نویسنده: رضا علمی
// پنجشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

بیوگرافی آدام درایور؛ نامزد بهترین بازیگر مرد اسکار ۲۰۲۰

در این مطلب به‌معرفی آدام درایور، بازیگر نامزد دریافت جایزه اسکار ‌2020 برای ایفای نقش در فیلم «داستان ازدواج» می‌پردازیم و برخی نقش‌آفرینی‌های ماندگار وی را بررسی خواهیم کرد.

آدام داگلاس درایور (Adam Driver) در ۱۳ نوامبر ۱۹۸۳ در شهر سن دیگو ایالت کالیفرنیا به‌دنیا آمد. نانسی رایت، مادر آدام، دستیار یک وکیل دادگستری بود و جوئل داگلاس درایور، پدر آدام بود که اجداد وی ریشهٔ هلندی، آلمانی، ایرلندی و انگلیسی داشتند و او کشیش بود. پدر و مادر آدام در همان دوران کودکی وی از یکدیگر جدا شدند و مادرش بعد از جدایی بار دیگر ازدواج کرد و این مرتبه با یک سرپرست عضو كليساى پروتستان. آدام در هفت سالگی به‌همراه مادر و خواهر بزرگتر خود راهی ‌شهر میشواکا ایالت ایندیانا شد و در سال ۲۰۰۱ از دبیرستان میشواکا فارغ‌التحصیل شد. آدام چندین سال بعد از این دوران در مصاحبه‌ای با مجلهٔ M Magazine، شخصیت کودکی خود را چنین توصیف کرد که وصله‌ای ناجور در خانواده بوده است و همیشه کارهای عجیبی انجام می‌داده و از بالارفتن از برج‌های رادیویی گرفته تا آتش‌زدن هرچی دم دستش بوده و البته جالب‌تر از همه تأسیس باشگاهی مشت‌زنی به‌همراه دوستانش با الهام از فیلم معروف Fight Club (باشگاه مبارزه) دیوید فیچر بود که در سال ۱۹۹۹ روی پردهٔ سینما رفت و آدام در آن زمان ۱۶ سال داشت. آدام درایور درکنار بازیگرانی چون واکین فینیکس برای فیلم جوکر، لئوناردو دی‌کاپریو و آنتونیو باندراس نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد در اسکار ۲۰۲۰ است. به همین مناسبت، تصمیم داریم تا نگاهی به بیوگرافی آدام درایور و زندگی وی داشته باشیم.

آدام درایور پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، تصمیم می‌گیرد به‌عضویت نیروی دریایی دربیاید؛ البته وی پیش‌تر علاقمند بود در مؤسسه هنری جولیارد شهر نیویورک نام‌نویسی کند که این کار را کرد، اما از سوی این مؤسسه رد و پس از آن بود که دو سال و هشت ماه را در نیروی دریایی گذراند. دوران حضور وی در نیروی دریایی کمتر از سه سال بود و به‌علت شکستگی جناغ سینه براثر افتادن از دوچرخه در کوهستان و مشکلات پزشکی پیش‌آمده برای وی پیرو این اتفاق، به‌صورت افتخاری از نیروی دریایی فارغ‌التحصیل شد و این تصمیم کاملاً در آیندهٔ وی تأثیرگذار بود. آدام این مرتبه در دانشگاه ایندیاناپولیس نام‌نویسی کرد و باوجود قبولی در این دانشگاه، یک سال بعد و بار دیگر در مؤسسه هنری جولیارد نام‌نویسی کرد که این بار رد نشد و نتیجهٔ پافشاری و پشتکار خود را گرفت. درایور از آن دوران چنین یاد می‌کند که هم‌کلاسی‌هایش او را فردی زورگو می‌خواندند که شخصیتی بسیار ناپایدار دارد؛ او درمجموع برای خو گرفتن با آن فضا، باتوجه‌به‌دورانی که در نیروی دریایی گذرانده بود، کار سختی داشت و هم‌کلاسی‌ها چندان با او گرم نمی‌گرفتند. در همان دوران وی عضو انجمنی با نام «گروه ۳۸» شد و در همان انجمن هنری با جوآن تاکر آشنا شد و این آشنایی به‌ازدواج ختم شد. آدام درایور و جوآن تاکر بعدها مؤسسه‌ Arts in the Armed Forces را افتتاح کردند که این مؤسسه بدون دریافت هیچ مبلغی از نیروهای ارتشی، نمایش‌های مختلفی را برای آن‌ها به‌اجرا می‌گذارد.

Adam Driver

آدام درایور پس از فارغ‌التحصیلی از مؤسسه هنری جولیارد، در سال ۲۰۰۹ اولین نقش خود را در سریال کمدی و درام The Unusuals (غیرعادی‌ها) نوآ هاولی ایفا کرد. اندکی بعد وی برای ایفای نقش شخصیت رابی ویکری در سریال Law & Order (نظم و قانون) دیک وولف انتخاب شد و همچون اولین پروژه‌ٔ حرفه‌ای خود، در این سریال نیز تنها در یک قسمت ایفای نقش کرد. وی در سال ۲۰۱۰ در فیلم تلویزیونی You Don't Know Jack (تو جک را نمی‌شناسی)، همبازی آل پاچینو افسانه‌ای شد؛ فیلمی که کارگردانی آن را بری لوینسون، کارگردان فیلم Rain Man (مرد بارانی) بر عهده داشت و بسیار مورد استقبال منتقدان و تماشاچیان قرار گرفت. آدام درایور دراین‌میان در چند تئاتر نیز ایفای نقش کرد و معروف‌ترین اجرای وی مربوط‌به‌نمایش Mrs. Warren's Profession (کسب‌وکار میسیز وارن) جرج برنارد شاو، نویسندهٔ شهیر انگلیسی، می‌شود که در این نمایش نقش شخصیت فرانک گاردنر را بر عهده داشت. اما در سال ۲۰۱۱ بود که وی وارد مرحلهٔ جدیدی از حرفهٔ بازیگری شد و در این سال وی به‌تیم بازیگران سریال Girls (دختران) شبکه HBO پیوست و نقش شخصیت آدام سکلر را در ۴۹ قسمت این سریال کمدی و درام محبوب ایفا کرد و سه‌ مرتبه هم نامزد دریافت جایزهٔ اِمی‌شد و همین نقش‌آفرینی نام وی را در هالیوود بر سر زبان‌ها انداخت و سیل پیشنهاد‌ها به‌سوی او سرازیر شد.

آدام درایور پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، تصمیم می‌گیرد به‌عضویت نیروی دریایی دربیاید

بازی در سریال «دختران»، نقش به‌سزایی در موقعیت کاری آدام درایور داشت و شهرتی که وی در این سریال شبکه HBO به‌دست آورد، باعث دیده‌شدن وی در سینمای هالیوود شد و به‌وی ایفای نقش در فیلم Lincoln (لینکلن) استیون اسپیلبرگ پیشنهاد شد و درایور در این فیلم با دانیل دی-لوئیس تکرارنشدنی همبازی شد و نقش شخصیت ساموئل بک‌ویت را ایفا کرد. البته باید بدین نکته اشاره داشته باشیم که آدام درایور پیش از حضور در فیلم «لینکلن»، در سه فیلم سینمایی ایفای نقش کرد که معروف‌ترین فیلم در میان آن‌ها، فیلم Frances Ha (فرانسیس ها) نوآ بامباک بود. وی در سال ۲۰۱۲ در فیلم تحسین‌شدهٔ Inside Llewyn Davis (درون لوین دیویس) برادران کوئن، نقش شخصیت ال کادی را ایفا کرد؛ در این فیلم بازیگرانی چون کری مولیگان، جان گودمن و اُسکار آیزاک حضور داشتند و فیلم پس از اکران در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۳، جایزه گرند پریکس را به‌دست آورد. وی در این سال‌ها پله‌های ترقی را پشت‌سرهم و سریع طی می‌کرد و در سال ۲۰۱۴ در فیلم کمدی This Is Where I Leave You (اینجا شما را ترک می‌کنم) شان لوی، نقش شخصیت فیلیپ آلتمن را ایفا کرد و در این فیلم با بازیگرانی چون جین فوندا، تینا فی، جیسون بیتمن و تیموتی اولیفانت همبازی بود. یک سال بعد هم در اولین فیلم بلاک‌باستری کارنامهٔ کاری خود نقش شخصیت کایلو رن/بن سولو را ایفا کرد؛ وی در فیلم Star Wars: The Force Awakens (جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد) جی. جی. آبرامز خوش درخشید و نشان داد تجربهٔ حضور در تئاتر و البته بعدتر حضور در فیلم‌های کارگردانان مطرح، به‌خوبی وی را برای ایفای نقش‌های این چنینی که تحسین و انتقاد عامهٔ مردم را به‌همراه خواهد داشت، آماده کرده است. وی در این فیلم که فروش بیش از ۲ میلیارد دلاری در گیشه داشت، با بازیگرانی چون جان بویگا، دیزی ریدلی، اُسکار آیزاک، اندی سرکیس، دامنل گیلسون، مکس فون سیدو، هریسون فورد، کری فیشر، مارک همیل، آنتونی دنیلز، پتر مایو و کنی بیکر همبازی بود.

Adam Driver

آدام درایور در سال ۲۰۱۶، در دو فیلم Midnight Special (ویژه نیمه‌شب) جف نیکولز و Paterson (پترسون) جیم جارموش ایفای نقش کرد و در فیلم اول با مایکل شنون، جوئل اجرتون، کیرستن دانست و البته سام شپارد دوست‌داشتنی همبازی شد و در فیلم دوم که در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ حضور داشت، نقش شخصیت پترسون را ایفا می‌کرد و نقش همسر این شخصیت را نیز گلشیفته فراهانی بازی کرد. اما مهم‌ترین فیلمی که وی در این سال در آن به‌ایفای نقش پرداخت، درام تاریخی Silence (سکوت) با بازی لیام نیسون و اندرو گارفیلد بود. این فیلم از آثار متفاوت سالیان اخیر مارتین اسکورسیزی بود که البته همچون بسیاری از فیلم‌های متفاوت و باکیفیت، چندان مورد توجه سینمادوستان نسل جدید قرار نگرفت. سال ۲۰۱۷ نیز سال خوبی برای آدام درایور بود و وی در این سال، در فیلم Logan Lucky (لوگان خوش‌شانس) استیون سودربرگ و فیلم Star Wars: The Last Jedi (جنگ ستارگان: آخرین جدای) ریان جانسون ایفای نقش کرد. درایور در سال ۲۰۱۸ در فیلم بیوگرافی، کمدی و درام BlacKkKlansman (بلکککلنزمن) اسپایک لی، نقش شخصیت کارآگاه فیلیپ زیمرمن را بازی کرد؛ فیلمی که برای رقابت در کسب نخل طلای هفتادویکمین جشنواره فیلم کن انتخاب شد و همچنین در نودویکمین دوره جوایز اسکار، در شش رشته نامزد شد و یکی از نامزدها آدام درایور در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بود و درنهایت اسپایک لی جایزهٔ اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را در این مراسم از آن خود کرد. درایور در سال ۲۰۱۸ ، فیلم دیده‌نشده The Man Who Killed Don Quixote (مردی که دن کیشوت را کشت) تری گیلیام را روی پرده داشت و در این فیلم با دیگر بازیگر نامزد جایزه اسکار امسال، جاناتان پرایس، همبازی بود.

اما سال ۲۰۱۹ را می‌توان نقطهٔ اوج کاری آدام درایور برشمرد و وی در سال گذشته میلادی در چهار فیلم The Report (گزارش)،‌ The Dead Don't Die (مرده‌ها نمی‌میرند)، Marriage Story (داستان ازدواج) و Star Wars: The Rise of Skywalker (جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر) حضور داشت و به‌ایفای نقش پرداخت.

Adam Driver

وی در فیلم «گزارش» نقش شخصیت دنیل جونز را ایفا کرد؛ فیلم «گزارش» درامی براساس واقعیت، محصول سال ۲۰۱۹ ساخته اسکات زی بُرنز و به‌تهیه‌کنندگی استیون سودربرگ، محصول استودیوی آمازون بود که برای اولین‌بار در جشنواره ساندنس به‌نمایش درآمد. داستان این فیلم در مورد یک مأمور FBI با نام دن جونز است که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده و به‌دنبال کار می‌گردد و اتفاقات داستان در زمان حملهٔ تروریستی ۱۱ سپتامبر روایت می‌شود. درایور در سالی که بازی در نقش‌های مختلفی را تجربه کرد، در فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند» جیم جارموش که فیلم افتتاحیه جشنواره کن ۲۰۱۹ بود و همچنین در بخش اصلی جشنواره حضور داشت، نقش شخصیت رونالد پترسون را ایفا کرد که یکنواختی رفتاری این شخصیت تا اندازه‌ای یادآور شخصیت اصلی فیلم Paterson بود.

آخرین نقش‌آفرینی آدام درایور مربوط‌به‌فیلم «داستان ازدواج» می‌شود که وی در این فیلم همکاری دوباره‌ای با نوآ بامباک داشت و یکی از بهترین بازی‌های دوران کاری خود را در این فیلم درام، کمدی و رمانتیک ارائه داد. این فیلم سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) در تاریخ ۶ دسامبر سال گذشته میلادی (۱۵ آذر ماه ۱۳۹۸) از این سرویس محبوب پخش شد و شانس خوبی برای دریافت جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه مراسم اسکار امسال را دارد و نوآ بامباک بار دیگر به‌موضوعی که به‌نظر می‌رسد دغدغه‌ای جدی برای او بوده/است، یعنی طلاق می‌پردازد؛ فیلمی درباره جدایی دو هنرمند که در قلب نیویورک زندگی می‌کنند و بعد پای شهر لس آنجلس نیز به‌ماجرا باز می‌شود؛ کارگردانِ تئاتری که تمام انرژی و استعداد خود را صرف بهترین‌شدن در شهر نیویورک کرده و آرزوی روی صحنه بردن نمایشی در تئاتر رؤیایی برادوی را دارد و در یک قدمی آن نیز قرار می‌گیرد و البته بازیگر زنی که رزومهٔ کاری فوق‌العاده‌ای در گذشته نداشته و تا حد زیادی معروفیت خود را با حضور در آثار همسرش به‌دست آورده، اما حال وی نیز می‌خواهد به‌آرزوی دیرینه‌اش، یعنی نقش‌آفرینی در آثار هالیوودی در شهر لس آنجلس که از دیرباز به‌آن علاقه فراوانی داشت، برسد. مرد، ساحل شرقی را ترجیح می‌دهد و نمی‌خواهد موقعیت خود را که به‌آن عادت کرده ترک کند، زن نیز به‌دنبال در چنگ گرفتن اشتیاقی است که سال‌ها آن را سرکوب‌شده می‌دید و آنقدر دَم نزد تا به‌یک‌باره آتش‌فشان درونی‌اش همه‌چیز را زیر خاکستر برد؛ زن، رؤیای ساحل غرب را دارد. آدام درایور در فیلم «داستان ازدواج» بسیار خوش درخشید و این نقش‌آفرینی نامزدی جوایز معتبر سه جشنواره معروف گلدن گلوب، بفتا و اسکار را برای او به‌ارمغان آورده است. بااین‌حال وی رقبای معروفی در اسکار دارد که کار را برای او نه غیرممکن که بسیار سخت کرده‌اند؛ آنتونیو باندراس، لئوناردو دی‌کاپریو، واکین فینیکس و البته جاناتان پرایس، رقبای درایور در بخش بهترین بازیگر مرد نودودومین دوره از مراسم سالانه‌ٔ اسکار هستند.

Marriage story

سال ۲۰۱۹ را می‌توان نقطهٔ اوج کاری آدام درایور برشمرد و وی در چهار فیلم «گزارش»،‌ «مرده‌ها نمی‌میرند»، «داستان ازدواج» و «جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» ایفای نقش کرد

گفتنی است مراسم اسکار 2020 از ساعت ۴:۳۰ بامداد روز ۲۱ بهمن ماه آغاز خواهد بود و فرش قرمز اسکار نیز از ساعت ۳:۰۰ بامداد همان روز شروع می‌شود. نودودومین مراسم اسکار قرار است بدون میزبان برگزار شود. در مراسم اسکار امسال آتکارش آمبودکار، سلما هایک، بری لارسون، اسپایک لی، ری رومانو و ربل ویلسون برای معرفی برندگان به جیمز کوردن، پنه‌لوپه کروز، بنی فلداستین، زک گوتساگن، داین کیتن، شایا لباف، جرج مکای، استیو مارتین، کیانو ریوز، مایا رودولف و سیگورنی ویور ملحق می‌شوند. پیش‌ازاین اعلام شد که زازی الیویا بیتز، تیموتی شالامی، ویل فرل، گل گدوت، میندی کالینگ، جولیا لوئی درایفوس، لین-منوئل میرندا، آنتونی راموس، مارک رافلو، کلی مری ترن و کریستن ویگ فهرست معرفی‌کننده‌های برندگان مراسم را تشکیل می‌دهند. برندگان دسته‌ٔ بازیگری مراسم سال گذشته یعنی ماهرشالا علی، الیویا کلمن، رجینا کینگ و رامی ملک نیز تندیس‌ها را در طول مراسم اهدا خواهند کرد. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده