نویسنده: مهرداد داودی
// شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۱

بیوگرافی بونگ جون هو؛ نامزد جایزه بهترین کارگردان اسکار ۲۰۲۰

بونگ جون هو کارگردان فیلم سینمایی انگل یا Parasite است و در این مطلب به مرور دوران فعالیت‌های حرفه‌ای پرداخته‌ایم. با زومجی همراه باشید.

بونگ جون هو (به انگلیسی Bong Joon-ho) کارگردان و نویسنده پنجاه ساله‌ی متولد کشور کره جنوبی است. اگر چه او عمده‌ی فعالیت خود را در کره جنوبی انجام داده است، اما گستره‌ی فعالیت او چندین بار به خارج از مرزهای آن کشور رسیده است. او سابقه حضور در جشنواره‌های بین‌المللی مختلفی نظیر کن، گلدن گلوب، اسکار و بفتا را داشته است. بونگ جون هو حالا با جدیدترین فیلم خود مورد توجه رسانه‌ها و جشنواره‌های مختلف قرار گرفته و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردان در اسکار ۲۰۲۰ است که به همین مناسبت، نگاهی به کارنامه کاری و زندگی شخصی وی خواهیم داشت.

بونگ فیلم‌سازی را از سال ۱۹۹۴ آغاز کرد. او در این سال سه فیلم کوتاه (Baeksaekin (White Man و Incoherence و The Memories in My Frame را در مقام نویسنده و کارگردان جلوی دوربین برد. وی با اینکه چند سال بعد ساختن فیلم‌های بلند را آغاز کرد، اما به ساختن فیلم‌های کوتاه نیز ادامه داد. بونگ جون هو در سال ۲۰۰۳ فیلم کوتاه Sink & Rise را به عنوان کارگردان و نویسنده ساخت. این فیلم کوتاه بخشی از فیلم Twentidentity بود. وی یک سال بعد فیلم کوتاه Influenza را به عنوان یکی از قسمت‌های فیلم آنتالوژیِ Digital Short Films by Three Directors  نوشت و کارگردانی کرد. فیلم کوتاه Shaking Tokyo آخرین فیلم کوتاه بونگ در دهه دوهزار بود، این فیلم یکی از قسمت‌های فیلم آنتالوژی !Tokyo بود و او مطابق معمول وظیفه نگارش و کارگردانی رو برعهده داشت. پس از آن، بونگ جون هو فیلم کوتاه Iki را در سال ۲۰۱۱ برای فیلم آنتالوژی 3.11 A Sense of Home نوشت و جلوی دوربین برد. توضیح آنکه فیلم آنتالوژی فیلمی بلند و متشکل از چند فیلم کوتاه است.

بونگ جون هو

بونگ جون هو در سال ۱۹۹۷ فیلمنامه فیلم سینمایی Motel Cactus را نوشت. او دو سال بعد، در سال ۱۹۹۹ دست به نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی Phantom: The Submarine زد. سرانجام در سال ۲۰۰۰، نوبت به ساخت اولین فیلم سینمایی او رسید. بونگ در سال ۲۰۰۰ فیلم سینمایی Barking Dogs Never Bite را جلوی دوربین برد. بونگ برای ساخت این فیلم جایزه بهرین فیلم‌ساز آسیایی جوان را از جشنواره فیلم هنگ هنگ دریافت کرد. وی همچنین جایزه بهترین کارگردانِ جشنواره Director’s Cut را از آن خود کرد. بونگ جون هو سه سال بعد از فیلمِ اول، فیلم دوم خود یعنی Memories of Murder یا خاطرات قتل را جلوی دوربین برد. بونگ با ساخت خاطرات قتل بیش از پیش در فصل جوایز دیده شد. این فیلم سینمایی در جشنواره‌های مختلفی جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده است. جشنواره‌هایی نظیر چانوسا، گرند بل و توکیو. فیلم سینمایی خاطرات قتل در جشنواره فیلم کن نیز به نمایش درآمد. کوئنتین تارانتینو ساخته بونگ را در فهرست بیست فیلم برتر که پس از سال ۱۹۹۲ ساخته شده‌اند، قرار داد. فیلم خاطرات قتل با با بیش از ۵ میلیون بیننده در کشور کره، پربیننده‌ترین فیلم سال ۲۰۰۳ در این کشور بود. این فیلم در آن زمان به چهارمین فیلم پربیننده‌ی تاریخ سینمای کره تبدیل شد. بونگ جون هو دو سال بعد، در سال ۲۰۰۵ فیلمنامه فیلم سینمایی Antarctic Journal را نوشت.

بونگ جون هو در نگارش فیلمنامه اکثر فیلم‌های خود همکاری کرده است

بونگ جون هو در سال ۲۰۰۶ سومین فیلم خود را با نام The Host یا میزبان به عنوان نویسنده و کارگردان جلوی دوربین برد. فیلم جدید بونگ تحت تاثیر شهرت فیلم قبلی او بود و با ۱۳ میلیون بلیتی که برای این فیلم به فروش رفت، میزبان به فیلمی رکوردشکن در کره جنوبی تبدیل شد. فیلم سینمایی میزبان مانند ساخته‌های پیشین بونگ در جشنواره‌ها دیده شد. این فیلم سینمایی به عنوان بهترین فیلم جشنواره بلو درگون و جشنواره فیلم‌های آسیایی انتخاب شد. این فیلم سینمایی البته در جشنواره فیلم کن نیز به نمایش درآمد. در سال ۲۰۰۹، بونگ جون هو فیلم سینمایی Mother یا مادر را جلوی دوربین برد. او فیلم مادر را نیز مانند ساخته‌های پیشین خود نوشت. فیلم سینمایی مادر در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. این فیلم کره‌ای ۱۶ میلیون دلار در کشور کره جنوبی فروخت. بودجه ساخت این فیلم سینمایی پنج میلیون دلار گزارش شده است. فیلم مادر در سال ۲۰۱۲ به پرده‌های سینمای کشور امریکا راه پیدا کرد. فیلم سینمایی مادر در جشنواره‌های مختلفی به نمایش درآمد و به موفقیت‌هایی نیز دست پیدا کرد. این فیلم در جشنواره‌هایی نظیر بوسان، بویل، انجمن منتقدان کره‌ای، بلو درگون، کورفا و فیلم‌های آسیایی به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد.

بونگ جون هو

بونگ جون هو در سال ۲۰۱۳ اولین فیلم انگلیسی‌زبان خود را با نام Snowpiercer ساخت. بخشی از فیلم البته به زبان کره‌ای ساخته شده بود. او باز هم علاوه‌بر کارگردانی، در نگارش فیلمنامه دست داشت. فیلم، اقتباسی از رمان گرافیکی Le Transperceneige بود. اولین فیلم انگلیسی ‌زبانِ بونگ با بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری جلوی دوربین رفت و به فروشی ۸۶.۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد. بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری، این فیلم را به پرخرج‌ترین فیلم تاریخ سینمای کشور کره تبدیل کرد. فیلم Snowpiercer بیش از ۹ یلیون بیننده داشت. این فیلم همچنین در طول پانزده روز به چهار میلیون بیننده دست پیدا کرد و در این زمینه رکوردار شد. بونگ جون هو قرار است سریالی با نام Snowpiercer را در سال ۲۰۲۰ برای شبکه TNT تولید کند. آشنایی بونگ با منبع اقتباس فیلم نیز داستان جالبی دارد. به‌نظر بونگ رمان گرافیکی Le Transperceneige را به صورت اتفاقی در یک‌کتابفروشی در حوالی دانشگاه هان‌گیک یافته است و جالب آنکه، بونگ آنقدر مجذوب متن شده که کل سری را در همان‌جا مطالعه کرده است. بونگ برای این فیلم در جشنواره‌های بیک‌سنگ، بلو درگون، منتقدان بوسان برنده جوایزی نظیر بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه شد.

بونگ جون هو در سال ۲۱۰۴ فیلمنامه فیلم سینمایی Sea Fog‌ را نوشت و به عنوان تهیه‌کننده فیلم را تهیه کرد. البته او به عنوان یکی از نویسنده‌ها و تهیه‌کننده‌های فیلم محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۷، نوبت به ساخت فیلم سینمایی Okja (اوکجا) رسید. بونگ در نوشتن اوکجا نیز مانند سایر فیلم‌های خود دست داشت و البته برای اولین‌بار یکی از فیلم‌های خود یعنی اوکجا را تهیه نیز کرد. اوکجا به بخش مسابقه جشنواره کن راه پیدا کرد. اوکجا در نتفلیکس منتشر شد. در زمان پخش این فیلم سینمایی در جشنواره کن، هنگامی که لوگوی نتفلیکس رو پرده نمایش پدیدار شد، تماشاگران فیلم را هو کردند. اوکجا در فصل جوایز به موفقیت‌های پیشین بونگ دست پیدا نکرد.

بونگ جون هو

فیلم سینمایی انگل توانست به یکی از فیلم‌های مطرح سال تبدیل شود

سرانجام سال ۲۰۱۹ از راه رسید و بونگ جون هو فیلم انگل را به عنوان نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان روی پرده برد. انگل در کره‌جنوبی ۷۲  میلیون دلار فروخت. فروش فیلم در ایالات متحده و کانادا به ۳۳.۲ میلیون دلار رسید. فروش جهانی فیلم در مجموع به ۱۶۵.۴ میلیون دلار منتهی شد. طی آخرهفته‌ی افتتاحیه فیلم در امریکا، فروش فیلم سینمایی انگل با نمایش در سه سینما به ۳۷۶ هزار دلار رسید. بونگ جون هو به همراهی آدام مک‌کی مینی سریال تلویزیونی Parasite را خواهد ساخت. بونگ ادعا کرده که این سریال قرار است به اتفاقات بین سکانس‌های فیلم بپردازد. مینی سریال انگل برای HBO ساخته خواهد شد. فیلم سینمایی Parasite یا انگل یکی از دیده‌شده‌ترین فیلم‌های سال است. فیلم انگل جایزه اصلی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ را برنده شد. انگل اولین فیلم تاریخ سینمای کره است که این جایزه را برده است. ساخته‌ی بونگ به عنوان بهترین فیلم خارجی زبانِ گلدن گلوب نیز انتخاب شد. این فیلم، اولین فیلم تاریخ سینمای کره است که به این جایزه رسیده است. فیلم سینمایی انگل به عنوان اولین فیلم تاریخ سینمای کره شناخته می‌شود که در مراسم بفتا در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه نامزد دریافت جایزه شد. این فیلم همچنین در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان بفتا نامزد دریافت جایزه شده است. انگل در نهایت دو جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و بهترین فیلمنامه اورجینال را در بفتا برنده شد. این فیلم کره‌ای همچنین اولین فیلم تاریخ سینمای آن کشور است که در مراسم اسکار نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم شده است. انگل البته در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین فیلمنامه اورجینال، بهترین طراحی صحنه و بهترین تدوین نیز نامزد دریافت جایزه شده است. با توجه به موفقیت‌های مختلف فیلم Parasite در جشنواره‌های مختلف، انتظار می‌رود این فیلم سینمایی در اسکار ۲۰۲۰، حداقل جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را دریافت کند. در ادامه به مرور جدول‌وار فعالیت‌های بونگ جون هو پرداخته‌ایم.

بازیگری

مشخصاتنام فیلم
۱۹۹۴Incoherence
۲۰۰۲No Blood No Tears
۲۰۰۸Crush and Blush
۲۰۱۲Doomsday Book

فیلم‌های کوتاه

سالنام فیلمسمتتوضیحات
۱۹۹۴Baeksaekin (White Man)نویسنده و کارگردانندارد
۱۹۹۴Incoherenceنویسنده و کارگردانندارد
۱۹۹۴The Memories in My Frameنویسنده و کارگردانندارد
۲۰۰۳Sink & Riseنویسنده و کارگردانبخشی از فیلم Twentidentity 
۲۰۰۴Influenzaنویسنده و کارگردانبخشی از Digital Short Films by Three Directors
۲۰۰۸Shaking Tokyoنویسنده و کارگردانبخشی از فیلم !Tokyo
۲۰۱۱Ikiنویسنده و کارگردانبخشی از فیلم 3.11 A Sense of Home

فیلم‌های سینمایی

سالنام فیلمسمت
۱۹۹۷Motel Cactusنویسنده
۱۹۹۹Phantom: The Submarineنویسنده
۲۰۰۰Barking Dogs Never Biteنویسنده و کارگردان
۲۰۰۳Memories of Murderنویسنده و کارگردان 
۲۰۰۵Antarctic Journalنویسنده 
۲۰۰۶The Hostنویسنده و کارگردان   
۲۰۰۹Motherنویسنده و کارگردان
۲۰۱۳Snowpiercerنویسنده و کارگردان
۲۰۱۴Sea Fogنویسنده و تهیه‌کننده
۲۰۱۷Okjaنویسنده و تهیه کننده و کارگردان
۲۰۱۹Parasiteنویسنده و تهیه کننده و کارگردان 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده