بازی Maze Machina از آن آثاری معمایی خاص است که با مکانیک‌‌ها و طراحی مراحل جذابش، شما را تا ساعت‌ها سرگرم خواهد کرد. همراه بررسی زومجی باشید.

بازی Maze Machina جدیدترین بازی معمایی است که برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS منتشر شده است. این بازی را می‌توان یک ساخته‌ی مستقل درنظر گرفت چرا که تنها دو نفر یعنی آرنولد راورز (Arnold Rauers) و مکس فیدلر (Max Fiedler) به‌ترتیب در قامت طراح اصلی و طراحی جلوه‌های بصری/نقاشی‌ها/انیمیشن‌ها ساخته‌اند. این بازی تا به‌امروز توانسته آمار فروش و دانلود بسیار خوبی را در فروشگاه‌های اینترنتی همچون گوگل‌پلی و اپ‌استور به‌ثبت برساند و از منتقدان و گیمرها نیز واکنش‌های بسیار خوبی دریافت کرده است.

ساخت آثار معمایی مانند سایر سبک‌های هنر هشتم، چالش‌ها و دردسرهای خاص خودش را دارد چرا که طراح بازی باید مراحلی را بسازد که در آن، همیشه دست بالا را نسبت به‌گیمر داشته باشد و نباید طوری اثرش را بسازد که گیمر بتواند حرکت بعدی ساخته‌ی طراح را پیش‌بینی کند. درنتیجه، ساختن بازی‌های معمایی باکیفیت روندی بسیار سخت و چالش‌برانگیز است که به‌نظر می‌رسد تیم تولید Maze Machina توانسته آن را با موفقیت پشت سر بگذارد؛ می‌پرسید چطور؟ همراه بررسی زومجی باشید تا به‌این بازی جذاب نگاهی داشته باشیم، تک‌تک جنبه‌های آن را بررسی کنیم و ببینیم که آیا ارزش وقت گذاشتن و هزینه کردن را دارد یا نه؟

متن جایگزین
متن جایگزین
متن جایگزین
طراحی مراحل و معماهای بازی بسیار عالی و خلاقانه‌ است و با مکانیک‌های متنوعی که دارد، گیمرها را تا ساعت‌ها سرگرم نگه می‌دارد. ارزش تکرار بازی بسیار بالا است

بازی Maze Machina مثل سایر بازی‌های موبایلی، داستان خاصی برای روایت کردن ندارد و صرفا بهانه‌ای به‌شما می‌دهد تا با دنیا و مکانیک‌های بازی ارتباط برقرار کنید و ساعت‌ها درگیرش شوید. در این بازی ما کنترل یک کاراکتر موش‌مانند را در دست می‌گیریم که گیر یک موجود ماشینی غول‌مانند افتاده و در اتاقکی که این موجود ساخته، حبس شده است. حالا این شما هستید که باید با کنترل کردن قهرمان داستان، از تله‌های مکانیکی این اتاق ماشینی و شطرنج‌وار فرار کنید.

همان‌طور که ذکر شد، موضوع اصلی بازی فرار از اتاق‌هایی است که در آن‌ها قرار می‌گیرید. هر اتاق شامل یک صفحه‌ی شطرنجی ۴ در ۴ بزرگ است که قدم گذاشتن روی هر یک از خانه‌های این صفحه‌، یک ویژگی خاص را به‌شما اعطا می‌کند. علاوه‌بر شما، چند موجود دیگر نیز در اتاق حضور دارند که اجازه‌ی خروج را به‌شما نمی‌دهند و این شما هستید که باید با حرکت کردن در نقشه‌ی بازی، آن‌ها را دور بزنید. حرکت شما و این موجودات کاملا به یکدیگر وابسته است و هم‌زمان با حرکت کردن شما، دیگر موجودات نیز حرکت می‌کنند. هدف شما در هر مرحله از بازی، پیدا کردن کلید و فرار از اتاق است. در ادامه، عنصرهایی مثل محدودیت زمانی و محدود شدن تعداد حرکات را هم به‌چالش‌های این مرحله‌ها اضافه کنید تا بیشتر از قبل با فضای چالشی بازی آشنا شوید. وابسته بودن حرکت دشمنان به‌حرکت شما و یک نقشه‌ی بزرگ که قرارگیری در هر خانه‌ی آن یک موقعیت خاص را برای شما پدید می‌آورد، ساختار مراحل بازی را به‌شدت جذاب و درگیرکننده کرده است. مراحل بازی از تنوع بسیار خوبی برخوردار هستند و طبیعتا هرچقدر که در بازی پیشرفت کنید، مراحل سخت‌تر و سخت‌تر می‌شوند. همان‌طور که خانه‌های صفحه‌ی بزرگ هر اتاق به‌شما یک قابلیت ویژه می‌دهد، همین ویژگی‌ها را در دسترس دشمنان شما نیز قرار می‌دهد و به‌لطف همین موضوع، گیم‌پلی بازی روندی به‌شدت متنوع دارد و ارزش تکرار آن بسیار بالا است. به‌عنوان مثال شما با قدم گذاشتن روی خانه‌ای که قابلیت غلاب را به‌شما می‌دهد، می‌توانید کلید را که ۴ خانه بالاتر از شما قرار دارد را از راه دور بگیرید و اگر طوری حرکت کنید که یک دشمن به‌قابلیت قلاب مجهز شود، این احتمال وجود دارد که دشمن شما دقیقا مثل خودتان کلید را پس بگیرد. این موضوع برای سایر بمب‌ها، جادوها، سلاح‌های سرد و گرم و مواردی از این دست هم صدق می‌کند.

درکنار طراحی مراحل خوب و تنوع بالای مراحل، بازی به‌خوبی مکانیک‌های خود را به‌گیمر آموزش می‌دهد و بازیکن خیلی سریع می‌تواند به مکانیک‌های اثر عادت کند. مکانیک‌هایی که تنوع بسیار خوبی دارند و با پیشرفت در هر مرحله، یک مورد جدید در دسترس شما قرار داده می‌شود.

متن جایگزین
متن جایگزین
متن جایگزین
جلوه‌های صوتی و گرافیکی بازی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و اتمسفر خاصی را پدید می‌آورند

بازی اما از نظر گرافیکی و موسیقای نیز عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند و باعث می‌شود تا مخاطب بیشتر و بهتر بتواند با آن ارتباط برقرار کند. از جلوه‌های بصری شروع کنیم. همان‌طور که احتمالا با دیدن تصاویر بازی متوجه شده‌اید، تصاویر بازی به‌نوعی تداعی‌کننده‌ی حال‌وهوای انقلاب صنعتی و اتمسفر استیم‌پانک هستند و طراحی دشمن‌ها، طراحی نقشه‌ها و رنگ‌آمیزی‌ها، همگی درخدمت ایجاد این حال‌وهوا هستند و به‌خوبی از پس انجام این وظیفه برآمده‌اند. با وجود اینکه طراحی فنی مراحل و تنوع گیم‌پلی بازی در هر بخش از بازی پیشرفت و گیمر را سرگرم می‌کند، اما یکنواخت بودن ظاهر هر اتاق برای مدت طولانی باعث خستگی چشمان گیمر می‌شود. این موضوع درباره‌ی جلوه‌های موسیقایی بازی نیز صادق است. پخش شدن یک موزیک در طول مراحل متعدد درکنار یک تصویر تکراری که به‌عنوان ظاهر هر اتاق به‌گیمر نشان داده می‌شود، ممکن است برای برخی از بازیکنان خسته‌کننده باشد. درکنار موسیقی، بازی از صداگذاری بسیار خوبی بهره می‌برد و افکت‌های صوتی باکیفیتی که روی تک‌تک المان‌های بازی کارگذاشته شده، روی انتقال حس و ایجاد یک ارتباط قوی میان بازی و بازیکن کمک شایانی می‌کند.

برای جمع‌بندی باید گفت که بازی Maze Machina یکی از بازی‌های معمایی برتر اندروید و آیفون است که می‌توانید آن را خریداری و تجربه کنید. طراحی مراحل و معماهای بازی به‌اندازه‌ای خلاقانه و سرگرم‌کننده هستند که شما را برای مدت‌ها پای گوشی‌تان میخکوب و سرگرم می‌کنند. Maze Machina یک گزینه‌ی عالی برای پرکردن اوقات خالی شما در طول یک روز است.

این بازی که از بهترین بازی‌های اندروید و بهترین بازی‌های آیفون چند ماه اخیر هم هست، روی پلتفرم اندروید بررسی شده است

برای اطلاع از مشخصات فنی، قیمت گوشی و دیگر موارد لازم برای خرید موبایل می‌توانید از بخش محصولات زومیت استفاده کنید و به‌روزترین قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی هواوی و قیمت آیفون را در این بخش مشاهده کنید؛ همچنین علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس است.


منبع زومجی

Maze Machina

بازی Maze Machina از آن آثار معمایی جذابی است که این روزها می‌توانید آن را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. روند خلاقانه‌ی مراحل، طراحی بسیار عالی و خلاقانه مراحل، تنوع بالای مراحل و ارزش تکرار بالای آن‌ها کاری می‌کنند که تجربه‌ی Maze Machina روندی اعتیادآور و لذت‌بخش را داشته باشد. شاید مواردی مثل طولانی و یکنواخت شدن تم موسیقایی و بصری مراحل بازی شاید باعث حوصله‌سربر شدن آن‌ها شود اما اگر این مورد را کنار بگذاریم، Maze Machina از بهترین بازی‌های معمایی است که درحال حاضر می‌توانید از تجربه‌اش در اوقات خالی روزمره‌ی خود لذت ببرید و سرگرم‌ شوید.
علی گودرزی

9

نقاط قوت

  • + معماهای خلاقانه
  • + گیم‌پلی چالش‌برانگیز
  • + طراحی مراحل بسیار خوب
  • + گرافیک فنی و هنری جذاب
  • + تنوع بالای مراحل و ارزش تکرار بالا

نقاط ضعف

  • - تکراری شدن طراحی ظاهری و موسیقی‌های مراحل
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده