نویسنده: بخش تبلیغات
// شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۰

ساختار تاچ و ال سی دی تلفن همراه و روش های محافظت از آن

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های گوشی‌های هوشمند امروزی، ال‌سی‌دی یا صفحه‌نمایش آن است که ساختار آن بسیار پیچیده تر از یک شیشه به ظاهر ساده ایست که روی گوشی خود می‌بینید. با تیم سی و سه پل همراه باشید تا شما را با دنیای پر رمز و راز تاچ و ال‌سی‌دی آشنا کنیم.

در حال حاضر متداول‌ترین تعمیری که روی گوشی‌های موبایل انجام می‌شود تعویض تاچ و ال سی دی گوشی است. این قطعه به‌شدت حساس، آسیب پذیر و همینطور نیازمند مراقبت دائم و ویژه است. گاهی با افتادن گوشی از دست یا فشار بیش از حد در جیب ال‌سی‌دی گوشی شکسته یا آسیب می‌بیند. فراموش نکنید که همیشه بهترین راه پیشگیری است. پیشگیری در این زمینه یعنی مراقبت و همینطور استفاده از محافظ‌های صفحه، گلس و قاب و گارد مناسب برای گوشی. اما همیشه ماجرا به این خوبی ختم به خیر نمی‌شود. گاهی پیش می‌آید که حتی با مراقبت‌های گوناگون ال‌سی‌دی دچار مشکل جدی می‌شود.

برای واضح‌تر شدن موضوع در این مطلب به بررسی و نحوه ساختار ال‌سی‌دی و قطعات زیر مجموعه آن و انواع خرابی‌های رایج و راه‌حل آن می پردازیم.

معرفی قطعات تاچ ال‌سی‌دی گوشی‌های موبایل

آشنایی مختصر با ال‌سی‌دی:

ال‌سی‌دی نمایشگری است که از کریستال مایع ساخته شده است. کریستال‌ مایع نیز ماده‌ای به ظاهر مایع و با آرایش خاص مولکولی است. به همین جهت کریستال مایع خصوصیاتی شبیه به مایع و جامد دارد. این ماده به دما بسیار حساس بوده و اندکی گرما لازم است تا آن‌ به حالت مایع و همینطور اندکی سرما لازم است تا به شکل اولیه خود بازگردد. یک لایه الکترود شفاف بسیار باریک، کار تحریک کریستال مایع را بر عهده گرفته است.

تاچ و ال‌سی‌دی گوشی های تلفن همراه شامل قسمت‌های مختلفی می‌شود. یعنی اگر ال‌سی‌دی گوشی شما به هر دلیلی دچار مشکل شود، از نظر فنی تاچ و ال‌سی‌دی تنها قطعاتی نیستند که در این حالت باید تعویض شوند. به‌طور کلی تاچ و ال‌سی‌دی گوشی‌ها شامل پنج قطعه اصلی می‌شود:

سی و سه پل

  • گلس روی ال‌سی‌دی: گلس روی ال‌سی‌دی از جنس شیشه بوده و که وظیفه محافظت از ال‌سی‌دی و جلوگیری از برخورد مستقیم دست کاربر با تاچ گوشی است. در گوشی‌های مدرن امروزی از شیشه گوریلا گلس که ساخته شرکت کورنینگ است روی صفحه گوشی استفاده می‌شود. گوریلا گلس شیشه‌ای از جنس آلومینوسیلیکات قلیایی است و به شکلی طراحی شده‌است که نازک، سبک و مقاوم باشد. این شیشه درواقع همان گلس محافظ کارخانه‌ای روی ال‌سی‌دی است. باید توجه داشته باشید که گلس روی ال‌سی‌دی با لایه محافظ که کاربران برای جلوگیری از وارد شدن خط و خش روی ال‌سی‌دی گوشی‌های خود نصب می‌کنند متفاوت است.
  • تاچ یا دیجیتایزر: زیر گلس کارخانه‌ای محافظ ال‌سی‌دی، تاچ گوشی قرار گرفته است. تاچ اسکرین گوشی یک لایه بسیار نازک و شفاف پلاستیکی است که بین گلس و صفحه‌نمایش قرار میگیرد. وظیفه دیجیتایزر یا تاچ اسکرین دریافت سیگنال‌های لمس و انتقال آن‌ها به واحد پردازنده است. برای تعویض این لایه نیز نیازی به باز کردن گوشی نیست. همچنین تاچ گوشی به‌طور جداگانه یک فلت دارد که روی سوکت اختصاصی که در مادربرد گوشی برای آن در نظر گرفته شده نصب می‌شود.
  • ال‌سی‌دی: زیر تاچ یا دیجیتایزر گوشی ال‌سی‌دی قرار دارد که وظیفه نمایش محتوا را بر عهده دارد. زمانی‌که صفحه‌نمایش گوشی سیاه شده و روشن نمی‌شود، مطمئن باشید که ال‌سی‌دی یا صفحه‌نمایش دستگاه آسیب دیده است. ال‌سی‌دی هم یک فلت اختصاصی دارد به نام فلت ال سی دی موبایل که مستقیما روی برد اصلی گوشی نصب می‌شود. برای تعویض ال‌سی‌دی، گوشی حتما باید باز شود.
  • لایه نور پس زمینه: همان‌طور که می‌دانیم صفحه‌نمایش کریستال مایع در نمایشگر‌های ال‌سی‌دی (برخلاف نوع ال‌ای دی) از خود نور تولید نمی کند و به همین منظور در اغلب نمایشگر‌های ال‌سی‌دی موبایل و تبلت، تعدادی ال‌ای دی برای روشنایی پس زمینه آن استفاده شده است. مجموع این پنل بک لایت باعث می‌شود محتوای تولیدی نمایشگر دیده شود.
  • فریم ال‌سی‌دی: فریم میانی یا فریم ال‌سی‌دی قطعه‌ای است که تمامی مجموعه قطعات تاچ و ال‌سی‌دی، بک لایت و گلس به‌صورت یکپارچه روی آن قرار گرفته است.

تا این جا با مجموعه قطعات تاچ و ال‌سی‌دی گوشی آشنا شدید. هنگامی که شما نسبت به تعویض ال‌سی‌دی گوشی خود اقدام می‌کنید، در حقیقت این پنج قطعه را در قالب یک قطعه مستقل و یکپارچه تعویض می‌کنید. لازم است بدانید که ضخامت این پنج قطعه در فریم ال‌سی‌دی بسیار ناچیز بوده و در حد چند میلی‌متر است.

آیا امکان تعویض تاچ یا ال‌سی‌دی گوشی به‌تنهایی ممکن است؟

در گوشی‌های مدل قدیمی تر این امکان تنها در برخی مدل‌های خاص وجود داشت و در صورت ایراد در تاچ یا ال‌سی‌دی هر کدام امکان تعویض هر کدام به‌صورت مستقل و به‌تنهایی امکان‌پذیر بود. به‌عنوان مثال در صورت وارد شدن ضربه‌ای به صفحه گوشی اگر تاچ آن دچار مشکل می‌شد ولی محتویات در ال‌سی‌دی به درستی نمایش داده می‌شد تعمیرکار با تعویض تاچ گوشی به‌صورت مستقل مشکل را برطرف می‌کرد. اما طراحی و تولید صفحه نمایشگر گوشی‌های جدید به‌طور کلی تغییر کرده است، به‌گونه‌ای که تاچ و ال‌سی‌دی به‌صورت هماهنگ در یک مجموعه و روی هم پرس می‌شوند و دیگر امکان تعویض هر کدام به‌صورت جداگانه وجود ندارد.

در چه صورتی می‌توان فقط گلس روی صفحه گوشی را تعویض کرد؟

باتوجه‌به مطالب ذکر شده فقط در یک شرایط خاص و در تعدادی از مدل‌های موجود در بازار ممکن است بتوانید بدون نیاز به صرف هزینه زیاد و تعویض تمامی مجموعه تاچ و ال سی دی گوشی آن را بازیابی کنید. زمانی این امر ممکن است که در اثر ضربه، گلس روی صفحه دچار شکستگی یا ترک شود ولی نمایشگر به درستی محتویات را نمایش دهد و تاچ گوشی نیز به درستی در تمامی قسمت ها کار کند و شما همچنان قادر خواهید بود از آن استفاده کنید. در این صورت فقط با تعویض گلس کارخانه‌ای روی ال‌سی‌دی مجدد گوشی همانند روز اول می‌شود.

پس اگر از این حالت در گوشی خود مطمئن شدید می‌توانید برای تعویض گلس روی صفحه توسط تعمیرکار اقدام کنید. تعمیرکار با دستگاه مخصوص و با دقت بالا گلس شکسته شده را از روی صفحه‌نمایش جدا کرده و گلس سالم و جدید را روی آن نصب می‌کند و در این حالت شما با حداقل هزینه می‌توانید گوشی خود را تعمیر کنید.

اگر فقط تاچ گوشی دچار مشکل شد چه کنیم؟

باتوجه‌به نکات ذکر شده در ابتدای مقاله تاچ و ال سی دی گوشی های هوشمند امروزی به‌صورت یک مجموعه روی هم مونتاژ شده‌اند و به‌دلیل ضخامت بسیار ناچیز آن، عملا جداسازی این دو قطعه وجود ندارد. پس در صورتی که صفحه گوشی شما دچار آسیب شد و محتویات روی نمایشگر به درستی و کامل نشان داده شد ولی در عملکرد تاچ و لمس آن اختلال ایجاد شد تنها با تعویض کامل تاچ و ال‌سی‌دی می‌توانید مشکل را رفع کنید و هزینه تعمیر آن هیچ تفاوتی با زمانی‌که تاچ و ال‌سی‌دی به‌طور کامل معیوب شود و نیاز به تعویض داشته باشد ندارد.

اگر ال‌سی‌دی کمرنگ شد یا سوسو زد چه کنیم؟

کمرنگ شدن محتویات صفحه‌نمایش یا سوسو زدن و چشمک زدن آن ممکن است در آینده به مشکل جدی تبدیل شود و احتمالا به‌زودی تاچ و ال‌سی‌دی شما دچار سوختگی خواهد شد. پس بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض کامل قطعات تاچ و ال سی دی اقدام کنید. البته در بعضی از موارد ممکن است نمایشگر گوشی ماه ها با همین شرایط به کار خود ادامه دهد ولی درنهایت دچار سوختگی کامل و از کار افتادن خواهد شد.

سی و سه پل

بهترین روش جلوگیری از شکستن تاچ و ال‌سی‌دی گوشی چیست؟

همه ما می‌دانیم که پیشگیری در تمامی شاخه ها بهتر از درمان است. صفحه‌نمایش گوشی نیز از این قاعده جدا نیست. بهترین روش جلوگیری از آسیب دیدن ال‌سی‌دی، استفاده دائم از محافظ صفحه و کیف و کاور گوشی است.

محافظ صفحه ها امروز تنوع بسیار زیاد و انواع گوناگونی دارند. در مدل‌های قدیمی استفاده از محافظ صفحه‌های معمولی که از جنس پلاستیک نرم یا طلق بودند متداول بود که بیشتر از از ال‌سی‌دی دربرابر خط و خش محافظت می‌کردند و دربرابر ضربه حفاظت خوبی از خود نشان نمی دادند. رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی نسل بعدی آن‌ها که به‌عنوان محافظ صفحه‌نمایش شیشه‌ای یا گلس آن را می شناسیم، وارد بازار شد. این گلس ها نباید با گلس روی خود گوشی که به‌صورت فابریکی و کارخانه‌ای روی ال‌سی‌دی قرار دارد، اشتباه گرفته شد.

این گلس ها از لحاظ قدرت محافظت، به خوبی می‌توانند از پس ضربات معمولی یا متوسط بر بیایند. بدین گونه که در اثر ورود ضربه، محافظ صفحه ممکن است دچار ترک یا شکستگی شود ولی در اغلب موارد هیچ مشکلی برای تاچ و ال‌سی‌دی گوشی پیش نمی‌آید. لازم به ذکر است که استفاده از این محافظ ها تأثیر خاصی بر کیفیت صفحه‌نمایش و محتویات آن ندارد و با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نسل بعدی محافظ صفحه ها، محافظ صفحه‌های مایع نانو است. این محافظ ها به‌صورت قطرات مایع بوده که پس از تمیز کردن سطح ال سی دی با دستمال موجود در بسته‌بندی، مقدار معینی از آن را در سطح صفحه‌نمایش گوشی ریخته و آن را پخش می‌کنیم، پس از گذشت چند دقیقه و خشک شدن کامل آن همانند یک محافظ صفحه با درجه سختی بالا عمل خواهد کرد.

نسل جدیدتر محافظ صفحه‌نمایش‌ها، محافظ صفحه‌های نانو است که ضخامت ناچیزی دارند. این محافظ ها خاصیت ارتجاعی داشته، نرم هستند و به‌راحتی خم می‌شوند و در اثر ضربه دچار شکستگی نمی شوند. همچنین دارای خاصیت ضد ضربه و جلوگیری از ایجاد خط و خش روی صفحه هستند.

مدل دیگر محافظ صفحه نمایش گوشی های همراه، محافظ صفحه UV است. این محافظ صفحه ها برای مدل‌های محدودی تولید شده‌اند و برای گوشی‌هایی که دارای صفحه‌نمایش خمیده هستند، مانند Galaxy S10 ،S8 Plus و ... مناسب هستند. نصب این محافظ ها به این صورت است که پس از تمیز کردن سطح ال‌سی‌دی، چسب همراه مخصوص که در بسته‌بندی وجود دارد را روی سطح آن پخش، محافظ صفحه را روی آن قرار داده و سپس نور UV موجود در بسته را روی آن تابانده تا پس از چند دقیقه خشک و در جای خود فیکس شود.

آخرین نسل از محافظ صفحه ها در زمان نگارش این مقاله، محافظ صفحه‌های سرامیکی هستند. این محافظ صفحه ها از لحاظ خصوصیات ماننند محافظ صفحه‌های نانو هستند با این تفاوت که ساختار آن‌ها کمی سخت‌تر است و به نرمی نانوها نیستند، اما همچنان انعطاف پذیر بده و به خوبی از ال سی دی گوشی محافظت می‌کنند.

یکی دیگر از مواردی که باعث جلوگیری از آسیب ال‌سی‌دی می‌شود، استفاده از کاور یا کیف محافظ برای گوشی است. همان‌طور که می‌دانیم ال‌سی‌دی قطعه‌ای به‌شدت حساس و آسیب پذیر است. قاب، گارد و کیف محافظ باعث می‌شود اگر گوشی ضربه ببیند تا حدودی از انرژی ضربه وارد شده کاسته و از ایجاد ترک و شکستگی جلوگیری می‌کند.

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده