نویسنده: میلاد فاطمی
// سه شنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۱

پتنت کنترلر پلی استیشن 5 خبر از توانایی ثبت ضربان قلب و تعرق گیمر را می‌دهد

باتوجه به پتنت ثبت‌شده توسط سونی، به‌نظر می‌رسد کنترلرهای Dualshock نسل بعدی می‌توانند بیوفیدبک‌های گیمر را جمع‌آوری کرده و براساس آنها تجربیات کاربران را تغییر دهند.

تا چند ماه آینده و پایان سال میلادی ۲۰۲۰، به‌صورت رسمی کنسول‌های نسل نهم روانه بازار می‌شوند. سونی با پلی استیشن 5 و مایکروسافت نیز با ایکس باکس سری ایکس قرار است بازهم برای مدت نسبتا طولانی خاطرات تازه و فراموش‌نشدنی‌ای را برای علاقه‌مندان خود به‌وجود آورند.

مایکروسافت در نمایشگاه The Game Awards 2019 با نمایش تریلر کوتاه اما جذابی، از ظاهر کنسول آینده ایکس باکس رونمایی کرد؛ ولی در طرف مقابل سونی به‌دلیل سیاست‌های خود، هنوز حتی تاریخ رسمی رونمایی از پلی استیشن 5 را نیز مشخص نکرده است. در کنار ظاهر و مشخصات سخت‌افزاری دستگاه، کنترلر کنسول و ارگونومی بودن آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از نظر کنترلر هر دو رقیب کارنامه مثبتی از خود به‌جا گذاشته‌ و توانسته‌اند در این سال‌ها رضایت کاربران خود را جلب کنند.

حال اما در تازه‌ترین اخبار کنسول‌ های بازی، به‌نظر می‌رسد سونی قرار است تحولی در کنترلرهای خود ایجاد کند؛ چراکه طبق اطلاعات منتشر شده، سونی پتنتی را ثبت کرده است که طی آن کنترلرهای پلی استیشن 5 (دوال شاک 5) با استفاده از بیوفیدبک‌های گیمر (بازخورد زیستی)، تجربیات کاربر را تغییر می‌دهد. با استناد به جزییات این پتنت، کنترلرها دارای سنسورهایی هستند که در حین بازی فیدبک‌های گیمرها را جمع‌آوری می‌کنند. وظیفه اصلی این سنسورها این است که تعرق‌های پوستی و همچنین ضربان قلب گیمر را دنبال کنند. پلی استیشن 5 نیز همان‌طور که اشاره شد از این اطلاعات جمع‌آوری شده استفاده می‌کند و تجربه متفاوتی را برای گیمر خود به‌وجود می‌آورد. سوال اصلی اما که هنوز پاسخی برای آن داده نشده، این است که این فرآیند چگونه قرار است رخ دهد و در عمل باید توقع چه تغییراتی را داشته باشیم.

Dualshock

نکته جالب این است که در توضیحاتی که درمورد این پتنت منتشر شده است، تصویر گرفته شده‌ای از کاربر نیز دیده می‌شود که این موضوع می‌تواند نشانگر ارتباط آن با دوربین مخصوص پلی استیشن باشد.

اطلاعات بیوفیدبک برای انتخاب بین یک یا چند گزینه‌ای که در یک محتوا ارایه شده است بدون اینکه کاربر نیاز داشته باشد اطلاعات اضافی وارد کند، استفاده می‌شود.

با استناد به توضیخات این پتنت ثبت شده، هدف و تمرکز اصلی سونی، ارایه یک تجربه عمیق و متقابل برای گیمرها است. باتوجه به اینکه این پتنت طوری طراحی شده است که با سیستم واقعیت مجازی در ارتباط باشد،‌ به‌نظر می‌رسد سونی در نسل آینده قرار است تجربه جدیدی از واقعیت مجازی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

در صنعت بازی‌های ویدیویی خواسته اصلی این است که با ارایه یک تجربه متقابل، گیمرها از بازی خود لذت بیشتری ببرند.

Dualshock

بر اساس گفته‌های منتشر شده، بازخوردهای زیستی کمک می‌کند تا درک بهتری از واکنش‌های احساس گیمر در حین بازی به‌دست آید. زمانیکه کاربر لحظه احساسی را سپری کند، غده تعرقی آن شروع به فعالیت می‌کند که در این صورت تغییراتی در سیستم گیمر صورت می‌گیرد. نکته مثبت و امیدوار کننده این است که درصورت اجرا شدن این پتنت، بازی‌سازان بتوانند آثار درگیرکننده‌تر و لذت‌بخش‌تری را برای علاقه‌مندان تولید و عرضه کنند؛ اما از سوی دیگر، مسئله نگران کننده این است که اطلاعات افراد بدون رضایت آنها در اختیار دیگران قرار گذاشته شوند.

حال باید منتظر ماند و دید این ایده بلندپروازانه سونی چگونه قرار است به مرحله اجرا برسد و چه پیامدهایی برای پلی استیشن به‌همراه خواهد داشت.


منبع respawnfirst
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده