نویسنده: رضا علمی
// پنجشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۵

کرک داگلاس بازیگر عصر طلایی هالیوود درگذشت

کرک داگلاس، بازیگر قدیمی سینمای هالیوود که یکی از نمادهای عصر طلایی این سینما بود، در سن ۱۰۳ سالگی درگذشت.

کرک داگلاس، هنرپیشه و تهیه‌کنندهٔ قدیمی و محبوب سینمای هالیوود و پدر مایکل داگلاس معروف، در سن ۱۰۳ سالگی درگذشت. این خبر را خانوادهٔ داگلاس روز چهارشنبه به‌صورت رسمی تأیید و اعلام کردند. کرک داگلاس یکی از نمادهای عصر طلایی سینمای هالیوود بود و فیلم‌های ماندگاری از وی به‌یادگار باقی‌مانده است. مایکل داگلاس که دو جایزهٔ اسکار در مقام تهیه‌کنندهٔ فیلم One Flew Over the Cuckoo's Nest (پرواز بر فراز آشیانهٔ فاخته) و بازیگری در فیلم Wall Street (وال‌استریت) دریافت کرده‌ است، در رابطه با درگذشت پدر خود به مجلهٔ People چنین گفت:

اجازه دهید در پایان حرفی را که در آخرین تولدش به‌او گفتم و همیشه حقیقت خواهد داشت، تکرار کنم: پدر، خیلی دوستت دارم و فرزندی تو افتخار بزرگی است. با اندوه و دلتنگی فراوان، من و برادرم اعلام می‌کنیم کرک داگلاس امروز و در سن ۱۰۳ سالگی از میان ما رفت. برای مردمان دنیا، او یک افسانه و یک بازیگر از عصر طلایی فیلم‌ها بود که به‌خوبی سال‌های طلایی عمر خود را سپری کرد. شخصیتی انسان‌دوست که متعهد به‌اجرای عدالت بود و اعتقاداتی که برای آنان زندگی کرد، می‌تواند معیاری برای همگی ما باشد.

Kirk Douglas

کرک داگلاس با نام واقعی ایشور دانیلویچ و بعدتر ایسادور دمسکی، در سال ۱۹۱۶ در منطقهٔ آمستردام شهر نیویورک و در خانواده‌ای یهودی به‌دنیا آمد. کرک فرزند یکی از مهاجران یهودی بود که از کشور روسیه به‌آمریکا آمده بودند و کارهای سخت و بی‌حاصلی را پیش از بازیگر‌شدن، انجام می‌داد. کرک داگلاس در طول جنگ جهانی دوم، در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا خدمت کرد. در سال ۱۹۳۸ از دانشگاه سنت لاورنس فارغ‌التحصیل شد و پیش از جنگ جهانی دوم و پس از آن نقش‌های کوتاهی را در برادوی ایفا کرد. در سال ۱۹۴۶ برای اولین مرتبه وارد سینما شد و در فیلم The Strange Love of Martha Ivers (عشق عجیب مارتا ایورس) نقش شخصیت والتر اونیل که یک الکلی ضعیف‌النفس بود را در کنار باربارا استانویک ایفا کرد و کارگردانی این فیلم را لوییس مایلستون بر عهده داشت.

کرک داگلاس ویژگی‌های بسیار مناسبی برای بازیگرشدن داشت، از چال زنخدان صورت جذابش گرفته تا بدن عضلانی که کار وی را برای سوپراستار‌شدن در هالیوود آسان می‌کرد و استعداد فراوان در بازیگری که سبب شد در طول شش دهه فعالیت هنری، در فیلم‌های متفاوت، انواع نقش‌ها را ایفا کند

کرک داگلاس ویژگی‌های بسیار مناسبی برای بازیگرشدن داشت، از چال زنخدان صورت جذابش گرفته تا بدن عضلانی که کار وی را برای سوپراستار‌شدن در هالیوود آسان می‌کرد و استعداد فراوان در بازیگری که سبب شد در طول شش دهه فعالیت هنری، در فیلم‌های متفاوت، انواع نقش‌ها را ایفا کند. اما شاید بسیاری از سینمادوستان کرک داگلاس را با بازی در فیلم‌هایی به‌یاد آورند که در آنان نقش شخصیتی یاغی را علیه سیستم ایفا می‌کرد و معمولاً از آن دست انتخاب‌هایی نداشت که تماشاچی تا آخر فیلم با شخصیت‌ها حس همدردی داشته باشند.

به‌دوران بازیگری کرک داگلاس اشاره داشتیم و حال به‌برخی از فیلم‌های مطرح این بازیگر فقید خواهیم پرداخت. داگلاس در دو فیلم ابتدایی استنلی کوبریک نقش‌آفرینی کرد، Paths of Glory (راه‌های افتخار) و Spartacus (اسپارتاکوس)؛ جالب اینجاست این کرک داگلاس بود که با تلاش‌های فراوان توانست فیلمنامهٔ «اسپارتاکوس» را از لیست سیاه هالیوود دربیاورد و دالتون ترمبو که وی نیز با آثارش در قرنطینهٔ هنری بودند، آزاد سازد. «اسپارتاکوس» اولین تجربه داگلاس در مقام تهیه‌کنندگی بود. بازی زیبای داگلاس در این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفت به‌طوری‌که در رای‌گیری معتبر AFI، از او به‌عنوان هفدهمین ستارهٔ تاریخ سینما یاد شد. فیلم «اسپارتاکوس» برنده چهار جایزهٔ اسکار شد و هم نزد مردم و هم نزد منتقدان جز یکی از بهترین و ماندگارترین آثار حماسی محسوب می‌شود. کرک داگلاس در فیلم «راه‌های افتخار» نقش شخصیت کلنل داکس را ایفا کرد و این فیلم نیز با استقبال فوق‌العاده‌ای از سوی منتقدان همراه شد و کرک داگلاس نیز بار دیگر نشان داد که چرا از وی به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران عصر طلایی هالیوود یاد می‌شود.

Kirk Douglas

از معروف‌ترین آثار سینمایی کرک داگلاس می‌توان به فیلم A Letter to Three Wives (نامه‌ای به‌ سه همسر)، فیلم The Glass Menagerie (باغ وحش شیشه‌ای) که براساس نمایشنامهٔ معروف تنسی ویلیامز ساخته شد، فیلم Detective Story (داستان کارآگاه)، فیلم The Story of Three Loves (داستان سه عشق)،‌ فیلم 20,000 Leagues Under the Sea (بیست هزار فرسنگ زیر دریا)، فیلم The Indian Fighter (مبارز سرخ‌پوست)، ‌فیلم Lust for Life (شورِ زندگی) که زندگینامه‌ای در مورد زندگی نقاش معروف هلندی، وینسنت ون گوگ و به‌کارگردانی وینسنت مینلی، با اقتباس از رمانی با همین عنوان، اثر ایروینگ استون و فیلم Seven Days in May (هفت روز در ماه مه) اشاره داشت. وی در سال ۲۰۰۳ با مایکل همبازی شد و در فیلم کمدی و درام It Runs in the Family (خصلت خانوادگی)،‌ نقش شخصیت میچل گرامبرگ را ایفا کرد.

مراسم جشن تولد ۹۹ سالگی کرک داگلاس با حضور سه پسرش مایکل، پیتر و جوئل و با حضور عروسش کاترین زتا جونز برگزار شد. در این مراسم کرک داگلاس مبلغ ۱۵ میلیون دلار به٬استودیو وودلند هیلز هدیه کرد تا یک ساختمان دو طبقه برای بیماران آلزایمری بسازد؛ مرکزی که توانایی مراقبت از ۸۰ نفر از اعضای صنعت سینما را که به‌این بیماری مبتلا شده‌اند دارد. گفتنی است کرک داگلاس در سال ۱۹۹۵ به‌پاس نیم قرن حضور در سینما، مفتخر به‌دریافت جایزه اسکار شد. داگلاس همچنین در سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۱ به‌ترتیب جوایز یک عمر دستاورد هنری و مدال ملی هنر را دریافت کرد.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده