Rayman Mini یک نسخه مینیمال شده از Rayman Adventures است که می‌تواند نزدیک به سه ساعت تجربه‌ی سرگرم کننده و لذت بخشی را در اختیار مخاطب قرار دهد.

Rayman را می‌توان یکی از جذاب‌ترین مجموعه‌های شرکت یوبیسافت (Ubisoft) دانست که اولین نسخه از آن در سال ۱۹۹۵ عرضه شد. یکی از ویژگی‌های این مجموعه، طراحی خوب مراحل و سکوبازی‌ها است که حسابی مخاطب را سرگرم می‌کند. بااینکه چند سالی است جای خالی نسخه جدید ریمن در صنعت بازی‌های ویدیویی خالی است، اما یوبیسافت با ساخت Rayman Adventures سعی کرد تجربه‌ای متفاوت و جذابی را در اختیار کاربران موبایل قرار دهد. البته این شرکت فرانسوی درگذشته و با خلق Rayman Jungle Run و Rayman Fiesta Run مجموعه ریمن را وارد پلتفرم موبایل کرده بود، اما نسخه ادونچرز، ویژگی‌های جدید و منحصربه‌فردی داشت که با استقبال بالای کاربران روبه‌رو شد.

Rayman Mini

یوبیسافت از همان طراحی‌های به‌کار گرفته شده در نسخه Origins و Legends برای ریمن مینی هم استفاده کرده است

ازاین‌رو شرکت یوبیسافت به‌مناسب عرضه سرویس اپل آرکید، نسخه‌ای جدید از بازی Rayman را در اختیار کاربران این سرویس قرار داد تا بتوانند ظاهر جدیدی از جهان Rayman را تجربه کنند. Rayman Mini، یک بازی مینیمال از سری ریمن است که باوجود نقاط قوت خود، نقاط ضعفی هم دارد که سبب شده تا این بازی نتواند یک تجربه‌ی بی‌نقص را ارائه دهد. Rayman Mini، همانند اکثر نسخه‌های این مجموعه فاقد داستان است و گیم‌پلی، موردی است که سازنده روی آن تمرکز کرده است. با شروع اولین مرحله از بازی Rayman Mini، اولین موردی که نظر شما را به خود جلب می‌کند، طراحی‌های بازی است. یوبیسافت از همان طراحی‌های به‌کار گرفته شده در نسخه Origins و Legends برای ریمن مینی هم استفاده کرده است.

ازاین‌رو با یک بازی پلتفرمر دوبعدی طرف هستیم که هر مرحله از آن، دارای چالش‌ها و موانع مختلف است. نحوه‌ی هدایت کاراکتر در Rayman Mini هم همانند سایر نسخه‌های موبایل است. هوش مصنوعی هدایت دویدن قهرمان داستان را برعهده می‌گیرد و شما تنها می‌توانید کارهایی مثل ضربه‌زدن، پریدن یا پرواز کردن را انجام دهید. Rayman Mini را از نظر گیم‌پلی می‌توان یک نسخه کوچک شده از Rayman Adventures دانست که یوبیسافت تغییراتی را در گیم‌پلی به‌وجود آورده است. برای مثال، بازی فاقد آزاد کردن شخصیت‌های مختلف است و اگر تمامی سکه‌های داخل یک مرحله را کسب کنید، یک آیتم صورتی رنگ را دریافت می‌کنید. همچنین در مرحله پایانی هر جهان که مربوط‌به مرحله باس فایت بازی است، می‌توانید یک لباس را آزاد کنید.

Rayman Mini

یوبیسافت سعی کرده ازطریق آیتم‌های جمع‌آری و ظاهر متفاوت کاراکترها، بازیکنان را به‌تجربه‌ی مجدد Rayman Mini دعوت کند

درواقع آیتم‌های صورتی رنگ و لباس‌های قرار گرفته در مرحله باس فایت هر جهان از بازی Rayman Mini، در نقش آیتم‌های تزئینی قرار گرفته‌اند. یوبیسافت در کل سه شخصیت باربارا، ریمن و گلوباکس را برای ریمن مینی درنظر گرفته است که هرکدام از این شخصیت‌ها، ظاهر متفاوتی دارند. ازاین‌رو بازیکن برای اینکه بتواند سایر ظاهرها را هم آزاد کند، می‌تواند به‌سراغ آیتم‌های جمع‌آوری بازی برود. بااین‌حال اگر علاقه‌مند به این دسته از آیتم‌ها نیستید، تجربه‌ی یکسانی را نسبت‌به سایر بازیکنان کسب خواهید کرد. یوبیسافت سعی کرده ازاین‌طریق بازیکنان را به‌تجربه‌ی مجدد Rayman Mini دعوت کند. از نظر تعداد مراحل، Rayman Mini دارای پنج جهان مختلف است که هر جهان دارای ۹ مرحله است.

Rayman Mini

یوبیسافت می‌توانست به‌جای سخت‌تر کردن ناگهانی بازی در پنجمین جهان ریمن مینی، درجه سختی را بین تمامی جهان‌ها تقسیم کند

طراحی مراحل ریمن مینی یکی از نقاط قوت آن به‌حساب می‌آید، زیرا هرکدام از آن‌ها ساختار متفاوتی نسبت‌به یکدیگر دارند. تنها موردی که دراین‌میان کمی مخاطب را ناامید می‌کند، این است که سری Rayman همیشه به داشتن مراحلی چالش‌برانگیز معروف است. ساختار مراحل در نسخه‌های پیشین به‌گونه‌ای بود که رفته رفته درجه سختی آن‌ها بیشتر می‌شد تا کاربر برای پشت سر گذاشتن آن‌ها تلاش بیشتری داشته باشد. این در حالی است که چهار جهان ابتدایی ریمن مینی، آنطور که باید و شاید مخاطب را به‌چالش نمی‌کشد، اما در جهان پنجم شاهد افزایش ناگهانی درجه سختی بازی هستیم که باعث غافلگیر شدن بازیکن می‌شود. یوبیسافت می‌توانست به‌جای سخت‌تر کردن ناگهانی بازی، درجه سختی را بین تمامی جهان‌ها تقسیم کند. یکی دیگر از مواردی که Rayman Mini از آن رنج می‌برد، مدت زمان کم بازی است. بااینکه با پنج جهان روبه‌ هستیم که هر جهان یک باس فایت و هشت مرحله مختلف را در خود جای داده است، اما بازیکنان می‌توانند درکمتر از سه ساعت بازی را کامل کنند.

Rayman Mini

ریمن مینی دارای باس‌های متنوعی در انتهای هر جهان است، اما به‌صورت مستقیم با این باس‌ها وارد نبرد نمی‌شوید و بیشتر شاهد مراحلی هستیم که به‌صورت تعقیب و گریز طراحی شده‌اند

یوبیسافت می‌توانست به‌جای عرضه Rayman Mini، یک نسخه کامل‌تر را در اختیار کاربران اپل آرکید قرار دهد تا تجربه‌ی بهتری را کسب کنند، زیرا طراحی مراحل Rayman Mini از نظر بصری و تنوع به‌قدری خوب است که با کمی گسترده‌تر کردن آن‌ها، تجربه‌ی کاربر بیش‌ازپیش لذت بخش‌تر می‌شد. از نظر بصری، یوبیسافت از طراحی‌ و جلوه‌های بصری Rayman Legends برای Rayman Mini استفاده کرده است. از نظر تنوع مراحل هم، هر پنج جهان بازی طراحی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود را دارند و مراحل زیرمجموعه این پنج جهان هم متفاوت طراحی شده است تا بازیکن تجربه‌ی یکنواخت و خسته‌ کننده‌ای را کسب نکند. ریمن مینی دارای باس‌های متنوعی در انتهای هر جهان است، اما به‌صورت مستقیم با این باس‌ها وارد نبرد نمی‌شوید و بیشتر شاهد مراحلی هستیم که به‌صورت تعقیب و گریز طراحی شده‌اند. بااین‌حال، این تعقیب و گریزها لحظات سرگرم کننده و جالبی را به‌وجود آورده‌اند و در انتها، سه مرحله هم برای بازیکنان طراحی شده است که شامل باس‌ها و تعقیب‌وگریزهای مختلف می‌شود. از نظر فنی هم بازی Rayman Mini در سطح بسیار خوبی قرار دارد و مشکل فنی خاصی در بازی دیده نمی‌شود. یکی از مشخصه‌های اصلی مجموعه ریمن، موسیقی است. بااینکه موسیقی‌های به‌کار گرفته شده در ریمن مینی به‌خوبی نسخه‌های پیشین نیست، اما با حال‌وهوای بازی و مراحل هم‌خوانه داشته و بازیکن به‌خوبی می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

Rayman Mini

بازی Rayman Mini با تمام نقاط ضعف خود می‌تواند تجربه‌ی خوب و قابل قبولی را در اختیار علاقه‌مندان به سری ریمن و بازی‌های پلتفرمر قرار دهد. همچنین پشتیبانی کامل از کنترلرهای پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان هم سبب شده تا روی گوشی‌های موبایل یا لپ‌تاپ مک خود بتوانید تجربه‌ی راحت و بدون دردسری را کسب کنید. اگر از کاربران اپل آرکید هستید، قطعا تجربه‌ی Rayman Mini خالی از لطف نیست و می‌تواند برای مدت زمان کوتاهی شما را سرگرم کند. البته اگر اهل ۱۰۰ درصد کردن مراحل باشید، مدت زمان سرگرم شدن شما کمی افزایش پیدا کند.

 


منبع زومجی

Rayman Mini

شرکت یوبیسافت به مناسب عرضه شدن سرویس اپل آرکید، بازی Rayman Mini را در اختیار کاربران این سرویس قرار داد تا تجربه‌ای خاص و سرگرم کننده را کسب کنند. Rayman Mini با اینکه دارای مراحلی متنوع و سرگرم کننده است و باس فایت‌های بازی هم هرکدام مکانیسم‌های مبارزه‌ای خود را دارند، اما بازی بسیار کوتاهی است و کاربران در مدت زمان تقریبا سه ساعت می‌توانند آن را کامل کنند.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + طراحی متنوع پنج جهان بازی
  • + جلوه‌های بصری چشم نواز و دوست داشتنی
  • + موسیقی گوش‌نواز
  • + باس فایت‌های متنوع

نقاط ضعف

  • - کوتاه بودن بیش از حد بازی
  • - عدم تقسیم درجه سختی مراحل
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده