نویسنده: روزبه حسینی
// سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۴۶

Dualshock 5 می‌تواند سطح بازخورد لمسی برای هر بازی را تنظیم کند

به‌تازگی اطلاعات جدیدی از Dualshock 5 منتشر شده که می‌تواند سطح بازخورد لمسی را برای هر بازی تنظیم کند.

چندی پیش سونی یکی از جدیدترین ویژگی‌های کنترلر جدید پلی‌ استیشن 5، یعنی Dualshock 5 را اعلام کرد. طبق آخرین اخبار کنسول‌ های بازی، این شرکت قصد دارد تا از تکنولوژی هپتیک یا همان «بازخورد لمسی» در کنترلرهای جدید خود برای ارائه‌ی تجربه‌ای نسل بعدی استفاده کند. به این معنی که این شرکت به‌جای استفاده از موتور ویبره عادی در سمت چپ و راست هر دسته، قرار است تا از تکنولوژی جدیدی استفاده کند که توانایی برنامه‌پذیری بالایی دارند و به هر عمل بازیکن در بازی، واکنش نشان می‌دهند اما شرکت سونی درباره‌ی نحوه عملکرد این تکنولوژی اطلاعات زیادی را منتشر نکرده است. 

با توجه به پتنتی که اخیرا ثبت شده است، ظاهرا کنترلر Dualshock 5 دارای «دستگاه کنترل ویبره» است که با «بخش کنترل ویبره» در تعامل است تا سطح ارتعاشات برای هر بازی یا هر عمل درون بازی را تغییر دهد. البته این نکته نیز شایان ذکر است که کنترلر‌های قدیمی‌تر نیز دارای سطوح مختلف لرزش بودند اما قرار است تا Dualshock 5 با ارائه‌ی سطوح حساسیت بیشتر، این تکنولوژی را چندین گام به جلو ببرد. از این جهت، سازندگان آزادی بیشتری برای مانور دادن روی تکنولوژی‌های مربوط به ویبره و بازخورد لمسی در بازی‌های نسل بعدی خواهند داشت. 

سونی همچنین به بازیکنان این امکان را خواهد داد که سطح شدت لرزش دسته‌ی خود را برای هر بازی به صورت مجزا انتخاب کنند. این ویژگی‌ هیچ‌گاه پیش از این در کنترلر‌های دوالشاک وجود نداشته است و برای اولین‌بار Dualshock 5 به این قابلیت مجهز خواهد شد. سونی تاکنون تنها اجازه داده است که بازیکنان بازخورد لمسی یا هپتیک را فعال یا غیرفعال کنند که با توجه به مصرف بالای باتری، بازیکنان معمولا گزینه‌ی دوم را انتخاب می‌کردند. 

با‌این‌حال Dualshock 5 دارای چندین سطح از لرزش‌های مختلف خواهد بود و بازیکنان می‌توانند به‌عنوان مثال برای حفظ میزان شارژ دسته‌ی خود میزان لرزش را روی مینیمم بگذارند در حالی که از بازخورد‌های دسته در هنگام بازی نیز به طور هم‌زمان لذت ببرند. علاوه بر این موضوع، کنترلر Dualshock 5 می‌تواند سطح سفارشی سازی شده‌ی لرزش توسط بازیکن برای هر بازی را به خاطر بسپارد، از این رو بازیکنان مجبور نخواهند شد هر بار که یک بازی را شروع می‌کنند، سطح لرزش را به صورت دستی تنظیم کنند. 

Haptic

بازخورد لمسی جدید تنها بخشی از ویژگی‌های جدید Dualshock 5 به شمار می‌رود. به‌نظر می‌رسد که کنترلر جدید پلی‌استیشن 5 کلید‌هایی در پشت خود دارد که سازندگان می‌توانند بسته به بازی خود، از آن‌ها استفاده‌های مختلف کنند. علاوه‌بر این ویژگی، Dualshock 5 از دکمه‌های تطبیقی بهره می‌برد. این دکمه‌های تطبیقی، براساس یک گزارش، احتمالاً از مایع مغناطیسی استفاده می‌کنند که می‌تواند ذرات نانو درون آن را نرم یا سخت کند. این کار به سادگی سیال موجود در کنترلر را تنظیم می کند تا تنش دکمه‌های تطبیقی را براساس هر عملکرد درون بازی تنظیم کند.

در پایان شما می‌توانید نظرات خود را راجع به ویژگی‌های جدید دوالشاک ۵ با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع Segment Next
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده