نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۱

بتسدا کلیه بازی‌های خود را از سرویس استریم GeForce Now خارج کرد

بعد از این که هفته گذشته خبر حذف بازی‌های اکتیویژن بلیزارد از سرویس استریم انویدیا منتشر شد، حالا تمامی بازی‌های شرکت بتسدا نیز از فهرست بازی‌های GeForce Now خارج شدند.

فهرستی از بازی‌های بتسدا (Bethesda) که دیروز از لیست سرویس استریم GeForce Now خارج شدند، از طریق پست جدیدی که در فروم انویدیا منتشر شده است، به اطلاع مشترکین این سرویس رسیده که به جز بازی Wolfenstein Youngblood، تمامی بازی‌های این شرکت را در بر می‌گیرد. فهرست مذکور به شرح زیر است:

  • Dishonored
  • Dishonored 2
  • Dishonored: Death of the Outsider
  • Doom
  • Everspace
  • Fallout 3
  • Fallout 76
  • Fallout: New Vegas
  • Prey
  • Quake Champions
  • Rage 2 (Bethesda.net / Steam)
  • The Elder Scrolls Online: Elsweyr
  • The Elder Scrolls V: Skyrim
  • The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition
  • The Evil Within 2
  • Wolfenstein II: The New Colossus
  • Wolfenstein: The New Order
  • Wolfenstein: The Old Blood

GeForce Now

سرویس استریم GeForce Now انویدیا بعد از سال‌ها توسعه و اصلاح بالاخره در اختیار کاربران قرار گرفته است. براساس اعلام رسمی انویدیا، تعداد مشترکین این سرویس هم‌‌اکنون به یک میلیون نفر می‌رسد. سرویس استریم GeForce Now با فراهم کردن امکان استریم بازی‌های موجود در سیستم‌های کامپیوتری کاربران در فضای ابری، فرصت تجربه‌ی مجموعه‌ی مشخصی از بازی‌های کامپیوتری را روی گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر گجت‌های سازگار تأمین می‌کند.

GeForce Now قبلاً درحالت آزمایشی در دسترس قرار گرفته بود و کاربران بعد از ثبت نام و ورود به سیستم، باید صبر می‌کردند تا ارتباط آن‌ها به سیستم برقرار شود. حالا و با اتمام فاز آزمایشی، این تأخیر در استفاده از سیستم برطرف شده است. ضمن این که کاربران می‌توانند از دو طریق به این سرویس دسترسی داشته باشند. حالت رایگان سرویس GeForce Now امکان دسترسی به سیستم ابری انویدیا را برای یک دوره‌‎ی محدود یک ساعته فراهم می‌کند. به‌نظر می‌رسد که این حالت برای کاربران بازی‌های آنلاین و چندنفره مانند فورتنایت مناسب باشد. بعد از آن، هیچ محدودیتی در آغاز یک دوره جدید در مقابل کاربر قرار نخواهد گرفت. البته در شرایطی که سرورها به‌صورت کامل اشغال شده باشند، ممکن است کاربران کمی منتظر بمانند.

بعد از آن، حالت Founder's Edition یا سرویس پولی GeForce Now را داریم که مستلزم پرداخت مبلغ ۵ دلار در ماه برای ۱۲ ماه اول استفاده از سرویس است. البته سه ماهه‌ی اول این دوره به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. مشترکین این سرویس می‌توانند در هرزمان و بدون محدودیت به سرورهای GeForce Now دسترسی داشته و در بازی‌هایی که از قابلیت رهگیری پرتو یا Ray-Tracing پشتیبانی می‌کنند نیز از این امکان بهره‌مند شوند.

حالا به‌نظر می‌رسد که نسخه Founder's Edition این سرویس با ناشران بازی‌هایی که قبلاً مجوز استریم آن‌ها در این سرویس کسب شده، به مشکل برخورده است. هفته گذشته خبر خروج بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را از این سرویس پوشش دادیم که انویدیا از این اتفاق به عنوان یک «سوء تفاهم» یاد می‌کرد. در بیانیه‌ای که توسط این شرکت منتشر شده بود می‌خوانیم:

اکتیویژن بلیزارد در دوره‌ی راه‌اندازی نسخه آزمایشی GeForce Now که امکان استفاده‌ی رایگان از امکانات این سرویس را برای عموم کاربران آن فراهم می‌کرد، یک شریک فوق‌العاده برای ما محسوب می‌شد که حالا در اثر یک سوء تفاهم بازی‌های این شرکت از مجموعه‌ی GeForce Now خارج شده است. ما هم‌اکنون در حال تلاش برای بازگرداندن کلیه‌ی بازی‌های این شرکت به کاتالوگ این سرویس هستیم تا در آینده همکاری بیشتری با اکتیویژن بلیزارد داشته باشیم.

 

سرویس GeForce Now

انویدیا هنوز بیانیه‌ای درباره حذف بازی‌های بتسدا از سرویس استریم خود منتشر نکرده است، اما ابتدای این هفته پستی را در وبلاگ خود منتشر کرده که در آن نسبت به حذف بازی‌های بیشتر از مجموعه‌ی GeForce Now به کاربران هشدار داده است. ظاهراً علت این اتفاق، تغییر از حالت رایگان به اشتراک پولی بیان شده است. در ادامه به بخش‌هایی از این متن اشاره شده است:

حالت رایگان و آزمایشی این سرویس، در واقع یک دوره مهم انتقالی است که گیمرها، توسعه‌دهندگان و ناشران بازی‌ها می‌توانند با حداقل تعهدات، از بالاترین کیفیت خدمات این سرویس استفاده کنند. ما نیز در این بین به تصحیح و بهبود پیشنهادات و کیفیت خدمات خود خواهیم پرداخت.

وقتی که به مرحله‌ی پرداخت حق اشتراک و ورود به حالت پولی یک سرویس نزدیک می‌شویم، ممکن است برخی ناشران قبل از اتمام دوره رایگان، تصمیم به خارج کردن بازی‌های خود از مجموعه‌ی این سرویس بگیرند. در نهایت این ناشران هستند که کنترل محتوای تولیدی خود را در دست داشته و تصمیم می‌گیرند که این بازی‌ها در بسترهایی مانند GeForce Now ارائه شوند یا خیر.

در همین حال، سایر ناشران به محض تحقق ارزش‌های سرویس GeForce Now بازی‌های خود را به این بستر برمی‌گردانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید. با اتمام دوره انتقال، تعداد بازی‌های حذف شده در مقابل مواردی که هر هفته به GeForce Now اضافه می‌شوند بسیار ناچیز خواهند بود.

بااین‌حال، پست وبلاگی انویدیا، در جلب رضایت مشترکین ناراضی GeForce Now که در چند هفته اخیر شاهد خروج بسیاری از بازی‌های این سرویس بودند چندان موفقیت آمیز عمل نکرده است. فروم انویدیا مملؤ از نظرات و پیام‌های مشترکین عصبانی سرویس GeForce Now است که انویدیا را تهدید به خروج دسته‌جمعی از این سرویس می‌کنند. بسیاری از کاربران با اشاره به این که از مقصر نبودن انویدیا در این اتفاقات مطلع هستند، پایبند بودن به تعهدات مالی خود در این سرویس را به هیچ عنوان منطقی نمی‌دانند. شماری دیگر از کاربران، این اتفاقات را مرگ تدریجی سرویس GeForce Now می‌دانند.

GeForce Now

بااین‌حال، انویدیا در پاسخ به یکی از این پیام‌ها می‌نویسد:

بله، ما هم می‌دانیم که حذف بازی‌های محبوب هواداران این این سرویس اتفاق ناخوشایند و ناامید کننده‌ای به‌نظر می‌رسد. ما نیز مثل شما از این اتفاقات ناامید شده‌ایم. در حالت ایده‌آل، باید همه‌ی بازی‌های موجود در پلتفرم پی سی برای کاربران GeForce Now قابل دسترسی باشند و ما هم به دنبال همین شرایط بودیم. اما واقعیت امر این است که در عصر جدیدی از دنیای گیمینگ به‌نام کلاود استریمینگ قرار داریم. وقتی که ما یک بازی را به سرویس خود اضافه می‌کنیم، موانع فنی و تجاری زیادی بر سر این راه قرار می‌گیرند. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این موانع را از سر راه برداریم اما مشخصاً شما همه‌ی اقدامات ما را در این مسیر نمی‌بینید. خواهشمندیم که در این مسیر صبور باشید؛ ما تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم تا بیشترین بازی‌های ممکن را به سرویس GeForce Now بیاوریم.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده