نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم Sorry We Missed You - متأسفیم جا ماندی

فیلم متأسفیم جا ماندی (Sorry We Missed You) با کارگردانی کن لوچ اخیرا به روی پرده سینماها رفت و توانست تا حد زیادی نظر منتقدان مطرح دنیا را به خود جلب کند.

فیلم Sorry We Missed You یا در زبان فارسی «متأسفیم جا ماندی» یکی از جدیدترین آثار درام شرکت مستقل زایت گایست فیلمز (Zeitgeist Films) است که به‌دست کارگردان ماهر و بااستعدادی به‌نام کن لوچ، کارگردان فیلم I, Daniel Blake (اینجانب، دانیل بلیک)، فیلم Jimmy's Hall (تالار جیمی)، فیلم The Angels' Share (سهم فرشتگان)، فیلم Looking for Eric (در جستجوی اریک)، فیلم The Wind That Shakes the Barley (بادی که کشتزار جو را تکان می‌دهد)، فیلم Bread and Roses (نان و گل‌های سرخ) و فیلم My Name Is Joe (نام من جو است) و غیره ساخته شده است. در فیلم متأسفیم جا ماندی، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و ماهری همچون کریس هیچن در نقش ریک ترنر، دبی هانی وود در نقش ابی ترنر، رایس استون در نقش سب ترنر، کیتی پراکتور در نقش لیزا جین ترنر، راس بروستر در نقش مالونی، چارلی ریچموند در نقش هنری، شیلا دانکرلی در نقش رزی، ماکسی پیترز در نقش رابرت، کریستوفر جان اسلاتر در نقش بن و هدر وود در نقش مالی و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم متأسفیم جا ماندی در تاریخ ۱۶ می ۲۰۱۹ (۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) در هفتاد و دومین جشنوارهٔ کن، برای اولین‌بار به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۸۲ را از بین ۲۴ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۴ مارس (۱۴ اسفند) تنظیم شده بود. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده پاول لاورتی بوده است. ربکا اوبرایان هم تهیه کنندگی این فیلم درام را برعهده داشت. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها رو به بالا بودند. جالب است بدانید که این فیلم در فرایند ساخت خود به مشکلات زیادی برخورد کرد که باعث شد کارگردان آن قول بدهد که این اثر، آخرین باری باشد که او برای رقابت در جشنواره می‌سازد. لازم به ذکر است که این فیلم توانست در بخش بهترین فیلم خارجی، جایزه ماگریت را از طرف آکادمی آندره دِلوو که در بلژیک به برترین‌های صنعت سینما در آن کشور تعلق می‌گیرد، کسب کرد. از طرف دیگر هم ۸۷ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Sorry We Missed You به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Sorry We Missed You از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

ریکی که یک کارگر است، به همراه همسر خانه‌دار خود یعنی ابی، در تلاش هستند تا به هر شکلی که شده، از درون باتلاق مشکلات مالی خود بیرون بیایند؛ آن‌ها در سال ۲۰۰۸ و بحران مالی‌ای که ایجاد شده بود، خانه خود را از دست دادند. در همین حین، فرصتی برای ریکی پیش آمد تا به‌عنوان یک راننده تحویل، بدون اینکه مجبور باشد به کسی جواب پس بدهد، برای خودش کار کند. به همین دلیل هم آن‌ها مجسوب شدند که تنها دارایی خود را که همان ماشین ابی بود، بفروشند تا بتوانند یک ون سفیدِ جدید و براق بخرند. همین ماجرا این رویا را در ذهن ریکی به وجود آورد که روزی آنقدر بزرگ و ثروتمند شود که بتواند مجموعه تحویل و ارسال خود را تأسیس کند. مدت زیادی طول نکشید که این زن و شوهر با یک برنامه کاری بسیار شلوغ، یک سرپرست بی‌رحم و همچنین نیازهای دو فرزند نوجوان خود روبه‌رو شدند.

Sorry We Missed You

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Sorry We Missed You بیندازیم:

سارا هاگی | گلوب اند میل

۱۰۰ از ۱۰۰

کارگردان صحنه‌ها را خیلی زیبا و دوست داشتنی نشان می‌دهد؛ صحنه‌هایی که مخاطب متوجه می‌شود، اعضای این خانواده چقدر برای یکدیگر اهمیت و ارزش قائل هستند. از همین رو هم ناراحتی‌های آن اصلا آزاردهنده نیستند بلکه کاملا واقعی به‌نظر می‌رسند. این فیلم احساسات شما را دستکاری نمی‌کند یا چیز دیگر، بلکه در تلاش است تا یک خانواده را به‌طور کلی و به‌عنوان یک کل نشان دهد.

اد فرانکل | فیلم استیج

۹۱ از ۱۰۰

فیلم متأسفیم جا ماندی خیلی راحت می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های این کارگردان به شمار برود که مسائل شخصی و سیاسی را با یکدیگر پیوند می‌زند.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

یک اثر درام قدرتمند و خودمانی قدرتمند دیگر درباره اینکه در زندگی روزانه‌ی مردم چه می‌گذرد... لوچ به‌عنوان یک کارگردان، با اعتماد به نفس و سبکی فوق‌العاده زیاد در سرتاسر صحنه‌های مختلف این اثر ایستاده است و حضور او کاملا حس می‌شود.

Sorry We Missed You

پت براون | مجله اسلنت

۸۸ از ۱۰۰

خیلی سخت است که بخواهیم یک اثر قدرتمندتر را که نسبت به آخرین فیلم سینمایی کن لوچ تصور کنیم؛ آن هم اثری که از لحاظ اجتماعی هم جذابیت بسیار زیادی دارد و حول محور مشکلات مالی و اقصادی یک خانواده است.

اریک کوهن | ایندی وایر

۷۵ از ۱۰۰

فیلم Sorry to Miss You هیچ کار جدید و خلاقانه‌ای را در بحث فیلمسازی انجام نمی‌دهد، اما باز هم باری دیگر نشان می‌دهد که اشتیاق و علاقه بسیار زیاد کن لوچ به کار خود، که آثارش را با سبکی قدیمی می‌سازد، از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

مارک کرمود | آبزرور

۶۰ از ۱۰۰

دوباره هم ما در این فیلم، شاهد صحنه پایانی با مشکلات کمرشکن و همچنین محو شدن آن در سیاهی بودیم. انگار که خود فیلم هم آنقدر خسته بود که مسیر خود را ادامه دهد.

لازم به ذکر است که این فیلم کمدی و ماجراجویی توانست رتبه ۷ را در فهرست بهترین آثار سینمایی و رتبه ۵۳ را در فهرست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Sorry We Missed You نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و بسیار جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده