نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Gretel and Hansel - گرتل و هانسل

فیلم گرتل و هانسل (Gretel and Hansel) با کارگردانی آز پرکینز اخیرا به‌روی پرده سینماها رفت و توانست نمرات نسبتا خوبی را از منتقدان راتن تومیتوز و متاکریتیک دریافت کند.

فیلم Gretel and Hansel یا در زبان فارسی «گرتل و هانسل» یکی از جدیدترین آثار فانتزی، ترسناک و دلهره‌آور شرکت اوریون پیکچرز (Orion Pictures) است که به‌دست کارگردان، نویسنده و بازیگر بسیار خوبی به‌نام آز پرکینز، کارگردان و بازیگر فیلم I Am the Pretty Thing That Lives in the House (من همان چیز زیبایی هستم که در خانه زندگی می‌کند)، فیلم The Blackcoat's Daughter یا همان February، فیلم The Girl in the Photographs (دختر داخل تصاویر)، فیلم Cold Comes the Night (سرمای شب می‌آید)، فیلم Star Trek (پیشتازان فضا)، فیلم Secretary (منشی) و فیلم Legally Blonde (قانونا بلوند) و غیره ساخته شده است. در فیلم گرتل و هانسل، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون سوفیا لیلیس در نقش گرتل (یک دختر ۱۶ ساله و خواهر بزرگتر هانسل)، سم لیکی در نقش هانسل (برادر ۸ ساله‌ی گرتل)، چارلز بابالولا در نقش شکارچی (مرد جوانی که به گرتل و هانسل کمک می‌کند تا به خانه خود بازگردند)، الیس کریج در نقش هولدا/جادوگر (یک جادوگر شیطانی ترسناک و قدرتمند که در بخش‌های تاریک جنگل زندگی می‌کند) و جسیکا دی گوو در نقش جوانی‌های هولدا/جادوگر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم گرتل و هانسل در تاریخ ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ۱۳۹۸) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده به‌صورت عمومی به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۶۴ را از بین ۱۶ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده راب هایز بوده است. داستان فیلمنامه این فیلم براساس کتابی که توسط برادران گریم با نام Hansel and Gretel منتشر شده، نوشته شده است. برایان کاوانا جونز و فرد برگر هم تهیه‌کنندگی این فیلم ترسناک را برعهده داشتند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها متوسط و رو به بالا بودند. در مجموع منتقدانی که نقد خود را برای این فیلم ثبت کردند، از سبک فیلم‌برداری و همچنین جوی که در این فیلم وجود داشت، بسیار رضایت داشتند و آن را تحسین کردند. علاوه‌بر این، آن‌ها نحوه بازیگری بازیگران و المان‌های ترسی را که در این فیلم قرار داشت، بسیار دوست داشتند. اما از طرف دیگر فیلمنامه و سرعت پیش‌روی آن را اصلا قبول نداشتند و تا حد زیادی مورد انتقاد قرار دادند. از طرف دیگر هم ۵۶ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر دلهره‌آور را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Gretel and Hansel به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Gretel and Hansel از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

مدت‌های خیلی زیادی قبل، در یک شهر کوچک حومه‌ای در یک داستان افسانه‌ای، دختر جوانی (با بازی سوفیا لیلیس) برادر کوچک خودش (با بازی سمی لیکی) را همراه خود به جنگل تاریکی می‌برد. آن‌ها قصد دارند تا در این جنگل به‌دنبال غذا بگردند و کاری برای خود پیدا کنند. اما در همین حین با یک نیروی شیطانی و شرور بسیار ترسناک برخورد می‌کنند که همه چیز را تغییر می‌دهد.

فیلم Gretel and Hansel

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Gretel and Hansel بیندازیم:

متیو موناگل | آستین کرونیکل

۸۹ از ۱۰۰

این فیلم در بهترین حالت، یک اثر ترسناک برای مخاطبان جوان محسوب می‌شود.

چندلر لواک | گلوب اند میل

۸۸ از ۱۰۰

همه چیز در رابطه با فیلم Gretel and Hansel عجیب‌تر، هوشمندانه‌تر و خیلی سینمایی‌تر از چیزی که من انتظار داشتم، شده است؛ به‌لطف برخی انتخاب‌های سینمایی بسیار جذابی که آز پرکینز به‌عنوان کارگردان پروژه گرفته است.

درک اسمیت | مجله اسلنت

۷۵ از ۱۰۰

تفاوت‌ها از همان نام فیلم آغاز می‌شود. همین که سازندگان اسم دو شخصیت را جابه‌جا کرده‌اند، نشان می‌دهد که قصد دارند از زاویه‌ای زنانه و منحصر به فردی داستان افسانه‌ای برادران گریم را به نمایش بگذارند.

تریس ترمن | کانسیکوئنس آو ساوند

۷۵ از ۱۰۰

فیلم گرتل و هانسل یک داستان افسانه‌ای کلاسیک را به‌روز‌رسانی کرده که نتیجه بسیار خوب و چشمگیری هم داشته است. این فیلم، یک اثر زیبا و لذت‌بخش به حساب می‌آید که به هوش مخاطبان خود اعتماد می‌کند.

Gretel and Hansel

مت دونیتو | وی گات دیس کاورد

۵۰ از ۱۰۰

زمانی‌که بحث فیلم‌برداری و طراحی تولید به میان می‌آید، فیلم گرتل و هانسل یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. اما از طرف دیگر، زمانی‌که بحث فیلمنامه و سرعت پیش‌روی به میان می‌آید، این اثر تو خالی و پوچ است؛ آنقدر زیاد که قدرت زیادی برای غلبه کردن به آن نیاز است.

اندرو بارکر | ورایتی

۵۰ از ۱۰۰

مشکل این است که خیلی از ویژگی‌ها و خصوصیات مثبت این فیلم، به خطر افتاده به‌نظر می‌رسد.

مارک کندی | آسوشیتد پرس

۱۲ از ۱۰۰

فیلم گرتل و هانسل، به همان اندازه که از لحاظ بصری جذابیت دارد، خسته کننده است؛ یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای که در اصل باید در قالب ۳ دقیقه به‌عنوان موزیک ویدیویی برای مریلین منسون یا آزی آزبورن منتشر می‌شد. این فیلم در ژانر ترس قرار دارد، اما بسیار لوس است. اگر بتوان وهم‌آور یا گرفته را یک ژانر حساب کرد، این فیلم قطعا در آن قسمت قرار می‌گیرد. در اصل یک اثر ۹۰ دقیقه‌ای وهم‌آور است. این فیلم آزاردهنده است.

لازم به ذکر است که این فیلم اکشن و دلهره‌آور توانست رتبه ۲۷ را در فهرست بهترین آثار سینمایی و رتبه ۱۱ را در فهرست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Gretel and Hansel نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و نسبتا جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده