نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۳

۱۶ حقیقت جالب و خواندنی در مورد اسکار ۲۰۲۰

در آستانه مراسم اسکار ۲۰۲۰، با زومجی همراه باشید تا نگاهی به ۱۷ حقیقت جالب در مورد آن داشته باشیم؛ از شرایط جالب اسکارلت جوهانسون تا وضعیت خاص Toy Story 4.

این روز‌ها، اکثر طرفداران هنر هفتم بی‌صبرانه منتظر اسکار ۲۰۲۰، نود و دومین دوره از جوایز آکادمی آکادمی علوم و هنرهای سینما هستند که قرار است ۲۱ بهمن برگزار شود و برندگان آن، در شاخه‌های مختلف انتخاب شوند. مثل روال هر سال، امسال هم با نامزد شدن آثار و اشخاص مختلف، شاهد رخ دادن اتفاق‌های جالبی هستیم که برخی از آن‌ها، صرفا با نامزد شدن این آثار و افراد محقق شده و برخی هم ممکن است در صورت برنده شدن آن‌ها رخ بدهند. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم در مقاله پیش‌رو، سراغ ۱۷ حقیقت و اتفاق جالبی با محوریت مراسم اسکار امسال برویم که پیشنهاد می‌کنم آن‌ها را از دست ندهید:

اسکارلت جوهانسون

۱- شرایط ویژه اسکارلت جوهانسون با کسب دو نامزدی

نقد فیلم مرتبط

اسکارلت جوهانسون، بازیگر محبوب و موفق هالیوود که پردرآمدترین بازیگر زن سال ۲۰۱۹ هم معرفی شد، با دو نامزدی که در مراسم امسال کسب کرده، به جمع گروهی از بازیگران پیوسته که پیش از این فقط ۱۱ عضو داشت. جوهانسون درواقع دوازدهمین بازیگری است که موفق می‌شود در دو بخش از جوایز مربوط‌به بازیگری، نامزد شود؛ یکی بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای فیلم داستان ازدواج (Marriage Story) و دومی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم جوجو ربیت (Jojo Rabbit). از دیگر افرادی که در یک سال برای دو بخش از جوایز بازیگری نامزد شده‌اند، می‌توان به آل پاچینو در سال ۱۹۹۳، سیگورنی ویور در سال ۱۹۸۹، اما تامپسون در سال ۱۹۹۴، جیمی فاکس در سال ۲۰۰۵ و از همه این‌ها جدیدتر، کیت بلانشت در سال ۲۰۰۸ اشاره کرد. نکته جالب دیگر در مورد این افراد، این است که هیچکدام تا به امروز موفق به برنده شدن هر دو این جایزه‌ها نشده‌اند؛ آیا اسکارلت جوهانسون موفق به شکستن این طلسم خواهد شد؟

۲- طلسم ۱۵ ساله برنده نشدن فیلمی که بهترین بازیگر زن در آن ایفای نقش کرده است

آخرین باری که فیلمِ بهترین بازیگر نقش اصلی زن سال موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم سال شده است، به ۱۵ سال پیش برمی‌گردد؛ جایی که هیلاری سوانک برنده جایزه بهترین بازیگر زن سال شد و و فیلم Million Dollar Baby هم اسکار بهترین فیلم سال را به خانه برد. حال باید منتظر ماند و دید که این طلسم ۱۶ ساله هم خواهد شد؟ اتفاقی که احتمال رخ دادنش هم بالا است؛ چرا که اکثر رسانه‌ها از رنی زلوگر به‌عنوان شانس اصلی برنده شدن جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن سال اسم می‌برند که فیلمش یعنی Judy، حتی در بخش بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۰ نامزد هم نشده است.

۳- سینتیا اریوو، ممکن است جوان‌ترین برنده EGOT تاریخ شود!

EGOT، به شخصی گفته می‌شود که بتواند در طول یک سال، جوایز امی، تونی، اسکار و گرمی را دریافت کند؛ سینتیا اریوو تا الان در کسب سه ضلع از اضلاع این چهارگانه موفق بوده و حال برنده شدنش در اسکار، می‌تواند موفقیتش را تکمیل کند. از آن جالب‌تر اینکه اگر اریوو موفق به دریافت چنین جایزه‌ای شود، تبدیل به جوان‌ترین EGOT تاریخ خواهد شد. رکورددار فعلی در این زمینه، روبرت لوپز با ۳۹ سال سن است و اریوو ۳۳ می‌تواند این رکورد را ۶ سال بهبود ببخشد. وی برای این کار، دو شانس در اسکار امسال دارد؛ اولی برای بهترین بازیگر نقش اصلی زن و دیگری، برای بهترین آهنگ اورجینال. 

فیلم 1917

۴- احتمال ثبت شدن طولانی‌ترین فاصله بین دو جایزه اسکار بهترین کارگردانی

سم مندز که اخیرا نشان شوالیه را هم دریافت کرده، یک بار در سال ۱۹۹۹ برای فیلم American Beauty جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد و حال، این شانس را دارد تا امسال با فیلم 1917 این موفقیت را تکرار کند. نکته جالب اما اینکه در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، بازه تقریبا ۲۰ ساله بین این دو جایزه مندس، تبدیل به طولانی‌ترین فاصله بین دو جایزه اسکار بهترین کارگردانی خواهد شد. این رکورد فعلا در دست بیلی وایلدلر است که یک بار در سال ۱۹۴۵ این جایزه را برای فیلم The Lost Weekend دریافت و ۱۵ سال بعد، با The Apartment در سال ۱۹۶۰ آن را تکرار کرد. 

۵- رقابت یک زن و شوهر برای یک جایزه!

گرتا گرویگ و نوا بامباک، در سال ۲۰۱۱ با یکدیگر وارد رابطه شدند و یک فرزند هم دارند. حال این دو باید برای دریافت جایزه بهترین فیلم، با یکدیگر رقابت کنند؛ بامباک با فیلم Marriage Story و گرویگ هم برای فیلم Little Women. گرویگ و بامباک همچنین در دو شاخه نویسندگی هم نامزد هستند که البته در اینجا رقابتی بین آن‌ها وجود نخواهد داشت؛ چرا که یکی در بخش بهترین فیلم‌نامه اورجینال نامزد شده و دیگری هم در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی. یک نقطه اشتراک دیگر بین آثار این دو، حضور لورا درن در هر دو فیلم است که خودش هم در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد شده است. البته این دو فیلم، برای برنده شدن چنین جایزه‌ای راه سختی در پیش دارند؛ چرا که معمولا فیلم‌هایی که در بخش بهترین کارگردانی نامزد نباشند کار راحتی برای برنده شدن جایزه بهترین فیلم ندارند. هرچند که در این حالت هم استثنا‌هایی وجود دارد؛ مثل فیلم Green Book در سال گذشته یا فیلم Argo که هیچ‌کدام در بخش بهترین کارگردانی نامزد نبودند ولی به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شدند. 

Toy Story 4

۶- Toy Story 4 و شانس تکرار موفقیت قسمت قبلی

نقد فیلم مرتبط

جایزه بهترین انیمیشن، اولین‌بار در سال ۲۰۰۱ وارد اسکار شد و از آن زمان تا به امروز، فقط یک دنباله یعنی انیمیشن Toy Story 3 موفق به دریافت این جایزه شده است و سایر، هیچ‌کدام دنباله یک انیمیشن نبودند. بااین‌حال اگر امسال داستان اسباب بازی 4 بتواند برنده جایزه بهترین انیمیشن اسکار شود، تبدیل به دومین دنباله‌ای خواهد شد که موفق به دریافت چنین جایزه‌ای می‌شود و جالب‌تر اینکه، این موفقیت بازهم متعلق به مجموعه داستان اسباب‌بازی است. 

۷- Parasite در آستانه یک رکوردشکنی

نقد فیلم مرتبط

Parasite در حال حاضر هم اولین فیلم کره‌ای است که موفق به نامزد شدن در شاخه بهترین فیلم اسکار می‌شود و طبیعتا در صورت برنده شدن هم از این حیث رکورددار خواهد بود. فیلم انگل همچنین شِشُمین فیلمی است که همزمان برای بهترین فیلم سال و بهترین فیلم خارجی نامزد می‌شود. از دیگر آثاری که چنین دستاوردی داشته‌اند، می‌توان به Roma، Amour و Crouching Tiger, Hidden Dragon اشاره کرد. 

۸- جاناتان پرایس، تنها نامزد بهترین بازیگر مرد سال است که نقش شخصیتی واقعی را ایفا می‌کند

جاناتان پرایس برای ایفای نقش پاپ فرانسیس در فیلم The Two Popes، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد سال شده است و دیگر نامزد‌ها، یعنی لئوناردو دی کاپریو، آنتونیو باندراس، آدام درایور و واکین فینیکس برای فیلم جوکر، همگی ایفاگر نقش شخصیت‌هایی خیالی هستند. بااین‌حال در شاخه بهترین بازیگر زن سال، افرادی که نقش چهره‌هایی واقعی را ایفا می‌کنند حضور پررنگ‌تری دارند؛ از رنه زلووگر که نقش جودی گارلند را بازی می‌کند تا سینتیا اریوو که در نقش هریت تابمن ایفای نقش می‌کند و شارلیز ترون که در نقش مگین کلی بازی کرده است.

A Beautiful Day in the Neighborhood

۹- اسکار امسال هم محبوبیت مقاله مجله‌ها در بین فیلم‌سازان را تایید می‌کند

فیلم‌هایی که براساس مقاله‌ای از مجله‌ها ساخته شده‌اند، در فصل جوایز امسال حضور پررنگی داشتند و برای مثال، فیلم Hustlers یکی از فیلم‌هایی بود که براساس مطلبی از نیویورک یورک مگزین ساخته شد و در گلدن گلوب هم جزو نامزد‌ها بود. اما فیلمی که در اسکار ۲۰۲۰ حضور دارد و براساس مطلبی از یک مجله ساخته شده، فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood است. فیلمی که براساس مقاله‌ای از مجله اسکوایر در سال ۱۹۹۸ اقتباس شده و تام هنکس هم در آن ایفای نقش کرده است. 

۱۰- ۷۱ سال؛ میانگین سن بهترین بازیگران نقش مکمل مرد

یکی دیگر از نکات جالب نامزد‌های امسال، میانگین سنی بازیگران نقش مکمل با ۷۱ سال است. در این بخش، جو پشی با ۷۶ سال، سیر آنتونی هاپکینز با ۸۲ سال، آل پاچینو با ۷۹ سال، تام هنکس با ۶۳ سال و برد پیت هم با ۵۶ سال حضور دارند. باتوجه‌به سابقه درخشان این بازیگران، همه آن‌ها قبلا هم برنده جایزه اسکار شده‌اند که البته جایزه برد پیت برای تهیه‌کنندگی 12 Years A Slave بوده و بقیه همگی در بخش‌های مربوط‌به بازیگری برنده جایزه شده‌اند. 

۱۱- Birdman؛ الگویی برای برنده شدن احتمالی 1917

آن‌هایی که علاقه زیادی به پیش‌بینی برندگان اسکار دارند، معمولا شاخه بهترین تدوین را با دقت زیادی بررسی می‌کنند؛ چرا معمولا ارتباط تنگاتنگی بین نامزد شدن در این بخش و برنده شدن به‌عنوان بهترین فیلم وجود دارد. اما از فیلم ۱۹۱۷، در حالی به‌عنوان یکی از شانس‌های اصلی برنده شدن جایزه بهترین فیلم یاد می‌شود که این اثر در زمینه تدوین نامزد نشده است و تنها اثری که از سال ۱۹۸۰ تا به امروز بدون نامزد شدن در این شاخه موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم شده، Birdman است. یک نکته اشتراک جالب بین Birdman و 1917 وجود دارد و آن هم اینکه در هر دو این آثار، به نظر می‌رسد که از تکنیک سکانس پلان استفاده است؛ درحالی‌که در واقعیت چنین چیزی رخ نداده و همین قضیه حالتی کنایی دارد و نشان می‌دهد که این آثار، با وجود نامزد نشدن در بخش بهترین تدوین، کیفیت بالایی در این زمینه دارند. 

فیلم Ford v Ferrari

۱۲- Ford v Ferrari اولین فیلم نامزد بهترین فیلم سال با محوریت مسابقات ماشین‌سواری

نقد فیلم مرتبط

شاید این مورد عجیب به‌نظر برسد، ولی واقعیت این است که تا به امروز، فیلم‌های مشهوری که با محوریت مسابقات رانندگی داشتیم، موفق به حضور در جمع نامزد‌های بهترین فیلم سال نشده بودند؛ فیلم‌هایی مثل Rush، Grand Prix و Days of Thunder که خب بالاخره، فیلم فورد دربرابر فراری این طلسم را شکست و در بین نامزد‌های این بخش قرار گرفت. این فیلم که در برخی کشور‌ها با اسم Le Mans '66 هم شناخته می‌شود، البته از طرف خیلی کارشناس‌ها و رسانه‌ها به‌عنوان فیلمی معرفی می‌شود که شانس بالایی برای برنده شدن در این بخش ندارد.

۱۳- شانس نت‌فلیکس برای موفقیت در اسکار افزایش یافته است

نقد فیلم مرتبط

نتفلیکس، سال گذشته روی فیلم Roma سرمایه‌گذاری کرد اما این اثر، درنهایت رقابت را به گرین بوک واگذار کرد. بااین‌حال امسال، نتفلیکس با داشتن گزینه‌های بیشتر، شانس بیش‌تری برای موفقیت در اسکار دارد؛ به طوریکه آن‌ها روی آثار مختلفی مثل The King، Dolemite Is My Name، The Two Popes و The Laundromat سرمایه‌گذاری کرد اما بدون شک، اصلی‌ترین نماینده‌های نتفلیکس در اسکار، دو فیلم Marriage Story و مرد ایرلندی هستند. هرچند ممکن است آکادمی کماکان علاقه زیادی به دادن جایزه به فیلم‌های پخش‌شده از سرویس‌های استریم نداشته باشد، ولی در هر حالت، مخصوصا از آیریشمن به‌عنوان یکی از بخت‌های اصلی برنده شدن جایزه بهترین فیلم سال یاد می‌شود. 

Parasite

۱۴- دوتا از فیلم‌های مهم نامزد‌های بهترین فیلم، در بخش بازیگری نامزدی ندارند

انگل و فیلم 1917، دوتا از آثار شاخص در بین نامزد‌های بهترین فیلم سال اسکار ۲۰۲۰ هستند اما نکته جالب در مورد آن‌ها، این است که هیچ‌کدام در بخش بهترین بازیگر نامزدی ندارند؛ دلیل اتخاذ چنین تصمیمی در مورد فیلم Parasite، احتمالا به این دلیل است که اصطلاحا بازیگر اصلی این فیلم را کل بازیگران آن در نظر می‌گیرند نه یک شخص خاص. بااین‌حال در مورد 1917، این قضیه کمی عجیب است؛ چرا که جرج مک‌کی تقریبا در کل فیلم حضور دارد. 

۱۵- دیانا وارن، برای یازدهمین بار نامزد اسکار شده است

دیانا وارن، ترانه‌سرای معروف، امسال برای یازدهمین بار نوشتن آهنگی را برعهده داشته که نامزد اسکار شده است. وی وظیفه نوشتن آهنگ I'm Standing With You را برای فیلم Breakthrough برعهده داشته که در بخش بهترین آهنگ اورجینال نامزد شده است و در سال‌های گذشته هم برای نوشتن آهنگ‌هایی چون How Do I Live یا I Don't Want to Miss a Thing از آئرواسمیت، نامزد شده بود. البته نکته جالب در مورد وارن، این است که آهنگ‌های وی تا به امروز هرگز برنده جایزه اسکار نشده‌اند. 

جودی گارلند

۱۶- جودی گارلند ممکن بود برنده جایزه اسکار شود

رنی زلوگر که نقش جودی گارلند را در فیلم Judy بازی می‌کند، یکی از شانس‌های اصلی برنده شدن جایزه اسکار در شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی زن است. اتفاقی که از یک نظر، موردی بسیار جالب به‌حساب می‌آید؛ چرا که گارلند خودش هم در دوران فعالیت هنری‌اش شانس برنده شدن جایزه اسکار را داشت. وی که در این مراسم نامزد شده بود، به‌دلیل به دنیا آوردن فرزندش در بیمارستان بود و حتی دوربین‌هایی به اتاق محل بستری او برده شده بودند تا در صورت برنده شدن گارلند، این صحنه را ثبت کنند! بااین‌حال درنهایت و در میان تعجب همگان، جایزه اسکار آن دوره درنهایت به گریس کِلی داده شد و حتی عکاسان در پی این اتفاق خیلی زود دوربین‌هایشان را جمع‌آوری کرده و محل را ترک کردند! حال اگر زلوگر بتواند جایزه اسکار را برنده شود، به‌نوعی ادای احترامی به جودی گارلند هم خواهد بود. 

* در مقایسه با مطلب منبع، دو مورد از حقایق با یکدیگر ترکیب شده‌اند و به همین دلیل یک عدد تفاوت وجود دارد.


منبع BBC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده