نویسنده: عارف حسین پور
// یکشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۱

جانی دپ در جشنواره برلین درباره فیلم Minamata چه گفت؟

جانی دپ با حضور در جشنواره فیلم برلین درباره فیلم میناماتا (Minamata) که در آن نقش عکاس معروف، یوجین اسمیت را بازی می‌کند، صحبت‌های جالبی را مطرح کرد.

جانی دپ هفته گذشته با حضور در نمایشگاه برلین به حمایت از فیلم جدیدش با نام Minamata پرداخت و صحبت‌های جالبی را درباره این فیلم مطرح کرد. او در میناماتا در نقش یکی از مشهورترین عکاسان جنگی به‌نام ویلیام یوجین اسمیت بازی می‌کند. این فیلم که براساس واقعیت ساخته شده، اسمیت را در مقابله با یک کمپانی قدرتمند نشان می‌دهد که در سال ۱۹۷۱ باعث مسمومیت مردم شهر میناماتا در کشور ژاپن، با ماده جیوه شده بود.

علاوه‌بر دپ، سایر عوامل سازنده این فیلم از جمله اندرو لویتاس (کارگردان) و بنوا دلوم (فیلمبردار) به‌همراه گروه بازیگران شامل مینامی (در نقش آلین، همسر اسمیت)، بیل نای (در نقش رابرت هیس، سردبیر مجله لایف که به‌عنوان کارفرما رابطه چندان خوبی با اسمیت ندارد) و هیرویوکی سانادا (در نقش میتسو یامازاکی، یکی از افراد محلی) نیز در فستیوال برلین حضور داشتند.

جانی دپ در مصاحبه خبری خود در این جشنواره اعلام کرد که از قبل علاقه عجیبی به اسمیت و عکس‌های او داشت، اما از زمانی که کمی بیشتر درباره زندگی او مطالعه کرد و با کارهای تاثیرگذارش آشنا شد، میزان علاقه‌اش به او بیشتر شده است.

جانی دپ در فستیوال فیلم برلین 2020

در آغاز فیلم Minamata می‌بینیم که اسمیت یک مرد تنها و کج‌خلق است که زندگیش به شدت تحت‌تاثیر دوران حضور او در جنگ قرار گرفته و همچنین اعتیادش به الکل و آمفتامین، از او یک انسان گوشه‌گیر ساخته است. دپ درباره شخصیت اسمیت و بازی در نقش او توضیح داد:

برداشت من از شخصیت یوجین اسمیت این است که صداهای زیادی درون سرش می‌شنید و فکر می‌کنم که هرگز در طول زندگی‌اش به آرامش نرسید. شنیدن چنین صداها و آواهایی باعث می‌شود تا یک فرد به تدریج تنها و منزوی شود. همیشه فکر می‌کنم او برداشت خاص خودش را از سرنوشت داشت و به آن پایبند بود.

در این مصاحبه، خبرنگاران درباره مسئولیت و وظیفه بازیگران در قبال سیاست دولت‌ها از دپ سوال کردند. او در پاسخ به مفهومی به نام «قدرت کوچک هر فرد» اشاره کرد که یکی از نمادهای زیبای کتاب مقدس چینی‌ها یعنی «ئی چینگ» یا «کتاب دگرگونی‌ها» است. دپ گفت که در مواجهه با مشکلات، اگر افراد جامعه در کنار یکدیگر باشند و قدرت خود را با هم تلفیق کنند، می‌تواند تغییرات بزرگی را رقم بزنند. او توضیح داد:

مثل همه مردم، ما هم در طول زندگی با مشکلات بسیار بزرگی مواجه می‌شویم. این مشکلات می‌توانند اجتماعی، سیاسی و یا مربوط به بهداشت باشند. اما وقتی قدرت‌های کوچک افراد در کنار هم قرار بگیرند می‌توانند منجر به تغییرات بزرگ شوند. این جریان با یک نفر شروع می‌شود و سپس ذره ذره میتوان به آن مشکل غلبه پیدا کرد. ما مثل دانه‌های کوچک خاک هستیم که اگر در کنار هم قرار بگیریم و همراه شویم می‌توانیم مشکلات بزرگ را پشت سر بگذاریم.

جانی دپ / فیلم Minamata / فیلم میناماتا

در این مصاحبه درباره زندگی خصوصی جانی دپ و مشکلات حقوقی‌اش با امبر هرد (همسر سابق دپ) سوالی پرسیده نشد، اما بعضی از خبرنگاران سعی کردند تا با زیرکی، نظر او را درباره مشکلات شخصی اسمیت بپرسند. دپ به این سوالات پاسخ خاصی نداد و از کنار آنها به سرعت عبور کرد. حتی وقتی از او درباره مشکلات اسمیت در رابطه با فرزندانش سوال شد، گفت:

ما سعی کردیم که روی داستان مربوط به این فاجعه متمرکز باشیم و فقط به بخش‌های کوچکی از زندگی یوجین اشاره کردیم تا بتوانیم شخصیت او را شکل بدهیم.

دپ همچنین گفت که فاجعه میناماتا داستانی است که باید بازگو شود و باید از قدرت رسانه‌ها، سینما و هنر برای باز کردن چشم مردم به چنین مسائلی استفاده کرد.

جین اسمیت در سال ۱۹۱۸ در ایالت کانزاس به دنیا آمد. او یکی از مشهورترین خبرنگاران و عکاسان آمریکایی است که بیشتر به خاطر به تصویر کشیدن بی‌پرده خشونت‌ها در دوران جنگ جهانی دوم شهرت دارد. او عکاسی را در دانشگاه نوتردام به‌صورت آکادمیک یاد گرفت و سپس به همکاری با نشریات معتبر مانند نیوزویک و لایف پرداخت. در دوران حضورش در مجله لایف بارها با سردبیر مجله به‌خاطر استفاده نامناسبی که از عکس‌هایش می‌شد مشکل پیدا کرد و حتی یکی دو بار هم از این مجله جدا شد.

عکس‌های اسمیت بیش از آنکه از نظر هنری مورد توجه قرار بگیرند، به‌خاطر تاثیرگذاری‌شان معروف هستند. برای مثال عکسی که او از یک قابله سیاهپوست در کارولینای شمالی گرفت، منجر به ساخته شدن یک بیمارستان در آنجا شد. آخرین گزارش تصویری مهم اسمیت مربوط به شهر میناماتا در ژاپن بود که در آن آلوده شدن ماهیگیران و مردم ناحیه به‌خاطر ضایعات یک کارخانه مواد شیمیایی به تصویر کشیده شد. قربانیان این فاجعه زیست محیطی با اختلالات عصبی شدید و تغییر شکل‌های مادرزادی مواجه شدند و بسیاری از آنها نیز جان خود را از دست دادند. انتشار عکس‌های اسمیت در این زمینه باعث شد تا توجه مردم جهان به این موضوع جلب شود و تلاش‌های زیادی جهت برطرف کردن آن صورت بگیرد.

یوجین اسمیت در نهایت در سال ۱۹۷۸ و در سن ۵۹ سالگی در ایالت آریزونا درگذشت تا عکس‌هایی که برای مبارزه با  نژادپرستی، آلودگی محیط زیست و بیماری گرفته بود، همچون میراثی گران‌بها از وی به جا بمانند.


منبع Wikipedia Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده