نویسنده: عارف حسین پور
// یکشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۲

پربازدیدترین ویدیوهای YouTube Gaming مرتبط با تقلب و کلاهبرداری هستند

براساس گزارشی که به‌تازگی منتشر شده، پربازدیدترین ویدیوهای یوتیوب گیمینگ مرتبط با تقلب در بازی‌‌ها هستند و به کلاهبرداری از کاربران یا دزدی اطلاعات آنها می‌پردازند.

یوتیوب از ماه‌ها پیش تلاش کرده تا با کانال اختصاصی مربوط به بازی‌های ویدیویی خود که با نام یوتیوب گیمینگ شناخته می‌شود، به رقیب قدرتمندتری برای پلتفرم استریم توییچ تبدیل شود. اما براساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، به‌نظر می‌رسد که YouTube Gaming با مشکلی جدی از سوی کلاهبرداران، سازندگان کدهای تقلب در بازی‌ها و همچنین ربات‌ها مواجه شده است.

در ماه ژانویه، هر هفت ویدیوی پربازدید کانال یوتیوب گیمینگ، شامل تبلیغاتی بودند که به نحوه تقلب کردن در بازی‌ها اشاره می‌کردند. این ویدیوها بینندگان خود را به وبسایت‌های نامعتبری که در همین زمینه فعالیت می‌کنند هدایت کرده‌اند. این موضوع در ماه جاری میلادی یعنی فوریه هم ادامه پیدا کرده است؛ پنج تا از هفت ویدیوی پربازدید کانال‌های یوتیوب گیمینگ در هفته گذشته به تبلیغات تقلب در بازی‌ها مربوط می‌شدند. برای مثال در زمان نوشتن این مقاله، ویدیویی که روی آن صدای یک پسر نوجوان شنیده می‌شود و روشی برای افزایش پول در بازی GTA V را توضیح می‌دهد، ۱۱۰۰۰ بیننده همزمان دارد. در این ویدیو به بازیکن‌ها گفته می‌شود که با استفاده از یک ایراد فنی در سرورهای راک‌استار می‌توانند هر مقدار پولی که می‌خواهند را در بازی به‌دست آورند.

در این ویدیو از بازیکن‌های GTA 5 خواسته شده تا به یک وبسایت به اسم Perfect Glitches بروند و گیمرتگ خود را به همراه مقدار پولی که می‌خواهند (حداکثر ۱۰ میلیارد دلار در هر روز!) وارد کنند و سپس روی دکمه Generate بزنند. اما قبل از این کار، آنها برای اینکه ثابت کنند ربات نیستند باید اطلاعات شخصی خود را در دو وبسایت دیگر به ثبت برسانند.

یوتیوب گیمینگ / YouTube Gaming

نکته جالب این است که در چت‌باکس کنار این ویدیو پیام‌های اعتراض‌آمیز از سوی کاربران دیده می‌شوند. فردی اعلام کرده که هنوز پولی را در بازی دریافت نکرده است؛ همچنین شخص دیگری گفته که تمام مراحل را انجام داده اما هنوز تغییری مشاهده نکرده است. این استریم زنده که معمولاً جزو پربازدیدترین ویدیوهای یوتیوب گیمینگ است، در هفته گذشته بیش از ۲۱ ساعت به‌صورت زنده پخش شد و آمار بازدید خود را به ۱.۱ میلیون رساند.

اکانتی که این ویدیو را به نمایش گذاشته Queen PSH نام دارد که از سال ۲۰۱۶ فعالیت می‌کند و معمولاً چنین ویدیوهایی را به اشتراک می‌گذارد. آلن زاک، مدیر بخش امنیت اطلاعات در موسسه ZeroFox درباره مشاهده چنین ویدیوهایی به کاربران هشدار داده و اعلام کرده است که وارد کردن اطلاعات شخصی مثل آدرس یا شماره کارت اعتباری در وبسایت‌های ناشناس می‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد. در بیشتر مواقع این وبسایت‌ها اقدام به فروش اطلاعات شخصی کاربران می کنند و گاهی هم با وعده دادن کد تقلب یا پول در بازی‌ها، یک بدافزار را در کامپیوتر افراد دانلود کرده و به جاسوسی یا سایر کار‌های غیرقانونی می‌پردازند. آلن با بررسی وبسایتی که Queen PSH به آن لینک داده بود، متوجه شد که این وبسایت به یک شبکه ۱۸ تایی از سایت‌های دیگر مرتبط است که عموما با موضوع تقلب در بازی‌ها یا پخش ویدیوهای غیراخلاقی فعالیت می‌کنند.

در حالی که طی یکی دو ماه گذشته بسیاری از کانال‌های تبلیغ‌کننده تقلب در بازی‌ها ناپدید شده‌اند، اما هنوز هم تعداد زیادی از کاربران قدیمی یوتیوب گیمینگ اقدام به انتشار چنین محتواهایی می‌کنند. برای مثال یکی از همین کانال‌ها گربه‌ای را در یک کلاه روسی نشان می‌دهد که به تبلیغ افزایش پول در بازی می‌پردازد. در قسمت بالا و سمت چپ این ویدیو شخصیت استیچ از انیمیشن Lilo and Stitch در حال رقصیدن است. این ویدیو که در زمان نوشتن این مقاله حدود ۱۰ هزار کاربر مشغول تماشای آن بودند، بینندگان خود را به انجام یک بازی شوتر به اسم Standoff 2 تشویق می‌کرد.

البته بعید به‌نظر می‌رسد که این میزان بازدیدهای عجیب و غریب مربوط به کاربران واقعی باشند. اکثر این کانال‌ها سعی می‌کنند تا با استفاده از ربات‌های جذب ترافیک، بازدید خود را افزایش دهند و از این طریق در قسمت ویدیو‌های برتر YouTube Gaming دیده شوند.

طبق اعلام موسسه آماری Stream Hatchet، متوسط میزان بازدید پنج ویدیوی برتر با موضوع تقلب در بازی‌ها طی هفته گذشته برابر با ۱۱۶۰۰ بود که وقتی این میزان را با تعداد افرادی که در گفتگوها از طریق چت‌باکس شرکت می‌کنند یا تعداد فالوورهای جدید این کانال‌ها مقایسه می‌کنیم، احتمال اینکه درصد بالایی از بازدید آنها را ربات‌ها تشکیل دهند، بسیار زیاد است. برای نمونه یکی از ویدیوهایی که به تبلیغ شیوه تقلب در بازی Escape From Tarkov می‌پردازد، در زمان نگارش این مقاله ۱۱۶۱۵ بیننده همزمان داشت، در حالی که فقط ۱۴۴۰ نفر این کانال را دنبال می‌کردند. همچنین یک ویدیو دیگر که تقلب در نسخه موبایل بازی PUBG را آموزش می‌داد ۹۳۶۰ بیننده داشت، ولی تعداد مشترکان آن فقط ۱۶۰۰ نفر بودند.

یوتیوب گیمینگ / YouTube Gaming / توییچ / Twitch

حتی بعضی از کانال‌ها سعی می‌کنند تا از روش‌های دیگر برای بالا بردن تعداد بازدیدها که در نهایت منجر به افزایش محبوبیت آنها می‌شود استفاده کنند. یکی از این کانال‌ها که به تبلیغ پول رایگان در بازی Roblox می‌پردازد، از افراد می‌خواهد که کانال را دنبال کرده و علاوه بر لایک کردن استریم، به مدت یک هفته به‌طور مداوم در آن حضور داشته باشند تا بتوانند پول رایگان خود را دریافت کنند.

وجود چنین مشکلاتی در یوتیوب گیمینگ می‌تواند سایر اقدامات مثبت این پلتفرم را به حاشیه ببرد. طی سال گذشته، یوتیوب تعدادی از استریمرها و کانال‌های مهم توییچ را تصاحب کرده است که شامل بازی‌های پرطرفدار اکتیویژن بلیزارد مثل Call of Duty ،Overwatch و Hearthstone می‌شوند. در حالی که یوتیوب گیمینگ تلاش می‌کند تا هر روز کیفیت محتوای خود را افزایش دهد، از نظر تعداد ساعت‌های بازدید نیز به آمار خوبی دست پیدا کرده است. توییچ در ماه گذشته ۸۴۲.۵ میلیون ساعت بازدید داشت، در  حالی‌ که یوتیوب گیمینگ ۳۵۸.۳ میلیون ساعت را به ثبت رساند. این آمار نسبت به ۲۸۷.۴ میلیون ساعت در سال گذشته پیشرفت قابل توجهی را برای یوتیوب نشان می‌دهد.

طبق گزارش‌هایی که Stream Hatchet و Arsenal.gg ارائه کرده‌اند، حداقل بخشی از آمار بازدید ساعتی یوتیوب گیمینگ مربوط به کانال‌های تبلیغ‌کننده تقلب یا پول رایگان در بازی‌ها است. براساس اعلام این سازمان‌ها، چیزی بین ۳۹.۸ تا ۴۷.۴ میلیون ساعت از بازدیدهای یوتیوب گیمینگ در ماه ژانویه مربوط به ۷ کانال پربازدید هستند که اقدام به تبلیغ سرویس‌ها و نرم‌افزارهای غیرقانونی در بازی‌های آنلاین می‌کنند.

یوتیوب گیمینگ / میکسر / توییچ / فیسبوک گیمینگ

یوتیوب سال‌هاست که با موضوع تقلب در بازی‌ها و افرادی که از این طریق اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، دست و پنجه نرم می‌کند. در سال ۲۰۱۸ ویدیوهایی که به تبلیغ پول رایگان در بازی Fortnite می‌پرداختند در سراسر یوتیوب پخش شده بودند. در آن زمان ZeroFox گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد بیش از ۱۳۹۰ ویدیو که مجموعه بازدید آنها به بیشتر از چند میلیون می‌رسید، در یوتیوب منتشر شدند و از کاربران خواستند تا در ازای وارد کردن اطلاعات شخصی خودشان، پول رایگان در بازی فورتنایت دریافت کنند.

شیوع ویدیوهای مرتبط با تقلب در بازی‌ها در کانال‌های یوتیوب گیمینگ یادآور جنگ سنگینی است که بین پلتفرم‌های استریم ویدیوهای بازی مانند توییچ، یوتیوب گیمینگ، میکسر و فیسبوک گیمینگ وجود دارد. اگرچه پلتفرم توییچ هم با مشکلات مربوط به خودش مواجه است، اما حداقل پربازدیدترین ویدیوهای آن شامل تبلیغات یا تقلب در بازی‌ها نمی‌شوند. به‌نظر می‌رسد یوتیوب گیمینگ هنوز راه درازی برای رسیدن به توییچ و غلبه بر این پلتفرم محبوب در پیش داشته باشد.


منبع Wired
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده