شیوع کرونا چه تاثیری بر کشورهای جنوب شرق آسیا داشته است؟

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
شیوع کرونا چه تاثیری بر کشورهای جنوب شرق آسیا داشته است؟

ویروس کرونا به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یک بیماری همه‌گیر جهانی است؛ مسئله‌ای که سفر به کشورهای جنوب شرق آسیا را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است.

با شیوع ویروس کرونا (COVID-19)، کشورهای جنوب شرق آسیا ضربه‌های سنگینی خورده‌اند. با این مقاله از کجارو همراه شوید تا از وضعیت کشورهای مذکور بیشتر بدانید.

تا به امروز، هشت اسفند ۱۳۹۸، آمار رسمی مبتلایان به COVID-۱۹، به حدود ۸۲,۱۸۸ نفر می‌رسد که تقریبا ۹۶ درصد آن‌ها به سرزمین اصلی چین (۷۸,۴۹۹ نفر) تعلق دارند. دیگر کشورها که شیوع کرونا در آن‌ها جدی است، به‌ترتیب، کره جنوبی با ۱,۵۹۵ نفر، ژاپن با ۱۸۹ نفر، ایران با ۲۴۵ نفر و سنگاپور با ۹۳ نفر هستند.

متاسفانه بیش از ۲,۷۴۷ نفر در سرزمین اصلی چین، ۱۳ نفر در کره جنوبی، سه نفر در ژاپن و ۲۶ نفر در ایران، بر اثر ابتلا به این ویروس کشته شده‌اند. طبق گفته‌های مرکز کنترل بیماری و پیشگیری (KCDC)، کره جنوبی با اعلام ۳۳۴ مورد جدید، درمجموع ۱,۵۹۵ مبتلا دارد.

سیاست چین در زمان بحران کرونا

دولت چین، برای کمک به سرمایه‌گذاران خارجی (FIEs) که در برابر تاثیرات ویروس کرونا مقاومت می‌کنند و اعتماد و اطمینان را به دیگر سرمایه‌گذاران خارجی بازمی‌گردانند، سیاست‌های گوناگونی تصویب کرده است. طبق گزارش چاینا بریفینگ (China Briefing)، این سیاست‌ها محدوده گسترده‌ای از تخصیص وام‌های با سود پایین تا تسریع در اجرای پروژه‌های اصلی سرمایه‌گذاری خارجی را شامل می‌شوند.

طبق گزارش الجزیره، مناطق شمال شرقی کشور چین مانند مغولستان داخلی و سین‌کیانگ و استان سیچوان در جنوب غربی، پس از تایید کاهش خطر شیوع ویروس کرونای جدید، سطح وضعیت اضطراری خود را کاهش داده‌اند.

رویکرد ژاپن برای بازی‌های المپیک

طبق گزارش الجزیره، علی‌رغم پیشنهاد یکی از اعضای کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برای لغو بازی‌های المپیک ژاپن به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، این کشور تصمیم گرفته است تا آماده‌سازی برای میزبانی از المپیک امسال را ادامه دهد.

سیکو هاشیموتو (Seiko Hashimoto)، وزیر المپیک گفت:

تمام کاری که می‌توانیم انجام بدهیم این است که با آرامش خاطر برای میزبانی از بازی‌ها آماده شویم و از طرف کمیته بین‌المللی المپیک مورد تایید قرار بگیریم.

سیاست‌ کشورها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

کرونا

چین

بیش از ۲۰ هزار پرواز دوطرفه خارجی و داخلی تاکنون برای مقابله با ویروس کرونا، لغو یا به‌طور مستمر از برنامه، خارج شده‌اند. این رقم که بیش از دو‌سوم کل پروازهای برنامه‌ریزی شده چین را تشکیل می‌دهد، از ۲۳ ژانویه تا ۱۸ فوریه (سه تا ۲۹ بهمن) اتفاق افتاد؛ زمانی که مقامات کشور، سفر به فرودگاه بین‌المللی ووهان تیانهه (Wuhan Tianhe) و بالعکس را ممنوع کردند.

از پایان ماه ژانویه، بیشتر جاذبه‌های گردشگری در سراسر سرزمین اصلی چین از جمله شهر ممنوعه پکن، بخش‌هایی از دیوار چین، لشکر سفالین یا لشکر تراکوتا در شی‌آن و اقامتگاه دیزنی‌لند در شانگهای، به‌صورت موقت بسته شدند.

کره جنوبی

کره جنوبی با ۱,۵۹۵ مورد ابتلا و ۱۳ قربانی، پس از چین و ایران، بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد. طبق گزارش بی‌بی‌سی، مقامات محلی، کلیسای شینچنجی (Shincheonji Church) را به‌عنوان محل اصلی شیوع این بیماری شناسایی کرده‌اند.

افراد پس از حضور در شهر دئگو در جنوب شرقی کره جنوبی، به احتمال زیاد، یکدیگر را بیمار کرده‌اند و سپس به‌صورت جداگانه با سفر به دیگر نقاط کشور، موجب شیوع ویروس کرونا شده‌اند. برای مقابله با شیوع این بیماری، بازی‌های ورزشی در کره جنوبی لغو شده است و بسیاری از موزه‌ها نیز به‌صورت موقت تعطیل هستند.

ژاپن

دولت ژاپن با اتخاذ یک سیاست ساده از مردم خواسته است که در خانه‌هایشان بمانند و از رفتن به بیمارستان تا حد امکان خودداری کنند. لیگ ملی فوتبال ژاپن نیز تمام مسابقات رسمی خود را تا ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) به تعویق انداخته است.

دیک پوند (Dick Pound)، قدیمی‌ترین عضو کمیته بین‌المللی المپیک در مصاحبه‌ای با آژانس خبری آسوشیتد پرس گفت که هم‌اکنون برای تصمیم‌گیری درمورد سرنوشت المپیک توکیو، یک بازه زمانی سه ماهه در اختیار داریم.

تأثیر ویروس کرونا بر سفر گردشگران به این مناطق 

اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا و وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، توصیه‌های زیر را برای محافظت در مقابل ویروس کرونا منتشر کرده‌اند.

چین: از هرگونه سفر غیرضروری به چین اجتناب کنید.

کره جنوبی: اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا، سفر به شهرهای دئگو و چئونگدو را فقط در صورت ضرورت، مجاز دانست؛ اما وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، هشدار سطح دو با افزایش احتیاط در سفر به این مناطق را صادر کرده است.

ژاپن: برای پیشگیری در مقابل شیوع ویروس کرونا، آژانس خدمات مهاجرت ژاپن اظهار کرد که از یکم فوریه (۱۲ بهمن)، افراد با شرایط زیر، به‌غیر از شرایط استثنایی، نمی‌توانند وارد این کشور شوند:

  • ملیت‌های خارجی که در طول ۱۴ روز قبل از ورودشان به ژاپن، در استان هوبی در جمهوری خلق چین بوده‌اند.
  • ملیت‌های خارجی که پاسپورت چینی صادرشده از استان هوبی در جمهوری خلق چین دارند.

اگر برنامه سفر به کشورهای آلوده به ویروس کرونا را دارید، حتما با شرکت هواپیمایی، هتل یا شرکت برگزارکننده تور خود تماس بگیرید و از تمام تغییرها آگاه شوید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه