نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۱

فیل اسپنسر به جای سونی و نینتندو شرکت‌ های گوگل و آمازون را رقبای اصلی مایکروسافت می‌داند

فیل اسپنسر در اظهارنظر جدید خود گوگل و آمازون را به‌دلیل فعالیت‌های گسترده خود در حوزه گیم استریمینگ به‌عنوان رقبای اصلی مایکروسافت معرفی می‌کند.

سال‌ها است که به نظر می‌رسد رقابت اصلی در حوزه کنسول‌ها و سرویس‌های مختلف گیمینگ بین ایکس‌ باکس، پلی‌ استیشن و نینتندو تقسیم می‌شود. هرچند با معرفی سرویس‌های استریم بازی و ورود سایر شرکت‌های بزرگ به دنیای گیمینگ، حالا به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها چیزی فراتر از یک تهدید ساده برای مایکروسافت و خدمات آن هستند. حداقل این چیزی است که فیل اسپنسر به آن اشاره می‌کند.

فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس در مصاحبه با وبسایت Protocol اظهار داشته که یکی از بزرگ‌ترین تغییرات امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، رقبای اصلی مایکروسافت در حوزه‌ی فعالیت‌های گیمینگ این شرکت است. باوجود اینکه تا پایان امسال، رقابت میان کنسول‌های ایکس‌ باکس سری ایکس و پلی‌ استیشن 5 آغاز خواهد شد، به نظر نمی‌رسد که اسپنسر چندان نگران جنگ کنسول‌ها در نسل آینده باشد.

همان‌طور که سخنگوی وبسایت Protocol نیز به آن اشاره می‌کند، شرکت مایکروسافت در کنسول‌ جدید خود، تاحد زیادی  روی تکنولوژی xCloud تأکید دارد. این فناوری، امکان تجربه بازی‌های ایکس‌باکس را در بستر استریمینگ و روی دستگاه‌های متعددی فراهم خواهد کرد. فیل اسپنسر در رابطه با رقبای اصلی مایکروسافت در نسل جدید پلتفرم‌های بازی می‌گوید:

وقتی نام شرکت‌هایی مانند سونی و نینتندو به میان می‌آید، ما احترام بسیار زیادی برای آن‌ها قائل هستیم؛ اما ما درحال‌حاضر گوگل و آمازون را به‌عنوان رقبای اصلی خود می‌بینیم.

دانلود از آپارات

شرکت گوگل سال گذشته نسخه Founders از سرویس استریم بازی استیدیا را راه‌اندازی کرده و سرویس رایگان این شرکت نیز در سال جاری میلادی آغازبه‌کار خواهد کرد. استیدیا، امکان تجربه بازی‌های ویدیویی ازطریق استریم را فراهم کرده و درحال حاضر بازی‌های بزرگی مانند Red Dead Redemption 2 و البته بازی جدید Cyberpunk 2077 را که به‌زودی منتشر خواهد شد در مجموعه‌ی بازی‌های خود قرار داده است. از طرفی، آمازون نیز برنامه دارد تا سرویس استریمینگ خود را در سال ۲۰۲۰ رونمایی کند. ضمن اینکه این شرکت شماری از استودیوهای بازی‌سازی را ملزم به فعالیت روی پروژه‌های خود برای این پلتفرم کرده است. بنابر اطلاعات منتشر شده، یکی از این پروژه‌ها، یک بازی ویدیویی است که براساس برنامه محبوب The Grand Tour ساخته خواهد شد.

اسپنسر در ادامه‌ی صحبت‌های خود می‌گوید:

البته این به معنای بی‌احترامی به شرکت‌های سونی و نینتندو نیست؛ اما شرکت‌های ارائه کننده‌ی بازی‌های سنتی تاحدودی از جایگاه خود فاصله گرفته‌اند. درواقع من فکر می‌کنم که شاید آن‌ها بتوانند سرویس Azure را بازسازی کنند اما ما طی سال‌های گذشته ده‌ها میلیارد دلار روی فناوری کلاود سرمایه‌گذاری کردیم.

اسپنسر در ادامه‌ی اظهار نظرات خود بیان می‌کند که مایکروسافت تمایل دارد تا با سونی و نینتندو روی ابتکاراتی مانند فراهم کردن امکان کراس پلتفرم بین سیستم‌های مختلف و بسترهایی که براساس آن بازیکنانِ پلتفرم‌های مختلف می‌توانند درکنار هم یا در مقابل هم به تجربه بازی‌ها بپردازند، فعالیت کند.

به نظر می‌رسد که اسپنسر بیش‌ازهمه نگران قدرتی است گوگل و سرویس استیدیا می‎توانند در صنعیت گیم به‌دست آورند:

حقیقت امر این است که من اصلاً دوست ندارم در حال جنگ با این شرکت‌ها باشم، آن‌هم در شرایطی که گوگل و آمازون توجه خود را روی چگونگی فراهم کردن امکانات گیمینگ برای هفت میلیارد نفر در سرتاسر جهان متمرکز کرده‌اند. نهایتاً این همان هدفی است که این سرویس‌ها به‌دنبال آن هستند.

گوگل استیدیا

اگرچه سرویس استریم گوگل استیدیا با فراهم کردن امکاناتی مانند تجربه بازی‌ها بدون هیچگونه زمان بارگذاری و ارائه‌ی بالاترین کیفیت ممکن بسیار جذاب به نظر می‌رسد، این شرکت اخیراً انتقادات بسیار شدیدی را از سوی جامعه کاربران خود دریافت کرده است. درواقع، مشترکین سرویس استیدیا از عدم فراهم شدن ارتباطات لازم بین بازیکنان و توسعه‌دهندگان و همچنین کمبود بازی‌هایی که برای این سرویس معرفی شده گله دارند و گوگل نیز در این‌ میان، ناشران بازی‌ها را مقصر معرفی می‌کند.

البته این سرویس هنوز در ابتدای راه خود قرار داشته و این اتفاقات نیز حمایت توسعه دهندگانی مانند Tequila Works را از این پلتفرم به‌دنبال داشته است. سازندگان بازی GYLT عقیده دارند که این سرویس در آینده بسیار بزرگتر از شرایط فعلی خود خواهد شد.

ازطرفی، اینکه اسپنسر سونی را به‌عنوان یک تهدید درنظر نمی‌گیرد، اتفاق چندان غافلگیر کننده‌ای هم به‌نظر نمی‌رسد. چراکه سال گذشته اعلام شد که سونی و مایکروسافت در زمینه‌ی استریم بازی‌ها و سرویس‌های کلاود با هم همکاری خواهند کرد. این دو شرکت، قصد دارند تا در آینده و در زمینه‌ی توسعه مشترک سرویس‌های Microsoft Azure به منظور پشتیبانی از بازی‌های مربوطه و گسترش خدمات استریم محتوا با هم همکاری داشته باشند.

باید دید که آیا واقعاً آینده‌ی صنعت گیمینگ با رقابت بین سرویس‌های استریم شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، انویدیا، آمازون و گوگل رقم خواهد خورد یا خیر. همه‌ی این شرکت‌های بزرگ، برنامه‌های ویژه‌ای را برای ورود به این عرصه تدارک دیده‌اند.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده