نویسنده: روزبه حسینی
// شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۱

رکورد کاربران همزمان استیم شکسته شد

استیم با رکوردشکنی جدید خود از حیث تعداد بازیکنان فعال همزمان، نشان می‌دهد هنوز هم قدرت شماره اول پلتفرم کامپیوتر است.

طبق آخرین اخبار بازی، در روز یکشنبه ۲ فوریه (۱۳ بهمن)، با فعال بودن همزمان ۱۸.۸ میلیون کاربر، رکورد تعداد کاربر هم‌زمان استیم شکسته شد. این رکورد را اعضای سایت Steam Database (که بخشی از دارایی‌های ولو نیست) در حساب کاربری رسمی توییتر خود منتشر کردند. این سایت به صورت پیوسته به تحلیل و بررسی کاربران هم‌زمان هر بازی در پلتفرم استیم می‌پردازد. رکورد پیش از این مربوط می‌شود به ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ یعنی زمانی که تب و تاب بازی‌های سبک بتل رویال به اوج خود رسیده بود و میلیون‌ها کاربر به طور هم‌زمان به تجربه‌ی بازی PUBG مشغول بودند. رکورد جدید استیم نشان دهنده‌ی روند رو به رشد این پلتفرم حتی با وجود رقیبی چون فروشگاه اپیک است و به نظر می‌رسد که کاربران هم‌چنان استفاده از این پلتفرم را به سایر فروشگاه‌ها و لانچر‌های دیگر ترجیح می‌دهند. 

فروشگاه استیم که بخشی از دارایی‌های شرکت ولو (Valve) است، سال‌های زیادی را بدون داشتن رقیب خاصی، به سلطنت در حوزه‌ی بازی‌های پلتفرم پی سی می‌پرداخت. با این حال، در دسامبر سال ۲۰۱۸، شرکت اپیک فروشگاه مخصوص به خود را راه‌اندازی کرد و به رقابت مستقیم با استیم مشغول شد. این فروشگاه با پیشنهاد سهم ۸۸ درصدی از فروش بازی‌ها به نفع توسعه‌دهندگان، بسیاری از آن‌ها را ترقیب به عرضه‌ی بازی خود روی فروشگاه اپیک کرد. از طرفی استیم با پرداخت ۷۰ درصد از فروش به بازی‌سازان، در این رقابت کمی ناعادلانه‌تر از اپیک عمل ‌می‌کند. هرچند سیاست استیم به این صورت است که در صورت فروش بیش از ۱۰ میلیون دلار، سهم ۷۵ درصدی و در صورت فروش بیش از ۵۰ میلیون دلار، سهم ۸۰ درصدی به سازندگان بازی تعلق خواهد گرفت. از طرفی فروشگاه اپیک با عرضه‌ی بازی‌های رایگان زیادی به صورت ماهانه، سعی دارد تا مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب کند. در کنار این مورد، شرکت اپیک با بستن قرار‌داد‌های انحصاری با سازندگان، بازی‌های آن‌ها را برای مدتی به انحصار فروشگاه خود درمی‌آورد و به همین دلیل برخی از بازی‌ها مانند Borderlands 3، Metro Exodus و بسیاری دیگر، برای مدت زیادی روی استیم عرضه نمی‌شوند که این سیاست در برخی از موارد باعث خشم طرفداران زیادی شده است. 

Epic games store / فروشگاه اپیک

در نهایت این بازیکنان هستند که پلتفرم مورد علاقه‌ی خود را برای تجربه‌ی بازی‌های مختلف انتخاب می‌کنند و به نظر می‌رسد که آن‌ها فعلا تمایل ندارند که استیم را کنار بگذارند و از حمایت آن دست بکشند. جدای از بازی‌های رایگان و قرارداد‌های انحصاری فروشگاه اپیک که برخی از بازیکنان را به سمت این فروشگاه می‌کشاند، پی سی گیمر‌ها عاشق استیم هستند و برای آن احترام زیادی قائلند. استیم هم‌اکنون از ویژگی‌های زیادی مانند پروفایل آنلاین کاربران، سبد خرید، فهرست انتظار و همچنین نقد‌های کاربران بهره می‌برد که در حال حاضر فروشگاه اپیک از آن‌ها بی‌بهره است. بسیاری از منتقدان صنعت بازی‌های ویدیویی بر این باور هستند که استیم بهترین تجربه‌ی جامعه‌ی کاربری آنلاین تاریخ این صنعت را به نمایش می‌گذارد و شرکت‌های دیگر مانند مایکروسافت، سونی، نینتندو و اپیک می‌توانند با مطلاعه‌ی استیم و درس گرفتن از آن، تجربه‌ی آنلاین کاربری خود را بهبود ببخشند. در دنیایی که قیمت کنسول‌ها به طور فزاینده‌ای گران می‌شوند و فروش بازی‌های فیزیکی روز به روز رو به کاهش است، استیم با امکانات خود به دیگر شرکت‌ها ثابت می‌کند که بهترین مکان برای تجربه‌ی بازی‌های مختلف است. 

نظر شما راجع به روند رو به رشد استیم با وجود رقیبی مثل فروشگاه اپیک چیست؟ به نظر شما کدام ویژگی استیم را تا این اندازه در نظر کاربران پلتفرم پی سی محبوب کرده است؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع Dual Shockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده