را ارتقا دهید. برای مثال با زدن ۴۰ شوت قدرتمند در یک هفته، می‌توانید در بازی سکه دریافت کنید و مهارت‌های مختلف را افزایش دهید. به این ترتیب هر چه در دنیای واقعی بازیکن بهتری باشید، در FIFA Mobile هم وضعیت بهتری خواهید داشت.

کفپوش هوشمند گوگل و آدیداس / بازی FIFA Mobile

با خرید این محصول، بازیکنان صاحب یک جفت کفپوش GMR و یک Tag هوشمند می‌شوند که به انتخاب خودشان در یکی از کفپوش‌ها قرار می‌گیرد. سپس می‌توانند آن را به بازی FIFA Mobile که روی گوشی خود نصب کرده‌اند متصل کنند و به بازی کردن فوتبال در دنیای واقعی مشغول شوند. موقع بازی کردن لازم نیست که گوشی همراه آنها یا حتی نزدیک‌شان باشد. Tag  هوشمند گوگل از طریق یادگیری ماشینی می‌تواند حرکات مختلف بازیکن را تشخیص بدهد. سنسورهایی که درون این دستگاه کوچک قرار گرفته‌اند قابلیت اندازه‌گیری شتاب یا چرخش‌های زاویه‌دار را دارند. این سنسورها به قدری هوشمند هستند که می‌توانند تفاوت یک شوت با پاس را متوجه شوند یا حتی قدرت شوت‌ها را بسنجند. تمام اطلاعات در هنگام بازی کردن داخل Tag ذخیره می‌شوند و پس از اتمام بازی، بازیکن‌ها می‌توانند این اطلاعات را به گوشی منتقل کرده و پاداش‌های خود را در FIFA Mobile دریافت کنند.

گوگل با پروژه Jacquard اهداف بزرگی را دنبال می‌کند. طبق اعلام تیم ATAP، آنها کار خود را با ساخت سنسور برای بازی فوتبال شروع کردند، چون در این بازی اکثر حرکات از طریق پاها انجام می‌‌شوند و تنها با یک سنسور قابل تشخیص هستند. اما این تکنولوژی می‌تواند به صورت گسترده‌تر در سایر اپلیکیشن‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

بازی FIFA Mobile در واقع نسخه فرعی از مجموعه شبیه‌ساز فوتبال فیفا است که اولین شماره آن در سال ۲۰۱۶ برای اندروید و iOS منتشر شد. در این بازی، بازیکنان می‌توانند به صورت آنلاین در بخش Ultimate Team با دیگران مسابقه بدهند و سکه و امتیاز جمع‌آوری کنند. جدیدترین شماره این بازی یعنی FIFA Mobile 20 که هم‌اکنون روی گوشی‌های هوشمند در دسترس است، شامل بیش از ۳۰ لیگ و ۷۰۰ باشگاه و همچنین ۱۷ هزار بازیکن فوتبال می‌شود.


منبع Wired Engadget
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده