نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم Greed - طمع

فیلم طمع (Greed) با بازی استیو کوگن و ایلا فیشر اخیرا به روی پرده سینماها رفت و توانست برخلاف انتظار، امتیازهای متوسطی را از منتقدان راتن تومیتوز و متاکریتیک دریافت کند.

فیلم Greed یا در زبان فارسی «طمع» یکی از جدیدترین آثار درام و کمدی شرکت سونی پیکچرز کلاسیکس (Sony Pictures Classics) است که به‌دست کارگردان خوبی به نام مایکل وینتر باتم، کارگردان و نویسنده فیلم The Wedding Guest (میهمان عروسی)، فیلم The Trip to Spain (سفری به اسپانیا)، فیلم The Face of an Angel (صورت یک فرشته)، فیلم The Trip to Italy (سفری به ایتالیا)، فیلم The Look of Love (چهره عشق) و فیلم The Killer Inside Me (قاتل درون من) و غیره ساخته شده است. در فیلم طمع، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون استیو کوگن در نقش آقای ریچارد مک‌کریدی، دیوید میچل در نقش نیک، آیلا فیشر در نقش سامانتا مک‌کریدی، سوفی کوکسان در نقش لیلی مک‌کریدی، شرلی هندرسون در نقش مارگارت مک‌کریدی، اولی لاک در نقش فابیان، آسا باترفیلد در نقش فین مک‌کریدی، سارا سلیمانی، شانینا شایک در نقش نائومی، دینیتا گاهیل در نقش آماندا، جانی سوییت در نقش جولز و تیم کی در نقش سم و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم طمع در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۶ شهریور ۱۳۹۸) در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، برای اولین‌بار به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۵۱ را از بین ۲۰ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۲۱ فوریه (۲ اسفند) تنظیم شده بود. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود مایکل وینتر باتم بوده است. ملیسا پارمنتر و دیمین جونز تهیه کنندگی این فیلم درام را برعهده داشتند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها متوسط و رو به بالا بودند. از طرف دیگر هم ۵۷ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر کمدی را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Greed به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Greed از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

سر ریچارد مک‌کریدی (با بازی استیو کوگن) که یک میلیاردر خودساخته‌ی انگلیسی محسوب می‌شود، به این نتیجه می‌رسد که امپراطوری خرده‌فروشی او در بحران قرار دارد. او برای ۳۰ سال دنیای خرده‌فروشی مد را حکمرانی می‌کرد؛ تا حدی که سالن‌های مد را به خیابان آورده بود و پیاده‌روها را تبدیل به کت‌واک‌های سالن مد کرده بود. اما بعد از یک پرسش و پاسخ عمومی مخرب، تصویر او در عموم تا حد زیادی خراب می‌شود. حال او برای حفظ شهرت خود تصمیم می‌گیرد که به مناسب تولد ۶۰ سالگی خودش، یک مهمانی بسیار بزرگ و پر خرج را در جزیره یونانی میکونوس بگیرد تا بلکه به این طریق بتواند دوباره به اوج بازگردد.

Greed

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Greed بیندازیم:

گری گلداستاین | لس آنجلس تایمز

۸۰ از ۱۰۰

این فیلم تا حدودی باعث می‌شود که شما عمیقا به فکر فرو بروید. شما با دیدن این فیلم کاملا متوجه می‌شوید که افراد پولدار چگونه ثروتمندتر می‌شوند و خب در عین حال هم... دیگر می‌دانید چه بلایی سر افراد فقیر می‌آید.

گلن کنی | نیویورک تایمز

۷۰ از ۱۰۰

استیو کوگن همان استعداد و اعتماد به نفس معروف خود در زمینه طنز را به شخصیتش در داستان اضافه کرده است؛ درست همانند خود آیلا فیشر که ایفای نقش همسر غریبه‌ی آن مرد ثروتمند را در اختیار دارد (همان‌طور که انتظار می‌رفت). همین دو نفر باعث می‌شوند که از درون متریال مسخره‌ای که وجود دارد، خنده بیرون بیاید.

مارک اش | فیلم استیج

۶۷ از ۱۰۰

انتخاب بازیگر در این فیلم به طرز بسیار خوبی انجام شده است. اما خب فیلم طمع هم به نوبه‌ی خودش اشکالاتی دارد.

دونالد کلارک | آیریش تایمز

۶۰ از ۱۰۰

ما باید از وینتر باتم برای این تلاش بسیار سختش که در تلاش بود تا اینگونه موضوعات را در رسانه بزرگی به نمایش بگذارد، تقدیر و تشکر کنیم. فیلم Greed به اندازه کافی خوب است (متاسفم). اما ما هنوز هم لیاقت یک اثر بهتر را داریم.

Greed

دیوید فیر | رولینگ استون

۵۰ از ۱۰۰

شما با دیدن این فیلم در شرایطی قرار می‌گیرید که مدام به این موضوع فکر می‌کنید که آیا دارید یک درس دانش آموزان سال اولی کالج را با خنده نگاه می‌کنید یا واقعا یک اثر سینمایی است؛ یک فیلم کمدی شکست خورده با یک متن سخنرانی که به زور در آن اضافه شده است.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۲۵ از ۱۰۰

استیو کوگن و آیلا فیشر، همسر سابق دوست داشتنی او، به خوبی در این فیلم انتخاب شدند؛ هم خیلی مصنوعی هستند و هم خیلی بدجنس. اما استعدادهای طنز آن‌ها در این فیلم به هدر رفت؛ فیلمی که مایکل وینتر باتم در تلاش بود تا حدی یک مستند از آن در بیاورد اما موفق نشد. در اصل، این فیلم تا حدی حریصانه است.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۰ از ۱۰۰

این فیلم اصلا خنده‌دار نیست. فیلم طمع آنقدر تعلیمی و دوست نداشتنی است که مدت طول کشید تا من به این موضوع پی ببرم که طنز، هدف اصلی این فیلم نیست.

لازم به ذکر است که این فیلم درام و کمدی توانست رتبه ۷۵ را در فهرست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Greed نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا جذاب و خنده‌دار بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده