بررسی صفحه کلید گیمینگ مکانیکال Cooler Master MK850

بررسی صفحه کلید گیمینگ مکانیکال Cooler Master MK850

سه شنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۹

صفحه کلید مکانیکال Mk850 محصول کولر مستر، کیبوردی بالارده با ویژگی‌های منحصر بفرد است. با بررسی این محصول همراه زومجی باشید.

در سال‌های اخیر انتخاب یک صفحه کلید مخصوص بازی به یک چالش بزرگ برای گیمرها تبدیل شده است. این مساله زمانی حادتر می‌شود که گیمر قصد تهیه یک صفحه کلید بالارده را داشته باشد. زیرا اکثر صفحه کلیدهای بالارده از نظر ویژگی‌ها شبیه به هم هستند. اکثر آنها از سوییچ‌های مکانیکال شرکت چری استفاده می‌کنند (در این بین تعدادی نیز از سوییچ‌های مکانیکال اختصاصی خود استفاه می‌کنند)، ویژگی‌هایی مانند نوردهی RGB دارند و از لحاظ ظاهری دارای طراحی‌های گوشه‌دار و گیمر پسند هستند. در این میان شرکت‌های مختلف برای اینکه محصول خود را برای کاربران به محصولی جذاب و دارای ارزش خرید تبدیل کنند، سعی می‌کنند ویژگی‌های منحصربفردی را در آن بگنجانند. در اکثر مواقع، این ویژگی‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و در عمل گیمرها از آنها استفاده چندانی نمی‌کنند. اما صفحه کلید مکانیکال MK850 کولر مستر، با اضافه کردن یک ویژگی‌ جدید و تقریبا منحصر بفرد، سعی دارد این رویه را عوض کند.

کولر مستر با همکاری استارت‌آپ Aimpad، کلیدهای‌ آنالوگی را در کیبورد جدید خود تعبیه کرده است که به گیمر این اجازه را می‌دهد تا بتواند از طریق صفحه کلید خود، آنالوگ گیم‌پد را شبیه‌سازی کند. در کنار ویژگی‌هایی که هر کیبورد بالارده باید داشته باشد، ویژگی‌ کلیدهای آنالوگ، تفاوت اصلی MK850 (با کیبورد لاجیتک MK850 اشتباه نشود!) با دیگر رقبا است. آیا عملکرد MK850 به نحوی هست که بتوان آن را انقلابی در صفحه کلیدهای گیمینگ نامید؟ برای یافتن پاسخ این سوال همراه بررسی زومجی باشید.

 کیبورد MK850 توسط شرکت کولرمستر، با گارانتی رسمی خدمات پس از فروش آواژنگ در ایران در اختیار زومجی قرار گرفته است.

Cooler Master MK850

مشخصات اصلی صفحه کلید Cooler Master MK850

  • کلیدهای تمام مکانیکی Cherry MX Red
  • ۸ کلید آنالوگ
  • نور پس‌زمینه ۱۶.۷ میلیون رنگی با قابلیت شخصی‌سازی هر کلید به صورت انفراد
  • ۲ درگاه USB 3 برای اتصال وسایل جانبی و فلش
  • پردازنده داخلی ۳۲ بیتی ARM Cortex M3 برای ذخیره پروفایل‌ها
  • ۵ کلید ماکرو
  • دو غلطک دقیق قابل شخصی‌سازی
  • استراحتگاه دست مغناطیسی
  • کابل اتصال ۱.۸ متری یو اس بی تایپ C
  • ابعاد ۴۹۴ در ۵۵۰ در ۲۶۸ میلی‌متر
  • وزن ۱۰۹۲ گرم

در همان نگاه اولی که به MK850 می‌اندازید، متوجه می‌شوید که با محصولی رده‌بالا طرف هستید. بدنه این صفحه کلید از آلومینیوم برس خورده شده تشکیل شده است که باعث شده هم وزن MK850 بالا برود و هم شاهد کیبوردی باشیم که از کیفیت طراحی بالایی برخوردار است. گوشه‌های این کیبورد دارای زوایایی هستند که گیمینگ بودن آن را تداعی می‌کنند. یکی از نکاتی که به این صفحه کلید جلوه زیبایی بخشیده است، شیارهایی است که دو تا دور MK850 تعبیه شده است. این شیارها باعث می‌شود که هنگامی که نوردهی کیبورد فعال باشد، نور از دور تا دور آن به بیرون ساطع شود و جلوه بسیار زیبایی به MK850 می‌بخشد. یکی از مواردی که دیگر کمتر در صفحات کلید مخصوص بازی مشاهده می‌کنیم، بخشی برای استراحت دست در قسمت جلویی صفحه کلید است. کولر مستر در صفحه کلید بالارده خود، این استراحت‌گاه را قرار داده است. این بخش به صورت مغناطیسی به صفحه کلید متصل می‌شود و به دلیل جنس نرمی که دارد، تایپ و بازی کردن با کیبورد را به امری لذت‌بخش‌تر تبدیل کرده است. هرچند که به دلیل جنس این بخش، تعرق دست‌ها باعث می‌شود که روی آن لک بیفتد، اما باز هم به دلیل جنسی که در آن به کار رفته است، به راحتی قابل تمیز شدن است.

Coolermaster MK850

در بخش پشتی کیبورد، دو درگاه USB 3.0 قرار گرفته است که کاربر می‌تواند بنابر صلاح‌دید خود وسایل جانبی دیگری را به صفحه کلید متصل کند. ماوس، هدست یو اس بی و فلش از جمله موارد هستند که می‌توان به کیبورد متصل کرد و MK850 از طریق کابل یو اس بی تایپ سی، توانایی این را دارد که توان مورد نیاز برای این وسایل جانبی را تامین کند. دو غلطک بسیار دقیق در قسمت بالایی MK850 قرار گرفته است. این دو غلطک به صورت پیش‌فرض برای تنظیم حجم صدا و برای تنظیم شدت نوردهی کلیدهای صفحه کلید به کار می‌روند اما از طریق نرم‌افزار مخصوص کولرمستر، قابلیت شخصی‌سازی دارند. پنج کلید کنترل محتوای چند رسانه‌ای نیز در سمت راست این دو غلطک تعبیه شده است. در قسمت بالایی نام‌پد سه دکمه قرار دارند که برای تنظیم عملکرد دکمه‌های آنالوگ به کار می‌روند و پنج دکمه ماکرو که هر کدام توانایی ذخیره یک پروفایل مخصوص و قابل شخصی‌ سازی را دارند، در منتهی‌الیه سمت چپ MK850 قرار گرفته‌اند.

Coolermaster MK850

در قسمت تحتانی این صفحه کلید، شاهد محل اتصال کابل USB تایپ سی هستیم. همچنین کولر مستر برای مدیریت کابل‌کشی، سه کانال مختلف را در این قسمت از صفحه کلید تعبیه کرده است. به این صورت کاربر به راحتی می‌تواند کابل ۱۸۰ سانتی‌متری اتصال را به دلخواه از وسط، چپ یا راست قسمت تحتانی صفحه کلید رد کند. این طراحی باعث شده است که مدیریت کابل‌ها به امری بسیار ساده تبدیل شود و کسانی که دوست دارند میزی تمیز داشته باشند که روی آن کابل‌های مختلف نمایان نباشد، از این ایده طراحی استقبال می‌کنند. پایه‌های تنظیم کننده ارتفاع نیز از دیگر مواردی هستند که در قسمت تحتانی صفحه کلید قرار گرفته‌اند. اما کولر مستر وسایل دیگری را نیز در جعبه این صفحه کلید قرار داده است. ۱۸ کلید اضافه به رنگ بنفش و یک آچار برای در آوردن راحت کلیدهای کیبورد، از جمله وسایل جانبی دیگری هستند که در MK850 قرار دارند.

Coolermaster MK850

یکی از نکات بسیار جالب طراحی MK850، نحوه قرار گیری لوگوی کولر مستر روی آن است. تنها جایی که می‌توان متوجه شد که این صفحه کلید محصول Cooler Master است، بین دکمه‌های کنترل و ویندوز سمت راست کیبورد است. جایی که دکمه فانکشن قرار دارد و طرح روی آن، لوگوی هشت ضلعی بدون نوشته کولر مستر است. البته این لوگو روی بخش استراحت‌گاه دست نیز هر چند بسیار ناملموس، اما قابل مشاهده است.

مشخص است که کولر مستر برای طراحی صفحه کلید پرچم‌دار خود، از تمام ظرفیت خود استفاده کرده است. صفحه کلیدی که در عین سادگی، بسیار شکیل و زیبا به نظر می‌رسد و تمامی دکمه‌های اضافی آن مانند غلطک‌ها و دکمه‌های محتوای چند رسانه‌ای، در مکان‌های مناسبی قرار گرفته‌اند. از طرف دیگر شیارهایی که دور تا دور این محصول قرار گرفته‌اند، باعث شده است تا هنگام استفاده از نوردهی MK850، شاهد محصول زیبایی باشیم. اما در یک محصول مخصوص بازی، با اینکه ظاهر از اهمیت خاصی برخوردار است، اما مهم‌ترین ویژگی، عملکرد آن محصول است. اگر محصولی دارای ظاهری دل‌نشین باشد اما نتواند عملکردی مورد انتظار ارائه دهد، به طور قطع با عدم استقبال گیمرها روبه‌رو خواهد شد. مخصوصا اگر این محصول، دارای قیمت بسیار بالایی باشد.

اولین نکته‌ای که در زمان بررسی MK850 متوجه شدیم، فاصله کم دکمه‌های ماکرو با کلیدهای سمت چپ کیبورد بود. این پنج کلید ماکرو، با فاصله بسیار کمی نسبت به کلیدهای سمت چپ صفحه کلید قرار گرفته‌اند. این مساله زمانی دردسر ساز می‌شود که بارها بجای فشردن کلید کنترل، به اشتباه کلید M5 را فشار دادم و همین باعث شد که به طور کلی عملکرد صفحه کلید دست‌خوش تغییر شود. البته پس از کمی استفاده، کاربر به این فاصله عادت می‌کند. با این حال اگر کولر مستر کمی این پنج کلید را با فاصله بیشتری قرار می‌داد، در وهله اول این مشکل به وجود نمی‌آمد.

Coolermaster MK850

سوییچ‌های Cherry MX Red به کار رفته در MK850، سوییچ‌های بسیار محبوبی بین گیمرها و سازندگان صفحات کلید محسوب می‌شوند. این سوییچ‌ها در MK850 هم کاملا عملکردی قابل انتظار از خود بجای می‌گذارند. چه تایپ کردن و چه بازی کردن با این سوییچ‌ها امری بسیار لذت‌بخش است. زمان پاسخگویی بسیار پایین، نرمی سوییچ‌ها و صدای کم آنها، سوییچ‌های قرمز چری را به یکی از انتخاب‌های بسیار خوب سازندگان صفحات کلید تبدیل کرده است. اما مهم‌ترین ویژگی‌ صفحه MK850، کلیدهای آنالوگ آن است. پیش از اینکه به بررسی عملکرد آنها بپردازیم، لازم است در رابطه با این فناوری توضیحاتی ارائه دهیم.

Coolermaster MK850

Aimpad نام استارت‌آپی است که تکنولوژی کلیدهای آنالوگ کیبورد را توسعه داده است. به طور معمول، فشردن کلید روی صفحه کلید، باعث می‌شود عملی به صورت صفر و یکی انجام پذیرد. به این صورت که اگر دکمه را فشار دهید، آن عمل صورت می‌پذیرد. استارت‌آپ ایم‌پد سعی کرده که رفتار آنالوگ کنترلرهای کنسول‌هایی مانند ایکس‌باکس را روی صفحه کیبورد شبیه‌سازی کند. به این صورت که با استفاده از تعدادی حسگر مادون قرمز که در زیر سوییچ تعبیه شده است، کاری کرده است که فشار دادن دکمه صفحه کلید با شدت‌های متفاوت، رفتاری مانند آنالوگ کنسول شبیه‌سازی کند. به طور مثال در بازی‌های رانندگی‌ای که پیش از این با صفحه کلید بازی می‌کردید، فشردن دکمه D یا A، به صورت صفر و یکی ماشین را به سمت راست یا چپ هدایت می‌کرد یا با فشردن دکمه W، ماشین با تمام سرعت به جلو حرکت می‌کرد و اگر می‌خواستید که ماشین با تمام قدرت حرکت نکند یا با شدت به سمت راست یا چپ نپیچد، باید به طور مداوم دکمه مورد نظر را می‌فشردید. یا در بازی‌های شوتر اول شخص، با نگه داشتن W، شخصیت شما با سرعت ثابتی به سمت جلو حرکت می‌کرد و گیمر توانایی کنترل سرعت شخصیت مورد نظر را داشت. اما با استفاده از این تکنولوژی، گیمر می‌تواند با تنظیم فشاری که به دکمه‌هایی مانند W، D یا S وارد می‌آید، سرعت حرکت شخصیت خود را تنظیم کند یا ماشین خود را در بازی با دقت بیشتری کنترل کند. دقیقا مانند عملی که توسط آنالوگ‌های کنترلر امکان‌پذیر است. استارت‌آپ Aimpad تا اواسط سال ۲۰۲۰ قراردادی انحصاری با کولرمستر دارد و به همین دلیل حداقل تا اواسط این سال، این تکنولوژی در انحصار کولر مستر خواهد بود.

اما نحوه پیاد‌سازی این تکنولوژی در صفحه کلید MK850 چگونه است؟ ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که تکنولوژی آنالوگ تنها در هشت کلید MK850 پیاده‌سازی شده است. کلیدهای Q،W،E،R،A،S،D و F تنها کلیدهایی هستند که دارای این ویژگی هستند. اما در هنگام تجربه بازی‌ها، این تکنولوژی واقعا تکنولوژی کارآمدی است و می‌تواند خیال گیمر را تا حد بسیار زیادی از نیاز به گیم‌پد راحت کند. این ویژگی منحصر بفرد، کیبورد MK850 را به راحتی به یکی از خاص‌ترین صفحه کلیدهای مخصوص بازی تبدیل کرده است. صفحه کلیدی که به ویژه در بازی‌های رقابتی مانند Overwatch می‌تواند تاثیر بسزایی روی عملکرد گیمر داشته باشد. سه دکمه در بالای نام‌پد MK850 قرار گرفته است که می‌توان با استفاده از آنها عملکرد دکمه‌های آنالوگ را تنظیم کرد. این ویژگی را به طور کامل غیر فعال و حتی حساسیت آن را دستکاری کرد.

Coolermaster MK850

Cooler Master تا جایی که توانسته سعی بر این داشته که صفحه کلید MK850 را بی‌نیاز از نرم‌افزار جداگانه کند. به همین دلیل تمامی ویژگی‌های این صفحه کلید از طریق خود صفحه کلید قابل تنظیم هستند. ویژگی‌هایی مانند ضبط کردن ماکرو، تنظیم نوردهی صفحه کلید و فعال و غیر فعال کردن ویژگی آنالوگ کیبورد، همگی از طریق ترکیب دکمه‌های مختلف روی صفحه کلید قابل تغییر هستند. با این حال کولر مستر نرم‌افزاری را نیز برای این صفحه کلید توسعه داده است که از طریق آن می‌توان با آزادی عمل بیشتر و راحت‌تری ویژگی‌های مختلف صفحه کلید را تنظیم کرد. 

یکی از نکات جذاب MK850، نوردهی آن است. کولر مستر هر افکتی را که فکرش بکنید، در این صفحه کلید تعبیه کرده است. در میان این افکت‌ها، افکت‌های ساده‌ای مانند نور ثابت، نورهای مختلف در بخش‌های مختلف و نوردهی مجزا برای هر کلید نیز وجود دارد. کولر مستر حتی یک بازی اسنیک! را هم از طریق نوردهی صفحه کلید در ML850 تعبیه کرده است. همچنین این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد که پروفایل‌های مختلفی را روی صفحه کلید تنظیم کنید و حتی ماکروهای خود را تغییر دهید. البته که به صورت پیش‌فرض پنج ماکرو روی صفحه کلید تنظیم شده است که تقریبا می‌توانند تمای نیازهای گیمر را برطرف کنند.

 
 

صفحه کلید Cooler Master MK850، یک صفحه کلید خاص و بالارده برای کسانی است که به طور حرفه‌ای به بازی‌ نگاه می‌کنند. علاوه بر ویژگی‌های بسیار خوبی که هر صفحه کلید بالارده باید داشته باشد، ویژگی دکمه‌های آنالوگ این صفحه کلید را از رقبا جدا کرده است. این نکته که این تکنولوژی به صورت زمانی در انحصار کولر مستر هست نیز برگ برنده دیگری برای این شرکت محسوب می‌شود و می‌توان مطمئن بود که تا مدت زمان قابل توجهی شرکت دیگری نمی‌تواند از این تکنولوژی استفاده کند. با تمام این تفاسیر، قیمت بسیار بالای MK850 به احتمال زیاد باعث می‌شود که جامعه گیمرهای کژوال به سمت تهیه این محصول نروند. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده