نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم The Assistant - دستیار

فیلم دستیار (The Assistant) به کارگردانی کیتی گرین تازه‌کار و بازی جولیا گارنر اخیرا اکران شد و برخلاف رقیبان خود توانست امتیازهای خوبی را از منتقدان دریافت کند.

فیلم The Assistant یا در زبان فارسی «دستیار» یکی از جدیدترین آثار درام شرکت بلیکر استریت (Bleecker Street) است که به‌دست کارگردان تازه‌کاری به نام کیتی گرین، که با این فیلم پا به عرصه‌ی کارگردانی گذاشته است و به‌صورت رسمی کارگردان سینما را آغاز کرده، ساخته شده است. در فیلم دستیار، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون جولیا گارنر در نقش جین، متیو مکفیدن در نقش ویلکاک، کریستین فروست در نقش سینا، مکنزی لی در نقش روبی، نوآه رابینز در نقش دستیار مرد، داگمارا دومینچیک در نقش دانا و پروا بدی در نقش دستیار اجرایی و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم دستیار در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۱۹ (۷ شهریور ۱۳۹۸) در جشنواره فیلم تلیوراید به‌صورت خصوصی برای اولین‌بار به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۷۶ را از بین ۲۲ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران عمومی در سینماهای سرتاسر آمریکا در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود کیتی گرین بوده است. جیمز شاموس، اسکات ماکاولی و پی جنیفر دانا هم تهیه‌کنندگی این فیلم درام را برعهده داشتند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها رو به بالا بودند. در مجموع منتقدانی که نقد خود را برای این فیلم ثبت کردند، از نحوه بازیگری و عملکردی که بازیگر نقش اصلی داشت، بسیار رضایت داشتند و آن را تحسین کردند. علاوه‌بر این، آنها معتقد بودند که این فیلم به خوبی توانسته سوءاستفاده‌های محل کار و همچنین ظلم سیستمی را که در این مکان‌ها وجود دارد، به نمایش بگذارد و به آنها انتقاد کند. از طرف دیگر هم ۸۵ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم The Assistant به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Assistant از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم دستیار، داستان یک روز از زندگی جین (با بازی جولیا گارنر) را به نمایش می‌گذارد. جین اخیرا از کالج فارغ‌التحصیل شده است و علاقه زیادی نسبت به تهیه‌کنندگی فیلم دارد. او حالا برای اینکه بتواند به شغل رویاهای خود برسد، جایگاه یک دستیار جوان و تازه‌کار را در یک شرکت سرگرمی بسیار قدرتمند، به‌دست آورده است. روز او شباهت خیلی زیادی به روزهای کاری دیگر دستیار دارد؛ درست کردن قهوه، تعویض کاغذ در دستگاه کپی، سفارش ناهار، مرتب کردن سفرها، دریافت پیغام‌های تلفنی، بررسی استخدام جدید و غیره. اما هرچه که ساعت کاری روزانه‌ی جین جلوتر می‌رود، خودش و همچنین ما بیشتر و بیشتر از قبل به این موضوع پی می‌بریم که چه سوءاستفاده‌هایی وجود دارد؛ مواردی که به‌طرز مسخره‌ای جنبه‌های مختلف روز کاری او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این سوءاستفاده‌ها و ظلم‌ها آنقدر زیاد می‌شود که جین تصمیم می‌گیرد مقابل آنها بایستد و کاری انجام دهد. اما در همین زمان به این حقیقت پی می‌برد که این کارها، چقدر در سیستمی که خودش وارد آن شده، ریشه دوانده است و چه عمقی دارد.

The Assistant

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Assistant بیندازیم:

شیلا اومالی | RogerEbert.com

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم دستیار یک اثر خیلی خوب محسوب می‌شود، خصوصا در پویایی قدرت و نمایش آن خیلی خوب عمل کرده است.

اریک کوهن | ایندی وایر

۸۳ از ۱۰۰

یک اثر ساکت با جاه‌طلبی‌های بزرگ و مهم. فیلم دستیار یک بیانیه فرهنگی قابل توجه و مهم محسوب می‌شود که در شکلی سینمایی به نمایش گذاشته شده است.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۸۰ از ۱۰۰

سبک خاص کیتی گرین که سرعتی آرام دارد، ممکن است نتواند در طوفان باکس آفیس موفقیت زیادی را به‌دست بیاورد؛ آن هم در برهه زمانی سینمایی‌ای که در آن قرار داریم و مخاطبان بیشتر به دنبال جذابیت‌های آنی هستند. اما جنبه‌های هنری و زاویه دید بسیار جذاب او اصلا قابل انکار نیست.

The Assistant

دن مکا | فیلم استیج

۷۵ از ۱۰۰

گارنر خیلی موثر و خوب است، دوربین هم به ندرت تمرکز خود را از روی او برمی‌دارد. گارنر بازیگری محسوب می‌شود که ویژگی‌های حرکتی او، یک داستان جذاب و درگیر کننده را برای مخاطب تعریف می‌کند؛ بدون اینکه کمک زیادی نیاز داشته باشد.

کاندیس فردریک | The Wrap

۷۰ از ۱۰۰

از یک طرف، سازندگان این فیلم به خوبی درک کردند که المان تعجب و شگفت‌زده کردن، تنها راه تعریف کردن یک داستان احشایی نیست. از طرف دیگر هم جولیا گارنر به‌عنوان بازیگر اصلی تیم آنقدر خوب و جذاب عمل کرده که خودش به تنهایی باعث می‌شود این اثر جذابیت زیادی داشته باشد.

پیتر دبروژ | ورایتی

۴۰ از ۱۰۰

فوق‌العاده سطحی... اصلا هیچ زمانی برای ظرافت و زیرکی وجود ندارد. علاوه‌بر این، محدودیت زیادی در فیلم گرین حس می‌شود. تا حدی که شما تصور می‌کنید که او از این می‌ترسید که به‌خاطر تهمت زدن مورد شکایت قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که این فیلم اکشن و دلهره‌آور توانست رتبه ۹ را در فهرست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Assistant نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای بسیار خوب و جذاب و تاثیرگذار بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده